Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Heeft het zin om te switchen van koeler? Mijn temperaturen zitten tussen de 80C-90C onder heavy load (zoals video encoding/transcoding). In idle zakken deze weer terug tussen de 40C-50C. Hoe erg is die heavy load voor de CPU?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux + ffmpeg voor encoden (70% CPU-load op all cores)

Mijn specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 185,-€ 185,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,90

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1511708;1888282/

T.o.v. de huidige Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black, heeft de be quiet! Pure Rock LP drie heatpipes, het is iets hoger, maar minder breed. De TPW is ook 5W meer. Heb ook gekeken naar de Scythe Shuriken 3, maar die gaf geen TPW en reviews zijn erg mixed. Ook het installeren ervan lijkt me niet prettig.

De reden voor een LP CPU-fan is dat mijn case maar tot 65mm hoogte ondersteund. Ik kan er dus niet één instoppen met een groter blok helaas.

Dingen die ik nog niet heb geprobeerd:
- Turbo uitzetten: dat vind ik eigenlijk zonde, denk invloed op performance?
- Extra koelers toevoegen in de case: vrijwel onmogelijk helaas (Jonsbo N2)
- Andere koelpasta: denk weinig verschil

Zijn er alternatieven die ik heb gemist? Ik blijf liever bij de bekende merken zoals Noctua en be quiet!.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kleine undervolt op je CPU zetten scheelt iets in warmte, voor de rest zal een andere koeler van hetzelfde formaat niet echt een andere uitkomst bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:47

Dhrax

Prog Lord

Die temps zijn 'by design' ;)

Met een dikkere koeler en een undervolt kun je er wel wat graden afkrijgen maar dat is dan meer voor jezelf. De hardware zelf kan die temps prima aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:26:
Kleine undervolt op je CPU zetten scheelt iets in warmte, voor de rest zal een andere koeler van hetzelfde formaat niet echt een andere uitkomst bieden.
Is er iets van een tutorial beschikbaar?

Ik kan mij iets herinneren over een clockspeed tool voor AMD, maar ook dat deze CPU's moeilijk tegen ondervolten kunnen (stuk gaan)
Dhrax schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:02:
Die temps zijn 'by design' ;)

Met een dikkere koeler en een undervolt kun je er wel wat graden afkrijgen maar dat is dan meer voor jezelf. De hardware zelf kan die temps prima aan.
Thanks voor de verduidelijking. :)

Ik merk nog geen throttle, maar vroeg het mij gewoon af. Die extra heatpipe maakt dus weinig verschil, voor één/twee graden ga ik niet switchen.