Mijn vraag
Heeft het zin om te switchen van koeler? Mijn temperaturen zitten tussen de 80C-90C onder heavy load (zoals video encoding/transcoding). In idle zakken deze weer terug tussen de 40C-50C. Hoe erg is die heavy load voor de CPU?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux + ffmpeg voor encoden (70% CPU-load op all cores)
Mijn specs:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1511708;1888282/
T.o.v. de huidige Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black, heeft de be quiet! Pure Rock LP drie heatpipes, het is iets hoger, maar minder breed. De TPW is ook 5W meer. Heb ook gekeken naar de Scythe Shuriken 3, maar die gaf geen TPW en reviews zijn erg mixed. Ook het installeren ervan lijkt me niet prettig.
De reden voor een LP CPU-fan is dat mijn case maar tot 65mm hoogte ondersteund. Ik kan er dus niet één instoppen met een groter blok helaas.
Dingen die ik nog niet heb geprobeerd:
- Turbo uitzetten: dat vind ik eigenlijk zonde, denk invloed op performance?
- Extra koelers toevoegen in de case: vrijwel onmogelijk helaas (Jonsbo N2)
- Andere koelpasta: denk weinig verschil
Zijn er alternatieven die ik heb gemist? Ik blijf liever bij de bekende merken zoals Noctua en be quiet!.
Thanks!
Heeft het zin om te switchen van koeler? Mijn temperaturen zitten tussen de 80C-90C onder heavy load (zoals video encoding/transcoding). In idle zakken deze weer terug tussen de 40C-50C. Hoe erg is die heavy load voor de CPU?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux + ffmpeg voor encoden (70% CPU-load op all cores)
Mijn specs:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 185,- | € 185,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair SF600 | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 239,90 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1511708;1888282/
T.o.v. de huidige Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black, heeft de be quiet! Pure Rock LP drie heatpipes, het is iets hoger, maar minder breed. De TPW is ook 5W meer. Heb ook gekeken naar de Scythe Shuriken 3, maar die gaf geen TPW en reviews zijn erg mixed. Ook het installeren ervan lijkt me niet prettig.
De reden voor een LP CPU-fan is dat mijn case maar tot 65mm hoogte ondersteund. Ik kan er dus niet één instoppen met een groter blok helaas.
Dingen die ik nog niet heb geprobeerd:
- Turbo uitzetten: dat vind ik eigenlijk zonde, denk invloed op performance?
- Extra koelers toevoegen in de case: vrijwel onmogelijk helaas (Jonsbo N2)
- Andere koelpasta: denk weinig verschil
Zijn er alternatieven die ik heb gemist? Ik blijf liever bij de bekende merken zoals Noctua en be quiet!.
Thanks!