Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35
Ik zoek tablet
Mag Apple of Android zijn

Wat is je budget?
Max 600, zat liever rond de 250 te denken. Ik kan via m'n werkgever €500 uitgeven via vakantieuren verkopen bruto-netto hiervoor.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wordt een tablet voor op de bank en vakantie er bij. Met name Netflix en wat webbrowsen. Af en toe voor de (jonge) kinderen. Typisch gebruik is ~3 uur per week, op vakantie in de auto nu nog 2u/dag voor de kinderen

Wat heb je zelf al gevonden?
iPad 2021 of een Samsung A8 of S6. Geen voorkeur voor een Chinese Xiami/Lenovo of echte Chinesium. Geen sterke voorkeur voor een merk. USB-C aansluiting heeft een lichte voorkeur, maar ook de extreem lange software updates van Apple (geen idee bij het tablet updatebeleid van Samsung).

Welke vragen heb je hier nog over?
Beetje hufterproof (met een case), lange support, voor de komende 5+ jaar.

Eigenlijk de vraag, overtuig mij waarom zou ik een Samsung A8 van €215 of net een iPad 2022 van €550 zou kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 11-04-2023 11:32 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Ik vind de laatste jaren de BBG's zich te veel blindstaren op de makkelijk meetbare zaken.
  • Helderheid interesseert me geen drol
  • Accuduur van meer dan 6u is genoeg
  • Snelladen interesseert me geen drol
Bouwkwaliteit, bloatware, software updatebeleid / duur, wordt niet of zeer sumier genoemd.
Een Samsung S8 vind ik te duur ten opzichte van een iPad.

Vandaar mijn vraag hier.
Eigenlijk de vraag, overtuig mij waarom zou ik een Samsung A8 van €215 of net een iPad 2022 van €550 zou kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 11-04-2023 11:32 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:39
DropjesLover schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:21:
[...]

Ik vind de laatste jaren de BBG's zich te veel blindstaren op de makkelijk meetbare zaken.
Bouwkwaliteit, bloatware, software updatebeleid / duur, wordt niet of zeer sumier genoemd.

Vandaar mijn vraag hier.
Lees de BBG dan toch maar even door. Software support wordt er nu wel in benoemd.

En voor kinderen en filmpjes is opslag belangrijk, of voldoende internet onderweg in de auto.
Daar komt helderheid ook kijken met zonlicht erbij in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:58
Zelf de Samsung A7 voor de kinderen gekocht. Bevalt prima. Hufterproof wordt die vanzelf met een goede eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:21:
[...]

Vandaar mijn vraag hier.
Voor simpel gebruik zoals netflix kijken en browsen is een A8 prima. Maar die wordt wel traag als je er 4+ jaar mee wilt doen. Samsung ondersteunt de A8 4 jaar waar er dus nog bijna 3 jaar van over zijn. De helft van wat je nog van een iPad 2021 kan verwachten. Alle Samsungs komen met redelijke hoeveelheid bloatware, maar het meeste is wel gewoon te verwijderen. Ik zou dan ook voor de 2021 variant van de iPad gaan. Die 200 euro extra voor het 2022 model is het niet waard en de voordelen van de 2021 iPad t.o.v. de A8 zijn ook aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb voor mijn kinderen (en zelf trouwens ook) Samsung A7 en A8. Prima prijs/kwaliteit verhouding en ook behoorlijk robuust als je er zo'n rubber kinderhoes omheen doet. En voor dat geld kan er zelfs nog eens eentje sneuvelen. Bij een tablet van 600 euro zou ik het toch wat riskanter vinden...

En groot voordeel van Samsung vind ik de kids mode. Tablet is dan helemaal afgeschermd en draait alleen de apps die je wilt. Ik weet overigens niet of andere Android tablets een kids mode hebben en hoe goed die werkt. Zonder goede kids mode zou ik een tablet links laten liggen.

Enige nadeel (en dat hebben alle Android tablets tegenwoordig) is dat er geen fysieke home button meer op zit. Ik merk dat mijn kinderen soms nog wel eens de voorkeur hebben voor mijn oude Galaxy tab S2, omdat die zo'n makkelijke knop heeft waarmee je weer naar het beginscherm gaat. Bij de S7 en S8 moet je soms vanaf beneden swipen om de home button tevoorschijn te krijgen en dat is soms lastig.
iPads zijn dan misschien nog gebruiksvriendelijker, want die hebben tegenwoordig geloof ik nog wel zijn fysieke knop.

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 14-04-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Palomar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:40:
Ik heb voor mijn kinderen (en zelf trouwens ook) Samsung A7 en A8. Prima prijs/kwaliteit verhouding en ook behoorlijk robuust als je er zo'n rubber kinderhoes omheen doet. En voor dat geld kan er zelfs nog eens eentje sneuvelen. Bij een tablet van 600 euro zou ik het toch wat riskanter vinden...

En groot voordeel van Samsung vind ik de kids mode. Tablet is dan helemaal afgeschermd en draait alleen de apps die je wilt. Ik weet overigens niet of andere Android tablets een kids mode hebben en hoe goed die werkt. Zonder goede kids mode zou ik een tablet links laten liggen.

Enige nadeel (en dat hebben alle Android tablets tegenwoordig) is dat er geen fysieke home button meer op zit. Ik merk dat mijn kinderen soms nog wel eens de voorkeur hebben voor mijn oude Galaxy tab S2, omdat die zo'n makkelijke knop heeft waarmee je weer naar het beginscherm gaat. Bij de S7 en S8 moet je soms vanaf beneden swipen om de home button tevoorschijn te krijgen en dat is soms lastig.
iPads zijn dan misschien nog gebruiksvriendelijker, want die hebben tegenwoordig geloof ik nog wel zijn fysieke knop.
Goede tip om in die instellingen te duiken :)

Ik heb een Samsung S6 gekocht.
Net wat snellere en bekendere SoC (Snapdragon 720), voor eventueel nog lang updates buiten Samsung om, wel het voor mij bekendere Android en opladen via USB-C.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 22:11
SCIxX schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:21:
Zelf de Samsung A7 voor de kinderen gekocht. Bevalt prima. Hufterproof wordt die vanzelf met een goede eromheen.
Zelfde hier, al jaren 2x een Samsung Tab A7 voor onze jongens, draaien als een zonnetje en worden redelijk mishandeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
Palomar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:40:
[...] Zonder goede kids mode zou ik een tablet links laten liggen.[...]
Dit is waarom ik mensen met een ander Apple device een ipad aanraad voor de kinderen. Nog even los van dat applecare best voordelig is en dat ding geheid een keer stuk gaat, is het helemaal kunnen locken, op afstand meer tijd geven en verzoeken van de kinderen voor bepaalde zaken beoordelen echt enorm handig. De parental controls zijn echt gigantisch goed. Tot op het niveau dat je kan zeggen dat ze bijv wel papa, mama en opa en oma mogen facetimen, maar anderen niet. Zie bijv. https://support.apple.com/en-us/HT201304

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:55
De parental controls op android zijn tegenwoordig ook erg goed in te regelen middels google family link. Ons hele android ecosysteem is ermee ingeregeld en kan je perfect inregelen per kinderprofiel wat wel en niet mag. Volgens mij gaat dat zelfs een stukje verder dan want apple doet.

Hier hebben de kinderen een Samsung A8. Prima tablet voor wat media consumptie en goede accuduur. De performance is wat je mag verwachten voor die prijs. Wil je meer performance dan kies je voor de S serie, daar hoort dan ook een ander prijskaartje bij.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Voor kinderen zou ik een iPad kiezen. Simpelweg omdat het meer kindproof is. De enige manier waarop ze (per ongeluk) dingen kunnen downloaden is via de gecontroleerde appstore. Uitgebreide kindersloten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
renzo4000 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:14:
De parental controls op android zijn tegenwoordig ook erg goed in te regelen middels google family link. Ons hele android ecosysteem is ermee ingeregeld en kan je perfect inregelen per kinderprofiel wat wel en niet mag. Volgens mij gaat dat zelfs een stukje verder dan want apple doet.[...]
Het is zeker goed in te stellen op Android, maar het is echt nog niet op het niveau van wat Apple doet. Zover ik weet kan je bijv. nog steeds geen limieten op system apps plaatsen met Google Family Link. Iets dat je bij een ipad/iphone dus wel kan. Of het kunnen whitelisten (niet blocken dus) van contacten waar ze mee mogen bellen en op welke tijden enz.

Wij hebben overigens verder ook gewoon alles van Android, want ik ben niet echt fan van het Apple ecosysteem, maar op het punt van locken van een device tot wat een kind wel en niet mag doen is het echt beter in te regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 19-04-2023 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:55
Caelorum schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:00:
[...]

Het is zeker goed in te stellen op Android, maar het is echt nog niet op het niveau van wat Apple doet. Zover ik weet kan je bijv. nog steeds geen limieten op system apps plaatsen met Google Family Link. Iets dat je bij een ipad/iphone dus wel kan. Of het kunnen whitelisten (niet blocken dus) van contacten waar ze mee mogen bellen en op welke tijden enz.

Wij hebben overigens verder ook gewoon alles van Android, want ik ben niet echt fan van het Apple ecosysteem, maar op het punt van locken van een device tot wat een kind wel en niet mag doen is het echt beter in te regelen.
Je kan per app wel een limiet instellen via Family Link. Blocken van contacten kan ook gewoon. Wellicht niet per contact een specifieke tijd, maar dat heb je dan gecoverd met je generieke tijdschema lijkt me.

Bij Apple mis je gewoon een hoop andere zaken zoals activity alerts, youtube restricties enlocatie tracking, je moet bij apple daar weer apart een app voor gebruiken. Ook zoiets simpels als "bonustijd" geven aan een device is belabberd geregeld bij Apple. Je kan dit alleen per app toekennen in stappen van 15 min / 1 uur / of de hele dag. Dit is bijzonder irritant terwijl je dit bij Google gewoon per 5 minuten kan regelen, voor alle apps.

Een laatste, misschien grootste ergernis, is dat Apple nog steeds problemen heeft met het resetten van je screen time settings. Dit gebeurt soms uit het niets en je kan alles opnieuw gaan instellen. Dit zijn geen incidenten helaas, het internet staat er vol mee rondom deze klachten.

Ik kan me dus niet helemaal vinden in je stelling dat dit bij Apple beter geregeld is.

Maar goed het lijkt nu op een Apple vs Android draadje te worden en dat is niet mijn insteek. Ik denk dat je beide platforms prima uit de voeten kan qua parental controls.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:32
NoSugar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:29:
Voor kinderen zou ik een iPad kiezen. Simpelweg omdat het meer kindproof is. De enige manier waarop ze (per ongeluk) dingen kunnen downloaden is via de gecontroleerde appstore. Uitgebreide kindersloten, etc.
Met Android en Family link heeft Android hetzelfde waarin je heel veel kunt blokkeren, toestaan en tijdslimiet kunt instellen.
Gebruik het al een tijd voor mijn 3 en 7e jarige dochters.

@DropjesLover
Begrijp dat je niet echt Chinees spul wilt hebben maar zou toch kijken naar de Xiaomi pad 5 en nu opvolger net gepresenteerd pad 6.

De pad 5 heeft alles wat je nodig hebt en is hier 2x in huis.
Mijn vader heeft Apple en het maakt met gebruik geen verschil.
Het is puur in welk eco systeem je wilt duiken.
Ik zie alleen de tendens dat Android meer features heeft waarbij je meer zaken naar je hand kunt zetten dan het closed systeem van Apple.
Wil niet zeggen dat Apple slecht is het blijft robuust en stabiel alleen het is niet mijn systeem

[ Voor 13% gewijzigd door d-vine op 19-04-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
d-vine schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:25:
[...]

Met Android en Family link heeft Android hetzelfde waarin je heel veel kunt blokkeren, toestaan en tijdslimiet kunt instellen.
Gebruik het al een tijd voor mijn 3 en 7e jarige dochters.

@DropjesLover
Begrijp dat je niet echt Chinees spul wilt hebben maar zou toch kijken naar de Xiaomi pad 5 en nu opvolger net gepresenteerd pad 6.

De pad 5 heeft alles wat je nodig hebt en is hier 2x in huis.
Mijn vader heeft Apple en het maakt met gebruik geen verschil.
Het is puur in welk eco systeem je wilt duiken.
Dank voor de suggestie, maar wel hebben dus al een S6.
Hebben hem nog niet geintroduceerd aan de kinderen, en ik moet er nog ff wat geschikte spelletjes ed op zetten. En in de Android family settings duiken hoe dat werkt :P

An sich kan er weinig kwaad, op mijn android account staat sowieso geen geld of cc gekoppeld.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:36
NoSugar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:29:
Heb zelf hier Family link met Android. Daar werkt het prima mee en is kind proof.
Daar kan je hetzelfde mee met wat jij hierboven aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:32
DropjesLover schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:28:
[...]

Dank voor de suggestie, maar wel hebben dus al een S6.
Hebben hem nog niet geintroduceerd aan de kinderen, en ik moet er nog ff wat geschikte spelletjes ed op zetten. En in de Android family settings duiken hoe dat werkt :P

An sich kan er weinig kwaad, op mijn android account staat sowieso geen geld of cc gekoppeld.
Toen onze oudste dochter nog jonger was gebruikte ze onze oude gezamenlijke Huawei tablet waar we geen belangrijke apps op hadden.

Nu met de pad 5 en Family link kunnen we alles mooi beheren.
Wel even een apart Google account aanmaken voor je kind.
Die kun je in de family link dan restricties geven op leeftijd en apps apart beheren.

Mochten ze op een reclame of in aankoop klikken krijg je gelijk een melding die je kunt weigeren. Doe je niets gebeurd er ook niet en dat is een fijne gedachte.

En de tijdlimiet ( of bedtijd scherm) werkt hier geweldig.
Scherm gaat op zwart en de kinderen gaan zonder probleem stoppen en spelen of weten ok nu bedtijd.
We hebben voor slapen gaan altijd half uurtje tablet tijd zodat ze rustig gaan slapen anders is het heibel met de jongste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
renzo4000 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:16:
[...]
Je kan per app wel een limiet instellen via Family Link. [...]
Maar zover ik weet niet voor systeem apps zelf.
Afhankelijk van de tablet kunnen dat er best veel zijn.
[[...] Blocken van contacten kan ook gewoon. Wellicht niet per contact een specifieke tijd, maar dat heb je dan gecoverd met je generieke tijdschema lijkt me. [...]
Blocken ja, maar niet whitelisten. Je moet ze dus allemaal 1 voor 1 aflopen. Je kan verder op de ipad dus alles blocken en specifiek voor bijv. oma of mama het nog aanzetten in bepaalde tijdsframes.
[...] Bij Apple mis je gewoon een hoop andere zaken zoals activity alerts,
Deze zijn live te bekijken op een ander ios apparaat overigens.
[...] youtube restricties
Google weigert fatsoenlijk te kijken naar de content restricties inderdaad. Je kan overigens prima YouTube kids gebruiken, al heeft die ook nog wel de nodige issues rondom content. Dat geven ze overigens zelf ook toe, net zoals ze op hun eigen support pagina's toegeven dat niet alle content goed wordt gefiltered in de YouTube app met Family Link. Dat is overigens niet erg, maar wel iets om te weten.
enlocatie tracking, je moet bij apple daar weer apart een app voor gebruiken. [...]
Zit gewoon in Family Sharing, kan je aanzetten op het apparaat en vervolgens toegang tot die instellingen blokkeren.
[...] Ook zoiets simpels als "bonustijd" geven aan een device is belabberd geregeld bij Apple. Je kan dit alleen per app toekennen in stappen van 15 min / 1 uur / of de hele dag. Dit is bijzonder irritant terwijl je dit bij Google gewoon per 5 minuten kan regelen, voor alle apps. [...]
Per 5 minuten, per app inderdaad op het apparaat zelf. Je kan ook vanaf een ander apparaat tijdelijk ophogen. Daarnaast kan je aanzetten dat het kind om meer tijd kan vragen, waar je dan een notificatie van krijgt en je kan goedkeuren.
[...]
Een laatste, misschien grootste ergernis, is dat Apple nog steeds problemen heeft met het resetten van je screen time settings. Dit gebeurt soms uit het niets en je kan alles opnieuw gaan instellen. Dit zijn geen incidenten helaas, het internet staat er vol mee rondom deze klachten.[...]
Lijkt me inderdaad irritant, maar nog nooit problemen mee gehad.
[...] Ik kan me dus niet helemaal vinden in je stelling dat dit bij Apple beter geregeld is.

Maar goed het lijkt nu op een Apple vs Android draadje te worden en dat is niet mijn insteek. Ik denk dat je beide platforms prima uit de voeten kan qua parental controls.
Dat laatste kan ik me in vinden inderdaad. Beide zijn op zich prima en hebben hun eigen quirks rondom gebruik.

Een ander dingetje trouwens, zowel bij Google Family Link als de Apple Parental Controls is het zo dat het kind na 16 jaar te zijn geworden de optie krijgt uit het programma te stappen. Ik lees in de startpost "(jonge) kinderen", dus wel even handig om te weten. (is overigens 13 jaar in Belgie)
Pagina: 1