Sinds 9 jaar heb ik 21 zonnepanelen van 255 Wp. Opbrengst in 2022 (slechts) 4.200 kWh, volgens mij omdat de rijen te dicht op elkaar liggen, én minder rendement na 9 jaar. Nu zijn het 2 strings op een 1-fase SMA-omvormer. De installateur én snel daarna de fabrikant gingen in 2014 snel na elkaar failliet. Ik heb daardoor geen mogelijkheid om de omvormer/prestatie uit te lezen, behalve dan in algemene opbrengst op de P1-meter.
Ook zijn er accu's van Sessy (totaal 15kWh) in bestelling, welke ik i.c.m. een dynamisch energiecontract wil gaan inzetten.
Vanwege teruglopende opbrengst, uitbreiding met electrische auto en warmtepomp, wens om naar verdeling over 3-fasen te gaan, wens om opbrengst uit te kunnen lezen én te kunnen sturen (tijden-dynamisch contract-accu's-domotica) ben ik van plan deze te vervangen voor nieuwe.
Ik ben redelijk handig met electro-installaties, daarom is de bedoeling is deze zelf te gaan leggen. Zelf heb ik al veel uitgezocht en uitgeplozen en graag zou ik mijn plan tegen het licht willen laten houden, om te kijken of ik op het juiste spoor zit.
Hierbij de informatie conform het template van Thinkpad bij 'advies aanvraag zonnepanelen"
De gekozen opstelling is sterk bepaald door de afmetingen van de daken t.o.v. afmetingen panelen en de benodigde vrije ruimte tussen de rijen.
:strip_exif()/f/image/2zrWDT4ndOsYcb5Su7OwrGAb.jpg?f=fotoalbum_large)
Bestaande situatie:
:strip_exif()/f/image/SqQtIBFt5TXNOwiHjBzg89h8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolderdak: 523 x 492
(1.400 m3 gas)
- 'spelen' met meeropbrengst <-> dynamisch contract <-> Sessy's
- budget: ik verwacht rond de € 10K uit te kunnen komen
- 16x Munchen Solar 400WP Bifacial Witte folie
- 5x DMEGC 455WP DM455M6-72HSW
- 21x Enphase IQ8M Micro Omvormer met gateway en toebehoren
- 8x Blubase Connect montageset 10 graden portrait
- 5 Blubase Connect montageset 10 graden landscape
- ik zoek nog 8x montageset 25 graden portrait
Vragen die ik o.a. heb zijn:
1. keuze micro-omvormers of poweroptimisers. Qua prijs vergelijkbaar, maar naar mijn idee kan ik, ondanks hogere voltage, veiliger en makkelijker aan de slag met micro's. Op bijgesloten ontwerp v3 ben ik van micro's uitgegaan. De lasdozen wil ik volgieten, zodat ze weersbestendig zijn.
2. ik zoek een montageset voor de 2e rij op dak big. Deze wil ik portrait 35 graden plaatsen, maar meeste systemen gaan bij portrait uit van 10 graden montage. Heeft iemand ervaring met het systeem van Landpower: : https://nl.landpowerpv.co...-mounting-system_p52.html
3. Ik dacht voor alle "portrait" PV's aan de Munchen Solar 400WP Bifacial Witte folie.
Leveren deze bifacials van Munchen Solar op een kiezeldak meer op dan 400Wp? Zo ja hoeveel %?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Alvast hartelijk dank,
Hans Grundemann
Ook zijn er accu's van Sessy (totaal 15kWh) in bestelling, welke ik i.c.m. een dynamisch energiecontract wil gaan inzetten.
Vanwege teruglopende opbrengst, uitbreiding met electrische auto en warmtepomp, wens om naar verdeling over 3-fasen te gaan, wens om opbrengst uit te kunnen lezen én te kunnen sturen (tijden-dynamisch contract-accu's-domotica) ben ik van plan deze te vervangen voor nieuwe.
Ik ben redelijk handig met electro-installaties, daarom is de bedoeling is deze zelf te gaan leggen. Zelf heb ik al veel uitgezocht en uitgeplozen en graag zou ik mijn plan tegen het licht willen laten houden, om te kijken of ik op het juiste spoor zit.
Hierbij de informatie conform het template van Thinkpad bij 'advies aanvraag zonnepanelen"
De gekozen opstelling is sterk bepaald door de afmetingen van de daken t.o.v. afmetingen panelen en de benodigde vrije ruimte tussen de rijen.
Foto's
Planontwerp::strip_exif()/f/image/2zrWDT4ndOsYcb5Su7OwrGAb.jpg?f=fotoalbum_large)
Bestaande situatie:
:strip_exif()/f/image/SqQtIBFt5TXNOwiHjBzg89h8.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak BGG: 950 x 440 cmZolderdak: 523 x 492
Schaduw
Geen schaduwJaarverbruik
5.200 + warmtepomp + plugin hybride auto(1.400 m3 gas)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
- Gasloos worden- 'spelen' met meeropbrengst <-> dynamisch contract <-> Sessy's
- budget: ik verwacht rond de € 10K uit te kunnen komen
Wie gaat het project uitvoeren
Indien mogelijk zelf uitvoeren.Bijhouden van data
Ja graag, liefst i.c.m. aanwezige Homey Pro 2023Reeds verkregen offertes
Geen, wel veel opgezocht op Solar Bouwmarkt.- 16x Munchen Solar 400WP Bifacial Witte folie
- 5x DMEGC 455WP DM455M6-72HSW
- 21x Enphase IQ8M Micro Omvormer met gateway en toebehoren
- 8x Blubase Connect montageset 10 graden portrait
- 5 Blubase Connect montageset 10 graden landscape
- ik zoek nog 8x montageset 25 graden portrait
Regio
Zuid-NederlandVragen die ik o.a. heb zijn:
1. keuze micro-omvormers of poweroptimisers. Qua prijs vergelijkbaar, maar naar mijn idee kan ik, ondanks hogere voltage, veiliger en makkelijker aan de slag met micro's. Op bijgesloten ontwerp v3 ben ik van micro's uitgegaan. De lasdozen wil ik volgieten, zodat ze weersbestendig zijn.
2. ik zoek een montageset voor de 2e rij op dak big. Deze wil ik portrait 35 graden plaatsen, maar meeste systemen gaan bij portrait uit van 10 graden montage. Heeft iemand ervaring met het systeem van Landpower: : https://nl.landpowerpv.co...-mounting-system_p52.html
3. Ik dacht voor alle "portrait" PV's aan de Munchen Solar 400WP Bifacial Witte folie.
Leveren deze bifacials van Munchen Solar op een kiezeldak meer op dan 400Wp? Zo ja hoeveel %?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Alvast hartelijk dank,
Hans Grundemann