Vraag

• Hans Grundemann
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-10 16:36
Sinds 9 jaar heb ik 21 zonnepanelen van 255 Wp. Opbrengst in 2022 (slechts) 4.200 kWh, volgens mij omdat de rijen te dicht op elkaar liggen, én minder rendement na 9 jaar. Nu zijn het 2 strings op een 1-fase SMA-omvormer. De installateur én snel daarna de fabrikant gingen in 2014 snel na elkaar failliet. Ik heb daardoor geen mogelijkheid om de omvormer/prestatie uit te lezen, behalve dan in algemene opbrengst op de P1-meter.

Ook zijn er accu's van Sessy (totaal 15kWh) in bestelling, welke ik i.c.m. een dynamisch energiecontract wil gaan inzetten.

Vanwege teruglopende opbrengst, uitbreiding met electrische auto en warmtepomp, wens om naar verdeling over 3-fasen te gaan, wens om opbrengst uit te kunnen lezen én te kunnen sturen (tijden-dynamisch contract-accu's-domotica) ben ik van plan deze te vervangen voor nieuwe.

Ik ben redelijk handig met electro-installaties, daarom is de bedoeling is deze zelf te gaan leggen. Zelf heb ik al veel uitgezocht en uitgeplozen en graag zou ik mijn plan tegen het licht willen laten houden, om te kijken of ik op het juiste spoor zit.

Hierbij de informatie conform het template van Thinkpad bij 'advies aanvraag zonnepanelen"
De gekozen opstelling is sterk bepaald door de afmetingen van de daken t.o.v. afmetingen panelen en de benodigde vrije ruimte tussen de rijen.
Foto's
Planontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cssoGYUseWubZPNtHhtzf_rJEWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zrWDT4ndOsYcb5Su7OwrGAb.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaande situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPCzxR2HIC230T_-qZl8CHizFwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqQtIBFt5TXNOwiHjBzg89h8.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak BGG: 950 x 440 cm
Zolderdak: 523 x 492
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
5.200 + warmtepomp + plugin hybride auto
(1.400 m3 gas)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
- Gasloos worden
- 'spelen' met meeropbrengst <-> dynamisch contract <-> Sessy's
- budget: ik verwacht rond de € 10K uit te kunnen komen
Wie gaat het project uitvoeren
Indien mogelijk zelf uitvoeren.
Bijhouden van data
Ja graag, liefst i.c.m. aanwezige Homey Pro 2023
Reeds verkregen offertes
Geen, wel veel opgezocht op Solar Bouwmarkt.
- 16x Munchen Solar 400WP Bifacial Witte folie
- 5x DMEGC 455WP DM455M6-72HSW
- 21x Enphase IQ8M Micro Omvormer met gateway en toebehoren
- 8x Blubase Connect montageset 10 graden portrait
- 5 Blubase Connect montageset 10 graden landscape
- ik zoek nog 8x montageset 25 graden portrait
Regio
Zuid-Nederland

Vragen die ik o.a. heb zijn:
1. keuze micro-omvormers of poweroptimisers. Qua prijs vergelijkbaar, maar naar mijn idee kan ik, ondanks hogere voltage, veiliger en makkelijker aan de slag met micro's. Op bijgesloten ontwerp v3 ben ik van micro's uitgegaan. De lasdozen wil ik volgieten, zodat ze weersbestendig zijn.

2. ik zoek een montageset voor de 2e rij op dak big. Deze wil ik portrait 35 graden plaatsen, maar meeste systemen gaan bij portrait uit van 10 graden montage. Heeft iemand ervaring met het systeem van Landpower: : https://nl.landpowerpv.co...-mounting-system_p52.html

3. Ik dacht voor alle "portrait" PV's aan de Munchen Solar 400WP Bifacial Witte folie.
Leveren deze bifacials van Munchen Solar op een kiezeldak meer op dan 400Wp? Zo ja hoeveel %?

Ik ben benieuwd naar reacties.

Alvast hartelijk dank,
Hans Grundemann

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Waarom pak je niet opnieuw een stringomvormer aangezien er weinig sprake is van schaduw? Het is mijns inziens zonde om de boel te laten aftoppen op IQ8M terwijl er geen aanleiding voor is.
Of is het prijsverschil zo beperkt dat je dat niet wilt overwegen?

Eventueel kun je weer 2 stringomvormers gebruiken voor een verdeling over 2 fases.

• Hans Grundemann
Omdat ik graag over 3 fasen zou willen verdelen en ook per paneel de opbrengst zou willen zien, dacht ik met micro’s of optimisers te gaan werken. Ik begrijp dat de IQ8M de zaak aftopt, dus dat zou een andere moeten zijn. De IQ7A wellicht.

• Hans Grundemann
Verschil micro omvormers - optimisers is idd minimaal.

• Hans Grundemann
Nog een reden om niet naar 2 strings te kunnen: verschillende type panelen en opstel-hoeken/richting.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-11 14:14
Kan je op het platte dak bgg geen 2 meter panelen o-w leggen, ook portrait zoals nu? Dan moeten er zeker 14 passen, misschien wel 16, en heb je meer opbrengst en betere spreiding voor minder werk?
Idem zolderdak, oost west moet daar toch ook lukken?
Als je per se per paneel wilt monitoren reken dan inderdaad ook na met SE maar wel zorgen voor voldoende panelen en de juiste optimizers.

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Hans Grundemann schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:25:
Omdat ik graag over 3 fasen zou willen verdelen en ook per paneel de opbrengst zou willen zien, dacht ik met micro’s of optimisers te gaan werken. Ik begrijp dat de IQ8M de zaak aftopt, dus dat zou een andere moeten zijn. De IQ7A wellicht.
Ook gedacht aan een 3 fase omvormer van Solaredge met optimizers?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
Hans Grundemann schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:51:
Sinds 9 jaar heb ik 21 zonnepanelen van 255 Wp. Opbrengst in 2022 (slechts) 4.200 kWh, volgens mij omdat de rijen te dicht op elkaar liggen, én minder rendement na 9 jaar. Nu zijn het 2 strings op een 1-fase SMA-omvormer. De installateur én snel daarna de fabrikant gingen in 2014 snel na elkaar failliet. Ik heb daardoor geen mogelijkheid om de omvormer/prestatie uit te lezen, behalve dan in algemene opbrengst op de P1-meter.
Hoe weet je zo zeker dat je een opbrengst van 4200kWh hebt als je het niet kunt meten?

Als het goed is dan is de degardatie na 9 jaar nog niet zo heel erg veel. De meeste hebben een gegarandeerde opbrengst van meer dan 80% na 25 jaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Hans Grundemann
Casejunkie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:31:
[...]

Ook gedacht aan een 3 fase omvormer van Solaredge met optimizers?
Wel gedacht, niet uitgewerkt omdat ik dat wat lastiger vind om te doen. Gewoon gebrek aan kennis zeg maar.

De suggestie van Sgt. Chaos oost-west zal ik zeker nog een keer uitwerken. Had dit gedaan met kleinere panelen en kwam niet gunstiger uit, amar met grotere wellicht wel.

• Hans Grundemann
DutchKel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:39:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat je een opbrengst van 4200kWh hebt als je het niet kunt meten?

Als het goed is dan is de degardatie na 9 jaar nog niet zo heel erg veel. De meeste hebben een gegarandeerde opbrengst van meer dan 80% na 25 jaar.
Op de jaarafrekening.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:00
Dat is je teruglevering...

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt opwek en je hebt teruglevering.

Teruglevering is opwek - gelijktijdig verbruik. Als je verbruik dus toeneemt op momenten dat de zonnepanelen energie leveren, dan loopt je teruglevering terug. Dat is dus positief, want je gebruikt meer van je opwek op het moment dat je zonnepanelen werken.

Op de jaarrekening zie ja alleen de teruglevering, want wat je direct verbruikt van je opwek blijft achter de meter en is onzichtbaar voor je energieleverancier. Die ziet alleen import en export.

[ Voor 25% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-04-2023 11:49 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Hans Grundemann
Jullie hebben gelijk. Sorry, verkeerde info gegeven. Wat ik heb gedaan is op de omvormer de totale opbrengst door 9 jaar gedeeld. Dan kom ik ook 4200. Dat is dus een gemiddeld per jaar.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:15
Daarin mist je eigen verbruik terwijl de zon schijnt. Je opbrengst zal dus een stuk hoger liggen en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in jouw situatie er ook maar iets mis zit. Die panelen liggen niet te dicht bij elkaar en van degradatie zul je ook nog weinig last hebben na 9 jaar.

De reden dat je op je jaarafrekening minder teruglevering ziet is waarschijnlijk puur omdat je zelf meer bent gaan gebruiken. Daardoor is je eigen verbruik tijdens zon-uren ook hoger en lever je dus uiteindelijk minder terug.

Als het je dus alleen te doen is omdat je denkt dat het huidige systeem niet geod draait, zou ik niets veranderen. Als je de boel wil moderniseren met zonnepanelen die meer opleveren kan dat echter prima. Gezien de ligging van de panelen kun je daar echter weinig bij fout doen en zal bijna elke oplossing ongeveer hetzelfde presteren. Ik zou dus puur op prijs uitkiezen,

[removed]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
Waarschijnlijk zie je dingen inderdaad verkeerd, andere hebben inmiddels al uitgebreid uitgelegd hoe het zit.

Ik vind het zonde dat je panelen van 9 jaar nu al helemaal afschrijft. Je zit nu net ongeveer op 2 jaar dat je winst maakt met de panelen (schatting). Dat betekend dat de panelen weinig hebben opgeleverd voor je als je er nu weer 10.000 euro tegenaan gooit voor een upgrade.

De investering in het verleden ben je dan voor een groot gedeelte kwijt. Tenminste ik ga er vanuit dat toen je de panelen kocht dat je er vanuit ging dat ze 20-25 jaar blijven liggen. Daar haal je de winst uit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-11 10:33
21 keer 255 Wp is 5355 Wp.
Zelf zou ik die investering pas zinvol vinden als het nieuwe aantal Wp de 10.000 benaderd (oftewel bijna verdubbeling)

Anders ben ik het eens met DutchKel.

@Hans Grundemann Kan je type nummer eens noemen van de SMA Sunnyboy? (en is deze geel of rood?)
Ik had in mijn vorige huis een TL-serie SMA omvormer (gele), wellicht kan ik je op weghelpen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Euhm, als je handig bent met elektra: koop een kWh meter voor in je meterkast en zet 'm op de groep van je omvormer. Dan kan je zien hoeveel je PV systeem werkelijk oplevert.
Welke meter je het makkelijkst aan je homey kan knopen weet ik niet.

• Hans Grundemann
D_Jeff schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:12:
21 keer 255 Wp is 5355 Wp.
Zelf zou ik die investering pas zinvol vinden als het nieuwe aantal Wp de 10.000 benaderd (oftewel bijna verdubbeling)

Anders ben ik het eens met DutchKel.

@Hans Grundemann Kan je type nummer eens noemen van de SMA Sunnyboy? (en is deze geel of rood?)
Ik had in mijn vorige huis een TL-serie SMA omvormer (gele), wellicht kan ik je op weghelpen.
SMA: SM5000P (SolarMax P-Series), Is een andere SMA dan dat andere merk, had ik erbij moeten zetten. Deze komt uit Zwitserland en is in 2014 failliet gegaan. Ik weet niet of er ergens een doorstart is geweest, volgens mij niet.

@DutchKel daar heb je een punt. Ik heb daar wel over gedacht, maar kies om genoemde redenen ervoor om te moderniseren.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:08
Hoe is het opbrengstverloop? Ik zou met PVcalc nagaan wat je opbrengst moet zijn en dan per jaar je opbrengst vergelijken met wat je hebt. Misschien is het een installatiefout en geen degradatie.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Hans Grundemann 123 google... De fabrikant heette gewoon Solarmax. https://solarmagazine.nl/...brikant-solarmax-failliet

De naam SMA gebruiken lijkt me niet handig...

25 graden legsysteem is ongebruikelijk. Dan heb je enorme rij afstanden nodig. De satelliet foto lijkt het ook op een dergelijke hoek te liggen. Omdat je panelen portrait liggen kunnen bij lager staande zon geen bypass diodes ingezet worden dus kakt je opbrengst in. Het is gewoon niet handig gelegd destijds.

Als je onder grote hoeken legt wordt de windbelasting ook vele malen hoger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:54:
Waarschijnlijk zie je dingen inderdaad verkeerd, andere hebben inmiddels al uitgebreid uitgelegd hoe het zit.

Ik vind het zonde dat je panelen van 9 jaar nu al helemaal afschrijft. Je zit nu net ongeveer op 2 jaar dat je winst maakt met de panelen (schatting). Dat betekend dat de panelen weinig hebben opgeleverd voor je als je er nu weer 10.000 euro tegenaan gooit voor een upgrade.

De investering in het verleden ben je dan voor een groot gedeelte kwijt. Tenminste ik ga er vanuit dat toen je de panelen kocht dat je er vanuit ging dat ze 20-25 jaar blijven liggen. Daar haal je de winst uit.
Die 21 panelen inclusief legsysteem zouden toch ook nog wel 2k moeten opleveren?
Het zijn er te veel voor mij, en ik woon niet in het zuiden, maar anders had ik er nog wel wat willen overnemen...
Pagina: 1