Goedkope laptop voor films

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont_44
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 12:56
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een kleine en goedkope laptop die voornamelijk gebruikt gaat worden om TV/Films te kijken. De laptop zal via HDMI op de TV worden aangesloten dus de kwaliteit van het scherm zelf is niet belangrijk.

Mijn vraag gaat wellicht meer over de specificaties waar ik vooral op moet gaan letten. Het zwaarste dat de laptop zal gaan doen is het afspelen van lokale x265 filmbestanden. Kan dit via de processor, of moet ik hiervoor ook naar de videokaart gaan kijken?

Schijfruimte hoeft niet te gek. 128GB is in principe al genoeg aangezien mijn filmbestanden op een lokale server staan. De bestanden zal ik naar de laptop schijf kopiëren voor ik ze afspeel.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
TV streamen en x265 filmbestanden afspelen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€500,-. Maar hoe goedkoper, hoe beter.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Neen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Liever geen Lenovo of ander Chinees merk (mijn vrouw is Taiwanees).

Beste antwoord (via Klont_44 op 11-04-2023 12:42)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:24
Ik ben het met @DukeBox eens. Ik zie qua je vraag niet een reden om voor een laptop te gaan welke je ook nog op een televisie aan moet sluiten.
Of, het moet zijn dat je hem verplaatst naar andere tv's en wellicht ook op vakantie.
Wij hebben hier een Nvidia Shield (2 stuks) in gebruik. Die in de woonkamer doet alle streamingdiensten, maar ook bijvoorbeeld een Plex om video mee af te spelen vanaf onze server, maar de Shield kan dit ook met een externe schijf prima zelf.
Die boven doet ook nog eens de app van de provider voor televisie wat erg goed werkt.

Ik lees nu nog even je topic start en je opmerking over een server, dan is er eigenlijk geen reden om niet voor een Shield te gaan.
Ik raad overigens dan wel de pro aan en niet die tube versie, die laatste schijnt nog wel problemen te geven.

Met de Shield heb ik nog geen bestand gehad wat middels Plex niet af speelt, maar bijvoorbeeld een Kodi of andere software kan ook zonder problemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom dan niet een cast/mediaplayer van een paar tientjes? Dan heb je meteen ook een AB. Of je sluit je telefoon aan via een HDMI dongle. Het is nu net of je vraagt wat een goede fiets is om te wandelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik ben het met @DukeBox eens. Ik zie qua je vraag niet een reden om voor een laptop te gaan welke je ook nog op een televisie aan moet sluiten.
Of, het moet zijn dat je hem verplaatst naar andere tv's en wellicht ook op vakantie.
Wij hebben hier een Nvidia Shield (2 stuks) in gebruik. Die in de woonkamer doet alle streamingdiensten, maar ook bijvoorbeeld een Plex om video mee af te spelen vanaf onze server, maar de Shield kan dit ook met een externe schijf prima zelf.
Die boven doet ook nog eens de app van de provider voor televisie wat erg goed werkt.

Ik lees nu nog even je topic start en je opmerking over een server, dan is er eigenlijk geen reden om niet voor een Shield te gaan.
Ik raad overigens dan wel de pro aan en niet die tube versie, die laatste schijnt nog wel problemen te geven.

Met de Shield heb ik nog geen bestand gehad wat middels Plex niet af speelt, maar bijvoorbeeld een Kodi of andere software kan ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 23:54
Je wilt inderdaad een Nvidia shield, veel fijner dan een onhandige laptop ergens te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont_44
Heel erg bedankt allemaal! De Nvidia Shield klinkt inderdaad goed. Ik ga onderzoeken of deze al mijn use cases covered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Deze doelde ik overigens op:
uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 14:38
en waarom geen chromecast? dat ding kost 3 tientjes... of wil je niet streamen maar gedownloade films kijken?

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 11-04-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont_44
99ruud99 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:52:
en waarom geen chromecast? dat ding kost 3 tientjes... of wil je niet streamen maar gedownloade films kijken?
Ik wil inderdaad gedownloade films kijken.

Na wat onderzoek gedaan te hebben hoop ik het volgende te doen (sorry als dit inmiddels off-topic gaat):
  • Ik heb een SBC (soort van Raspberry Pi) die Ubuntu draait op het netwerk (ik wil de Plex Server hier niet op draaien maar enkel als storage gebruiken)
  • Deze moet ik toe zien te voegen als network storage de Nvidia Shield, hiervoor moet ik volgens mij eerst Samba draaien aangezien SSH niet gesupport is.
  • Deze network storage zou ik dan toe moeten kunnen voegen in Plex
  • Het enige puntje waar ik nog mee zat is dat ik subtitles moet kunnen downloaden via opensubtitles.org, maar het lijkt dat daar al support voor is: https://support.plex.tv/a...iguring-subtitle-support/
Voorziet iemand problemen met deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Klont_44 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:22:
Ik heb een SBC (soort van Raspberry Pi) die Ubuntu draait op het netwerk (ik wil de Plex Server hier niet op draaien maar enkel als storage gebruiken)
En een 2e hiervan als player? Aangezien je er al ervaring mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont_44
DukeBox schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:46:
[...]

En een 2e hiervan als player? Aangezien je er al ervaring mee hebt.
Dat zou kunnen, maar dan kom ik terug op mijn eerste vraag: Wat voor specs zijn belangrijk voor een dergelijk systeem? Moet ik alleen naar processor kijken, zo ja, wat voor één is geschikt? Of moet er ook iets van een GPU in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Klont_44 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:25:
Dat zou kunnen, maar dan kom ik terug op mijn eerste vraag: Wat voor specs zijn belangrijk voor een dergelijk systeem? Moet ik alleen naar processor kijken, zo ja, wat voor één is geschikt? Of moet er ook iets van een GPU in zitten?
De meeste recente media players hebben een CPU met hardware decoding voor alle relevante compressie methodes, deze doen dat veel beter (sneller/economischer) dan een device wat daar niet specifiek voor is gemaakt.

Zelfs een raspberry Pi komt een heel eind mee maar bij hoge wensen (fps/resolutie/upscaling/downmixing) loop je daar mogelijk ook tegen limieten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

Als je plex wilt gebruiken kan je beter de Shield gebruiken als Server.
Zie https://old.reddit.com/r/...direct_play_hevc_main_10/ voor wat nuance.
Waarom zou je dan nog een losse setup nodig hebben als plex server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont_44
Thomg schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:46:
[...]

Als je plex wilt gebruiken kan je beter de Shield gebruiken als Server.
Zie https://old.reddit.com/r/...direct_play_hevc_main_10/ voor wat nuance.
Waarom zou je dan nog een losse setup nodig hebben als plex server?
Dat bedoel ik ook, als ik jou goed begrijp.
De setup ziet er dus als volgt uit:

SBC met videobestanden -----Samba verbinding------> Nvidia Shield met Plex server -----HDMI-----> TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

Bijvoorbeeld.
Als je maximaal wilt cheapskaten kan je ook kijken voor een biglybt setup.
Disclaimer: niet gebruikt, enkel onderzocht tijdje terug. Heb al dedicated NAS.
Edit: Ervan uitgaande dat je dat van plan bent natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 11-04-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont_44
Thomg schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:04:
Bijvoorbeeld.
Als je maximaal wilt cheapskaten kan je ook kijken voor een biglybt setup.
Disclaimer: niet gebruikt, enkel onderzocht tijdje terug. Heb al dedicated NAS.
Edit: Ervan uitgaande dat je dat van plan bent natuurlijk.
Ik ga gewoon de Shield aanschaffen, een basisopstelling maken en er dan wellicht verder aan tweaken. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klont_44
Klont_44 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:50:
[...]

Dat bedoel ik ook, als ik jou goed begrijp.
De setup ziet er dus als volgt uit:

SBC met videobestanden -----Samba verbinding------> Nvidia Shield met Plex server -----HDMI-----> TV
Dit heb ik nu opgezet en ik ben verbaasd hoe goed en makkelijk dit werkt! Zelfs via de WiFi gaat het streamen van 30gb+ film bestanden stotterloos.

Ik gebruik nu wel Kodi ipv Plex. Die herkent volgens mij meer verschillende bestanden zoals iso en volledige blue ray mapstructuren.
Pagina: 1