Windveer verven; eindpan in de weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik moet de windveer en gootbetimmeringen van onze woning nog aflakken, ze staan nu enkel in de grondlak.
Maar ik loop er bij de windveer tegen aan dat de eindpan over het hout komt. Er zal ook onder de pan geschilderd moeten worden. Ik krijg echter met geen mogelijkheid beweging in de pannen :+

Nu heb ik al gezocht hoe een professionele schilder dit doet, maar ik kom er niet achter. Ik heb enkel een trucje kunnen vinden om er een kitspuitje tijdelijk onder te klemmen, maar ik krijg de pannen niet eens opgetild.

Wie heeft hier ervaring mee en/of de goede tip? :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt8HsSXnNKe4EthISQ_LPzh0gos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlVKt0tozkt95U37WWZudCco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De kans bestaat dat de eindpannen met één of twee schroefjes vastzitten aan de panlatten. Kun je bij de onderste rij eens de eindpan van de tweede rij heel lichtjes optillen en er onder kijken? Desnoods bij een paar rijen dit doen. Dan weet je genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Enige goede optie is de gevelpannen er allemaal af halen. Reken er maar op dat deze vastgespijkerd zitten.
Dus even de eindvorst eraf halen (die zit ook vast met een spijker!) en dan pak je de gevelpannen er zo van boven naar beneden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:16
Bij mij zitten er in de eindpannen een schroefje. Een ding scheelt: zodra de boel de juiste kleur heeft, hoef je bij onderhoud alleen maar een beetje onder de pan te kwasten (hij hoeft er dan niet meer af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Nu online
Inderdaad, naar aanleiding van jullie opmerkingen ben ik naar schroeven gaan zoeken. De eindvorst en de eindpannen zijn inderdaad vastgeschroefd.

Ik ben er huiverig voor om ze los te schroeven maar ik ga eens een poging wagen!
Bedankt voor de tips! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Losschroeven is tegen de klok indraaien. De pannen vallen daarna niet naar beneden als het goed is. Ze blijven achter de panlat haken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 22:52
Pannen afplakken en dan aflakken, een schilder haalt ze er ook niet vanaf, is nergens voor nodig, hout ligt beschut achter de dakpan.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:44
d-super schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:40:
Pannen afplakken en dan aflakken, een schilder haalt ze er ook niet vanaf, is nergens voor nodig, hout ligt beschut achter de dakpan.
Voor de 1e keer is t toch wel mooi om die windveer even helemaal af te lakken. Is nu alleen grondverf.

De keren daar na ben ik met je eens dat t onzin is om ze er af te halen ja.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 00:19
Hangt er van af hoe hoog de dakrand is en hoe groot het kleurverschil met de grondverf is,
maar wij haalden de pannen quasi nooit weg....

met platte kwast zover mogelijk er onder verven (redelijk dun laagje) en de rest gewoon schilderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Nu online
robotomizer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:50:
Hangt er van af hoe hoog de dakrand is en hoe groot het kleurverschil met de grondverf is,
maar wij haalden de pannen quasi nooit weg....

met platte kwast zover mogelijk er onder verven (redelijk dun laagje) en de rest gewoon schilderen...
En dit zeg je als schilder of als bewoner? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 21:31
Gek idee wellicht.. misschien kun je een verfspuitbus in (redelijk) dezelfde kleur vinden? Dan kun je, wellicht, gewoon eronder spuiten.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 00:19
Chalk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:48:
[...]

En dit zeg je als schilder of als bewoner? :)
beide ;)
Pagina: 1