Kijk al een tijd rond om voor het eerst een PC zelf te bouwen. Werk nu op een Dell met een i5-4460 met 12GB RAM en een GeForce GT 705, maar dat begint na 9 jaar niet meer te voldoen. Het werken met Lightroom begint onmogelijk te worden en binnenkort stopt de ondersteuning van Windows 10.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De twee belangrijkste dingen zijn: thuiswerken en fotografie. Voor werk geen specifieke eisen, behalve een Logi Streamcam die via USB-c aangesloten moet worden om 60 fps te halen. Voor fotografie gebruik ik Adobe Creative Cloud (Lightroom, Photoshop). Met name daarvoor voldoet het huidige systeem niet meer. Werken in Lightroom gaat niet meer vloeiend. Verder begin ik tegen de limiet qua opslag aan te lopen (1 GB HDD en 500 GB SSD). Voor gamen wordt het systeem niet gebruikt, al verandert dat wellicht over een tijdje (zoontjes zijn nu 5 en 7 jaar..)
Wat mag het systeem gaan kosten?
600-800 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Crucial MX500 500GB SSD, 2 beeldschermen (Dell S2340L), bedrade muis en toetsenbord, Logi Steamcam
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Qua behuizing twijfel ik over een toren, zoals die nu naast mijn bureau staat, of een small form factor die in een Ikea-kast past (afmetingen 33x33cm)
• Een USB-c-poort op het moederbord voor het aansluiten van de Streamcam.
• Wifi. Werk altijd via een ethernet aansluiting, maar heb een paar keer gehad dat de verbinding er in de wijk uit lag, en kon dan via mijn telefoon een hotspot maken.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik kom uit op het volgende systeem. Werkt dat allemaal goed samen?
Toelichting keuzes:
Behuizing: Pure Base 500 (great value award), Fractal Design Pop Air Black Solid (in prijs gedaald en nu goedkoper dan Pure Base 500), of small form factor dat past in de Ikea-kast, zoals de Inter-Tech IM-1 Pocket of Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP. Door te kiezen voor een kleine behuizing die in een kast past, kan ik kabels ook mooi wegwerken. Vraag is of het niet behelpen is bij het bouwen en of het voldoende koelt? De Chieftec heeft dan overigens de voorkeur omdat de knoppen aan de voorkant zitten.
1700 of AM5: heb ook gekeken naar een AMD-systeem. Kom dan - ook n.a.v. dit artikel - uit op de volgende lijst:
De vraag is of de performance het prijsverschil waard is? Met de huidige PC doe ik bijna 10 jaar, verwacht dat met deze ook te doen, dus vraag is of upgraden zo relevant is dat ik voor een nieuw platform moet kiezen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De twee belangrijkste dingen zijn: thuiswerken en fotografie. Voor werk geen specifieke eisen, behalve een Logi Streamcam die via USB-c aangesloten moet worden om 60 fps te halen. Voor fotografie gebruik ik Adobe Creative Cloud (Lightroom, Photoshop). Met name daarvoor voldoet het huidige systeem niet meer. Werken in Lightroom gaat niet meer vloeiend. Verder begin ik tegen de limiet qua opslag aan te lopen (1 GB HDD en 500 GB SSD). Voor gamen wordt het systeem niet gebruikt, al verandert dat wellicht over een tijdje (zoontjes zijn nu 5 en 7 jaar..)
Wat mag het systeem gaan kosten?
600-800 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Crucial MX500 500GB SSD, 2 beeldschermen (Dell S2340L), bedrade muis en toetsenbord, Logi Steamcam
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Qua behuizing twijfel ik over een toren, zoals die nu naast mijn bureau staat, of een small form factor die in een Ikea-kast past (afmetingen 33x33cm)
• Een USB-c-poort op het moederbord voor het aansluiten van de Streamcam.
• Wifi. Werk altijd via een ethernet aansluiting, maar heb een paar keer gehad dat de verbinding er in de wijk uit lag, en kon dan via mijn telefoon een hotspot maken.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik kom uit op het volgende systeem. Werkt dat allemaal goed samen?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-13400 Boxed | € 215,- | € 215,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H AX DDR4 | € 122,- | € 122,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 112,89 | € 112,89 |
| Totaal | € 664,69 | |||
Toelichting keuzes:
- Processor: 13400 vs 13500: 13400 heeft een gunstiger prijs/performance verhouding en presteert naar verwachting ruim voldoende voor de taken die ik voor ogen heb. 143% sneller dan wat ik nu heb.
- Moederbord: nieuwe versie van het moederbord met de Great Value Award, met Wifi
- Geheugen: Goedkope 32 GB DDR4 RAM met positieve reviews
- Voeding: 400W zou voldoende moeten zijn voor dit systeem. Gekozen voor een goedkope Gold-voeding. Niet-modulair is geen probleem bij een dichte kast.
- Opslag: Op basis van recente review gekozen voor Excellente ssd.
Behuizing: Pure Base 500 (great value award), Fractal Design Pop Air Black Solid (in prijs gedaald en nu goedkoper dan Pure Base 500), of small form factor dat past in de Ikea-kast, zoals de Inter-Tech IM-1 Pocket of Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP. Door te kiezen voor een kleine behuizing die in een kast past, kan ik kabels ook mooi wegwerken. Vraag is of het niet behelpen is bij het bouwen en of het voldoende koelt? De Chieftec heeft dan overigens de voorkeur omdat de knoppen aan de voorkant zitten.
1700 of AM5: heb ook gekeken naar een AMD-systeem. Kom dan - ook n.a.v. dit artikel - uit op de volgende lijst:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 249,- | € 249,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0) | € 184,- | € 184,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 110,90 | € 110,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 112,89 | € 112,89 |
| Totaal | € 798,69 | |||
De vraag is of de performance het prijsverschil waard is? Met de huidige PC doe ik bijna 10 jaar, verwacht dat met deze ook te doen, dus vraag is of upgraden zo relevant is dat ik voor een nieuw platform moet kiezen.