Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-07 18:42
Edit: Excuses, de titel is erg vaag, al helemaal door de spellingsfout; ik drukte per ongeluk op de knop om te posten, en nu kan ik dit niet meer aanpassen…

Beste Tweakers,

Onderstaand komt een heel essay, voor degenen die het tot het eind lezen en mee kunnen/willen denken, alvast bedankt!

Mijn excuses als onderstaande vraag eerder is gesteld, maar ik heb het helaas niet terug kunnen vinden..

TLDR: Wat is de juiste berekening voor spanningsval over 3 fase?

Probleem:
Ik loop nu een tijdje tegen een welgekend probleem aan, namelijk een afslaande omvormer van mijn PV installatie. Nu heb ik ondertussen behoorlijk wat gelezen, maar ik merk dat ik er met mijn berekeningen niet uit kom. Aangezien hier aanzienlijk beter onderlegde mensen rondstruinen, hoop ik dat iemand met mij mee kan denken en mij hopelijk de goede richting uit kan sturen. 

De situatie zoals hij is:
Eind 2019 (december) heb ik via Zonneplan mijn PV installatie laten installeren. Deze bestaat uit 19x 320Wp panelen (goed voor 6080Wp), in 1 string, op een 3 fase Zonneplan omvormer (welke gewoon een SAJ R5-6K-T2 is). Panelen liggen op zuid, schuin dak, allemaal zelfde hoek en geen schaduwval.
Tot afgelopen jaar heeft dit allemaal prima gewerkt, heerlijke opbrengst (met momenten ook pieken over de 6080W) en geen problemen gehad. Sinds maart dit jaar echter een constant uitslaande omvormer. Uiteraard heb ik contact opgenomen met Zonneplan, welke mij vertelden dat zij kunnen zien dat mijn omvormer geregeld 253V aantikt en dus afslaat. Eigenlijk zien zij maar in stapjes van 5 min wat er gebeurd, maar ik zie er niets van, aangezien Zonneplan een eigen app heeft waar ik, behalve de opbrengst in deze intervallen, helemaal niets van zie. Nu hebben ze mij een piekspanningsrapport (in maart) opgestuurd, waarin bleek dat over de destijds afgelopen 45 dagen op de exacte meetmomenten 227x een spanning van 250V> was gemeten en 8x 253V>. Erg veel dus, zeker voor exacte (seconde) momenten, en al helemaal voor de tijd van het jaar, aangezien we nog niet echt heel zonnige dagen hadden gehad, en de omvormer ook uitsloeg op momenten dat de panelen krap 3000W opleverden. Hun uitleg was dat er sprake lijkt van piekspanning ivm een overbelast net. Klinkt best aannemelijk, zeker gezien de hoeveelheid panelen die hier in de wijk in de afgelopen maanden bij zijn gelegd. 

Ik had nog een RPi liggen, waarop ik p1monitor heb geinstalleerd, en jawel hoor, de netspanning over de 3 fases ligt overdag erg hoog. Op L3 meestal tegen 248-249V aan, en L1 en L2 niet veel lager. Ook tegen 0.00u-1.00u meestal nog rond 235V. 
Natuurlijk ben ik deze data (die per 10 sec binnenkomen) aan het verzamelen, maar dat is dus nog maar erg recent.

Uiteraard heb ik contact opgenomen met de netbeheerder (Enexis) en een melding gedaan, maar aangezien waarschijnlijk overal dit soort meldingen opkomen, kan het best nog wel even gaan duren heb ik het idee. Erg zonde van al die groene stroom, want op een heerlijk zonnige dag als eerste paasdag heeft mijn omvormer van ongeveer 11.00u tot 17.00u uitgestaan...
Ik heb tevens een rondje door mijn buurt gedaan en de mensen vlakbij gesproken. Het vreemde is nu dat vrijwel iedereen zonnepanelen heeft, maar niemand ziet een uitvallende omvormer, en al zeker niet zoals in mijn zielige grafiekje. 

Nu vraag ik mij dus af of het enkel ligt aan de erg hoge netspanning, of dat er wellicht toch iets niet helemaal lekker zit in mijn installatie, wat voorheen nog net onder de radar bleef maar nu pijnlijk duidelijk wordt. 

Nu mijn daadwerkelijke vraag aan jullie:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn spanningsverlies kan berekenen bij een 3 fase installatie? Ik vindt allerlei zaken op internet, maar ik snap het helaas niet (genoeg). 
Volgens het piekspanningsrapport van Zonneplan zou de theoretische spanningsval 1.54V (0,67%) zijn, maar ik zie nergens hoe ze hier op zijn gekomen, geen formule o.i.d. en degenen die ik aan de telefoon heb gehad, kan me daar ook niets over uitleggen danwel doorsturen. Ik snap eerlijk gezegd al niet of dat voltage dan in totaal of per fase gezien moet worden, maar in beide gevallen klopt het volgens mij niet: dan zou de omvormer nooit uit moeten gaan zolang de netspanning in de meterkast <251V zou zijn, en die waarde heeft mijn p1monitor (en dus slimme meter) op nog geen enkel moment genoteerd, ook niet tijdens de afgelopen zonnige maar koude dagen.

Er ligt in ieder geval een 5x2,5mm2 kabel van de omvormer naar de meterkast. Dit is volgens het rapport 25m, en ik denk dat dit ook wel (om en nabij) zal kloppen.

Dan nu mijn gedachtegang m.b.t. de berekeningen, maar vanaf hier heb ik graag jullie inzichten:

Spanningsverlies kan worden berekend door Uv=I x R, met R = (ρ x l / A).
Voor ρ vindt ik van koper 2 verschillende waardes: 0.0225 en 0.0175. Voor mijn berekeningen ben ik uitgegaan van 0.0225, aangezien dit onder de streep het hoogste resultaat, en dus de hoogste spanningsval zou opleveren (en liever te hoog inschatten dan te laag denk ik dan).
Voor I ben ik even uitgegaan van de maximale waarde die mag per fase(als het klopt wat ik ergens, ik ben de bron kwijt, heb gelezen): 16A.
Als ik deze gedachtegang volg, zou ik uitkomen op:
R= 0.0225*25/2.5=0,225
Uv=16*0,225=3.6V
Nu snap ik alleen niet of deze berekening zo mag, omdat dit volgens mij uitgaat van één fase, niet drie. Als dat zo is, en het resultaat ook per fase geldt, zou dat wel kunnen verklaren waarom mijn omvormer constant eruit klapt zodra de netspanning op 1 van de fases 249V is (heel geregeld op L3). Echter, ik heb even in mijn p1monitor data gekeken, en daarop zie ik dat onlangs, toen de omvormer uit ging, het maximale amperage 11A was. Als ik die waarde aanhoudt, kom ik op Uv= 11*0.225=2,475. Dat zou betekenen dat de maximale netspanning 250V had kunnen zijn, en die heeft hij niet aangetikt. Ik snap dat het hier ook allemaal gaat om afronden etc, maar ik wil vooral weten of ik in de goede richting aan het denken ben.

Een andere formule die ik op het net vond m.b.t. het berekenen van spanningsverlies (bij 3fase) was deze:
U=(Ib*L* ρ* √3*cos(ϕ))/S
Cos(ϕ) zou bij omvormers 1 zijn, dus die houdt ik dan ook aan.
Dan zou ik uitkomen op een max spanningsverlies van: (16*25*0,0225* √3*1)/2.5=6,93V
Of, bij de gemeten 11A op 4.76V.
—> 253-4.76=248,24V, dus dat zou het uitslaan van omvormer wel verklaren.
Dat is echter nog steeds een groot verschil met de 1.54V die Zonneplan ergens vandaan heeft getoverd.

Hebben jullie het idee dat iets van bovenstaande aannames klopt (en zo ja, welke), of maak ik ergens een redeneringsfout (of rekenfout)?
Kan het zo zijn dat mijn installatie toch degelijk is, en het enkel aan mijn erg hoge netspanning ligt? Of zit er intern toch mogelijk iets niet lekker? Ik vind het zo vreemd dat niemand anders er last van lijkt te hebben en dat mijn omvormer constant uit is. Ik maak me ook wel wat zorgen voor de aanstaande goed weer periode, waar ik bang ben dat ik gewoon bijna geen opbrengst ga hebben van mijn installatie..

We hebben hier in huis al geprobeerd om allerlei apparatuur aan te zetten in een poging het voltage wat te drukken (airco aan, elektrisch kacheltje), maar zelfs als we op alle drie de fases meer energie trekken dan de panelen opwekken (op een bepaald punt gebruikten we 5000W over 3 fases verdeeld), en dus niets meer aan het net zou worden teruggeleverd, wilde de omvormer niet herstarten..
Er zijn momenten geweest waarop het wel leek te werken, bv zorgen dat er iets op L3 draaide zodat die van 249V naar 248V ging, maar dit is niet iedere keer herproduceerbaar.

Heel graag hoor ik jullie inzichten t.a.v. bovenstaande, en theorieën over de mogelijke oorzaak (al dan niet naast de hoge netspanning).

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Groetjes, Tim

[ Voor 98% gewijzigd door Timmoz op 12-04-2023 08:40 . Reden: Verkeerde knop en te snel gepost… ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Even kort: ja die 5x2.5 is wat dun dat zou net de doorslag geven.
Vermoeden bij mij is dat je ook verder van trafohuis afzit dan de nieuwe installaties.

Die truc met verbruiker aanzetten werkt dan het best op het einde van de kabel naar omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Sunny Design geeft ook 1,5V voor 25m 2,5mm2 dus dat zal wel kloppen
Ga je naar 4mm2, dan wordt het 0,9V en 6mm2 0,6V

Dat geeft weinig voor de moeite.

DC kabel verlengen en de omvormer bij de meterkast in de buurt plaatsen lijkt dan het enige wat de overweging waard is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Lekker rellen bij de netbeheerder. Ze kunnen er op wachten dat in mei heel veel klachten gaan binnenkomen. Aangezien je rond middernacht nog op 235 volt zit, kunnen ze de wijktrafo een tandje terugzetten als noodoplossing. Verder kunnen ze vanachter hun bureau de slimme meters in je buurt uitlezen om de spanningsklachten te analyseren.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar als je meter al aangeeft op 249V te zitten aan de netkant, dan ga je in je woning zeer weinig kunnen doen om dat recht te trekken vrees ik. Enkel de netbeheerder kan hier voor een correcte oplossing zorgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
Beste allen,

Dank voor het meedenken, ik denk zeker ook dat de hoge netspanning het grootste probleem is. Nu is dit echter een probleem waar ik zelf niets aan kan doen, en ik ben in afwachting van een reactie/meting van de netbeheerder.

In de tussentijd probeer ik echter uit te sluiten of er ook iets in mijn installatie zelf mis gaat, het kan immers altijd een en/en zijn. Vandaar ook mijn vraag: wat is de juiste berekening voor kabelval bij 3 fase.
Want als ik een heel andere spanningsval meet/zie dan er uit een berekening komt van Zonneplan, kan ik ook van hen verwachten dat zij een keer mijn installatie komen nakijken. Ofwel omdat er wellicht toch iets verkeerd zit met de kabel, ofwel met de omvormer zelf (ik neem aan dat deze ook een voltagemeter heeft, en dat zo'n ding ook defect kan zijn/te grote afwijking heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:08
Als jij meer dan 245V op de slimme meter hebt op een of meerdere fases dan heeft het geen nut om bij Zonneplan aan te kloppen, dit is zonde van de tijd. Je zit niet met puur de kabel, er zitten ook componenten en draden in je groepenkast bijvoorbeeld. Je zult hierdoor altijd een paar volt verschil hebben tussen de omvormer en de slimme meter. Naast het feit dat ze natuurlijk niet geijkt zijn op elkaar.
Je berekening klopt wel aardig alleen je moet geen 16A nemen maar eerder 8A. Anders reken je met een 11kW omvormer (en dito panelen) welke je natuurlijk niet hebt. Je komt dan uit rond de 2,28V op topvermogen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Spanningsmetingen in omvormers zijn rete nauwkeurig door de DSP's die erin zitten. Dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Ronald schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:30:
Sunny Design geeft ook 1,5V voor 25m 2,5mm2 dus dat zal wel kloppen
Ga je naar 4mm2, dan wordt het 0,9V en 6mm2 0,6V

Dat geeft weinig voor de moeite.

DC kabel verlengen en de omvormer bij de meterkast in de buurt plaatsen lijkt dan het enige wat de overweging waard is.
Hier heb ik een soortgelijk systeem, alleen is gelukkig de netspanning wat lager. Maar ik kan bevestigen dat deze waardes grotendeels kloppen en zelfs nog iets aan de lage kant zijn. Ik heb onder de grond 2.5mm2 liggen en daarbij was de spanningsval bij een zonnige dag iets boven de 2V. Met 4mm2 (tijdelijk boven de grond uitgeprobeerd) ging dat naar 1.3V toe.
Mocht het een grensgeval zijn dan kan dit helpen, maar aangezien dit probleem nu al speelt zal de kabel vervangen door een dikkere kabel niet echt helpen. Dus zal inderdaad die DC kabel verlengen de grootste kans van slagen hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

redwing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:30:
[...]

Hier heb ik een soortgelijk systeem, alleen is gelukkig de netspanning wat lager. Maar ik kan bevestigen dat deze waardes grotendeels kloppen en zelfs nog iets aan de lage kant zijn. Ik heb onder de grond 2.5mm2 liggen en daarbij was de spanningsval bij een zonnige dag iets boven de 2V. Met 4mm2 (tijdelijk boven de grond uitgeprobeerd) ging dat naar 1.3V toe.
Mocht het een grensgeval zijn dan kan dit helpen, maar aangezien dit probleem nu al speelt zal de kabel vervangen door een dikkere kabel niet echt helpen. Dus zal inderdaad die DC kabel verlengen de grootste kans van slagen hebben.
En dan installeren de komende maanden nog wat meer buurtbewoners PV en ben je weer terug bij af...

Je moet een kapot voordeurslot niet repareren bij de achterdeur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:37:
[...]

En dan installeren de komende maanden nog wat meer buurtbewoners PV en ben je weer terug bij af...

Je moet een kapot voordeurslot niet repareren bij de achterdeur. :+
Het beste is dat de netbeheerder wat doet, maar zolang dat niet gebeurd kun je er alleen maar voor zorgen dat de hele buurt eerder afschakelt dan jouw systeem, zodat jij iig niet degene bent die er last van heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-07 23:40
Welcome to the club. Hier hetzelfde probleem, ook +- 15 meter 2.5 mm2 op 9kWp 3 fase. Ik had juist de uitval in februari toen er ineens een super zonnig dag was terwijl het eigenlijk best koud was en alle zonnepanelen hier in de buurt er maximaal inklappen terwijl de netspanning al hoger was. Zwaar frustrerend dus ben gelijk de netspanning in de meterkast gaan loggen via de P1 meter. Bij mij is de hoogste netspanning op een fase gemeten in de meterkast 245V geweest.

Nu in April geen centje pijn, het lijkt alsof de netbeheerder de basis spanning in de wijk wat omlaag heeft getrokken. Ik heb nog 6 mm2 kwadraat kabel liggen ter vervanging maar voorlopig ben ik er te lui voor en verwacht er niet veel van. Wat mij wel opvalt is dat met de AC spanning van de installatie af, ik op de omvormer toch meerdere Volts verschil aflees op de 3 AC fases op de omvormer, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. (meetfout omvormer ?). Heb er een ticket voor open staan bij Growatt, ik snap met name ook niet waarom deze omvormer zo langzaam is met de fout weer herstellen, het lijkt alsof daar een flinke hysterese in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Lollercopter op 12-04-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Lollercopter schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:47:
Wat mij wel opvalt is dat met de AC spanning van de installatie af, ik op de omvormer toch meerdere Volts verschil aflees op de 3 AC fases op de omvormer, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. (meetfout omvormer ?). Heb er een ticket voor open staan bij Growatt, ik snap met name ook niet waarom deze omvormer zo langzaam is met de fout weer herstellen, het lijkt alsof daar een flinke hysterese in zit.
Kan niet, is rete nauwkeurig volgens ds23man.
Maar even zonder gekheid dit viel mij ook al op: en ik meet met een 2x Fluke TrueRMS meters dus geen rotzooi zou je zeggen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-07 22:50
Zelf gebruik ik het volgende bestand om eenvoudig de impact van een andere kabel in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43
Lollercopter schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:47:
Welcome to the club. Hier hetzelfde probleem, ook +- 15 meter 2.5 mm2 op 9kWp 3 fase. Ik had juist de uitval in februari toen er ineens een super zonnig dag was terwijl het eigenlijk best koud was en alle zonnepanelen hier in de buurt er maximaal inklappen terwijl de netspanning al hoger was. Zwaar frustrerend dus ben gelijk de netspanning in de meterkast gaan loggen via de P1 meter. Bij mij is de hoogste netspanning op een fase gemeten in de meterkast 245V geweest.

Nu in April geen centje pijn, het lijkt alsof de netbeheerder de basis spanning in de wijk wat omlaag heeft getrokken. Ik heb nog 6 mm2 kwadraat kabel liggen ter vervanging maar voorlopig ben ik er te lui voor en verwacht er niet veel van. Wat mij wel opvalt is dat met de AC spanning van de installatie af, ik op de omvormer toch meerdere Volts verschil aflees op de 3 AC fases op de omvormer, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. (meetfout omvormer ?). Heb er een ticket voor open staan bij Growatt, ik snap met name ook niet waarom deze omvormer zo langzaam is met de fout weer herstellen, het lijkt alsof daar een flinke hysterese in zit.
Meet eerst een in de werkschakelaar (zo dicht mogelijk bij de omvormer) en vergelijk die waarden met de uitlezing van de omvormer zelf. Daar mag echt niet meer dan 1v verschil in zitten.

Grote kans dat de omvormer gewoon te hoog meet, ik heb het zelf gehad met 2x Solis naast elkaar, gewoon 4 volt verschil onderling, terwijl ze beide met 1 meter 6mm2 op dezelfde onderverdeler hangen. Uiteraard ging de hoogste eruit bij zonnig weer, terwijl op de werkschakelaar 249 gemeten werd. Grid limiet op de 'foute' maar een beetje omhoog gezet. :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jim423 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:52:
[...]

Kan niet, is rete nauwkeurig volgens ds23man.
Maar even zonder gekheid dit viel mij ook al op: en ik meet met een 2x Fluke TrueRMS meters dus geen rotzooi zou je zeggen.
De interne meting voor spanning dient gewoon nauwkeurig te zijn, anders voldoet de omvormer niet aan de Netcode. Probleem is meer de middeling van de waardes die je ziet via het monitoringportaal. Als je geluk hebt is dat een 5 minuten gemiddelde. Ik zie dat ook in Domoticz op mijn P1 poort, in het live scherm worden de waardes per seconde geupdate, maar als je in de log kijkt zie je alleen een 5 minuten gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:30:
[...]

De interne meting voor spanning dient gewoon nauwkeurig te zijn, anders voldoet de omvormer niet aan de Netcode. ...
De ervaring leert mij anders. Growatt, Solis, GoodWe, SMA, nog ze maar op. Allemaal al gezien met 2-3 volt afwijking. Als dat dan naar boven is, ben je mooi de sjaak.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 10:32 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:31:
[...]

De ervaring leert mij anders. Growatt, Solis, GoodWe, SMA, nog ze maar op. Allemaal al gezien met 2-3 volt afwijking. Als dat dan naar boven is, ben je mooi de sjaak.
Ja, maar een 1 % afwijking is bij 250 Volt een 2,5 Volt.

Ook een dure Fluke:

https://www.fluke.com/nl-...ale-multimeters/fluke-177

Heeft een minimale afwijking van +/- 1 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:36:
[...]

Ja, maar een 1 % afwijking is bij 250 Volt een 2,5 Volt.

Ook een dure Fluke:

https://www.fluke.com/nl-...ale-multimeters/fluke-177

Heeft een minimale afwijking van +/- 1 %.
Op papier is dat inderdaad zo. Maar als ik hier 3 mulitmeters heb (van verschillende merken/types), die op 0.1V gelijk aanwijzen, en een omvormer die 3 volt hoger zit. Dan lijkt mij de oorzaak toch helder.

En 1% afwijking is inderdaad 2,5V. Dat zou ik dus niet rete nauwkeurig willen noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

ds23man schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:52:
Lekker rellen bij de netbeheerder. Ze kunnen er op wachten dat in mei heel veel klachten gaan binnenkomen. Aangezien je rond middernacht nog op 235 volt zit, kunnen ze de wijktrafo een tandje terugzetten als noodoplossing. Verder kunnen ze vanachter hun bureau de slimme meters in je buurt uitlezen om de spanningsklachten te analyseren.
Onze wijk is ook al over-verzadigd met panelen op Fase1. De andere twee zijn soms 15V minder. Dit kan natuurlijk niet geheel aan de netbeheerder te verwijten zijn. Ik vind dat een installateur de piekvoltages bij veel opwekking moet kunnen inzien en daarop moet kunnen beslissen op welke fase deze de panelen zet (of de netbeheerder moet een hele woning verplaatsen van L1 naar 2 of 3, o.i.d.) om dit soort zaken aan te pakken.

Heel kort door de bocht: Ons elektranet is niet gebouwd voor dergelijke belastingen en inzet. De komende jaren gaat het enkel maar erger en erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:38:
[...]

Op papier is dat inderdaad zo. Maar als ik hier 3 mulitmeters heb (van verschillende merken/types), die op 0.1V gelijk aanwijzen, en een omvormer die 3 volt hoger zit. Dan lijkt mij de oorzaak toch helder.

En 1% afwijking is inderdaad 2,5V. Dat zou ik dus niet rete nauwkeurig willen noemen.
Ach, kWh meter mag bij toelating al een afwijking hebben van 2% en afkeur bij herkeuring is dat 4-5 %. In dat licht is 1% gewoon netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
[...]

Ach, kWh meter mag bij toelating al een afwijking hebben van 2% en afkeur bij herkeuring is dat 4-5 %. In dat licht is 1% gewoon netjes.
Ja het is ook helemaal geen vreemde onnauwkeurigheid, maar wel behoorlijk vervelend als het net op die laatste paar volt aan komt. Het komt er dan op neer dat je omvormer vrolijk uitgaat bij een netspanning van 247, die met wat kabelverlies 250 aan de omvormer geeft.

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Pat-Juh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:09:
[...]

Onze wijk is ook al over-verzadigd met panelen op Fase1. De andere twee zijn soms 15V minder. Dit kan natuurlijk niet geheel aan de netbeheerder te verwijten zijn. Ik vind dat een installateur de piekvoltages bij veel opwekking moet kunnen inzien en daarop moet kunnen beslissen op welke fase deze de panelen zet (of de netbeheerder moet een hele woning verplaatsen van L1 naar 2 of 3, o.i.d.) om dit soort zaken aan te pakken.

Heel kort door de bocht: Ons elektranet is niet gebouwd voor dergelijke belastingen en inzet. De komende jaren gaat het enkel maar erger en erger worden.
Dat is inderdaad wel heel erg scheef. Normaal zijn de huizen als 1-2-3-1-2-3 aangesloten, maar het lijkt hier haast dat iedereen op dezelfde fase hangt?

Verder begrijp ik niet waarom netbeheerders de wijktrafo's bijna standaard te hoog inregelen. Ik meet ruim voor zonsopkomst altijd boven de 230V, bij verschillende mensen in verschillende wijken. Waarom staan die trafo's niet strak op 230 ingesteld, of liever nog iets daaronder? @Trichoglossus, als man dicht bij het vuur, heb jij hier misschien een antwoord op?

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jim423 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:06:
Als jij meer dan 245V op de slimme meter hebt op een of meerdere fases dan heeft het geen nut om bij Zonneplan aan te kloppen, dit is zonde van de tijd. Je zit niet met puur de kabel, er zitten ook componenten en draden in je groepenkast bijvoorbeeld.
<0,5V tussen P1 en SE5K aan 1,5m 5x4mm2 hier... Jij hebt een pittig hete meterkast als je daar een paar volt in verliest... Moet je toch eens gaan checken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:11:
[...]

Ja het is ook helemaal geen vreemde onnauwkeurigheid, maar wel behoorlijk vervelend als het net op die laatste paar volt aan komt. Het komt er dan op neer dat je omvormer vrolijk uitgaat bij een netspanning van 247, die met wat kabelverlies 250 aan de omvormer geeft.
Net even in mijn grafieken om 7.00 vanochtend gekeken. Mijn 3 fase Solar edge heeft slechts een verschil van 0,5 Volt t.o.v. de slimme meter. Daar zit slechts 70 meter 4x6mm2 tussen. Met een beetje vermogen loopt dat op tot 1-2 Volt. Is een 16 kW omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:49:
[...]

Net even in mijn grafieken om 7.00 vanochtend gekeken. Mijn 3 fase Solar edge heeft slechts een verschil van 0,5 Volt t.o.v. de slimme meter. Daar zit slechts 70 meter 4x6mm2 tussen. Met een beetje vermogen loopt dat op tot 1-2 Volt. Is een 16 kW omvormer.
Hier een 3 fasen Fronius (10kw) aan 20 meter 4mm2. Verschil P1 - omvormer is 0.8 volt, in dit geval in het 'voordeel' van de omvormer (die geeft lager aan bij lage belasting). Zodra de zon vol door komt (even teruggekeken, 4 april was een voorbeeld hier) loopt P1 op tot 250.3 volt en de omvormer tot 251.0. Gaat nog goed, maar een paar jaar terug kwam ik amper boven de 240.

Als mijn omvormer een afwijking van 3 volt de 'verkeerde' kant op had gehad, was het hier ook feest geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmoz
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:30:
[...]

Meet eerst een in de werkschakelaar (zo dicht mogelijk bij de omvormer) en vergelijk die waarden met de uitlezing van de omvormer zelf. Daar mag echt niet meer dan 1v verschil in zitten.

Grote kans dat de omvormer gewoon te hoog meet, ik heb het zelf gehad met 2x Solis naast elkaar, gewoon 4 volt verschil onderling, terwijl ze beide met 1 meter 6mm2 op dezelfde onderverdeler hangen. Uiteraard ging de hoogste eruit bij zonnig weer, terwijl op de werkschakelaar 249 gemeten werd. Grid limiet op de 'foute' maar een beetje omhoog gezet. :)
Dat is nu ook mijn volgende plan, aan de werkschakelaar meten wat het voltage is en dan zien in hoeverre dit afwijkt, enerzijds van de slimme meter (hoewel ik ook snap dat mijn el cheapo multimeter de nodige afwijking kan/zal hebben). En dan vergelijken met momenten dat de omvormer uitvalt (kan helaas zelf de voltages aan mijn r5 niet uitlezen, die heeft Zonneplan alleen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Timmoz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:45:
[...]

Dat is nu ook mijn volgende plan, aan de werkschakelaar meten wat het voltage is en dan zien in hoeverre dit afwijkt, enerzijds van de slimme meter (hoewel ik ook snap dat mijn el cheapo multimeter de nodige afwijking kan/zal hebben). En dan vergelijken met momenten dat de omvormer uitvalt (kan helaas zelf de voltages aan mijn r5 niet uitlezen, die heeft Zonneplan alleen).
Ik begrijp niet wat je steeds met Zonneplan moet, zij hebben inmiddels vastgesteld dat er regelmatig overspanning is en wij hebben hier inmiddels vastgesteld dat de bekabeling aan de eisen voldoet. Probleem ligt gewoon bij je netbeheerder. Wat je wel kan doen is om in gesprek te gaan met buurtbewoners omdat veel van het dit probleem niet kennen of herkennen. Vanaf volgende week dinsdag gaan we volle zon krijgen en is handig om eens in de logs te kijken bij diverse buren. Als die ook problemen hebben dan zijn veel klachten een aanleiding om de netbeheerder wat te "versnellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-07 23:40
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:30:
[...]

Grote kans dat de omvormer gewoon te hoog meet, ik heb het zelf gehad met 2x Solis naast elkaar, gewoon 4 volt verschil. Uiteraard ging de hoogste eruit bij zonnig weer, terwijl op de werkschakelaar 249 gemeten werd. Grid limiet op de 'foute' maar een beetje omhoog gezet. :)
Welke werkschakelaar :o die zit er niet, wat nu ? Ik mag paneel omvormer niet loshalen zonder garantie probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Lollercopter schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:54:
[...]

Welke werkschakelaar :o die zit er niet, wat nu ? Ik mag paneel omvormer niet loshalen zonder garantie probleem
Je kaapt nu wel een topic, maar ok. Leverancier werkschakelaar laten plaatsen (die is verplicht] aanbevolen) of kabel doorknippen en werkschakelaar ertussen knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:58:
[...]

Je kaapt nu wel een topic, maar ok. Leverancier werkschakelaar laten plaatsen (die is verplicht) of kabel doorknippen en werkschakelaar ertussen knopen.
Nu gaan we wel erg off topic, maar de verplichte werkschakelaar mag ook een zekeringautomaat in je meterkast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
ds23man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:02:
[...]

Nu gaan we wel erg off topic, maar de verplichte werkschakelaar mag ook een zekeringautomaat in je meterkast zijn.
Klopt, maar als die ver van de omvormer zit adviseert de NPR een werkschakelaar. Na nalezen is deze idd niet verplicht.
Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst

[ Voor 39% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:03:
[...]

Klopt, maar als die ver van de omvormer zit adviseert de NPR een werkschakelaar. Na nalezen is deze idd niet verplicht.

[...]
De bijbehorende verduidelijking:

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ronald schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:13:
[...]

<0,5V tussen P1 en SE5K aan 1,5m 5x4mm2 hier... Jij hebt een pittig hete meterkast als je daar een paar volt in verliest... Moet je toch eens gaan checken.
Wie heeft het over een paar volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-07 14:27
Mocht het bij Enexis lang gaan duren, dan zou je eventueel 2x een 1-fase omvormer kunnen ophangen.

De drie fase omvormer stopt zodra er 1 fase te hoog is…

(Zonneplan pakt vrijwel altijd 2.5mm2 kabel, of je 1 of 40mtr kabel hebt lijkt het, spreek uit ervaring) de 4/6mm2 is ook stukje duurder.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Laatst online: 15:03
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:38:
[...]

Verder begrijp ik niet waarom netbeheerders de wijktrafo's bijna standaard te hoog inregelen. Ik meet ruim voor zonsopkomst altijd boven de 230V, bij verschillende mensen in verschillende wijken. Waarom staan die trafo's niet strak op 230 ingesteld, of liever nog iets daaronder? @Trichoglossus, als man dicht bij het vuur, heb jij hier misschien een antwoord op?
Dat zat ik me ook al af te vragen. Vorige week klapte mijn omvormer er een paar keer uit omdat hij boven de 253 aangaf. P1 meter gaf echter zo'n 3 V lager, dus limiet op de omvormer maar 1 V hoger gezet.

Alleen zie ik in de P1 meter ook dat zelfs midden in de nacht het voltage rond de 234 V blijft schommelen. Lijkt alsof dat best wat lager zou kunnen inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-07 21:02
[...]

Dat is inderdaad wel heel erg scheef. Normaal zijn de huizen als 1-2-3-1-2-3 aangesloten, maar het lijkt hier haast dat iedereen op dezelfde fase hangt?

In de ochtend is er veel belasting nog zonder zon. Daardoor kan de spanning teveel dalen. (Apparatuur klapt er ook uit bij een te lage spanning, ups-en springen dan onnodig aan enz.) Om niet te laag uit te komen, staat ie iets hoger, dat trekt later op de dag dan bij. Was vroeger eigenlijk altijd prima, maar nu de belasting negatief wordt door de zonnepanelen, werkt dat later op de dag tegen. Een regelende wijktrafo lost dat deels op, maar die staan natuurlijk nog niet overal in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De netspanning is de afgelopen 10 jaar langzaam in stapjes opgevoerd naar 230 volt, dit gebeurt in het voedende hoofdnet. Er zijn veel trafo's die nog wat te heet staan ingesteld en nog niet bijgesteld zijn. Dat is nogal een klusje omdat de stroom van de trafo af moet om een andere tap te selecteren. Om overlast te veroorzaken moeten ze dan eerst een generator aankoppelen. Je hebt het dan over een dag werk voor 2 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ds23man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:20:
De netspanning is de afgelopen 10 jaar langzaam in stapjes opgevoerd naar 230 volt, dit gebeurt in het voedende hoofdnet. Er zijn veel trafo's die nog wat te heet staan ingesteld en nog niet bijgesteld zijn. Dat is nogal een klusje omdat de stroom van de trafo af moet om een andere tap te selecteren. Om overlast te veroorzaken moeten ze dan eerst een generator aankoppelen. Je hebt het dan over een dag werk voor 2 man.
En hoe lang zou de stroom er af zijn als het zonder generator zou gebeuren? Een paar uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-07 20:37
[...]

Nee, ik doe alleen in gas :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Oeps, foutje... 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:28:
[...]

En hoe lang zou de stroom er af zijn als het zonder generator zou gebeuren? Een paar uur?
Zeker een paar uur. Maar dat doen ze liever niet omdat hoogspanningschakelaars maar een beperkte levensduur hebben bij schakelen onder belasting. Na een bepaald aantal schakelingen moeten de contactpatronen vervangen worden. Verder staat er veel oud spul langs de weg waar reservedelen schaars voor worden. Hier en daar in Nederland heb je ook nog wat 50 kV netten waar al helemaal niets meer voor is en het niet mogelijk is om 60 kV materiaal te gebruiken omdat het groter is en er vaak niet in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ds23man hoop zorgwekkende zaken… binnenkort op de nos? Langdurige stroom uitval door ontbreken onderdelen verouderd middenspanning net?

Zijn die contact patronen erg duur?

Er is immers personeel tekort om werk uit te voeren… maar er is een manier, zeker niet zonder nadelen, incl overlast, om het blijkbaar sneller te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:09:
@ds23man hoop zorgwekkende zaken… binnenkort op de nos? Langdurige stroom uitval door ontbreken onderdelen verouderd middenspanning net?

Zijn die contact patronen erg duur?

Er is immers personeel tekort om werk uit te voeren… maar er is een manier, zeker niet zonder nadelen, incl overlast, om het blijkbaar sneller te doen.
http://www.eaton.de/ecm/g...ts/content/pct_241176.pdf

Dat was de stand in 2013. Zag in publicaties dat bij Enexis er heel veel verouderde installaties zijn uit de zeventiger jaren.

Pagina: 1