Hotelschakeling nieuwe style.

Pagina: 1
Acties:

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:15

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Vroeger waren er in die lange gangen van hotels die schakelaars die de verlichting voor een bepaalde tijd aanschakelde en na x minuten weer uit gingen. Van die pulsschakelaars die weer terug sprongen in hun open positie.(ben effe kwijt hoe die ook al weer werkte.)

Nu zou je de bewegingssensor plafonaire kunnen gebruiken om het onnodig lang branden van overloop verlichting maar die hebben meestal een plastic lamp cover om de sensor niet te blokkeren en je moet eerst "in beeld" zijn wat alleen meteen werkt met naar beneden lopen want dan loop je langs de lamp. (er zit wel een timer in.) Naar boven is het eerst de trap op de hoek om en dan pas zie je het lichtpunt. (althans bij mij.)

Waar ik ze voor wil gebruiken is in het "trappenhuis" dus van de hal naar de overloop 1e etage is 1 schakeling en van 1e naar zolder is de tweede schakeling.

Er zijn plafonaires met een afstandbediening die vervolgens een uitschakel tijd kunnen zenden.(action verkoopt ze zelfs.)(enige aanpassing zou moeten zijn timer set repeat.)
Maar tot mn verbazing zijn er geen plafonaires die na inschakelen een timer starten om zelfstandig weer uit te schakelen totdat iemand anders de lichtschakelaar omzet.
Ik kan ze in ieder geval niet vinden bij ledverlichting websites.
(ik heb van die klik schakelaars die inwendig een switch om gooien en bij de tweede keer klikken weer uitschakelen en die zijn ideaal als trigger voor timers. Klik => aan auto uit betekend 2x klikken om weer aan te kunnen gaan.)
Om weer licht te hebben na timer uitschakeling moet je dan volgens mij ook 2 keer klikken, eerst "uit" en dan weer "aan" om de lamp te triggeren aan te gaan bij de overloop schakelingen maar dat is altijd beter dan uren licht aan te hebben.
Al is tegenwoordig met led het natuurlijk zeer weinig aan verbruik per uur maar t is ook fu..king irritant als je naar bed loopt /er al in ligt en je ziet beneden nog licht branden....
(pubers die na 01 uur thuis komen en het gewoon vergeten uit te doen. Ook zo'n WTF momentje.
(note die timer functie zal ook werken met die bewegingssensor lampen maar zoals ik al melde plastic covers :r .)
Een smart lamp met sensor is er ook maar die moet een open kap hebben om je te kunnen zien.

Maar het lijkt me stuk handiger om gewoon een timer te activeren in de ledlamp met je schakelmoment dan eerst in de sensor moeten lopen in het donker van je schuur of garage.
(ik heb nu in mn schuur een buitenlamp met sensor hangen voor het gewone in en uit lopen met je fiets enzo en een extra tl op handbediening voor als je wat langer licht wilt hebben werkt ook best aardig omdat hij boven de deur vrij schuin naar beneden kijkt maar:
A 2 licht bronnen nodig.
B je moet wel even onthouden dat je de tl aangezet hebt als je die aangedaan hebt want die gaat niet vanzelf uit.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een ledlamp met e27 fitting een timer functie mee te geven?
Kan je gebruiken voor tuin verlichting.
Overloop /trappenhuis
Schuur
Garage,
Zolderruimte,
Opslag.
Zelfs de hal.
Overal waar je vaak even bent om langs te lopen of wat te pakken.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• jan bikker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05-2023
Ik heb zelf een aantal e27 lampen van Yeelight, deze verbinden met WiFi en kun je daarna relatief gemakkelijk aan een automation koppelen in bijv Home Assistant.

Je zou binnen HA dus een automation kunnen aanmaken die de lamp na x tijd uitschakelt nadat deze is ingeschakeld.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 19:36
Je bent op zoek naar een trappenhuisautomaat / trappenhuisschakelaar?

Random voorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...meubel-230-v-1462944.html
Activeren met een pulsdrukker, schakelt uit na de ingestelde tijd.

[ Voor 58% gewijzigd door Xander op 10-04-2023 21:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-11 17:09
Puur het automatisch laten in en uit schakelen van je hal verlichting zonder tussenkomst van een home automation pakket kan met een inbouw bewegingssensor. Na loop tijd en gevoeligheid schemer sensor zijn instelbaar. Zelfs te koppelen met tweede schakelaar. Dit is zo’n schakelaar https://www.elektramat.nl...1WBof-g3o4ZRoCptgQAvD_BwE

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
jan bikker schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:00:
Ik heb zelf een aantal e27 lampen van Yeelight, deze verbinden met WiFi en kun je daarna relatief gemakkelijk aan een automation koppelen in bijv Home Assistant.

Je zou binnen HA dus een automation kunnen aanmaken die de lamp na x tijd uitschakelt nadat deze is ingeschakeld.
Dan ben je wel WiFi afhankelijk.
Net die action ledlamp getest, hangt hier in de serre, loop naar de schakelaar klik aan pak afstandbediening druk op +10 min. Even wachten gaat na 10min uit.
Loop terug naar schakelaar 2x klikken en hop lamp is weer aan. (helaas zonder timer ingeschakeld.)
Hm en mn ipod music box word ook bedient met die afstandbediening. Als ik de kleur temp aanpas _O-

@Xander ja inderdaad maar dan eigenlijk embedded in de ledlamp behuizing .😁
Werken deze ook voor niet wissel schakelingen? Of juist met niet-wisselschakelingen?
Net even instal guide gelezen, en je moet blijkbaar overal een fase, (bij schakelaar aanwezig, schakeldraad, ook aanwezig. Bypass voor voeding toepassen klaar. ) past dit achter een normale schakelaar? Of moet je deze in een extra doos inbouwen?
Meeste standaard muurdozen zijn 40mm voor de schakelaar alleen al krap laat staan nog een

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
rorie schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:12:
Puur het automatisch laten in en uit schakelen van je hal verlichting zonder tussenkomst van een home automation pakket kan met een inbouw bewegingssensor. Na loop tijd en gevoeligheid schemer sensor zijn instelbaar. Zelfs te koppelen met tweede schakelaar. Dit is zo’n schakelaar https://www.elektramat.nl...1WBof-g3o4ZRoCptgQAvD_BwE
Dit zou voor de gang ook handig zijn.
Overigens heeft die ook een wisselschakeling wat het weer lastiger maakt en duurder. (twee units.)
Voor de wc is dit zeker handig!
(nu ik er over na denk ik heb ooit zo'n setje gezien op een site. Son nogwat had ook een bewegings melder op batterijen die een smart lamp inschakelde.)

En toch is het apart dat de action ledlamp van paar tientjes zn dimstand, kelvin temp onthoud maar niet een timerfunctie kan onthouden. (kan nu niet checken of de LSC smart connect app die wel kan instellen. Met hun smart lampen. Nog geen eigen wifi 2.4hz hier. We zijn nog niet over.

Iemand hier druk met die LSC smart lampen van de action? Remote aan uit is mogelijk en een random tijd aan en uit ik doe alsof ik thuis ben routine kan ook dus misschien een timer functie ook. (de tijdsvak aan uit kan zeker.) wel wifi afhankelijk en ook nog alleen op 2.4hz terwijl mijn mobiel graag 5ghz wil.

[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 10-04-2023 21:53 ]

• rorie
copykat schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:31:
[...]

Dit zou voor de gang ook handig zijn.
Overigens heeft die ook een wisselschakeling wat het weer lastiger maakt en duurder. (twee units.)
Voor de wc is dit zeker handig!
(nu ik er over na denk ik heb ooit zo'n setje gezien op een domotica website en stuk goedkoper. Niet dimbaar.)
Zelf heb ik ze idd bij de wc’s geïnstalleerd, nooit meer kinderen die het licht aan laten staan 😀. Hij kan ook als wisselschakeling met een een normale wisselschakelaar wat het wat minder duur maakt. Dus bewegings melder met wissel schakelaar.

Zelf heb ik dit opgelost met twee hue spots in de hal boven en een Aqara bewegings sensor. Bij het betreden van de trap gaan de spots automatisch aan als het schemert en na verloop van tijd als er geen beweging gedetecteerd is schakelt deze weer uit. Na 23 uur gaan de spots alleen nog gedimd aan en wat korter.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 19:36
copykat schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:18:
[...]

@Xander ja inderdaad maar dan eigenlijk embedded in de ledlamp behuizing .😁
Werken deze ook voor niet wissel schakelingen? Of juist met niet-wisselschakelingen?
Het beste gebruik je pulsdrukkers (dan hoef je bij de volgende keer inschakelen ook niet 2x te drukken), maar met een wisselschakeling of zelfs wisselpulsdrukkers gaat het ook werken.
Net even instal guide gelezen, en je moet blijkbaar overal een fase, (bij schakelaar aanwezig, schakeldraad, ook aanwezig. Bypass voor voeding toepassen klaar. ) past dit achter een normale schakelaar? Of moet je deze in een extra doos inbouwen?
Meeste standaard muurdozen zijn 40mm voor de schakelaar alleen al krap laat staan nog een
Je kunt het ook bij de lamp inbouwen als daar ruimte voor is in de centraaldoos of in het armatuur.

Achter een schakelaar wil je idd wel 50mm diepe dozen hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
rorie schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:48:
[...]

Zelf heb ik ze idd bij de wc’s geïnstalleerd, nooit meer kinderen die het licht aan laten staan 😀
En ze zitten niet meer uren in t kamertje op hun mobiel te kijken want x tijd licht uit. :+
. Hij kan ook als wisselschakeling met een een normale wisselschakelaar wat het wat minder duur maakt. Dus bewegings melder met wissel schakelaar.
In trappenhuis moet je op beide plekken(boven en beneden liefst voordat je de traptrede bereikt heb :P ) zo'n detectie hebben en in mijn gang misschien ook.
In de gang zou een bewegingsmelder in het plafond kunnen geplaatst worden tussen de twee normale lampen. ( 4 meter van voordeur naar woonkamer deur.)
Edit: Deze zou kunnen.
Zelf heb ik dit opgelost met twee hue spots in de hal boven en een Aqara bewegings sensor. Bij het betreden van de trap gaan de spots automatisch aan als het schemert en na verloop van tijd als er geen beweging gedetecteerd is schakelt deze weer uit. Na 23 uur gaan de spots alleen nog gedimd aan en wat korter.
To all thanks ben weer wat opgefrist in de automatische wereld.
Kijken of ik tijdens de verbouwing tijd heb wat aanpassingen te doen aan dit analoge huis.
Die losse plafond sensor moet zeker snel wat de stucadoor gaat t glad trekken in de hal en dan wil je niet meer gaan prutsen.

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 10-04-2023 22:34 ]

Verwijderd

Ik heb het hier opgelost met smarthome spul van Lidl erg tevreden mee, werkt via Zigbee dus qua bereik geen gedoe en wat me vooral overtuigde dat de bewegingssensor overal geplakt kan worden en met batterij kan werken waarbij verbruik met Zigbee dus gewoon enorm zuinig is (nog steeds driekwart vol na half jaar).

Heb ze daarom in alle nodige hoeken boven, beneden in de achtertuin voor bij het openen van de poort de bewegingssensoren van Zigbee reeks gekocht zodat dames niet meer hoef lastig te vallen over het licht, toen met Black Friday €4,99 per stuk, was ongeveer helft van normale prijs https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100339483

Vooral pluspuntjes dat makkelijk met tijdschema’s kan werken waarop de sensor je licht mag schakelen (hier staat ‘ie bewust tussen 3-6 uit, dames slapen ligt dus worden anders wakker ervan). Dat met elke Zigbee wandschalaar uitgebreid kan worden (heb er zelf paar van Aliexpress onderweg die ook aan muur kan plakken) en ook optie om melding activeren om alert te ontvangen als tijdens uitje/reis met gezin een bewegingsmelding krijgt getriggered stel dat er wel iemand ongewenst zich je huis in heeft gewerkt

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Voor zigbee en andere smart oplossingen moet ik eerst de huis wifi opgebouwd hebben dus ik heb nog een maandje of anderhalf om uit te zoeken waar ik wat wil plaatsen.

Sonoff is ook zo'n provider van smart swotches werkt samen met philips hue google home enz. Zigbee 3.0.

Voor de wc is een gewone (domme) bewegingsmelder in de schakelaar voldoende.
Mag je elke 7 min even bewegen om weer licht te hebben zullen ze leren lang op t toilet te zitten. :9

Voordeur buitenlamp heeft ingebouwde sensor dus die is al klaar.
licht in de tussenhalletje en garage moet inderdaad een schakelende sensor krijgen.(misschien is dat lidl spul prima als t werkt werkt t.)
Tuinverlichting, was van plan om klassieke schakeldraad te gaan leggen maar een smart lamp in de armaturen of smart switch is goedkoper als mn wifi de achtertuin voldoende bestrijkt.
(heb tp link wcd wifi in mn oude huis als tuin wifi versterker gekocht dus dat zou geen probleem moeten zijn.)

Wat ik met testen van de lidl smartlamp irritant vond is de 2,4Ghz restrictie, moet je je mobiel overschakelen naar 2,4Ghz ipv 5Ghz. Een oude smartphone als console doet dan wonderen. (liggen klaar om in t nieuwe huis gebruikt te worden.) moet nog even kijken wat je allemaal kan in zo'n app kwa regelen, behalve dimmen en uit aan schakelen.
Daar op app installeren en lampen koppelen en dan is hij ook gekoppeld in je nieuwe smartphone. (moet alleen straks even testen of dan je evengoed controle hebt via 5Ghz of dat je toch je smartphone hard op de 2,4Ghz wifi moet koppelen.

Ze hebben nu ook zigbee smarthome lampen
Dan moet je ook zo'n gateway kopen.
Het lijkt er op dat ze gaan overschakelen naar ander merk. Van LSC naar Livarno.

Als ik snel kijk is zigbee een soort open protocol toch? Dus merk onafhankelijk. Betekend dit dat je beter een zigbee product kan kopen? Die Sonoff werkt ook op zigbee. En zigbee is koppelbaar met google home toch?
Dan is uiteindelijk zo'n Google hub v2 wel interessant als bij product bij een Tado set.
Kan je tegen die hub praten in plaats van elke keer je smartphone pakken.
"Doe tuin verlichting aan"
"Doe zolder verlichting uit" zo iets. :)

• rorie
copykat schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:42:
Voor zigbee en andere smart oplossingen moet ik eerst de huis wifi opgebouwd hebben dus ik heb nog een maandje of anderhalf om uit te zoeken waar ik wat wil plaatsen.

Sonoff is ook zo'n provider van smart swotches werkt samen met philips hue google home enz. Zigbee 3.0.

Voor de wc is een gewone (domme) bewegingsmelder in de schakelaar voldoende.
Mag je elke 7 min even bewegen om weer licht te hebben zullen ze leren lang op t toilet te zitten. :9

Voordeur buitenlamp heeft ingebouwde sensor dus die is al klaar.
licht in de tussenhalletje en garage moet inderdaad een schakelende sensor krijgen.(misschien is dat lidl spul prima als t werkt werkt t.)
Tuinverlichting, was van plan om klassieke schakeldraad te gaan leggen maar een smart lamp in de armaturen of smart switch is goedkoper als mn wifi de achtertuin voldoende bestrijkt.
(heb tp link wcd wifi in mn oude huis als tuin wifi versterker gekocht dus dat zou geen probleem moeten zijn.)

Wat ik met testen van de lidl smartlamp irritant vond is de 2,4Ghz restrictie, moet je je mobiel overschakelen naar 2,4Ghz ipv 5Ghz. Een oude smartphone als console doet dan wonderen. (liggen klaar om in t nieuwe huis gebruikt te worden.) moet nog even kijken wat je allemaal kan in zo'n app kwa regelen, behalve dimmen en uit aan schakelen.
Daar op app installeren en lampen koppelen en dan is hij ook gekoppeld in je nieuwe smartphone. (moet alleen straks even testen of dan je evengoed controle hebt via 5Ghz of dat je toch je smartphone hard op de 2,4Ghz wifi moet koppelen.

Ze hebben nu ook zigbee smarthome lampen
Dan moet je ook zo'n gateway kopen.
Het lijkt er op dat ze gaan overschakelen naar ander merk. Van LSC naar Livarno.

Als ik snel kijk is zigbee een soort open protocol toch? Dus merk onafhankelijk. Betekend dit dat je beter een zigbee product kan kopen? Die Sonoff werkt ook op zigbee. En zigbee is koppelbaar met google home toch?
Dan is uiteindelijk zo'n Google hub v2 wel interessant als bij product bij een Tado set.
Kan je tegen die hub praten in plaats van elke keer je smartphone pakken.
"Doe tuin verlichting aan"
"Doe zolder verlichting uit" zo iets. :)
Je Wifi en Zigbee netwerk staan los van elkaar, deze haal je volgens mij door elkaar. Zo breid je bijvoorbeeld je Wifi netwerk uit door op strategische plekken Wifi acces points te plaatsen. Voor Zigbee doe je dit door op strategische plekken Zigbee routers te plaatsen. Dit zijn in de meeste gevallen Zigbee aparaten die aan het stroomnet zitten zoals bijvorbeeld lampen. Dus door je lampen te vervangen of je schakelaars / dimmers door een Zigbee versie bouw je een goed dekkend Zigbee mesh netwerk op.

Normaal gesproken kan je niet zo maar allerlei merken door elkaar gebruiken, zo kan je geen Philips Hue spot koppelen aan een Ikea hub. Ondanks dat beiden hier Zigbee ondersteunen zal je bij Ikea alles van Ikea moeten kopen en zit je dus vast aan hun eco systeem. Mocht je dit wel willen dan ga je naar een zelfbouw domotica systeem toe. De hub die je normaal hebt bij Ikea of Philips word vervangen door een Raspberry Pi met een USB zigbee adapter. Het makkelijkste is om hierna Home assistant te installeren op je Raspberry Pi om alles aan te sturen i.c.m. zigbee2mqtt en Node-Red. Nu is het dus wel morgelijk om verschillende merken door elkaar te gebruiken, zo lang ze maar zigbee ondersteunen. Zo kan je bijvoorbeeld met een Aqara beweginssensor een Philips Hue of Ikea lamp aansturen. En dit allemaal zonder afhankelijk te zijn van een cloud service, alles werk zo lokaal.

Ter inspirtie, kijk eens naar de ondersteunde aparaten op https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
rorie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:48:
[...]

Je Wifi en Zigbee netwerk staan los van elkaar, deze haal je volgens mij door elkaar. Zo breid je bijvoorbeeld je Wifi netwerk uit door op strategische plekken Wifi acces points te plaatsen. Voor Zigbee doe je dit door op strategische plekken Zigbee routers te plaatsen. Dit zijn in de meeste gevallen Zigbee aparaten die aan het stroomnet zitten zoals bijvorbeeld lampen. Dus door je lampen te vervangen of je schakelaars / dimmers door een Zigbee versie bouw je een goed dekkend Zigbee mesh netwerk op.
Nee dat begrijp ik.
De action LSC connect via je thuis netwerk over 2.4Ghz en de zigbee via een eigen routersysteem dat los staat van je wifi. Ik koop ac1200 3set straks om mn v10 router te ondersteunen die vrij nutteloos wifi uitzend in de meterkast. Op elke etage een utp kabel en je bent verzekert van goede wifi.
Vandaar mn opmerking over merk gebondenheid en risico op gesloten ecosystemen. Je krijgt dan een lappendeken van apps en instellingen en gebruiksaanwijzing manieren/protocollen # highway to hell.
Wat ik hoopte met zigbee te omzeilen.
Ik moet nog keuzes maken en aanschaffen dus wat ik nu moet weten is moet ik fysiek aanpassingen doen die achter plafonds komen of weg gestuced worden onder mn laminaatvloeren moesten komen enz.
De rest doe ik wel tijdens het wonen stukje bij beetje.
Normaal gesproken kan je niet zo maar allerlei merken door elkaar gebruiken, zo kan je geen Philips Hue spot koppelen aan een Ikea hub. Ondanks dat beiden hier Zigbee ondersteunen zal je bij Ikea alles van Ikea moeten kopen en zit je dus vast aan hun eco systeem. Mocht je dit wel willen dan ga je naar een zelfbouw domotica systeem toe. De hub die je normaal hebt bij Ikea of Philips word vervangen door een Raspberry Pi met een USB zigbee adapter. Het makkelijkste is om hierna Home assistant te installeren op je Raspberry Pi om alles aan te sturen i.c.m. zigbee2mqtt en Node-Red. Nu is het dus wel morgelijk om verschillende merken door elkaar te gebruiken, zo lang ze maar zigbee ondersteunen. Zo kan je bijvoorbeeld met een Aqara beweginssensor een Philips Hue of Ikea lamp aansturen. En dit allemaal zonder afhankelijk te zijn van een cloud service, alles werk zo lokaal.

Ter inspirtie, kijk eens naar de ondersteunde aparaten op https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/
Thanks, ja die RPi is me ook al ter oren gekomen met home assistant app.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk eco systemen hebben met hun eigen apps en werking in huis.
Onderhoud er op moet zo weinig mogelijk zijn ik koop t voor mn gemak en energie besparing en niet om bezig te zijn met alles uit tijdverdrijf hobby. Als t werkt gebruik ik en liefst ook de niet tech's in huis ook, het zonder veel extra tijd kwijt te zijn aan tweaken en prutsen. :)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je iets simpels wil met een timer zodat de lamp na X minuten weer uit gaat zou je https://klikaanklikuit.nl/product/inbouwschakelaar/ kunnen gebruiken. De standaard instelling is dat ie schakelt met de remote schakelaar, maar je kunt ook een timer instellen zodat de lamp automatisch weer uit gaat.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• rorie
@copykat Om zo min mogelijk aan een eco systeem vast te zitten en toch het gemak ervan zou ik voor een Homey pro gaan, https://homey.app/en-us/homey-pro/.

Met Zigbee hoef je voor de rest weinig rekening te houden met fysieke aanpassingen achter plafonds of weg gestucked moeten worden want alles is draadloos.

Mocht je voor Zigbee schakelaars kiezen of zo`n bewegingssensor die ik eerder al noemde dan heb je vaak nog wel een nul draad nodig bij de schakelaar, die zit er normaal niet dus daar kan je nu wel al rekening mee houden.
Pagina: 1