hallo. Ik had vorige woensdag een uiterst ellendige ervaring. Tijdens het urenlang praten met iemand op café, zijn blijkbaar 5 random foto's uit m'n camera-archief op samsung a52 geselecteerd en geplaatst op facebook. Ik begrijp maar niét hoe dat is kunnen gebeuren, en zou dit zo mogelijk op één of andere manier kunnen proberen begrijpen, of reconstrueren. Ik weet nog dat bij aanklikken van m'n smartphone er ook een foto is bewerking leek, met allemaal random witte dikke vegen er overheen. Ik begrijp op geen énkele manier hoe zoiets is kunnen gebeuren, en dit is iets dat al dagen door m'n hoofd spookt. Er waren geen blootfoto's bij, maar wel twee foto's die een uiterst delicate context hebben, en dat vind ik enorm, enorm ingrijpend en ik heb eigenlijk enorm weinig vertrouwen meer nu in m'n smartphone of fb. Ik ben er al dagen van onder de indruk, ik vind dit een schok, omdat er wel twee foto's bij waren waar een zeer delicaat en gevoelig verhaal bij hoort. Ik heb nu de instellingen op fb zo gemaakt dat geen enkele post nog ruimer dan voor mezelf wordt geplaatst, eerst. Maar ik vind het des hels dat zaken zómaar zijn kunnen gebeuren, zonder énige controle of goedkeuring door mij. Ik weet nog dat ik kort voor vertrek (lopend) naar dat café fb raadpleegde, dat was alles. Ik had geen camera of foto-archief aan. Ik begrijp er niets van en vraag me af of iemand in een shop of hier, desgevallend via pm, meer uitleg over zou willen/.kunnen verschaffen?.Ik wil dit graag expliciet ernstig, beleefd en volwassen beantwoord zien, dit is iets heel gevoelig en persoonlijk.
Vraag
Alle reacties
1. Gooi de FB app van je telefoon
2. Gooi alle gevoelige content van je telefoon en houdt dat ook zo
3. Accepteer dat dit gebeurd is, hopelijk heeft niet iedereen het gezien. Geen verdere aandacht aan geven.
2. Gooi alle gevoelige content van je telefoon en houdt dat ook zo
3. Accepteer dat dit gebeurd is, hopelijk heeft niet iedereen het gezien. Geen verdere aandacht aan geven.
Telefoon niet uitgezet voor het in de broekzak doen en fotos zijn op FB gekomen? Vergelijk het met het broekzak bellen.
is er mogelijkheid ergens op smartphone na te gaan wat aan activiteitenhistoriek is gebeurd? Ik zag dat fb toegang had tot foto's - is dat standaard zo? Ik vind dat onverantwoord.
[ Voor 23% gewijzigd door cdkr op 10-04-2023 22:06 ]
Hoe wil je anders foto's op FB plaatsen als de app niet bij je media kan?
Niet lullig bedoeld. Maar was het niet iets te gezellig met een paar drankjes op.
En heb je per ongeluk wat geklikt op de telefoon en zo foto's geupload?
Binnen een foto app kun je heel makkelijk meerdere fotos selecteren en met deel zo op FP, insta zetten of delen in een WA groep.
Niet lullig bedoeld. Maar was het niet iets te gezellig met een paar drankjes op.
En heb je per ongeluk wat geklikt op de telefoon en zo foto's geupload?
Binnen een foto app kun je heel makkelijk meerdere fotos selecteren en met deel zo op FP, insta zetten of delen in een WA groep.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
absoluut niet, DarkSide. Die smartphone zat in de broekzak tijdens het naar de afspraak lopen en op café praten. Toen ik 'm er even uithaalde was er een foto in volle bewerking, met witte vegen eroverheen, die ik natuurlijk ook wegschoof dan, om even specifieke info te zoeken, volledig buiten fb om. Terwijl ik nog nooit foto's bewerkte op m'n smartphone, dus welke app kan dat dan geweest zijn, ook? Die vijf random geselecteerde foto's bleken dan ook al gepost op fb, zag ik achteraf. Als ik eerder een foto op fb wilde posten, koos ik toch echt actief zelf welke. De beweging en selectie zou dus van de gebruiker moeten uitgaan, ook in dit geval. Ik snap maar niet hoe dat zo kan lopen, en iedere ernstige hulp tot concrete uitleg verder is welkom... Mogelijk is gallery gekoppeld geweest aan fb, en moet er in gallery bovendien bijkomend een bewerkingsoptie zijn opgestart? Ik heb in ieder geval intussen àlle instellingen gewijzigd tot maximale privacy, ik vind dit echt enorm naar, want ik het aan één iemand wel moeten uitleggen, één ander iemand had ook één van de vijf geliked (maar twee behoren tot een deels heel intens en delicaat verhaal).
[ Voor 23% gewijzigd door cdkr op 10-04-2023 22:41 ]
Is je telefoon altijd vergrendeld met een pincode of vingerafdrukscanner? Want dan zou er in je broekzak niks moeten kunnen gebeuren qua willekeurige aanrakingen.
Dat lijkt dan dus op een variant van broekzakbellen: broekzakfotosbewerkenenplaatsen.
Het is allemaal niet ondenkbaar dat het dus een volledig onschuldig, per ongeluk, ontstane situatie is. Veroorzaakt omdat op enig moment je telefoon unlocked in je broekzak heeft gezeten. Bij toeval de juiste bewegingen, et voila, je probleem is daar.
Veel meer hoef je daar niet achter te zoeken.
Het is allemaal niet ondenkbaar dat het dus een volledig onschuldig, per ongeluk, ontstane situatie is. Veroorzaakt omdat op enig moment je telefoon unlocked in je broekzak heeft gezeten. Bij toeval de juiste bewegingen, et voila, je probleem is daar.
Veel meer hoef je daar niet achter te zoeken.
Alles kan stuk.
dag stin00: ja, dat is het ook net. Die smartphone is normaliter via vingerafdruk vergrendeld, vanaf 5 minuten inactiviteit. Ik herinner me dat ik facebook kort voor naar het café snellen raadpleegde, dus daar kan dan onderweg, door herhaalde, ongewilde 'aanrakingen' in de broekzak (tegen portefeuille aan of zo) een zeer ongewenste aanleiding liggen. Maar die nog in bewerking zijnde foto die ik dan als eerste zag, toen ik even iets aan info tijdens het gesprek zocht, zonder acht te slaan op enig verder gebeurds, waar ik ook helemaal geen ervaring mee had, daar heb ik ook geen verklaring voor. Is gallery op samsung smartphones tegelijk een soort van bewerkingstool? Die moet dan bijkomend oók nog eens zijn geactiveerd door die random bewegingen.
Dit kan je natuurlijk echt supermakkelijk controleren door een foto te openen in de gallery en te kijken of je ergens een knop met een potloodje ziet. Kan je direct zien welke knop daarnaast staat.cdkr schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:48:
Is gallery op samsung smartphones tegelijk een soort van bewerkingstool? Die moet dan bijkomend oók nog eens zijn geactiveerd door die random bewegingen.
Inactiviteit gaat natuurlijk niet op als er nog steeds "activiteit" plaatsvindt in de broekzak. Zeker als je een "double tap to unlock" feature aan hebt staan is het makkelijk ontgrendelen als er nog geen vingerafdruk/code gevraagd wordt. Strakke broekzak en/of beetje zweterige broekzak en dan heb je al gauw een hele hoop op het scherm te pakken. Daarom laat ik mijn telefoon altijd vergrendelen als ik op de power-knop druk.
[ Voor 31% gewijzigd door DataGhost op 10-04-2023 22:54 ]
..Ik check fotogalerij op samsung, en ik zie daar wel bewerkopties, maar die slaan dan blijkbaar op het creëren van een collage van max 6 foto's, maar actief 'bewerken' door het eroverheen vegen met dikke witte strepen zie ik ook niet. Heeft iemand ervaring met bewerking in die zin, doet dat bij iemand een bel rinkelen? Ik heb ook bixby vision of zeker moment geïnstalleerd - daar heb ik ook verder geen technische kennis van...
Vanaf 5 minuten inactiviteit.. ja daar gaat het mis dus. Je telefoon heeft dus in je broekzak via willekeurige been aanrakingen van alles gedaan. Dat kan alleen als je telefoon ontgrendeld is. Heb vroeger zonder pin/fingerprint ook wel eens gehad dat m'n telefoon allemaal vage dingen deed zoals WhatsApp openen en gebrabbel naar iemand stuurde. Of ineens de zaklamp aan.
De foto editor op Samsung is letterlijk een foto openen en dan op de 'edit' ('bewerk?') knop drukken.
Persoonlijk zou ik je vingerprint dus altijd diréct laten ingaan bij scherm uit. Verder FB van je telefoon afgooien, is toch rommel en mooie reden nu. Je bent erg uit paniek aan het reageren terwijl het gewoon een gevalletje domme pech was. Je zoekt er veel te veel achter.
De foto editor op Samsung is letterlijk een foto openen en dan op de 'edit' ('bewerk?') knop drukken.
Persoonlijk zou ik je vingerprint dus altijd diréct laten ingaan bij scherm uit. Verder FB van je telefoon afgooien, is toch rommel en mooie reden nu. Je bent erg uit paniek aan het reageren terwijl het gewoon een gevalletje domme pech was. Je zoekt er veel te veel achter.
ok, DataGhost. Ik ga even op zoek naar die double tap to unlock op zoek... Intussen heb ik wel allerlei safety instellingen aangepast, maar die zegt me even niet concreet iets in herinnering... Bij gallery zag ik nog geen potlood ter bewerking - ik zoek ook daar even verder (hulp altijd welkom! - en dank voor inlichtingen voor nu in deze vieze ervaring, ik sta toch wel op beslotenheid waar dat van waarde is)
er is inderdaad wel degelijk een foto-editor in gallery, waarin dikke strepen over foto's kunnen worden getrokken, en die dus mee moet zijn geactiveerd, zonder het resultaat dàarvan dan te posten. Ik ga verder niet in op het verhaal achter de twee foto's, maar het was erg naar en ik wil het op geen enkele manier ooit nog meemaken.
*knip*. Dit voegt echt niks toe.
[ Voor 84% gewijzigd door rens-br op 11-04-2023 07:49 ]
*knip*. Dit voegt echt niks toe.
[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 11-04-2023 07:49 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Je kan apps ook achter slot en grendel zetten. Of iets van insular gebruiken voor een apart werk profiel die je uit kan zetten. Dan voorkom je zoiets.
Gebruik dan gewoon de ingebouwde Beveiligde Map van Samsung. Hoef je geen onnodige 3rd party apps te installeren.-36- schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 01:51:
Je kan apps ook achter slot en grendel zetten. Of iets van insular gebruiken voor een apart werk profiel die je uit kan zetten. Dan voorkom je zoiets.
Daarnaast, als je een origineel Samsung hoesje gebruikt met flap, locked je telefoon automatisch als je het hoesje dicht klapt en in je broekzak doet. Dan kan dit ook niet gebeuren.
Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra
Discussie over het wel of niet handig hebben van bepaalde fotos op je telefoon voegt echt bijzonder weinig toe aan dit topic. Laat dit dan ook achterwege.
Dan zet je een pincode/fingerprint lock scherm aan die na screen lock meteen vereist is, en lock altijd je telefoon wanneer je 'm niet meer in je handen hebt, opgelost. Enige wat nog zal kunnen gebeuren is broekzakbellen. Wil je dat niet dan raad ik een telefoon aan met een goede broekzak detectie functie (proximity sensor voor verplicht) of een cover die geen aanrakingen veroorzaakt.cdkr schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:08:
ik wil het op geen enkele manier ooit nog meemaken.
[ Voor 25% gewijzigd door grasmanek94 op 11-04-2023 09:45 ]
*knip*. Dit voegt niks toe.
[ Voor 74% gewijzigd door rens-br op 11-04-2023 10:06 ]
Verhaal komt mij bekend voor. Laatst een kennis gehad die op die manier de foto's van zijn paspoort per ongeluk op facebook heeft gezet.
Het komt er toch op neer dat je je telefoon blijkbaar niet voldoende vergrendeld in je zak hebt gestoken.
Een vergrendeld toestel kan immers niets plaatsen.
Zo zijn er ook mensen die altijd hun camera app kunnen openen zonder het toestel te ontgrendelen. Als dat bij jouw ook kan is dat misschien de manier geweest waarop de foto is geopend. Het is een functie die ik bij mijn telefoon in ieder geval uit heb gezet.
Het komt er toch op neer dat je je telefoon blijkbaar niet voldoende vergrendeld in je zak hebt gestoken.
Een vergrendeld toestel kan immers niets plaatsen.
Zo zijn er ook mensen die altijd hun camera app kunnen openen zonder het toestel te ontgrendelen. Als dat bij jouw ook kan is dat misschien de manier geweest waarop de foto is geopend. Het is een functie die ik bij mijn telefoon in ieder geval uit heb gezet.
Zulke foto's maar op een USB opslaan en nooit meer op je mobiel. Enige les.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Pagina: 1