Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroon.R
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-08 00:39
Hey Tweakers :)

Ik wil na jaren weer een platenspeler kopen en tzt uitbreiden naar een volwaardige hifi installatie. Zijn er mensen met tips met welke platenspelers ik kan beginnen? Zou graag iets hebben met een ingebouwde phono amp en bluetooth, zodat ik in het begin makkelijk via een jbl box kan luisteren, maar wel een speler waar ik in de toekomst alle benodigdheden op kan aansluiten.

Tevens op zoek naar advies welke uitbreidingen ik op termijn het beste kan doen qua receiver/amp/speakers/sub. Ook zou ik tzt hetzelfde systeem willen gebruiken als home cinema system.

Al gekeken naar wat pro-ject spelers en audio technica spelers maar durf de trekker niet over te halen. Budget voor de speler is €500 of minder aangezien de toekomstige upgrade natuurlijk ook een flinke duit gaan kosten.

Alle hulp wordt heel erg gewaardeerd :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Focus voor nu op de platenspeler dus. Ik neem aan dat je net begint? Dan is een instap platenspeler als een Project of een Denon / Marantz tafel wellicht iets voor je.
BT ingebouwd zou ik niet aan beginnen, je JBL speakerbox zal ongetwijfeld een 3,5mm ingang hebben en daar kun je gewoon met een verloopje op aansluiten. Bovendien zie je de BT functionaliteit meestal terug in platenspelers die redelijk budget zijn, en eigenlijk meer slecht voor je platen doen dan goed (Crossley, dat soort dingen).

Qua upgrades:
Initieel een Home cinema receiver kopen voor de versterking plus twee vloerstaanders. Je speakers zijn daarbij het belangrijkste, die zijn verantwoordelijk voor ca 90% van het geluid. Vloerstaanders omdat die van huis uit lager gaan dan bookshelves (daar wil je meestal een sub bij, maar die kun je ook later kopen).
Volgende upgrade is een centerspeaker.
Daarna je rears, en als laatste een sub om het af te maken.

Noot: consumentenelectronica is door chiptekorten vrij prijzig geworden. Instap receiver is prima, maar reken op een vanaf ca 600 voor en receiver, en plm 400 per vloerstaander (x2 dus ;) )
Mocht dat te gortig worden: tweedehands is er ook best het eea te krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroon.R
The Eagle schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:12:
Focus voor nu op de platenspeler dus. Ik neem aan dat je net begint? Dan is een instap platenspeler als een Project of een Denon / Marantz tafel wellicht iets voor je.
BT ingebouwd zou ik niet aan beginnen, je JBL speakerbox zal ongetwijfeld een 3,5mm ingang hebben en daar kun je gewoon met een verloopje op aansluiten. Bovendien zie je de BT functionaliteit meestal terug in platenspelers die redelijk budget zijn, en eigenlijk meer slecht voor je platen doen dan goed (Crossley, dat soort dingen).

Qua upgrades:
Initieel een Home cinema receiver kopen voor de versterking plus twee vloerstaanders. Je speakers zijn daarbij het belangrijkste, die zijn verantwoordelijk voor ca 90% van het geluid. Vloerstaanders omdat die van huis uit lager gaan dan bookshelves (daar wil je meestal een sub bij, maar die kun je ook later kopen).
Volgende upgrade is een centerspeaker.
Daarna je rears, en als laatste een sub om het af te maken.

Noot: consumentenelectronica is door chiptekorten vrij prijzig geworden. Instap receiver is prima, maar reken op een vanaf ca 600 voor en receiver, en plm 400 per vloerstaander (x2 dus ;) )
Thanks! Ik ga hier zeker mee aan de slag :) Marantz platenspeler nog niet naar gekeken, ga me daar zeker in verdiepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:55
https://www.project-audio.com/en/product/t1-bt/ lijkt me te passen, Project maakt prima spelers, deze heeft een BT zender, en ik zie hem voor rond de 450 euro aangeboden bij diverse shops

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
Of de Yamaha Vinyl 500, heb je direct ook Spotify e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroon.R
Thanks lui! Ik ga hier zeker naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 12:45
Ik zou het puur bij de platenspeler zelf houden. Een carbon variant van Project bijvoorbeeld of een Rega Planar 2 bijvoorbeeld.

Alle gimmicks als bluetooth, of zelfs spotify connect betekenen enkel dat er minder kwaliteit zit in de zaken die er bij een platenspeler daadwerkelijk toe doen.

Zeker omdat, als je die (surround) receiver eenmaal aanschaft, je dan al die features dubbel hebt. :-)

Met het oog op de toekomst is het leuk om een speler van 500,- aan te schaffen. Maar hou er rekening mee dat je het verschil tussen dat en een speler van 200,- op een JBL boxje echt niet zult horen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:55
Een andere optie is een losse Bluetooth transmitter die je aan de uitgang van je platenspeler hangt (of aan de bij te kopen platenspeler voorversterker als deze niet ingebouwd is). Als je erop googled vind je deze dingen bij de bekende webwarenhuizen.

Bij bijvoorbeeld de Rega die @Inverted_World noemt heb je nog een losse phono voorversterker nodig, bij de Project die ik noem zit deze al ingebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Wellicht is dit iets voor je?
https://miniot.com/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Je komt met een gimmick speler van 2000,- terwijl TS aangeeft 500,- te hebben. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
The Eagle schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:12:

Ik zou trouwens geen vloerstaanders kopen met een dergelijk budget. Dan haal je meer uit leuke boekenplank speakers vermoed ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inverted_World schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zou trouwens geen vloerstaanders kopen met een dergelijk budget. Dan haal je meer uit leuke boekenplank speakers vermoed ik. :)
Ik snap je punt. Daarentegen heeft ie nu een of andere JBL Pill oid, dus een vloerstaander (welke instap Jamo / Teufel / Klipsch dan ook zal al een wereld van verschil zijn. Sure, voor 800 euro per stuk kun je ook mooie vloerstaanders of bookshelves kopen, en voor 1500/stuk ook. Maar je moet ergens beginnen. En gezien de basis van de JBL speaker heb ik geen audiofiele verwachtingen van TS, dus hoeft het ook niet spectaculair prijzig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 21:14
Luidsprekers tweedehands kopen bied heel veel meer waar voor het geld. Van alle speakers die ik heb gehad was het meeste tweedehands, je kan soms echte juweeltjes vinden voor weinig. Mijn laatste nieuwe waren Q-Acoustics Concept 20, toen rond de €500 voor een set van 2. Fijn speakertje, zeker in combi met een kleine sub.

Nu de B&W 802D, die blijven waarschijnlijk wel een tijdje. Platenspeler is een Rega P1 Plus, maar moet zeggen dat ie vrijwel nooit gebruikt wordt. Tidal is makkelijker.

Als het een kleine en simpele stereo setup moet zijn kan je ook actieve luidsprekers overwegen, bijvoorbeeld deze https://www.hifiklubben.n...---stereo/argfenrisa4ash/

Als je een platenspeler met phono uitgang hebt kan je deze er zo op aansluiten, verder heeft deze speaker ook bluetooth ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroon.R
Bedankt allemaal! Ga zeker een mooi beginnerssetje kunnen maken met deze tips. In de toekomst upgraden naar nog beter kan altijd :)
Pagina: 1