Vreemd probleem waterdruk cv-installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Mijn vraag
Waarom daalt de druk in mijn cv-installatie ineens naar 0,1 bar als ik de verwarming 2 dagen niet gebruik?

Mijn cv-installatie
- Eind vorig jaar is een nieuwe cv-ketel van Intergas geïnstalleerd type HRE 36/30, inclusief een nieuw expansievat en automatische ontluchter.
- Tegelijkertijd is een Honeywell Evohome geïnstalleerd, inclusief een RF aan-uitmodule (type BDR91) die aan de motor van de vloerverwarming is gekoppeld.
- Beneden heb ik een vloerverwarming van WTH met automatische ontluchters, boven heb ik standaard radiatoren.

Wat ik heb geprobeerd
- Alle radiatoren in huis ontlucht.
- Het expansievat ontlucht.
- De cv-ketel weer bijgevuld tot 2.0 bar.

Mijn bevindingen
- Als ik de verwarming een paar dagen niet gebruik, daalt de waterdruk deze week al twee keer ineens sterk bij zowel de cv-ketel (0,1 bar) op de eerste verdieping, als de analoge meter van de vloerverwarming (0,8 bar) op de begane grond.
- Als ik warm kraanwater vraag, krijgen we bij een lage waterdruk lauw kraanwater en stijgt de waterdruk niet.
- Als ik vervolgens de gewenste kamertemperatuur op de Honeywell Evohome verhoog en de cv-ketel gaat werken, geven beide meters direct weer de juiste druk aan. We krijgen dan ook weer warm kraanwater. Alles werkt weer zoals het hoort.
- Als de cv-ketel 0,1 bar aangeeft en ik vul hem bij tot 2,0 bar, dan krijgen we weer warm kraanwater. Echter.., zodra ik de verwarming aanzet stijgt hij tot boven de 3,0 bar. Hoewel beide meters een lage druk aangeven, vermoed ik dat er nog steeds 2,0 bar in de cv-installatie zit, die ik met circa 1,0 bar heb verhoogd tot ruim 3,0 bar.

Ik ben ervan overtuigd dat er geen lekkage is, omdat de waterdruk weer uit zichzelf van 0,1 naar 2,0 bar stijgt zodra ik de verwarming aanzet. Mijn twee vragen zijn daarom vooral: waarom daalt de druk in de gehele cv-installatie naar 0,1 tot 0,8 bar als ik de verwarming twee dagen niet gebruik? En waarom stijgt de druk weer op beide meters naar het juiste niveau zodra ik de verwarming aanzet?

Ik vermoed zelf dat dit probleem al bestaat sinds we een nieuwe installatie hebben, maar dat we dit probleem pas sinds deze week ervaren door de hogere buitentemperatuur (waardoor de verwarming enkele dagen achter elkaar niet meer aangaat).

Wat denken jullie? Waar gaat het mis in de installatie? :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Het zal wel het expansievat zijn. dat is de functie van een expansievat.
Je zou kunnen kijken of er water in bijde delen zit. Even kloppen met een schroevendraaier.
Het lucht/stikstof deel zou hol moeten klinken.
Als beide delen dof klinken, is hij lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Anoniem: 1004743 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:57:
Je zou kunnen kijken of er water in bijde delen zit. Even kloppen met een schroevendraaier.
Ik denk dat je gelijk hebt. (y) Een paar dagen geleden had ik al getikt tegen beide delen van het expansievat en was mij niets geks opgevallen. Omdat hij nieuw is, althans... daar heb ik wel voor betaald, heb ik daar geen aandacht meer aan geschonken. Zojuist heb ik voor de zekerheid een filmpje gekeken van een nieuw expansievat en daarin kun je erg duidelijk twee verschillende geluiden horen. Naar aanleiding van je bericht heb ik opnieuw tegen mijn expansievat getikt. Bij mijn expansievat is geen duidelijk verschil hoorbaar tussen de boven- en onderkant, wat zou betekenen dat mijn expansievat al binnen enkele maanden lek is.

Komt een lek expansievat binnen enkele maanden vaker voor? En zijn er wellicht nog andere oorzaken die ik aan de installateur kan voorleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Als het een nieuw expansievat is, zou dit niet mogen gebeuren.
Je kan natuurlijk gewoon pech hebben, is het expansievat wel vervangen.
De kostten zijn het niet, maar wel irritant, dat zoiets simpels kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Daarom moet je als je installateur t vergeet even de datum van vervanging / plaatsing van je vaatje er op schrijven..

1. Dan weet je meteen hoe oud die is over een paar jaar, immers een CV ketel gaat doorgaans langer mee dan het expansievat..

2. stel dat die "vervangen zou moeten worden" en het niet gebeurd zie je dat ook zonder moeite :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Op de sticker van het expansievat staat de fabricage datum / jaartal vermeld.

Maak eens een foto van je installatie.

Maar het expansievat is niet het probleem.
Ik denk eerder een verkeerd geplaatste 2 wegklep icm eventueel een keerklep.

Waarschijnlijk zit je 2-wegklep na je expansievat, deze hoort eigenlijk voor je expansievat te zitten.

Dus: 2 wegklep - Expansievat - Retour ketel.

Je kan de Honeywell 2 wegklep handmatig open zetten in een tussenstand, tap hierna warm water en je zult zien dat de druk stabiel blijft.

[ Voor 68% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2023 18:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Anoniem: 1004743 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:57:
Kloppen is niet betrouwbaar.
Gewoon de voordruk meten zoals het hoort:
https://www.techniekwebsh...0BXAH3EAQYAiABEgI8ivD_BwE

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:45:
Op de sticker van het expansievat staat de fabricage datum / jaartal vermeld.

Maak eens een foto van je installatie.

Maar het expansievat is niet het probleem.
Ik denk eerder een verkeerd geplaatste 2 wegklep icm eventueel een keerklep.

Waarschijnlijk zit je 2-wegklep na je expansievat, deze hoort eigenlijk voor je expansievat te zitten.

Je kan de Honeywell 2 wegklep handmatig open zetten in een tussenstand, tap hierna warm water en je zult zien dat de druk stabiel blijft.
Op de bodem van het expansievat zit een sticker zie ik zojuist. Het betreft een Reflex N18 uit 2022, dus hij is netjes vorig jaar vervangen.

Op de onderstaande foto zie je het display van de cv-ketel en daaronder de aansluitingen, achter de houten balken zie je nog net het rode expansievat. Aan de rechterzijde zie je de twee(?)wegklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvZPox7bt3f0QhyvBjzWll_nVGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dAqVX5EHxhhCBl8BCw2Xnqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMa-KHTgoe15JYQt204F9JLE75Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9ZrszqQnsQiimcWqpQeVyvv.jpg?f=fotoalbum_large
DutchWing schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:53:
[...]

Kloppen is niet betrouwbaar.
Gewoon de voordruk meten zoals het hoort:
https://www.techniekwebsh...0BXAH3EAQYAiABEgI8ivD_BwE
Dat mag de installateur voor mij doen. :) Het is een nieuwe installatie met garantie, dus ik wil vooral zelf begrijpen wat de oorzaak zou kunnen zijn voordat hij langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Squawk schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:05:
[...]

Op de bodem van het expansievat zit een sticker zie ik zojuist. Het betreft een Reflex N18 uit 2022, dus hij is netjes vorig jaar vervangen.

Op de onderstaande foto zie je het display van de cv-ketel en daaronder de aansluitingen, achter de houten balken zie je nog net het rode expansievat. Aan de rechterzijde zie je de twee(?)wegklep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dat mag de installateur voor mij doen. :) Het is een nieuwe installatie met garantie, dus ik wil vooral zelf begrijpen wat de oorzaak zou kunnen zijn voordat hij langskomt.
toon volledige bericht
Wat is dus al dacht…
Expansievat zit voor je 2 wegklep.

Het lipje kun je vergrendelen zodat de klep half open blijft staan. Zo kun je het zelf testen, je maakt niks kapot… Maar dan heb je wel de oorzaak dubbel getest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu8MgBrp0jF49VvHZgaYVRzsV2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zQlMw88cmN9Nq7uix3QbH4ec.jpg?f=user_large

Handleiding klepmotor waarin het ook omschreven staat:
https://www.mutmeccanica....nloads/scheda_SF_2vie.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Ik mis een deel op de foto. Zo lijkt het net alsof die klep gewoon de hele toevoer naar de ketel afsluit, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of verwarmt die ketel alleen de vloerverwarming? Dan zou je zeggen dat er helemaal geen klep nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:09:
[...]

Wat is dus al dacht…
Expansievat zit voor je 2 wegklep.

Het lipje kun je vergrendelen zodat de klep half open blijft staan. Zo kun je het zelf testen, je maakt niks kapot… Maar dan heb je wel de oorzaak dubbel getest.
[Afbeelding]

Handleiding klepmotor waarin het ook omschreven staat:
https://www.mutmeccanica....nloads/scheda_SF_2vie.pdf
Bedankt voor het meedenken en de link naar de handleiding! Ik ga haar even doornemen.
PhilipsFan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:16:
Ik mis een deel op de foto. Zo lijkt het net alsof die klep gewoon de hele toevoer naar de ketel afsluit, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of verwarmt die ketel alleen de vloerverwarming? Dan zou je zeggen dat er helemaal geen klep nodig is...
Welk deel mis je op de foto? Dit is alles wat op de ketel is aangesloten namelijk. Als het goed is, wordt de tweewegklep gebruikt als zoneklep zodat we de bovenverdieping kunnen verwarmen als beneden de vloerverwarming uitstaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Zit er tussen de klep en de ketel (dus op de foto precies achter dat openstaande klepje van de ketel) nog een aftakking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PhilipsFan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:16:
Ik vermoed dat er ergens nog een keerklep in de installatie zit.
Normaal is je druk linksom of rechtsom stabiel, de wet van communicerende vaten.

De klep wordt normaal toegepast icm een vloerverwarmingsverdeler welke hydraulisch actief is. Tegenwoordig adviseert Intergas een keerklep icm een servoklepje op de aanvoer vloerverwarming.
Maar of je oplossing A of B kiest heeft weinig meerwaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:37
Squawk schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:46:
Mijn vraag
Waarom daalt de druk in mijn cv-installatie ineens naar 0,1 bar als ik de verwarming 2 dagen niet gebruik?

Mijn cv-installatie
- Eind vorig jaar is een nieuwe cv-ketel van Intergas geïnstalleerd type HRE 36/30, inclusief een nieuw expansievat en automatische ontluchter.
- Tegelijkertijd is een Honeywell Evohome geïnstalleerd, inclusief een open/dicht-tweewegklep met een RF aan-uitmodule die aan de vloerverwarming is gekoppeld (type BDR91).
- Beneden heb ik een vloerverwarming van WTH met automatische ontluchters, boven heb ik standaard radiatoren.

Wat ik heb geprobeerd
- Alle radiatoren in huis ontlucht.
- Het expansievat ontlucht.
- De cv-ketel weer bijgevuld tot 2.0 bar.

Mijn bevindingen
- Als ik de verwarming een paar dagen niet gebruik, daalt de waterdruk deze week al twee keer ineens sterk bij zowel de cv-ketel (0,1 bar) op de eerste verdieping, als de analoge meter van de vloerverwarming (0,8 bar) op de begane grond.
- Als ik warm kraanwater vraag, krijgen we bij een lage waterdruk lauw kraanwater en stijgt de waterdruk niet.
- Als ik vervolgens de gewenste kamertemperatuur op de Honeywell Evohome verhoog en de cv-ketel gaat werken, geven beide meters direct weer de juiste druk aan. We krijgen dan ook weer warm kraanwater. Alles werkt weer zoals het hoort.
- Als de cv-ketel 0,1 bar aangeeft en ik vul hem bij tot 2,0 bar, dan krijgen we weer warm kraanwater. Echter.., zodra ik de verwarming aanzet stijgt hij tot boven de 3,0 bar. Hoewel beide meters een lage druk aangeven, vermoed ik dat er nog steeds 2,0 bar in de cv-installatie zit, die ik met circa 1,0 bar heb verhoogd tot ruim 3,0 bar.

Ik ben ervan overtuigd dat er geen lekkage is, omdat de waterdruk weer uit zichzelf van 0,1 naar 2,0 bar stijgt zodra ik de verwarming aanzet. Mijn twee vragen zijn daarom vooral: waarom daalt de druk in de gehele cv-installatie naar 0,1 tot 0,8 bar als ik de verwarming twee dagen niet gebruik? En waarom stijgt de druk weer op beide meters naar het juiste niveau zodra ik de verwarming aanzet?

Ik vermoed zelf dat dit probleem al bestaat sinds we een nieuwe installatie hebben, maar dat we dit probleem pas sinds deze week ervaren door de hogere buitentemperatuur (waardoor de verwarming enkele dagen achter elkaar niet meer aangaat).

Wat denken jullie? Waar gaat het mis in de installatie? :)
toon volledige bericht
Even voor mijn eigen informatie, is het de bedoeling dat je een expansie vat ontlucht? Als je daar de voordruk vanaf haalt werkt deze toch niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:21:
Zit er tussen de klep en de ketel (dus op de foto precies achter dat openstaande klepje van de ketel) nog een aftakking?
Dit zit achter het klepje van de cv-ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-dA0Lnh1a1DMspSTrg42PGu6k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4DHWbgZJuD1unhu6jFOlQOx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DJP! schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:26:
[...]

Even voor mijn eigen informatie, is het de bedoeling dat je een expansie vat ontlucht? Als je daar de voordruk vanaf haalt werkt deze toch niet meer?
Boven op het expansievatbeugel zit normaal een radiator ontluchter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biMql86KuRXk0wAUvMMvRtFwgHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eIcBdGrmZTdKq6CbTQojhJ3v.jpg?f=user_large

Dit zal @Squawk bedoelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dat is dan toch gewoon verkeerd aangesloten? Als die klep dicht is, dan kan er geen cv-water stromen. Dus dan lijken de problemen die je beschrijft wel verklaarbaar. Als er geen water kan stromen en de pomp draait toch, dan daalt de druk. Het hangt er even vanaf waar die druk wordt gemeten in de ketel, maar als dat voor de pomp is, dan zal de druk snel dalen als er geen nieuw water wordt aangevoerd.

Als je de vloerverwarming gebruikt, dan gaat die klep open en is er weer cv-water dat kan circuleren, daardoor is de druk weer normaal. Wat iemand anders ook al zei, als die klep dicht is, dan is het expansievat ook onbereikbaar. Volgens mij moet die klep op een andere plek, namelijk waar hij alleen het circuit naar de vloerverwarming onderbreekt. Dan kunnen de radiatoren bij uitgeschakelde vloerverwarming gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:33:
Dat is dan toch gewoon verkeerd aangesloten? Als die klep dicht is, dan kan er geen cv-water stromen. Dus dan lijken de problemen die je beschrijft wel verklaarbaar. Als er geen water kan stromen en de pomp draait toch, dan daalt de druk. Het hangt er even vanaf waar die druk wordt gemeten in de ketel, maar als dat voor de pomp is, dan zal de druk snel dalen als er geen nieuw water wordt aangevoerd.

Als je de vloerverwarming gebruikt, dan gaat die klep open en is er weer cv-water dat kan circuleren, daardoor is de druk weer normaal. Wat iemand anders ook al zei, als die klep dicht is, dan is het expansievat ook onbereikbaar. Volgens mij moet die klep op een andere plek, namelijk waar hij alleen het circuit naar de vloerverwarming onderbreekt. Dan kunnen de radiatoren bij uitgeschakelde vloerverwarming gewoon werken.
Zou de meest logische plek van deze tweewegklep dan niet gewoon op de begane grond bij de verdeler van de vloerverwarming zijn? Daar hangt namelijk een RF aan-uitmodule (type BDR91) die op dit moment aan de motor van de vloerverwarmingsverdeler is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PhilipsFan schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:33:

Deze Intergas ketel werkt voor SWW gebruik als een geiser, de circulatiepomp hoort geen eens te draaien voor SWW gebruik. Er zit namelijk geen driewegklep in.

Zou de pomp wel draaien dan warmt de ketel zowel je SWW als CV tegelijk op.

Ik vermoed dat er bij de vloerverwarming ook een klep zit en dat de radiatoren boven allemaal dicht staan, of ergens een keerklep welke de boel ontregeld.

Dat is de enige verklaring voor de instabiele druk en wanneer na het bijvullende de druk ineens in 1,2,3 seconden helemaal omhoog schiet…

Want volgende de wet van communicerende vaten moet het expansievat de druk of via de retour of aanvoerleiding stabiel houden.
Maar als ze allebei zijn afgesloten kan dit niet…

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Maar dan is die klep toch helemaal niet nodig? Met alleen warmtevraag vanuit de radiatoren kan de ketel met pomp normaal gaan draaien. De vloerverwarming is dan afgeschakeld door z'n eigen klep. Evohome zorgt ervoor dat dit alleen gebeurt als er minimaal een radiator open staat. Als de vloerverwarming ook nodig is, dan gaat de bijbehorende klep open en werkt deze.

Wat is dan de functie van die klep onder de ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Het probleem was een tijdje door het koudere weer afwezig. Enkele dagen geleden kwamen de eerder beschreven symptomen weer terug en heb ik contact opgenomen met het installatiebedrijf. Die pakte het probleem direct serieus op en hebben meteen een ervaren monteur langs laten komen.

Zoals @DutchWing eerder schreef, bleek de tweewegklep niet op de juiste plek gemonteerd te zijn ten opzichte van het expansievat. Dat is nu gecorrigeerd.

Iedereen bedankt voor het meedenken en misschien heeft iemand anders in de toekomst ook nog wat aan dit topic. (y)
Pagina: 1