Hulp bij Router + AP + Mediaserver + Home Cinema Design

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• projezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-01 21:46
Mijn vraag

Welke setup zouden jullie adviseren als ik deze requirements heb:

- Stabiele WiFi In Woonkamer/Eetkamer/Keuken + Kantoor
- Toegang tot Mediaserver in Woonkamer voor Home Cinema (Stereoset + Projector)

De Mediaserver moet ik nog opzetten, maar hier is alles nog mogelijk. Ik wil content kunnen downloaden via vaste PC in kantoor naar de Mediaserver, om deze daarna af te kunnen spelen via de projector + stereoset.

Het liefst zou ik draadloos van mijn Media server streamen naar mijn projector, aangezien ik geen kabels wil zien op het plafond.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- CAT6 Data WCD in Slaapkamer + Kantoor.
- 2-voudig CAT6 Data WCD in Woonakmer
- BlueSound PowerNode Wireless Multi-Room Music Streaming Amplifier https://www.bluesound.com/products/powernode/
- Ziggo 1GB/s Abbo + Ziggo Connect Box (Arris)
- Vaste PC bekabeld via Cat6 UTP in Kantoor

Huidig Probleem
- WiFi signaal vanuit Connectbox instabiel (uitvallen, disconnecten, late response) in Woonkamer/Eetkamer/keuken.
- Connectbox heeft geen PoE voor AP's, dus nieuwe router nodig.
- Aansluiten van AP's met PoE moet op een stugge CAT6 kabel als ik het goed begrijp. Ik wil het liefst mijn BlueSound Node op Ethernet aansluiten in Woonkamer, vandaar de dubbele UTP kabel met 2-voudige WCD. Kan ik ook een AP vanuit een Data WCD aansluiten door een stugge kabel te gebruiken met een speciale shielded RJ45 protector o.i.d.?

Huidig Idee
- Ziggo Connect Box in Bridge Mode + (UbiQuiti) Router + UbiQuiti Access Point in Woonkamer.
- Plex Server in Woonkamer verbinden met Router, Versterker & Projector

Hieronder de plattegrond van mijn appartement, bij de pijlen zijn UTP kabels getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1uLh9dgGBUoLut-6uOJZg23f_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Js0e6KCXccIncUcALZcmK98l.png?f=user_large

Al zoekende naar setups op het internet kom ik dingen tegen als NAS Servers, de NVidia Shield, Jellyfin.

Op dit moment wil ik starten met de Router & Access points, om vanuit daar verder aan de slag te gaan met de mediaserver/thuisbioscoop setup.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:56

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Als wifi dekking jouw enige probleem is zie ik niet direct reden om de router te vervangen, ik zou dat geld lekker in je zak houden. Het is een beetje een gokje maar misschien kom je prima uit met een AP in de meterkast/slaapkamer en een AP in de woonkamer (In-Wall model?). Een POE injector kost 2 tientjes per stuk dus dat is geen reden om een nieuwe switch/router te kopen hoewel dit wel voordeliger zou kunnen zijn als je meer POE devices hebt (of in de toekomst zou willen).

Betreft jouw vragen over bekabeling, ik neem aan dat de CAT kabels netjes afgemonteerd zijn, daarmee bedoel ik dus in de muren stugge kabels met nette keystones/WCD's.
Vanaf dat punt gewoon goede kwaliteit patch kabels gebruiken, dit is echt geen probleem ook niet met POE apparaten. Als ik jou was zou ik twee AP's kopen (en dus twee POE injectors). Deze plaatsen op de meest "logische" plaatsen. POE injectors dus in de meterkast, AP's in slaapkamer en woonkamer.
De In-Wall modellen hebben (vaak) in ingebouwde switch dus deze kun je ook doorlussen dit kost je dan in feite geen "extra" patch hoewel je de bandwidth natuurlijk wel moet delen op die poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• projezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-01 21:46
WiFi dekking is onderdeel van de reden dat ik mijn router wil vervangen, maar als PoE Injectors net zo goed werken, liever dat!

Ik heb de stugge kabels uit de muur afgewerkt met een 2-voudige data WCD (https://www.jungstore.nl/...ntactdoos-cat6a-2-vo.html).

Ik heb alleen geen WCD aansluitingen over in mijn meterkast, dus ik ga er van uit dat een injector zoals dit ook aan de patch kabel vanuit de data WCD met een stroom WCD kan worden verbonden?
https://eu.store.ui.com/c...rs?variant=41875524649142

Daarnaast zou de In-Wall AP zoals de Access Point In-Wall HD deze 2-voudige WCD dan vervangen, neem ik aan?

Zou een simpele UniFi AP6 Lite niet voldoen in dit geval?
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:56

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Een AP vervangt geen WCD, je hebt alleen een extra (data) poort bij sommige AP's. Bijvoorbeeld de AP6 lite heeft 1 poort, een U6 In-Wall heeft in ingebouwde switch (zoek maar op).
Als je dit niet nodig hebt, prima! je kan natuurlijk altijd een extra/externe switch plaatsen als je op die plaats poorten te kort hebt. Een in Wall model kan alleen op sommige plaatsen esthetisch wat netter zijn.
Even voor de duidelijkheid, POE gaat over dezelfde kabel/patch als je data je hebt er dus maar 1 nodig voor beide. Ik ga er overigens wel vanuit dat alle kabels uitkomen in de meterkast, klopt dit?