Al vanaf mijn eerste pc heb ik deze zelf samengesteld en gebouwd. De interesse om de ontwikkelingen in de nieuwste hardware bij te houden zijn in de laatste jaren een stuk minder geworden waardoor ik op dit moment het uitzoeken van een nieuwe pc als een behoorlijke opgave ervaar. Voor welke CPU fabrikant kies je en voor welke socket kies je dan, etc etc.
Inmiddels ben ik af en aan een maand bezig geweest om reviews te lezen, topics door te spitten en builds te vergelijken en ik ben tot een samenstelling gekomen die ik graag wil laten reviewen door jullie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast dat ik software developer ben speel ik geregeld games samen of tegen vrienden. Denk daarbij aan shooters zoals CS:GO en Battlefield 4.
Mijn monitor is een 1440p 144hz Iiyama G-Master GB2760QSU-B1. Graag wil ik een systeem die deze refreshrate en resolutie ondersteund.
Als software developer maak ik geen gebruik van rendering technieken op de GPU of doe ik CPU intensieve berekeningen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de € 2000,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast mijn muis en toetsenbord de eerder genoemde Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 monitor.
Ik heb nog een extra WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB welke ik wellicht over ga zetten voor het opslaan van foto's en documenten.
Alle andere componenten zijn verouderd en gaan niet mee. Ik wil mijn oude pc doneren waardoor deze dus compleet moet blijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle basiscomponenten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik zie veel AMD builds voorbij komen, dus ik ga mee met de massa. Als Intel voor mij een betere keuze is dan is dat ook prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In de tijden van mijn huidig pc bestond er nog niet zoiets als AIO koelers. Ik vind dit een erg elegante oplossing wat een build een minder opgepropte uitstraling geeft.
Daarnaast wil ik graag dat het systeem 1440p en 144hz ondersteund.
Wat ik vooral belangrijk vindt is dat de setup een aantal jaar (5-10) vooruit kan. Ik wil niet opnieuw upgraden als er weer een nieuwe battlefield uit komt, of als Counterstrike 2 uitkomt.
Als er dan geupgrade moet worden wil ik graag een aantal componenten vervangen, zoals bijvoorbeeld de CPU.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Over een aantal componenten ben ik nog niet uit.
GPU: Zowel de Radeon RX 7900 XT als de Radeon RX 6950 XT ondersteunden 1440p en 144hz. Er zit een gat van 200 euro tussen deze twee kaarten. Wat is wijsheid? Daarnaast, maakt het uit van welke fabrikant is een kaart koop?
PSU: in een online tooltje kwam ik uit van een minimale PSU van 750 watt. Ik heb voor 800 watt gekozen. Is dit voldoende?
Zie ik verder iets over het hoofd? Moet ik bijvoorbeeld een SSD met heatsink kopen, of net dat andere geheugen omdat dat beter koelt oid?
Inmiddels ben ik af en aan een maand bezig geweest om reviews te lezen, topics door te spitten en builds te vergelijken en ik ben tot een samenstelling gekomen die ik graag wil laten reviewen door jullie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast dat ik software developer ben speel ik geregeld games samen of tegen vrienden. Denk daarbij aan shooters zoals CS:GO en Battlefield 4.
Mijn monitor is een 1440p 144hz Iiyama G-Master GB2760QSU-B1. Graag wil ik een systeem die deze refreshrate en resolutie ondersteund.
Als software developer maak ik geen gebruik van rendering technieken op de GPU of doe ik CPU intensieve berekeningen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de € 2000,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast mijn muis en toetsenbord de eerder genoemde Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 monitor.
Ik heb nog een extra WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB welke ik wellicht over ga zetten voor het opslaan van foto's en documenten.
Alle andere componenten zijn verouderd en gaan niet mee. Ik wil mijn oude pc doneren waardoor deze dus compleet moet blijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle basiscomponenten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik zie veel AMD builds voorbij komen, dus ik ga mee met de massa. Als Intel voor mij een betere keuze is dan is dat ook prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In de tijden van mijn huidig pc bestond er nog niet zoiets als AIO koelers. Ik vind dit een erg elegante oplossing wat een build een minder opgepropte uitstraling geeft.
Daarnaast wil ik graag dat het systeem 1440p en 144hz ondersteund.
Wat ik vooral belangrijk vindt is dat de setup een aantal jaar (5-10) vooruit kan. Ik wil niet opnieuw upgraden als er weer een nieuwe battlefield uit komt, of als Counterstrike 2 uitkomt.
Als er dan geupgrade moet worden wil ik graag een aantal componenten vervangen, zoals bijvoorbeeld de CPU.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Over een aantal componenten ben ik nog niet uit.
GPU: Zowel de Radeon RX 7900 XT als de Radeon RX 6950 XT ondersteunden 1440p en 144hz. Er zit een gat van 200 euro tussen deze twee kaarten. Wat is wijsheid? Daarnaast, maakt het uit van welke fabrikant is een kaart koop?
PSU: in een online tooltje kwam ik uit van een minimale PSU van 750 watt. Ik heb voor 800 watt gekozen. Is dit voldoende?
Zie ik verder iets over het hoofd? Moet ik bijvoorbeeld een SSD met heatsink kopen, of net dat andere geheugen omdat dat beter koelt oid?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 289,- | € 289,- |
| Ik heb gekozen voor het AM5 platform om in de toekomst voorbereid te zijn op upgrades, ik ga er vanuit dat er voor AM4 in de toekomst minder of geen cpu's meer ontwikkeld worden. | ||||
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 299,- | € 299,- |
| Wifi heb ik niet perse nodig op dit moment, maar als dat nodig wordt door bijvoorbeeld een verhuizing dan heb ik geen zin om een losse wifi kaart te kopen. | ||||
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6 | € 899,- | € 899,- |
| In dit overzicht heb ik gekozen voor de 7900 XT, maar zoals eerder al aangegeven twijfel ik tussen deze en de 6950 XT. Ik heb gekozen voor een AMD chip omdat me dat welk consistent leek met de CPU. | ||||
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 139,- | € 139,- |
| Deze kast heeft een Excellent award. Ook heeft deze genoeg ruimte voor de AOI koeler hieronder. Mogelijk wil ik hier nog extra case fans bij kopen, maar heb ik even buiten dit overzicht gelaten. | ||||
| 1 | Waterkoeling | DeepCool LS720 | € 126,90 | € 126,90 |
| Deze AOI heeft ook een excellent award. 360mm radiator lijkt me voldoende om de ryzen 7 te koelen. | ||||
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 125,- | € 125,- |
| Ik lag ergens dat de snelheid van 6.000MT/s perfect is voor de Ryzen 7. | ||||
| 1 | Voedingen | NZXT C850 Gold v1 | € 101,60 | € 101,60 |
| Voor 850 watt gekozen. | ||||
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 119,- | € 119,- |
| Ik merk dat de nieuwste games vrij fors zijn qua opslag ruimte, vandaar mijn keuze voor 2TB. | ||||
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.098,50 | ||
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.