Agri schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:33:
[...]
Het is een hoekwoning. Dus inderdaad als ik de dak van buiten af laten isoleren met PIR platen komt mij dak hoger uit dan de buren. Ik krijgt ''advies'' van dakdekkerbedrijven om bij dakpannen vervanging gelijk de isolatiefolie onder nieuwe dakpannen te zetten. Zo komt er geen hoogte verschil tov de buren (wordt onder de nieuwe latten geduwd.)
https://superfoil.nl/product/sf40bb-damp-open/
Ik twijffel of deze product een oplossing voor langer termijn is aangezien de garantietermijn maar 10 jaar is.
Andere oplossingen van binnen isoleren zijn:
1. zonder breekwerk - met cellulose vlokken (rd waarde 3.65).
2. met breekwerk - alle plafond van twee verdiepingen openmaken en isoleren met pirplaten van 60mm rd waarde 2.72)
Voor een hoger rd waarde zal ik eerder kiezen voor cellulose vlokken.
Aangezien de buitenzijde al geisoleerd is met die oude schuim, weet ik niet of isoleren van binnenzijde uberhaupt mogelijk is? Dan zal de dak van binnen en buiten wordt geisoleerd. Zorgt het voor vocht probleem?
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar je hebt van een dakdekker advies gekregen om je dak te isoleren met deze folie?
En wil je nu wel/niet je dakpannen vervangen? De pannen zien er op de foto namelijk nog prima uit, die kunnen nog wel een tijd mee.
Een dakdekker is over het algemeen niet de beste partij om je te laten adviseren over de best mogelijke isolatiewaarde en een duurzame oplossing. Zo'n folie klinkt leuk en makkelijk, maar je laat met zo'n oplossing echt steken vallen. Ook die vlokken spuiten klinkt mooier dan het is. Je hebt al isolatie aan de buitenkant waar je rekening mee moet houden (dauwpunt, condens) en tevens kun je nooit meer iets met de zolder zonder dat er overal vlokken onder vandaan komen.
Ik ken je huis natuurlijk niet, maar de "beste" oplossing is of het dak compleet vervangen waarbij je met isolatie platen (pir) gaat werken, of van binnenuit eerst slopen en dan isoleren. De eerste zou ik niet aanraden omdat je dak nog prima lijkt. De tweede is goed mogelijk mits je rekening houdt met de bestaande isolatie aan de buitenkant. Hier is een apart topic voor waar je vragen kunt stellen en je kunt in Ukabus de situatie simuleren om te checken of alles goed gaat als het gaat om condensatie.
[
Voor 4% gewijzigd door
pentaw1nz op 10-04-2023 19:24
]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024