Vochtprobleem: waar vandaan en hoe oplossen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 06:36
Ha allemaal,

in ons huis hebben wij een hardnekkig vochtprobleem dat we niet opgelost krijgen. Experts zijn niet zo happig hier voor te komen, omdat het maar een klein stukje betreft.

In de hoek van de woonkamer ontstaat vocht, het lijkt van onderaf. Dit deel van de woonkamer is een uitbouw (zonder kruipruimte), tegen de garage van de buren aan. We hebben al bij de buren gecheckt of die ergens last van hebben, dat lijkt niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8FPn5KCTYqE7E2PJ81tWcgz3HY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpbQMPBUOjkIjAdMeUFvmZoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdTClZrDVpOSLnvDhBUXnvoXsDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldv7X2Di8tgSUBKaJVmJCIdV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv8D59w292Mgc9cRiqcpAEMLAe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtSPWG0jEkyKik7iDXLtF8dv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SPuQh9ZO1tpxUcBWBsu361Vcy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHPXqJliNhuslqeV7CMaCKn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzAuIsyfMtJzVahNhikMFtek50Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/co9LnxQ0m6peLLTIsO34aPtv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn theorie is dat het optrekkend vocht kan zijn (al is de kruipruimte onder de rest van het huis kurkdroog) in combinatie met het weer dat op die hoek van het huis slaat (zie buitenfoto's). Ik heb de muur al eens geimpregneerd, dat heeft blijkbaar nog niet het gewenste effect. We hebben ook nog overwogen of er een lekkage in het dak zit, waardoor water in de spouw loopt. Dit is niet het geval.

Ik ben benieuwd naar jullie invalshoeken en wellicht oplossingen. Ik overweeg nu de muur te injecteren (in ieder geval van buitenaf) en/of 'iets' voor die hoek te zetten of bouwen zodat het weer er minder in slaat. Alle suggesties zijn welkom!

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 18:33

Part

Helemaal niets.....

Aan de groene aanslag op de buitenmuur en de witte aanslag op de bakstenen is denk ik te zien dat de afwatering van de tegels niet heel goed is in deze hoek.
Ik zou daar de tegels er uit halen en minimaal 5cm zand er onder doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:07
als het regent staat er dan een plas in die hoek van je tegels? of heb je dat groene/witte overal op overgang tegels/metselwerk?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Ik zou het niet in het impregneren van de muur zoeken, maar meer in de afwatering voor de muur. En eerst eens kijken hoe het bouwkundige detail bedacht was. Zijn er nog bouwtekeningen van de uitbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Kijk ook even op het dak hoe de aansluiting op het huis van de buren is.

Je hebt hier waarschijnlijk toch een soort spouwmuur, waar vocht van bovenaf in kan komen.

Als het boven lekt kan je onderaan vochtproblemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Fijn dat mensen meedenken! Ik had iets moeten verduidelijken:

de tegels die er liggen zijn nieuw, zijn in oktober gelegd. In de situatie daarvoor lagen er een paar halve klinkers, zo slecht gelegd dat er meer zand dan steen lag. Toen was het probleem er ook al. Er blijft overigens geen plas staan o.i.d, de tuin loopt de andere kant af. Dat gezegd hebbende: de tegels helpen ongetwijfeld niet :)

Betreft de groene aanslag: dit is inderdaad de enige plek waar 't zichtbaar is.

Ik ga vanavond eens kijken of ik de bouwtekeningen kan vinden. De aanbouw is voor mijn tijd geplaatst. Ik denk overigens dat aanbouw tegen de muur van de buren aan is gezet, Als er water in de spouw van de buren komt,, verwacht ik dat het niet direct doorloopt mijn muur in. Overigens was er bij de buren ook geen waterschade of natte plek zichtbaar. Zou nog steeds kunnen, maar misschien wat onwaarschijnlijk. We hebben wel al met een dakdekker op het dak gekeken, er is daar geen plek of lekkage waar water mijn muur in kan lopen bij de aansluiting dak/muur. Enige optie die ik nog kan bedenken is de aansluiting tussen het boeibord en de muur (zichtbaar als je inzoomt op een foto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan wat foto's toevoegen vanaf het dak over de aansluiting met de muur van de buren. Die is precies buiten beeld.

Heeft jouw uitbouw een plat dak? Wat voor dakbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
mrmrmr schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:22:
Je kan wat foto's toevoegen vanaf het dak over de aansluiting met de muur van de buren. Die is precies buiten beeld.

Heeft jouw uitbouw een plat dak? Wat voor dakbedekking?
Jup, plat dak! Onderstaand de foto's, ook van overgang boeibord/muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed5LxqL3nkOnhqa2PBvszI8-c7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkSrgkvIXcsCmmpXUgLrKSQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UunZzYHHD-pUSXlAyns_zVmfXdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5XrqoVxXBqohmKd4YTW7g24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLfG4pXAIRgiv7E9HMg4BDJhIkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iifWa7kUS4zHnAofSMnr7m9O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWIvoWhds1ZALF3zQZeQu_Bh8uI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeUcHHmNvqiHfJ7Om4hKUgZL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vocht in hoeken komt meestal omdat het in de hoek het koudst van de kamer is (vocht gaat naar de koudste plek) en er weinig ventilatie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:52:
Vocht in hoeken komt meestal omdat het in de hoek het koudst van de kamer is (vocht gaat naar de koudste plek) en er weinig ventilatie is.
Goed punt. Ik heb een vergelijkbaar probleem, ik hoop het op te lossen door de nachttemperatuur niet te erg te verlagen en daarmee de koudebrug te voorkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23
Wordt die garage nog als garage gebruikt? M.a.w., als daar niet wordt gestookt, dan versterkt dat de opmerking van @Ernemmer.
Het is ook nog eens een spits toelopend hoekje en het gordijn hangt er voor.

Verder is het voegwerk op de kop van de muur niet meer helemaal intact en kan er op duiden dat bij de rest van die muur het voegwerk ook niet in beste staat is. Dan helpt impregneren ook weinig.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bitumen en lood, dat is als verwacht. Het ziet er niet uit alsof het lek is op het dak, maar soms is moeilijk te zien van boven. De ruimte onder het boeiboord ziet er wel verdacht uit.

Misschien kun je met een kabelcamera in de muur laten kijken (spouwinspectie). Met een vochtmeter in de dilatatievoegen kun je een zien waar vocht meer/minder is.

Als er metaal zit zou condensatie ook tot vochtophoping kunnen leiden. Dat merk je dan vooral als het buiten koud is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Lood onder het boeiboord is wel kort, hoort over de steen heen te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Watert die afvoer van de buren op het erf af of in de riolering? Gezien de aanslag op de muur hebben je buren last van vocht vanuit de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
mrmrmr schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:09:
Bitumen en lood, dat is als verwacht. Het ziet er niet uit alsof het lek is op het dak, maar soms is moeilijk te zien van boven. De ruimte onder het boeiboord ziet er wel verdacht uit.

Misschien kun je met een kabelcamera in de muur laten kijken (spouwinspectie). Met een vochtmeter in de dilatatievoegen kun je een zien waar vocht meer/minder is.

Als er metaal zit zou condensatie ook tot vochtophoping kunnen leiden. Dat merk je dan vooral als het buiten koud is.
Dank! Had hetzelfde idee, heb net een endoscoop-camera besteld.
IplugNplay schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:14:
IplugNplay schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:14:
Had al een vermoeden, heb 't wat verder uit de muur kunnen trekken (en naar beneden gebogen)
JukeboxBill schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:04:
Wordt die garage nog als garage gebruikt? M.a.w., als daar niet wordt gestookt, dan versterkt dat de opmerking van @Ernemmer.
Het is ook nog eens een spits toelopend hoekje en het gordijn hangt er voor.

Verder is het voegwerk op de kop van de muur niet meer helemaal intact en kan er op duiden dat bij de rest van die muur het voegwerk ook niet in beste staat is. Dan helpt impregneren ook weinig.
Zou best kunnen, de buren gebruiken 't nog als garage en stoken er niet. Dus het is wel ongeveer het koudste punt van het huis, inderdaad.
Barrycade schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:26:
Watert die afvoer van de buren op het erf af of in de riolering? Gezien de aanslag op de muur hebben je buren last van vocht vanuit de grond.
Even gecheckt: loopt de tuin in, niet op de afvoer. Maar, is met een pijp nog wel een ruime meter de tuin verlengd. Dus zou zo'n 2 meter van 'mijn' hoek moeten zijn.

Ik ben benieuwd wat ik met de camera ga zien. Denk inmiddels wel gezien alle reacties dat er verschillende factoren aan het werk kunnen zijn. Een combinatie van een koude hoek waar veel weer op staat, de afwatering van de buren, het lood dat wat gebrekkig was, de vochtigheid binnen (en dit koudste punt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:54
Als een lekkage of regenwater de oorzaak zou zijn geweest dan had ik verwacht dat de vochtdoorslag er anders uit zag.

Ik denk dat de condensvorming die hier genoemd wordt de meest aannemelijke oorzaak is.
De vraag is dan sluit de isolatie goed aan, wat is je luchtvochtigheid binnen, is je spouw voldoende geventileerd en open. Wat is de ligging van je muur, noord-west-zuid-oost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10

Exigence

dnkroz

Jouw kleine stukje achtermuur is een muur met spouw? En die is destijds tegen de bestaande buitenmuur van de buren gezet? Is die buitenmuur van de buren ook een muur met spouw? En zo ja, is er een onderbreking gemaakt in deze muur om een koudebrug te voorkomen?

Als dat detail niet goed is uitgevoerd dan durf ik mijn geld in te zetten op condensvorming in die hoek. Moet een ijskoude hoek zijn dan.

Eenvoudig te checken op een koude avond/ochtend met een infrarood thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Exigence schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:24:
Jouw kleine stukje achtermuur is een muur met spouw? En die is destijds tegen de bestaande buitenmuur van de buren gezet? Is die buitenmuur van de buren ook een muur met spouw? En zo ja, is er een onderbreking gemaakt in deze muur om een koudebrug te voorkomen?

Als dat detail niet goed is uitgevoerd dan durf ik mijn geld in te zetten op condensvorming in die hoek. Moet een ijskoude hoek zijn dan.

Eenvoudig te checken op een koude avond/ochtend met een infrarood thermometer.
Bouwtekening nog niet gevonden, maar je schetst denk ik de situatie zoals 'ie is. Infrarood thermometer is onderweg:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
update: even met de infraroodthermometer gespeeld. Leuk voor de kat, maar de hoek lijkt inderdaad een graad of 2 (net gemeten rond 20;30, benieuwd hoe het morgenochtend is) kouder dan de rest van de muren. Al kwam ik wel een andere plek tegen die 5 graden kouder was en waar niks te zien was op een heel andere plek in de woonkamer :)

In die zin zou een koudebrug best aannemelijk zijn. Wellicht in combinatie met een wat hoge vochtigheid binnen en het weer dat goed op die hoek staat. Probleem is wel dat een koudebrug tussen aansluiting uitbouw/buitenmuur denk ik bijna niet op te lossen is? Wellicht dat de toekomstplannen voor vloerverwarming (zou iets beter moeten stoken in die hoek), nieuwe spouwmuurisolatie en betere mechanische ventilatie helpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij een uitbouw tegen een bestaande buitenmuur?

Het lijkt er dan op dat men alleen het lood oppervlakkig heeft ingeslepen, dit kan vocht probelemen veroorzaken. je ziet ook dat bij de nog open stootvoeg van de muur van de buren een vochtplek. Die spouw is dus nat. Afhankelijk hoe dit gebouwd is (op het eerste oog niet geweldig) kan je wel dergelijke plekken krijgen.

de vorm van de hoek (beperkte ventilatie) en de mogelijke koude brug helpen daar niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
twain4me schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:33:
volgens mij een uitbouw tegen een bestaande buitenmuur?

het lijkt er dan op dat men alleen het lood oppervlakkig heeft ingeslepen, dit kan vocht probelemen veroorzaken. je ziet ook dat bij de nog open stootvoeg van de muur van de buren een vochtplek. die spouw is dus nat. afhankelijk hoe dit gebouwd is (op het eerste oog niet geweldig) kan je wel dergelijke plekken krijgen.

de vorm van de hoek (beperkte ventilatie) en de mogelijke koude brug helpen daar niet bij
Jup, uitbouw tegen bestaande muur. Overigens heeft de buurman 2 maanden geleden zijn stukje muur laten isoleren. Wellicht gaat het iets helpen.

Ik lees in jouw antwoord een beetje terug wat ik ook denk: best veel factoren die tegenwerken. In die zin best lastig op te lossen, lees: niet betaalbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:21
twain4me schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:33:
Volgens mij een uitbouw tegen een bestaande buitenmuur?

Het lijkt er dan op dat men alleen het lood oppervlakkig heeft ingeslepen, dit kan vocht probelemen veroorzaken.
Als dit lood inderdaad niet tot het binnenblad is doorgezet (lijkt mij het geval hier, gezien het gebrek aan open stootvoegen boven het lood), sijpelt condenswater gewoon straffeloos naar beneden en heb je daar de oorzaak van het vochtprobleem te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
Analamoebe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:58:
[...]

Als dit lood inderdaad niet tot het binnenblad is doorgezet (lijkt mij het geval hier, gezien het gebrek aan open stootvoegen boven het lood), sijpelt condenswater gewoon straffeloos naar beneden en heb je daar de oorzaak van het vochtprobleem te pakken.
Bedankt! Voor de scherpte: hebben we 't over het lood tussen boeibord en de muur, of over het lood op het dak, waar het dak grenst aan de muur van de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:21
Unigo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:07:
[...]

Bedankt! Voor de scherpte: hebben we 't over het lood tussen boeibord en de muur, of over het lood op het dak, waar het dak grenst aan de muur van de buren?
De aansluiting tussen plat dak en opgaand metselwerk. Dat lood tussen muur/boeideel is ook maar vreemd en had sowieso over de steen moeten gaan, dus net ff naar beneden. En had beter in de hoek verwerkt moeten worden. Een alu of stalen lekdorpeltje was in dit geval mooier/netter geweest dan gepruts met lood.

Snap je overigens waarom dit lood tegen het binnenblad moet worden doorgetrokken?
Misschien wordt dat hier wat duidelijker: https://www.homekeur.nl/aanbouw-loodaansluitingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Unigo Bij die foto van het lood op het platte dak zie ik volgens mij ook geen open stootvoegen. Als dat een stuk muur is dat regelmatig met regen vol in de wind staat kan daar ook water door komen, als dat dan (als het correct bevestigd is en niet alleen ingeslepen) lood tegenkomt zonder open voeg kan het water nergens heen en zoekt dat een andere weg.

Maar dan zou ik dit vochtprobleem alleen verwachten bij (langdurige) combinaties van regen en wind. Dus als dit veel vaker is en ook als het niet waait zit het vermoedelijk in iets anders.
Pagina: 1