Hulp bij WiFi buiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 21:53
We hebben een appartement met over de hele lengte een dakterras. Tevens hebben we HR++ glas, en daar valt het probleem: er komt vrijwel geen signaal door naar buiten.

Binnen heb ik op zijn slechtst 300Mbps over wifi. Met het standaard Ziggo connectbox modem in de meterkast. Zodra ik naar buiten ga blijft daar 10mbps van over en verder op het terras valt de verbinding helemaal weg.

Ik heb al bezien dat powerlines geen geschikte oplossing zijn en ik zit te kijken naar een outdoor access point met PoE. Bijvoorbeeld:

https://www.coolblue.nl/p...omada-eap225-outdoor.html

Mocht dit niet het beste product daarvoor zijn, dan hoor ik het graag, anders rest mij nog twee vragen:

1. Wat kan ik het beste plaatsen binnenshuis? Ik heb geen loze leidingen om direct ethernetkabel in te pluggen dus ik denk dat het nodig is om dicht bij een deur een access point te plaatsen die gewoon stroom van stopcontact krijgt en die een ethernet uitgang heeft. Welk product voldoet voor deze setup zonder dat het overkill is? Is in dit geval (modem > AP binnen > AP buiten) al een mesh benodigd?

2. Vervolgens zit ik met de kabel die naar buiten moet. Van begin tot eind is het een glazen vliesgevel en kan er geen kabel middels een gat naar buiten. Ik zit dus te kijken voor een platte kabel. De dunste is:

https://www.kabelshop.nl/...-71413-i31424-t26195.html?

Echter is dit cat5 met beperking tot 100mbit en ik gok zo dat PoE ook niet gaat werken. Ook vraag ik mij af of het tegen regen kan.

Andere platte kabels zijn direct 5x dikker (1.5mm).

Weet iemand een geschikte kabel?

Ofwel, graag advies om deze setup (modem - - wifi--> AP indoor --kabel--> AP outdoor) te laten slagen.

(als ik zelf apparaten kon uitvinden zou ik denken aan een apparaatje wat je aan beide kanten van het raam plakt en die onderling op een signaal dat wel prima door hr++ glas gaat de data overdragen en vervolgens weer omzet in wifi. Maar dat zal wel niet bestaan).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06
Kabel naar buiten is best maar klinkt bij jou wel uitdagend.
Hr++ glas dempt enorm maar je zou een poging kunnen doen met een ap binnen tegen de buitenmuur en kijken of er iets buiten aan signaal overblijft. Heb je ap liggen om te testen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-07 22:26
Niet dat t volgens voorschrift is, maar heb je buiten heb stroompunt/lamp? Dan kan je cat kabel trekken door dezelfde leidingen

En waarom geen powerline?

[ Voor 10% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 10-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt buiten denk ik geen ap nodig. Je probleem zit hem met name in het feit dat je connectbox in de meterkast zit. Hang een ap op een centrale plek neer en je hebt vermoedelijk op het balkon ook prima bereik.

Ik heb hier ook HR++ glas in huis. Ubiquiti AP AC pro binnen zorgt er voor dat ik op 10 m nog prima bereik en snelheid heb. Op de 2,4Ghz zelfs nog veel verder.

Dus als.ik jou was zou ik eerst eens binnen een fatsoenlijk ap neer hangen en dan verder kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Kan het proberen, moet ik wel eerst één kopen of lenen. Maar vlak voor het glas heb ik nog krachtig signaal met 400mbit en achter het glas blijft daar bijna niets van over dus betwijfel het wel een beetje.

We hebben een buiten stopcontact. Durf daar zelf niet zomaar aan te gaan prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die 400mbit is je doorvoersnelheid en zegt niks over de stabiliteit of sterkte van je signaal. Het is een snelheid die je geleverd krijgt. Hoe meet je, en op welke frequenties (5Ghz en 2,4) valt het signaal dan zo weg?

Daarbij heb je echt geen 400Mbit nodig om een beetje te internetten. Zelfs een HD videostream inclusief meerkanaals audio doet slechts ca 25Mbit.

Wat ik als ik jou was zou proberen is dat modem eens ergens in de woonkamer neer te zetten ipv meterkast, en dan nog eens testen.

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 10-04-2023 10:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik weet niet of er een minimale tijdsduur voor huur is maar je zou er 1 hiervan kunnen huren voor die euro per maand en (liefst bekabeld) bij je pui plaatsen

https://www.ziggo.nl/inte...tabId=rent&preselect=7077

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Hertog_Martin schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:27:
We hebben een appartement met over de hele lengte een dakterras. Tevens hebben we HR++ glas, en daar valt het probleem: er komt vrijwel geen signaal door naar buiten.

Binnen heb ik op zijn slechtst 300Mbps over wifi. Met het standaard Ziggo connectbox modem in de meterkast. Zodra ik naar buiten ga blijft daar 10mbps van over en verder op het terras valt de verbinding helemaal weg.
Ik heb hetzelfde gehad in mijn laatste huur appartement..... als je zorgt voor een AP dichtbij het HR glas dan is er buiten nog wel een werkbaar signaal te krijgen.

Ik zou het niet moeilijker en duurder maken dan nodig. Begin gewoon eens met de smartwifi boosters van Ziggo zelf. Kost je amper wat (soms krijg je ze zelfs) en als je connectbox in de meterkast hangt en je verder niets aanvullends hebt ga je er binnen ook nog op vooruit.

Idealiter zet je de wifi op je connectbox helemaal uit en plaats je bekabelde AP's in je woning en vlakbij je terras.

Ik had het trouwens ook simpel opgelost, via een setje powerlines waarbij die naast het balkon een wifi variant was. Moest ik wel even een andere netwerknaam kiezen vs die van de connectbox maar dat was niet echt een probleem. Nu zou ik voor de wifi boosters gaan als je niet teveel geld wilt uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:27
Een simpele maar praktische oplossing:
Ik neem aan dat er wel een deur naar het terras is, plaats een gewone binnen-AP bij die deur en laat hem lekker open staan.
Als het te koud daar voor is, zit je waarschijnlijk toch niet op dat dakterras

Een powerline met wifi kun je ook proberen, gewoon via het internet bestellen, testen en werkt het niet terug sturen.
Hetzelfde kun je doen met een indoor wifi AP dicht bij de deur, HR++ glas dempt wel maar echt niet alles.

Binnen een AP plaatsen heeft als extra voordeel dat je daar waarschijnlijk ook meer snelheid krijgt want wifi vanuit de meterkast is meestal niet optimaal.

En die platte kabel die je plaatste is cat 5e en kan dus prima 1Gbps aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2023 13:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
@Ben(V) Het is hier bij 10 graden al warm in de zon. Dus dan deur dicht. En andersom: in de zomer als het buiten warmer is dan binnen wil je de deur ook dicht hebben.

Wat betreft powerline, naast dat ik er in vorige woning slechte ervaringen mee had, begreep ik juist oa van zoektocht op dit forum uit reacties dat een powerline altijd suboptimaal is en dus afgeraden. Dus verrast wel met de aanbevelingen in dit topic. Of bedoel je voor in stopcontact buiten? Heb geen waterbestendige kunnen vinden helaas.

Wat betreft de kabel, zou PoE ook moeten werken? En regen geen issue?

WiFi binnenshuis is verder uitstekend overal. Daar is geen verbetering nodig. Maar zithoek terras valt de verbinding nu in zijn geheel weg.

Snel internet is ook buiten gewenst overigens, wil er soms ook werken en films streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:27
Powerline ben ik ook geen fan van, maar soms is het "nood breekt wet".
Er zijn powerline adapters die wifi uitzenden, dan heb je op het terras geen kabel meer nodig.
Je kun er een in het stopcontact buiten stoppen, alleen als je buiten bent, ik neem maar even aan dat je niet buiten zit als het regent.

Maar ik zou allereerst een indoor wifi AP bestellen en ergens dicht bij de deur naar het terras plaatsen om te kijken of het werkbaar is, werkt het niet stuur je dat ding gewoon retour.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2023 13:34 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
Hertog_Martin schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:12:
Wat betreft powerline, naast dat ik er in vorige woning slechte ervaringen mee had, begreep ik juist oa van zoektocht op dit forum uit reacties dat een powerline altijd suboptimaal is en dus afgeraden.
Sommigen hier kunnen de vertaalslag naar wat soms praktisch is vs wat optimaal is niet maken. Die blijven maar roepen dat alles met Cat7/8 bedraden de enige goede optie is....

Natuurlijk is het niet optimaal, maar ik heb met powerline (in een enigszins modern appartement) gewoon 350Mbps gehaald en ook een prima wifi connectie op het balkon gehad.

En ja, andere opties kunnen beter zijn. Maar als het werkt heb je met weinig kosten en nul verdere inspanning ook gewoon een werkbare oplossing.

En als je echt met een kabel naar buiten wilt werken.... nog een keer de Ziggo wifi booster :-). Net een setje aangesloten in een oud huis waar boven op zolder een pc staat en de connectbox in de woonkamer staat. Die boosters hebben ook gewoon een utp aansluiting en daar haalt de pc nu ook >300Mbps.

Maar ik zou het gewoon met wifi proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door CirclDigital op 10-04-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Bedankt voor de reacties. Niet gedacht dat de pods van Ziggo zo aan te bevelen waren. Heb er daar maar even twee van besteld. Meteen gekocht, als het niet werkt gaan ze retour binnen 14 dagen. Als het wel werkt zal ik ze langer gebruiken dan ze huren voordelig is :)

Hopelijk werkt het. Anders zal toch een kabel door de deur moeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-04-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Ik vond ze verbazingwekkend goed.... simpel en goedkoop (kreeg ze zelfs gratis in bruikleen).
Enige onhandige is het formaat. Ze kosten eigenlijk wat veel ruimte, je bent zo 2 stopcontacten kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door CirclDigital op 10-04-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
De reviews van die platte utp zijn wisselend.
Sowieso 100mbit maar soms is die zelfs niet stabiel. Las 1 review waar iemand ook poe er doorheen had geduwd maar persoonlijk lijkt mij dat wat dun ivm brandveiligheid (gevoel, of het zo is geen idee)

Goed idee om eerst met die pods te testen

https://www.amazon.nl/Goo...aamdoorvoer/dp/B01MRTJP7N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Weet je: meten is weten in dit geval.
Installeer de app Wifi analyzer op je telefoon. En ga dan eens kijken hoe het signaal binnen en buiten is, op zowel de 2,4 als de 5Ghz. En post hier de screenshots :)

Ook kun je dan testen wat het doet als je je modem in bijvoorbeeld de woonkamer zet (even een goede lange coax er tussen als test).

Pagina: 1