Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe krijg ik Philips Hue met TP-Link M5 werkend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blijman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-10 16:14
Sinds een tijdje heb ik een mesh-systeem, de TP-Link M5. Voorheen een Zyxel router van T-Mobile.

De bridge was aangesloten op een switch, die weer op de Zyxel, alles werkte.

De situatie nu:
1. Glasvezel komt binnen,
2. Kabel van omvormer gaat naar Zyxel,
3. Kabel vanuit Zyxel naar M5,
4. Bridge aangesloten op M5.

De draadloze functies van de Zyxel heb ik uitgeschakeld, die fungeert nu als switch.

De Hue werkt niet meer goed met de afstandsbedieningen, de automatische scènes werken meer niet dan wel.

Ik heb geprobeerd de Bridge nog aan de Zyxel te laten, maar hetzelfde verhaal.

Wat kan ik hieraan doen? Het moet werken, ik kan namelijk nergens vinden dat het niet zou moeten werken.

Alle reacties

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11 15:06
Ik heb al jaren een M5 en Hue zonder problemen naast elkaar draaien. Wat wel een issue kan zijn. Zigbee en Wifi zitten in dezelfde frequentie range en als de kanalen kort bij elkaar zitten kan dat een probleem opleveren. Ook als de brigdge en een M5 kort bij elkaar staan.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Hue is een zigbee netwerk, en een zigbee netwerk kent diverse rollen. De Hue Bridge is een coordinator, lampen zijn routers én end devices, en knoppen/bewegingssensoren zijn end devices.

Het hele systeem is dus zelf één groot mesh netwerk, maar heeft verder niks met wifi te maken. De enige requirement die je zou kunnen stellen is dat je tussen routers en je coordinator tenminste een pad hebt: verkeer kan via de bridge naar een hal-lamp, overloop-lamp naar een studeerkamer-lamp springen, en de knop die daar is, kan zo ook z'n verbinding hebben (maar dit is niet mega slim dus die kan z'n verkeer via de overloop lamp hebben terwijl hij wel degelijk de studeerkamer lamp bedient).

Hoewel de 'route' van het verkeer vanzelf gaat, zul je de configuratie op een centrale plek moeten doen.

Eigenlijk maakt het me hier geen ene reet uit wat voor wifi of andere meuk je hebt. Die Hue Bridge moet in hetzelfde netwerk (dus zelfde subnet, denk aan 192.168.178.x met mask 255.255.255.0) zitten als het apparaat waar je mee configureert.

Het IP adres van je Hue Bridge kan je vrij makkelijk vinden in je DHCP server. Hue devices hun mac address (mocht het ding nog geen naam hebben) beginnen vaak met EC:B5:FA.

Configureren doe je doorgaans met een telefoon. Die moet op hetzelfde netwerk zitten. De 'start' actie heeft doorgaans een knop druk nodig, maar daar vraagt de app je vanzelf om als hij die bridge vindt. De bridge kán en mág enkel bekabeld aangesloten zijn, dus dat is eenvoudig.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11 15:06
Aangezien alles gewerkt heeft en alleen de M5 toegevoegd is zou ik in eerste instantie ook daar naar kijken.

• blijman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-10 16:14
De oplossing (tot zover) is gevonden. In de Hue app zit een optie om het Zigbee kanaal te wisselen. Dit heb ik gedaan (dat regelt ‘ie automatisch) en tot op heden werkt alles vlekkeloos.