Isoleren buitenzijde fundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:31
Beste,

Wij zijn met een verbouwing bezig waarbij we een groot deel van het huis aan de buitenzijde gaan uitbouwen. Daarbij wordt natuurlijk via het bouwbesluit gebouwd dus alles netjes en goed geisoleerd. We willen zodra de uitbouw klaar is een WP gaan gebruiken om ons huis te verwarmen, dus goede isolatie is belangrijk.
De spouwen zijn na geisoleerd en ook het kruipruimte is van onderaf bespoten met iets van PUR schuim. Eigenlijk blijft alleen de voorkant van ons huis over waar fundering nog zonder isolatie is. Nu we de boel toch open hebben voor het aansluiten van de riolering, zat ik te denken om de fundering met 10cm (?) EPS te bekleden. Is dit een goed idee? De kosten zijn natuurlijk zeer gering, het is vooral het werk, maar dat is nu al voor de helft gedaan.
Zou het volstaan om de platen er 'los' tegen aan te zetten en 'vast' te zetten met zand? Of moet ik de platen erop vast boren met van die schotels?

Alvast bedankt voor de reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lbANkT2NW_a1F0xxQnd7qdB-6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfb1OeYxv6Bmbzl5QdKCinkT.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timpel_800 schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:18:
Beste,

Wij zijn met een verbouwing bezig waarbij we een groot deel van het huis aan de buitenzijde gaan uitbouwen. Daarbij wordt natuurlijk via het bouwbesluit gebouwd dus alles netjes en goed geisoleerd. We willen zodra de uitbouw klaar is een WP gaan gebruiken om ons huis te verwarmen, dus goede isolatie is belangrijk.
De spouwen zijn na geisoleerd en ook het kruipruimte is van onderaf bespoten met iets van PUR schuim. Eigenlijk blijft alleen de voorkant van ons huis over waar fundering nog zonder isolatie is. Nu we de boel toch open hebben voor het aansluiten van de riolering, zat ik te denken om de fundering met 10cm (?) EPS te bekleden. Is dit een goed idee? De kosten zijn natuurlijk zeer gering, het is vooral het werk, maar dat is nu al voor de helft gedaan.
Zou het volstaan om de platen er 'los' tegen aan te zetten en 'vast' te zetten met zand? Of moet ik de platen erop vast boren met van die schotels?

Alvast bedankt voor de reactie

[Afbeelding]
het kan wel en het helpt ook wel iets maar nooit iets wat je terug zal verdienen het verlies oppervlak (tussen binnenmuur en fundering) blijft namelijk gelijk en omdat je de fundering niet van onder kan isoleren zal daar de temp maar weinig gaan veranderen. ook blijft de koude brug naar het buitenspouwblad bestaan. maargoed het helpt een heel klein beetje. platen vast zetten zou ik wel doen als je de muur even laat drogen kan je het meestal wel schoon genoeg krijgen voor lijm maar schotels kan natuurlijk ook. Persoonlijk zou ik geen eps maar xps nemen Overegens gaat dit isoleren echt niets uitmaken voor wel of geen wp.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben er op dit moment ook mee bezig, moest stuk bestraten en had nog piepschuim liggen, dus gewoon doen.
Ik zet het gewoon tegen de muur en stamp er dan weer zand tegenaan, zo zit het aan de noordkant ook.

@mkleinman is ons voorgegaan op dezelfde manier: https://www.familie-kleinman.nl/energie/tag/fundering/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:24
Toen ik mijn buitengevel isolatie geplaatst heb heb ik direct ook 60cm onder het maaiveld mijn fundering ingepakt. gewoon gps platen er los tegenaan en daar weer grond tegenaan.
Of het helpt, geen idee maar voor het idee helpt het wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts