Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS123
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje dat bij mij best wel blijft knagen:

Ik zit in VWO 5 met een NT profiel en moet dus komend schooljaar een studiekeuze maken. Ik heb best wel brede interesses, maar ik zie niet echt iets wat bij mij past. Ik heb persoonlijk interesses in verschillende sectoren zoals IT, vastgoed, business en ook wel in de politiek op internationaal vlak.

Nu vraag ik me af, puur objectief gezien, welke studie (of welke master) heeft een erg hoog salaris binnen deze sectoren? Hiermee bedoel ik boven de 5500 bruto. Dit is alleen om een idee te hebben wat nou een optie zou kunnen zijn.

Graag geen reacties met ''baseer je keuze niet op het salaris van een studie''' of iets dergelijks. Dit is alleen om wat te weten te komen over de baankansen en salaris van een studie.

Jullie eigen ervaring is ook altijd welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:07
wat heb je zelf al gevonden?
welke studies denk je aan - want om nu een lijst te maken met 1000 studies en welke banen je daarmee allemaal kan doen is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 21:47
volgens deze lijst (wel 2020) moet je dan zelfstandig tandarts worden.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@AASS123 Je hebt kenmerken van een manager. Niet zelf uitzoeken, maar anderen aan het werk zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 22:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Staar je niet blind op geld. Alles valt of staat met motivatie. Dat geldt voor zowel studie als werk. Als je een studie kiest omdat het werk later zo lekker verdient, maar je vindt er geen zak aan, dan wens ik je heel veel sterkte met het behalen van je studie. Maar gelukkig hoef je daarna nog maar 45 jaar kutwerk te doen voordat je eindelijk met pensioen mag.

Goed verdienen is leuk, maar zeker niet zaligmakend.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS123
99ruud99 schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:39:
wat heb je zelf al gevonden?
welke studies denk je aan - want om nu een lijst te maken met 1000 studies en welke banen je daarmee allemaal kan doen is onzin.
Ik heb zelf in ieder geval een paar studies die me wel interesseren:

Industrial Engineering
Informatica
Data Science
AI
Bouwkunde
Politicologie
Internationale Betrekkingen
(International) Business Administration

Dus ja zoals je kunt zien is mijn lijst erg breed. Ik vind het niet erg om hard te werken, zolang het me aanspreekt en ik ook iets ervoor terugkrijg. Vandaar ook deze vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04 22:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

AASS123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:33:
Dit is alleen om wat te weten te komen over de baankansen en salaris van een studie.
Vergeet in je onderzoek niet mee te nemen: groeimogelijkheden.
Een hoog startersalaris is korte termijn leuk. Maar lange termijn leuk is als je de kans hebt om flink door te groeien, tot ruim boven die 5500 bruto dus. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet bij alle beroepen zo is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS123
Flimovic schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:57:
Staar je niet blind op geld. Alles valt of staat met motivatie. Dat geldt voor zowel studie als werk. Als je een studie kiest omdat het werk later zo lekker verdient, maar je vindt er geen zak aan, dan wens ik je heel veel sterkte met het behalen van je studie. Maar gelukkig hoef je daarna nog maar 45 jaar kutwerk te doen voordat je eindelijk met pensioen mag.

Goed verdienen is leuk, maar zeker niet zaligmakend.
Nee klopt zeker, maar omdat ik op het moment zo'n breed lijstje aan studies (zie hierboven) die me aanspreken heb, wil ik ook naar dit soort aspecten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS123
remco_k schreef op maandag 10 april 2023 @ 01:00:
[...]

Vergeet in je onderzoek niet mee te nemen: groeimogelijkheden.
Een hoog startersalaris is korte termijn leuk. Maar lange termijn leuk is als je de kans hebt om flink door te groeien, tot ruim boven die 5500 bruto dus. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet bij alle beroepen zo is.
Hm dat heb ik inderdaad niet meegenomen, bedankt voor je toevoeging. Ik heb de vraag nu aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:07
Jobzekerheid: geneeskunde

goede salaris:
Technische/bedrijfs economie achtige studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34
Met al die studies kun je alsnog tal van soorten beroepen gaan doen... uitvoerend, onderzoeker, docent, leidinggevende... in de publieke sector, private sector, grote multinational of klein familiebedrijf, in loondienst of zzp... en ook die aspecten hebben grote invloed op je inkomen en op je levensvreugd.

Kun je via je school geen loopbaanadviesonderzoek laten doen, waarbij wordt gekeken welk soort werk bij jou als persoon past, bij jouw karakter? Welke studie je dan precies moet gaan doen volgt daar dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:02

NSG

Je weet niks!

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit voor elke sector geldt. Maar om in de IT te werken boeit het geen fluit welke opleiding/studie je hebt gevolgd. Werkgevers zijn in het begin van je carrière vooral geïnteresseerd in je opleidingsniveau.

Met hoeveel jaar werkervaring wens je €5500 bruto te verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:50
Zogauw je een paar jaar werkervaring hebt, maakt de exacte studierichting geen fluit meer uit (zolang je enigszins in de zelfde hoek blijft natuurlijk). Kies dus gewoon een studie die je aanspreekt en waar je lol in verwacht te hebben. Een afgeronde studie is tenslotte hoe dan ook beter dan een niet afgeronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenbelasting
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-07-2024
AASS123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:58:
[...]

Industrial Engineering
Informatica
Data Science
AI
Bouwkunde
Politicologie

Dus ja zoals je kunt zien is mijn lijst erg breed. Ik vind het niet erg om hard te werken, zolang het me aanspreekt en ik ook iets ervoor terugkrijg. Vandaar ook deze vraag
toon volledige bericht
Ik was dus net als jij toen ik nog op de middelbare zat. Ik heb mijn studiekeuze voor 90% gebaseerd op hoog startsalaris, doorgroeimogelijkheden en baanzekerheid. Ik zou als ik jou was wel goed oriënteren op de werkzaamheden die je (hoogstwaarschijnlijk) gaat uitvoeren. Hoewel je in theorie vrijwel alle kanten op kan gaan en niet per se een specifieke functie gaat vervullen, geldt voor veel studies toch wel een aantal standaardfuncties waar het gros na afstuderen instroomt. Dus kijk per studie wat die standaardfuncties zijn en hoe deze functies op een dag-tot-dag basis eruit zien. Ik heb van mezelf ook een breed scala aan dingen die ik interessant vind, maar in de realiteit of op professioneel/academisch niveau toch tegenvalt. Zorg echt dat je een zo realistisch mogelijk beeld hebt van de werkzaamheden. Ook is het zoals anderen in dit topic al hebben gezegd ook belangrijk om te kijken naar groeimogelijkheden. Een mooi startsalaris is leuk, maar als je amper kan doorgroeien is dat wel ruk.

Uit jouw lijst van studies schieten Informatica en Data science naar voren. Informatica is wel vrij breed, maar het geeft je over het algemeen een sterk wiskunde basis en in de software/IT hoek is meer dan genoeg vraag en werk. Deze werkgelegenheid zal als goed is ook de komende jaren alleen maar verbeteren gezien alles gemoderniseerd en geautomatiseerd wordt. Data Science geldt eigenlijk hetzelfde, sterke wiskundige basis en afgelopen jaren heel veel vraag naar. Machine Learning is heel actueel en interessant. Maar met een sterke wiskundige basis kan je ook vrij makkelijk in het bank/verzekeringswezen. Van AI studies weet ik niet genoeg van af.

IE is niet heel technisch en focust zich voor zover ik het weet voornamelijk op processen en het verbeteren van processen. Technisch Bedrijfskunde wordt als de softste technische studie gezien op TU/D. Mijn TU/D vrienden vertellen mij dat er weleens grapjes wordt gemaakt over hen. Als je een meer technische blik wilt werpen op bedrijfskundige problemen is dit misschien wel een leuke studie. Ik weet niet zo goed welke master mogelijkheden er zijn voor IE, maar ik zou ook daar ff goed naar kijken.

IBA is niks meer dan bedrijfskunde in het Engels. Vakkenpakket is hetzelfde, wel heeft IBA (op de EUR tenminste) een betere naam dan de NL variant vanwege de selectieprocedure (meer serieuze studenten vaak). Inhoudelijk is er geen enkel verschil en soms volg je gewoon colleges met de normale bedrijfskunde studenten. Voor IBA/Bedrijfskunde ligt het echt aan je masterkeuze welk beroep je kan doen en hoe de salarissen zijn, de bachelor is heel breed en geeft je niet genoeg expertise. Als je goede cijfers haalt en Strategie Management doet en bij een goed bedrijf binnenkomt, verdien je bakken met geld. Maar een master in marketing of management heb je niet heel veel aan, tenzij je echt uitblinkt.

Politicologie, Internationale betrekkingen zijn ook vrij brede studies. Meerendeel van de studies richt zich op bestuurskunde. Het is in principe bestuurskunde in een ander jasje en wat aanvullende vakken. Van wat ik herinner, meen ik dat de gemiddelde politicoloog niet zo veel verdient. Vaak eindigen politicologen in een bestuurskundige positie, denk aan NGO's en de overheid.

Dus mijn advies is, ga zoveel mogelijk naar de open dagen. Vraag die studenten daarzo specifieke vragen over het onderwijs, de vakken, hoe alles in elkaar zit. Kijk naar welke masters aansluiten op deze bachelors. Kijk naar de standaardfuncties per studie en bedenk of jij dat werk wilt / kan doen.

Als je een slaaf voor het geld bent en als een robot kan functioneren dan zou ik tandheelkunde, econometrie, technisch wiskunde / natuurkunde aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-04 19:38
AASS123 schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:58:
[...]

Industrial Engineering
Informatica
Data Science
AI
Bouwkunde
Politicologie

toon volledige bericht
AI / Informatica / Data Science
Bouwkunde
Industrial Engineering / BA
Politicologie / Internationale betrekkingen

Op startsalarissen ga je van boven naar beneden van 4000 naar 2400. Wel ligt het nogal aan jezelf hoeveel je gaat pakken. Er zijn genoeg data studenten die aan de slag gaan voor 2100 euro omdat ze niet beter weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Harry Nak op 10-04-2023 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:20

g0tanks

Moderator CSA
geenbelasting schreef op maandag 10 april 2023 @ 03:32:
Als je een slaaf voor het geld bent en als een robot kan functioneren dan zou ik tandheelkunde, econometrie, technisch wiskunde / natuurkunde aanraden.
Ik heb technische natuurkunde gestudeerd maar snap niet wat je bedoelt met 'als een robot functioneren'. Kan je dat toelichten? :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:13

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag wat meer eigen inzet. Wat heb je zelf gevonden? Welke specifieke vraag of discussie wil je stellen of voeren? Dit is in ieder geval te mager.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.