Welke afslag nemen bij rotondes met drie voorsorteerstroken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yekcimickey
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-06 18:41
Mijn vraag gaat over de "fontein"rotonde in Nijmegen Dukenburg, een vier afslagen rotonde. Zie link: [URL=,"https://www.google.com/maps/place/51.825037,5.791778/data=!4m6!3m5!1s0!7e2!8m2!3d51.8250374!4d5.7917777?utm_source=mstt_1&entry=gps&g_ep=CAESCTExLjczLjMwNhgAIIgnKgBCAk5M"]https://maps.app.goo.gl/aQDShZftiTi3Lm959[/URL]. En specifiek aangereden van Van Schuylenburgweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqnZ2225zcszlBHvTM48H8AaFm4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fN77XzQ0k9fo1G81mUkmQgAt.png?f=fotoalbum_large

Er zijn drie vooraorteerstroken. De rechter heeft een pijl naar rechts. In het midden een pijl naar rechtdoor en rechts, en de linkerstrook een pijl naar rechtdoor.

Welke afslagen mogen op welke stroken genomen worden? Ik ben overtuigd van:
  • Rechterstrook: rechts(1/4)
  • Middenstrook: rechtdoor(1/2) en rechts(1/4)
  • Linkerstrook: rechtdoor(1/2) en links(3/4)
Echter, mijn vader meent:
  • Linkerstrook: links(3/4)
Wie heeft gelijk?

Beste antwoord (via Yekcimickey op 09-04-2023 20:32)

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Allebei.

Dat plein heeft geen belijnde rijstroken. Pijl naar rechts is duidelijk en voor de rest lekker uitzoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:13

Wish

ingwell

Yekcimickey schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:52:
Mijn vraag gaat over de "fontein"rotonde in Nijmegen Dukenburg, een vier afslagen rotonde. Zie link: [URL=,"https://www.google.com/maps/place/51.825037,5.791778/data=!4m6!3m5!1s0!7e2!8m2!3d51.8250374!4d5.7917777?utm_source=mstt_1&entry=gps&g_ep=CAESCTExLjczLjMwNhgAIIgnKgBCAk5M"]https://maps.app.goo.gl/aQDShZftiTi3Lm959[/URL]. En specifiek aangereden van Van Schuylenburgweg.

[Afbeelding]

Er zijn drie vooraorteerstroken. De rechter heeft een pijl naar rechts. In het midden een pijl naar rechtdoor en rechts, en de linkerstrook een pijl naar rechtdoor.

Welke afslagen mogen op welke stroken genomen worden? Ik ben overtuigd van:
  • Linkerstrook: rechtdoor(1/2) en links(3/4)
Echter, mijn vader meent:
  • Linkerstrook: links(3/4)
Wie heeft gelijk?
Je vader. Fijn Pasen verder :)

No drama

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Allebei.

Dat plein heeft geen belijnde rijstroken. Pijl naar rechts is duidelijk en voor de rest lekker uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yekcimickey
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-06 18:41
Wish schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:54:
[...]

Je vader. Fijn Pasen verder :)
Waarom wijst de pijl van het linkerstrook dan naar boven? Dat is wat mij verwart, want als het alleen voor driekwart was bedoeld, zou de pijl vast naar links wijzen.

Fijne paasdagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

sambalbaj schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:55:
Allebei.

Precies. Gewoon lekker je lijntje rijden en aan de binnenkant blijven als je nog een stuk rotonde moet en zorgen dat je aan de buitenkant zit als je eraf moet. What's next, verwachten dat je op Keizer Karelplein goed kunt voorsorteren? :D

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inderdaad. De stroken zijn alleen suggesties. Op de rotonde moet je verkeer dat op de rotonde blijft voor laten gaan. Als je af wil slaan dus altijd goed opletten.

Als je dat eenmaal weet is deze rotonde, en het vergelijkbare Keizer Karel plein, een eitje.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 23:02
Jelte schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:14:
Inderdaad. De stroken zijn alleen suggesties. Op de rotonde moet je verkeer dat op de rotonde blijft voor laten gaan. Als je af wil slaan dus altijd goed opletten.

Als je dat eenmaal weet is deze rotonde, en het vergelijkbare Keizer Karel plein, een eitje.

Succes!
Die is juist niet vergelijkbaar want het Keizer Karel plein is geen rotonde ;) maar een verkeersplein. Oftewel verkeer van rechts heeft daar voorrang. Wel raar dat er niet gekozen is voor belijning zoals bijvoorbeeld bij knooppunt Rottepolderplein die prima werkt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@fonsoy het Takenhofplein, want over dat plein hebben we het, is just als een van de weinigen ook een verkeersplein.

Dus ik maak de fout om te zeggen dat het Takenhofplein een rotonde is. Dat doe ik om de TS het ook zo noemt.

Belijning zou op het Takenhofplein misschien nog kunnen, met 4 afslagen. Het Keizer Karel plein, met 6 afslagen, is in ieder geval niet geschikt voor belijning.

;)

Local hier.

[ Voor 24% gewijzigd door Jelte op 10-04-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:57:
@fonsoy het Takenhofplein, want over dat plein hebben we het, is just als een van de weinigen ook een verkeersplein.

Dus ik maak de fout om te zeggen dat het Takenhofplein een rotonde is. Dat doe ik om de TS het ook zo noemt.

Belijning zou op het Takenhofplein misschien nog kunnen, met 4 afslagen. Het Keizer Karel plein, met 6 afslagen, is in ieder geval niet geschikt voor belijning.

;)

Local hier.
Het is wel een rotonde volgens het bord:
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i16384!8i8192

Verder is er geen belijning, dus doen wat je wilt blijkbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nope. Dat bord maakt een verkeersplein nog geen rotonde. Ook het Keizer Karel plein heeft dat bord.

Ik was op zoek naar de definitie van een rotonde op basis van verkeerstekens, maar kan het zo snel even niet vinden.

Feit is dat als je op een rotonde rijdt, je voorrang hebt op verkeer dat de rotonde op wil rijden. Op een verkeersplein, moet je gewoon verkeer van rechts, dat dus het plein op rijdt, voorrang geven. Dus Takenhofplein en keizer Karel plein, zijn verkeersplein en en geen rotondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Volgens mij heb ik het verschil. Een rotonde is als het algemeen bekende bord D1, wat alleen de verplichte rijrichting aangeeft, wordt gebruikt in combinatie met voorrangs borden B06 bij het oprijden van de rotonde.

Bij het Keizer Karel- en Takenhof-plein staan die dus niet. En dan gelden de normale voorrangsregels zoals verkeer van rechts heeft voorrang.

Ook een leuke:
https://leswereld.nl/verschil-rotonde-en-verkeersplein/

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 10-04-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wiki geeft 'uitsluitsel'. De term verkeersplein bestaat niet meer dus is het allemaal een rotonde tegenwoordig :)

Voorrangsrotonde
Bij een voorrangsrotonde moet het verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. Dit staat aangegeven met bord B6 en/of haaientanden. Een voorrangsrotonde heeft één of meer rijstroken. Een voorrangsrotonde met één rijstrook wordt een minirotonde genoemd. Voorrangsrotondes hebben als voordeel dat ze overzichtelijker zijn dan traditionele rotondes, waardoor de verkeersveiligheid vaak beter is. Ook blijft de doorstroming beter wanneer er veel verkeer uit één richting komt, dat anders de hele rotonde zou verstoppen.

Rotonde versus verkeersplein
Er is enige onduidelijkheid over wanneer een rotonde een verkeersplein is, of andersom. In Nederland is dit als volgt geregeld: na de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) in 1996 is het begrip verkeersplein verdwenen en vervangen door rotonde. Voor 1996 diende een verkeersplein aangeduid te worden met bord D1 (rotonde, verplichte rijrichting). Deze situatie is aangepast waardoor verkeerspleinen vanaf 1996 dienen te worden aangeduid met borden C4 (verplichte rijrichting). Voor de ontwerper ligt het verschil in de aansluiting van de takken: bij rotondes dient elke tak op het middeneiland gericht te zijn terwijl dit bij verkeerspleinen niet nodig is.

De huidige voorrangsregels op rotondes volgen de normale verkeersregels. In 2014 beschreef de Rijksoverheid dat bij het naderen van een rotonde dezelfde regels gelden als bij een kruispunt.[26] De (voorkeurs)situatie met voorrang op de rotonde is altijd met verkeersborden geregeld.
Pagina: 1