HDMI Naar TV Via Ongeaarde PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NogNePrutser
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-05-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door NogNePrutser op 06-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wil je zekerheid, haal eerst de PC van het stopcontact dan kan bij het pluggen waar onbedoeld iets erder contact maakt dan de aarde niet een hoge spanning ergens op gooien. Eenmaal verbinding zal de aardeverbinding zijn werk doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NogNePrutser
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-05-2024
.

[ Voor 98% gewijzigd door NogNePrutser op 06-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

HDMI moet een aardige weg in de plug afleggen voordat de datapinnen contact maken, ondertussen heeft de aarde van het omhulsel al lang verbinding.

Wanneer gaat het fout? Als je 2 totaal verschillende zwevende aardes hebt en eerst een datapin contact maakt, die kan ineens een hogere spanning dan de bedoelde 3 of 5v signaalniveau krijgen. Op het moment dat er massa's van beide apparaten verbonden zijn zal ook het signaalniveau een normale spanning zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Nee, want die C1 is een klasse 2 apparaat. Dat wil zeggen dat hij sowieso geen randaarde heeft. Je kunt dus geen aardlus maken met je pc en er per ongeluk een piekspanning op zetten.

Probleem zit het meer in jou persoonlijke bescherming. Doordat die pc niet geaard is, zou je bij een defect een spanning op de behuizing kunnen krijgen. Zou niet te lang wachten met het aanleggen van aarde.

[ Voor 36% gewijzigd door arbraxas op 09-04-2023 21:45 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik kan niet goed uitleggen hoe dit werkt, maar ik kan wel bevestigen dat je angst misschien gegrond is.

In mijn oude situatie had ik ook een PC die in een stopcontact zat zonder randaarde. De TV in kwestie zat aangesloten op een contact MET randaarde, maar ik durf even niet te zeggen of die TV ook randaarde aan zijn eigen stekker had. Sterker nog, ik weet niet eens meer zeker of de 230V direct de TV in ging of dat er een adapter tussen zat.

Anyway, er kwam absoluut een spanning te staan op de kast van mijn PC. Ik heb het nooit echt gemeten, maar het was zeker voelbaar in de vorm van een zeer onprettige prikkeling. Als ik een ontbloot deel van de kast aanraakte was dit goed voelbaar. Het shield van de HDMI verbinding was met deze kast verbonden, dus aan de andere kant van de HDMI kabel was dezelfde spanning aanwezig.

Dit resulteerde in soms vreemd HDMI gedrag, en het defect gaan van tenminste 1 HDMI poort. Ik kan het niet aarden van de PC een de defecte HDMI poort niet 1:1 aan elkaar knopen, maar ik kan ook geen andere oorzaak bedenken. De boel was permanent aangesloten en ik gebruikte geen andere apparatuur.

Overigens waren er ook nog andere elektrische verbindingen naar de TV zoals ethernet, kabelantenne, en andere HDMI apparaten zoals de PlayStation. Deze zouden op jun buurt ook weer een bepaalde verbinding met aarde kunnen realiseren. Voor de PC vermoed ik dat er een capacitieve koppeling was tussen de kast en de PC voeding. Hoe dit bij de TV werkte weet ik dus niet meer.

Maargoed... Dat een PC voeding zonder aarde zich zo gedraagt is niet fijn. Iets dat een beter design wellicht had kunnen voorkomen. Tegelijkertijd ga ik er van uit dat de TV ook beveiligd is tegen dit soort fouten. Toch ging het in mijn geval wel fout. Wie de schuldige is van mijn de defecten aan mijn TV is dan ook lastig vast te stellen en of jij dezelfde problemen gaat ervaren is ook lastig te voorstpellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SuperKris schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:06:
Ik kan niet goed uitleggen hoe dit werkt, maar ik kan wel bevestigen dat je angst misschien gegrond is.

In mijn oude situatie had ik ook een PC die in een stopcontact zat zonder randaarde. De TV in kwestie zat aangesloten op een contact MET randaarde, maar ik durf even niet te zeggen of die TV ook randaarde aan zijn eigen stekker had. Sterker nog, ik weet niet eens meer zeker of de 230V direct de TV in ging of dat er een adapter tussen zat.

Dit resulteerde in soms vreemd HDMI gedrag, en het defect gaan van tenminste 1 HDMI poort. Ik kan het niet aarden van de PC een de defecte HDMI poort niet 1:1 aan elkaar knopen, maar ik kan ook geen andere oorzaak bedenken. De boel was permanent aangesloten en ik gebruikte geen andere apparatuur.

Overigens waren er ook nog andere elektrische verbindingen naar de TV zoals ethernet, kabelantenne, en andere HDMI apparaten zoals de PlayStation. Deze zouden op jun buurt ook weer een bepaalde verbinding met aarde kunnen realiseren. Voor de PC vermoed ik dat er een capacitieve koppeling was tussen de kast en de PC voeding.
Dat heb je heel goed overdacht!
Die capacitieve koppeling maakt deel uit van het ontstoringsfilter dat in elke PC-voeding zit en dat is onlosmakelijk verbonden met de metalen kast, die omdat het een metalen behuizing is geaard behoort te zijn. De stekker met randaarde aan het voedingssnoer zit er niet voor aardigheid aan.
In dat ontstoringsfilter zitten namelijk aan de ingang tussen fase en nul twee in serie staande condensatoren waarvan het midden aan de aarde ligt. Ik twijfel of dat voor een zo goed mogelijk effectieve ontstoring anders kan. En de schijnbare weerstand van deze condensatoren is bij de netfrequentie dusdanig hoog dat het niet gevaarlijk is, maar bij aanraking alleen een beetje kan prikken.
Pagina: 1