Toerit doorstroom installatie cq. Roodlicht camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 15:23
Dag,
Recent reed ik op de oprit A12 Zoetermeer ri. Utrecht. Daar staat een doorstroom installatie met zo’n flitskast. 1 auto per groen licht.
Ik reed toen deze lichten buiten werking waren harder dan 100 km/h, wat de Max snelheid was op dat tijdstip.

Ik kan nergens herleiden dat die systemen (TDI) gemaakt zijn om ook op snelheid te meten/flitsen en online kan ik niets terugvinden van iemand die dat ooit heeft meegemaakt. Vaak is zo’n oprit ook vrij kort waardoor je ook niet te snel kunt, maar dat is hier wel mogelijk door de lange oprit.

Iemand die weet hoe het echt zit? Flitsen ze we op snelheid (dynamisch, dus voor en na 19:00 uur) in plaats van alleen op rood licht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Inf6QL6jT5yF0H-m63lWOQfN4zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5g9ichLUKk7Lcz2c6TXq1AY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, je ziet vanzelf wel een boete verschijnen?
En, wellicht jezelf gewoon aan de snelheid houden?

Waarom wil je zo graag weten of ze ook op snelheid flitsen, zodat je er de volgende keer nog harder voorbij kan racen?

[ Voor 38% gewijzigd door Accretion op 09-04-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
Beste Fuaze,
Nee dat was niet mijn intentie. Ik wilde graag weten hoe het zat, kennelijk bevalt de vraag jou niet, maar je hoeft natuurlijk ook niet te antwoorden. Ik zou het fijn vinden als iemand toevallig weet hoe het echt zit.
Dank voor je deelneming in deze, maar ik hoop meer inhoudelijk iets te vernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:47
Sowieso mag je daar 130. Je bent het snelwegbord voorbij en de beperking naar 100 km/hr staat pas verderop (niet gekeken, maar zo is zo'n beetje elke oprit geregeld) :+

Hoe dan ook ga ik er van uit dat deze niet op snelheid controleren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ga ervanuit dat de snelheid controleren.
Eind volgende week even inloggen op het cjib om te kijken of de boete al klaar staat

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
Online kom je eigenlijk niemand tegen die melding maakt van flits/boete op snelheid bij een doseerlicht. De inrichting op snelwegen is ook tegenwoordig niet ingericht op vaste flitsers, juist op mobiele flitsers en traject controles. Ik hou het cjib in de gaten hoor.
Punt is meer, los van wat er bij mij gaat komen, zijn er mensen die echt weten of ze flitsen op snelheid. Niet om erlangs te racen in de toekomst, dat is een nare aanname. Ik ben wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Is dit een hypothetische vraag of heb je op het moment van voorbij rijden een flits gezien?

Toeritdosering werkt met detectielussen in het wegdek. En die kunnen in theorie ook worden gebruikt voor snelheidscontrole. Maar de onnauwkeurigheid is te groot om te gebruiken voor verkeersboetes.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Detectielus

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
JukeboxBill schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:05:
Is dit een hypothetische vraag of heb je op het moment van voorbij rijden een flits gezien?

Toeritdosering werkt met detectielussen in het wegdek. En die kunnen in theorie ook worden gebruikt voor snelheidscontrole. Maar de onnauwkeurigheid is te groot om te gebruiken voor verkeersboetes.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Detectielus
Dank voor je info! Ik heb zelf overigens geen flits gezien, het was overdag en ik zat op de motor, dan valt dat ook minder op (als het ding al zichtbaar flitst?). Alle ijkrapporten van snelheidscamera’s zijn online op te vragen/in te zien en ik zie deze camera (geen enkele doseerlicht camera overigens) er ook niet bijstaan; ergo er lijkt geen ijkrapport te zijn bij doseerlicht camera’s en ik vermoed dan ook dan het apparaat niet voor de snelheid wordt gebruikt. Maar het valt me op dat het antwoord nergens makkelijk te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:26

Freakie1NL

Grote Baas

Er staan er al een jaren bij de A12 bij meerdere opritten al dergelijke ouderwetse camera's. Hoewel voor doseerlichten bedoelt betwijfel ik of ze het überhaupt nog wel doen. Zijn immers erg oude analoge palen. Denk dus niet dat ze dynamische aan te passen zijn c.q als ze ook snelheid pakken ze dit dan pas alleen bij sneller dan 130 km/h doen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
redwing schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:43:
Sowieso mag je daar 130. Je bent het snelwegbord voorbij en de beperking naar 100 km/hr staat pas verderop (niet gekeken, maar zo is zo'n beetje elke oprit geregeld) :+
Klopt inderdaad. Bordje begin snelweg (dus 130) staat bij het begin van de oprit en pas bij het viaduct over de weg staat een dynamisch bord dat je 100 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
TheBrut3 schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:34:
[...]

Klopt inderdaad. Bordje begin snelweg (dus 130) staat bij het begin van de oprit en pas bij het viaduct over de weg staat een dynamisch bord dat je 100 mag.
Mbt die redenatie: ik lees daar verschillende lezingen over, maar ben ook niet op de hoogte van jurisprudentie daarover. (Er staat een snelwegbord (G1 als ik niet vergis) zonder onderbord. Echter, ik lees ook online dat 130 km/h dan niet perse de standaard is om aan te houden?)
Wat mij tot nu toe het meeste opvalt is het volledig ontbreken van ijkrapporten bij doseerlichten. Elke flitser voor snelheid heeft een ijkrapport en die kun je zien online zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
knightfield schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:41:
Echter, ik lees ook online dat 130 km/h dan niet perse de standaard is om aan te houden?)
RVV Art. 21 zegt dat wij op autosnelwegen 130 mogen, op autowegen 100 en op andere wegen buiten de bebouwde kom 80. Dus wanneer je een bord met autosnelweg passeert mag je 130 tot anders aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knightfield
Ik heb RWS gebeld en gesproken. Zij zijn de eigenaar van zo’n installatie.
Het antwoord: De flitskasten werken alleen op rood licht en alleen als de installatie aan staat. Dat ze soms niet lijken te werken op rood licht krijgt begrijpelijkerwijs geen inhoudelijke reactie.
Maar, de vraag of de kasten ook op snelheid flitsen is dus beantwoord met: Nee. (Dat was echt nergens online terug te vinden).
En nee, ik hou hier zeker geen (persoonlijk) pleidooi om er dan maar hard langs te racen in de toekomst. Ik begrijp de kritische noten wel, maar het antwoord op de vraag is nu helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:15:
[...]

RVV Art. 21 zegt dat wij op autosnelwegen 130 mogen, op autowegen 100 en op andere wegen buiten de bebouwde kom 80. Dus wanneer je een bord met autosnelweg passeert mag je 130 tot anders aangegeven.
Precies en daarom kan je soms bij opritten met 130 km/h de snelweg opkomen, zo was dat tot een paar geleden bij Haarlem Zuid, pas toen je de snelweg echt op was, kwam er verderop pas het bord van 100 km/h.
Precies op dat punt is het bord van 100 km/h niet meer aanwezig op het bord en het bord van 120 km/h 19-6 is wel aanwezig dus theoretisch mag je dus 130 km/h overdag daar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kans is groot dat het hier sowieso om een dummy gaat.
Niet alle camera,s zijn in bedrijf, veel staan er om te laten denken dat er gecontroleerd wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 10-04-2023 10:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans dat er niet eens geflitst mag worden op snelheid ivm minimale afstanden etc

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
SMSfreakie schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:53:
grote kans dat er niet eens geflitst mag worden op snelheid ivm minimale afstanden etc
Ergens las ik richtlijnen waaronder vermeld over snelheidscontroles op de rijkswegen, volgens mij, pin me er niet op vast, uit 2020 & die richtlijnen geven aan dat vaste flitsers op rijkswegen vrijwel nergens meer plaats vinden wegens het gevaar van ‘op de rem trappen’ met als gevolg gevaarlijke situaties. Laat onverlet dat mobiele flitsers hetzelfde effect (kunnen) sorteren alleen dan met hogere effectiviteit op het aantal flitsen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De toeritdoseringsinstallaties staan er om de toestroom op de snelweg te reguleren. Als je er altijd hard kon rijden stond de installatie er niet. De extra investering die je nodig hebt om er ook snelheid mee te meten is het dus niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
synoniem schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:01:
De toeritdoseringsinstallaties staan er om de toestroom op de snelweg te reguleren. Als je er altijd hard kon rijden stond de installatie er niet. De extra investering die je nodig hebt om er ook snelheid mee te meten is het dus niet waard.
Klinkt absoluut logisch. Maar ik wilde het even bevestigd hebben.
Pagina: 1