Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:43
Beste tweakers,

Gisteren heb ik een nieuwe AM5 build in elkaar gezet. Helaas werkt het systeem niet. Als ik de PC aan zet, gaan de fans draaien, spinnen de HDDs op, maar gebeurt er verder niets. Geen piepjes, geen beeld en het RGB-toetsenbord blijft helemaal uit.

Met een minimale opstelling (zonder HDD/SSD en VGA kaart) gebeurt precies hetzelfde. Als ik een van twee reepjes geheugen verwijder (zitten in slot 1 en 3), zelfde probleem als hierboven (zwart beeld, verder niets). Dit is in alle slots hetzelfde. Als ik het geheugen helemaal verwijder, krijg ik wel drie lange piepjes (van missend geheugen). Mijn eerste hypothese was het moederbord, maar ik twijfel toch over het geheugen. Dit type geheugen staat op de compatibility list. De processor lijkt mij uitgesloten door de aanwezigheid van de piepjes.

- Gigabyte B650m DS3H (ter info: dit was een tweedekans product)
- AMD ryzen 5 7600X
- 2x16GB Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-16 (tweedehands van een mede-tweakers overgenomen; zit nog garantie op)

Doordat ik over ben gestapt van een socket 1150 systeem, heb ik eigenlijk geen onderdelen liggen om eea stelselmatig uit te sluiten. Om te voorkomen dat ik allerlei onderdelen voor niets ga kopen, hoop ik dat jullie mee willen denken. Zit ik (waarschijnlijk) goed met het moederbord of zou het toch het geheugen kunnen zijn?

Beste antwoord (via slim_fan op 10-04-2023 14:41)

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

XallaX

Meow

Kun je de bios flashen zonder CPU, geheugen en videokaart?
Als die functie niet werkt is je bord zeker overleden.

Batterij al uit het bord gehad (15 minuten) en stroom eraf? (complete bios reset)
Dan zijn alle oude instellingen zeker uit de bios.
En dan compleet met alles erop en aan weer opstarten?

Tweedekansjes zijn meestal prima, doe ik ook maar persoonlijk zou ik het met een moederbord niet riskeren.

[ Voor 15% gewijzigd door XallaX op 09-04-2023 20:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamer15
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 09:51
Beste slim_fan,

Wat van lampje brand er op het moederbord zelf? (Post errors, geen piepjes);

Mijn advies: kies een moederbord met POST lights als een MUST.

Met vriendelijke groet,
Tamer

[ Voor 21% gewijzigd door Tamer15 op 09-04-2023 20:58 ]

T. Kersten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
Heb je al 1 module getest? ook afzonderlijk van elkaar?
Elk slot indivdueel al getest?
Bij een nieuwe moederbord van de AM5 kan het de eerste keer wel tot 1 a 1,5 minuut duren voordat je beeld krijgt he..
Dus ook al gebeurd er niets.. wacht echt even paar minuten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

XallaX

Meow

Kun je de bios flashen zonder CPU, geheugen en videokaart?
Als die functie niet werkt is je bord zeker overleden.

Batterij al uit het bord gehad (15 minuten) en stroom eraf? (complete bios reset)
Dan zijn alle oude instellingen zeker uit de bios.
En dan compleet met alles erop en aan weer opstarten?

Tweedekansjes zijn meestal prima, doe ik ook maar persoonlijk zou ik het met een moederbord niet riskeren.

[ Voor 15% gewijzigd door XallaX op 09-04-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 12:42

star-saber

Ryzen

Hou er rekening dat opstarten am5 lang kan duren.
Soms meer dan een minuut de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik heb een am5 ook al meerdere malen meegemaakt dat reseaten dit fixt, dus dat kun je ook nog proberen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

star-saber schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:15:
Hou er rekening dat opstarten am5 lang kan duren.
Soms meer dan een minuut de eerste keer.
Dat kan best meerdere minuten duren. Jammer dat dit mobo geen LED-display heeft om foutcodes te kunnen zien, dan hadden we wat meer geweten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
Ontzettend bedankt voor alle reacties.

Inderdaad helaas geen LED(-display) om informatie uit te halen. Een geheugen latje en/of lang wachten bood oplossing.
Ik heb vanavond de batterij er half uurtje uit gehaald en daarna >2 minuten gewacht, en toen kwam er eindelijk een piepje. Daarna werd het beeld en toetsenbord weer zwart en gebeurde er niets meer. Dat bleek te komen doordat hij mijn SSD boot en USB met Windows installatie niet herkende. Met een Windows 10 DVD loopt het inmiddels als een zonnetje!

Er kan een slotje op. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:34
Werkt het nu met beide geheugen modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
Ja met beide modules; de oplossing bleek simpel, bijna genant simpel. Ik had zelf het CMOS gecleared met het knopje/jumpertje, maar dat bleek dus niet afdoende.
Daarnaast bleek de timing van wachten vrij specifiek, omdat na de geheugentest, er kort beeld kwam en daarna weer zwart werd doordat de BIOS geen bootdevice herkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
slim_fan schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:04:
Beste tweakers,

Gisteren heb ik een nieuwe AM5 build in elkaar gezet. Helaas werkt het systeem niet. Als ik de PC aan zet, gaan de fans draaien, spinnen de HDDs op, maar gebeurt er verder niets. Geen piepjes, geen beeld en het RGB-toetsenbord blijft helemaal uit.

Met een minimale opstelling (zonder HDD/SSD en VGA kaart) gebeurt precies hetzelfde. Als ik een van twee reepjes geheugen verwijder (zitten in slot 1 en 3), zelfde probleem als hierboven (zwart beeld, verder niets). Dit is in alle slots hetzelfde. Als ik het geheugen helemaal verwijder, krijg ik wel drie lange piepjes (van missend geheugen). Mijn eerste hypothese was het moederbord, maar ik twijfel toch over het geheugen. Dit type geheugen staat op de compatibility list. De processor lijkt mij uitgesloten door de aanwezigheid van de piepjes.

- Gigabyte B650m DS3H (ter info: dit was een tweedekans product)
- AMD ryzen 5 7600X
- 2x16GB Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-16 (tweedehands van een mede-tweakers overgenomen; zit nog garantie op)

Doordat ik over ben gestapt van een socket 1150 systeem, heb ik eigenlijk geen onderdelen liggen om eea stelselmatig uit te sluiten. Om te voorkomen dat ik allerlei onderdelen voor niets ga kopen, hoop ik dat jullie mee willen denken. Zit ik (waarschijnlijk) goed met het moederbord of zou het toch het geheugen kunnen zijn?
https://download.gigabyte...47c33c32e7293dcdf635c5fbb

In de toekomst pak de handleiding erbij, bij 2 geheugen modules dienen deze op A2 en B2 geplaatst te worden op dit moederbord.
Wie weet helpt dit
Pagina: 1