Offertes zonnepanelen - advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-12-2023
Beste tweakers-leden,
Net als velen ben ik ook bezig met verduurzamen. Ik heb in totaal 5 offertes mogen ontvangen. Drie daarvan ligt de prijsverhouding boven de 1.9. Ik heb ze laten verlopen. Nu heb ik twee partijen (tevens waren ze op bezoek) waarbij de prijsverhouding gunstig is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmI0WYhCbCJYpAP0M3OEim99G_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yfSaE8AiyDm75zv5R7kAxVY.png?f=fotoalbum_large

Orientatie: Oost
Helling: 0.2 graden
Hoogte: 5.7 m
Beschikbare (dak)ruimte
48m²
Schaduw
Minimaal. Er steken enkele pijpen uit de dak.
Jaarverbruik
Ongeveer 2400 kWh in 2022, maar dat zal meer worden, omdat ik ook plannen heb om warmtepomp lucht/lucht erbij te doen dit jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7M9LRyVixIsz9Kt3UDf8hOntUIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URTJ69tOUy41PpflpsQUn7C5.jpg?f=fotoalbum_large
1 fase
Budget en doel
Prijsverhouding <~1.5. Het budget maakt niet uit. Liefst het dak vol leggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden.
Bijhouden van data
Lijkt me leuk en handig in verband met defect. Ik kan het dak niet opklimmen.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxCax60_fY2946dhova5N5GIXXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bK4203XQKPOO4CETEqcNeB2l.png?f=fotoalbum_large
Regio
Twente

De tweede partij biedt geen string omvormer aan. Dus lijkt mij een no-brainer voor de eerste partij te gaan. Wat ik jammer vind is dat partij 1 maar 8 panelen biedt. Tijdens het gesprek bekeken wat de beste opstelling was. Zuid opstelling of oost-west opstelling. Kennelijk passen er maar 8 panelen op bij de oost-west opstelling. Ik wou 12 panelen. Ik weet niet wat betreft zuid opstelling.. Partij 1 biedt 12 panelen.

Zie hier de foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tcv410lE1B3K1qC8lMU4BijQy20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7a28tsclsD9hatY0CdE1unS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6htG_6-RXe0g6Y8Ymm5j0Dr4BT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UwL86lOCM8H3IIovf75ejQyq.png?f=fotoalbum_large

Wat is jullie advies betreft de twee offertes en de opstelling?

[ Voor 10% gewijzigd door kawingchin op 12-04-2023 22:02 . Reden: inleiding ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40
Wat betreft opstelling zou ik overwegen 2 strings te nemen. 1 string zuid en 1 string in oost west. Je hebt er ruimte genoeg voor zo te zien. Op die manier heb je verreweg de beste spreiding van zonne energie over het jaar. Of optimizers het waard zijn voor 1 van de strings ivm pijpjes weten anderen vast meer over te melden. Zo pak je lekker lange dagen en heb je in de winter meer als met een alleen oost west setup omdat zuid het dan beter doet. Dit zal wel wat meer kosten maar ook na salderen meer opleveren in direct gebruik en dus een lagere rekening.

Ik zou nog lekker wat offertes aanvragen bij andere partijen of zelf een plan voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Bedankt voor je reactie. Ik zal je advies meenemen. Ik heb mijn bericht ge-edit. Ik was de inleiding vergeten. Ik heb al offertes gehad en er is maar 1 partij die mij string omvormer aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oost west kan niet op een GoodWe XS…
Dus dat plan kan doorgetrokken worden.

Humor dat 1 solaredge designer gebruikt voor een serie systeem. Dat is zowel 8)7 als _O- als *O*
(Half solaredge installerend Nederland gebruikt onterecht iets anders met de nodige ontwerp fouten als gevolg)

Je wel iets met lange smalle panelen als deze https://www.solar-outlet....cell-zilve-138071762.html
Die webshop doet ook installatie bemiddeling
Ik denk zo dat je met dit paneel wel op 12 komt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

En als 12 panelen niet passen, dan passen er toch minimaal 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
Waarom zouden er geen 12 panelen passen op 5x8m? 12x 560WpWp gaat zelfs passen. Hier ligt 12x 400Wp op 30m² en dan staan daar ook nog 2x een L/L WP en een rits afvoerpijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Ronald schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:47:
Oost west kan niet op een GoodWe XS…
Dus dat plan kan doorgetrokken worden.
Kun je dit mij aub uitleggen? Ik wil dat namelijk bespreken met de betreffende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Uszka schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:14:
Waarom zouden er geen 12 panelen passen op 5x8m? 12x 560WpWp gaat zelfs passen. Hier ligt 12x 400Wp op 30m² en dan staan daar ook nog 2x een L/L WP en een rits afvoerpijpen.
Ik zal met de betreffende partij erover praten. Ik was er heel duidelijk in tijdens het gesprek, alles vol en wat mijn plannen zijn. Misschien is hij het wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
kawingchin schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:26:
[...]

Kun je dit mij aub uitleggen? Ik wil dat namelijk bespreken met de betreffende partij.
Omdat de XS maar 1 MPPT heeft. Voor 2 MPPT heb je bij Goodwe de DNS nodig en dan liever de DNS G3 die met een lage stringspanning overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Uszka schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:34:
[...]

Omdat de XS maar 1 MPPT heeft. Voor 2 MPPT heb je bij Goodwe de DNS nodig en dan liever de DNS G3 die met een lage stringspanning overweg kan.
Genoteerd, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Even wat anders; zijn die 2 automaten van je kookgroep wel gekoppeld? M.a.w., als je er 1 naar beneden doet, gaat die er naast zit dan automatisch mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Stokertje schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:29:
Even wat anders; zijn die 2 automaten van je kookgroep wel gekoppeld? M.a.w., als je er 1 naar beneden doet, gaat die er naast zit dan automatisch mee?
Ik heb zojuist geprobeerd. 1 naar beneden en de andere blijft. Dus niet gekoppeld. Wat betekent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
kawingchin schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:02:
[...]

Ik heb zojuist geprobeerd. 1 naar beneden en de andere blijft. Dus niet gekoppeld. Wat betekent dit?
Die 2 automaten horen door middel van een brug of pennetje gekoppeld te zijn zodat als er een fout optreed in je kookplaat en 1 automaat uitschakelt de andere automatisch wordt meegenomen zodat de kookplaat volledig spanningsloos wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Stokertje schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:41:
[...]

Die 2 automaten horen door middel van een brug of pennetje gekoppeld te zijn zodat als er een fout optreed in je kookplaat en 1 automaat uitschakelt de andere automatisch wordt meegenomen zodat de kookplaat volledig spanningsloos wordt.
Ok genoteerd. Mijn kookplaat is trouwens op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
kawingchin schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:14:
[...]

Ok genoteerd. Mijn kookplaat is trouwens op gas.
Oh, is er dan überhaupt wel iets aangesloten op die kookgroep? Misschien is de groep gebruikt voor de elektronische ontsteking van de gas kookplaat? (Als dat erop zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Stokertje schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:36:
[...]

Oh, is er dan überhaupt wel iets aangesloten op die kookgroep? Misschien is de groep gebruikt voor de elektronische ontsteking van de gas kookplaat? (Als dat erop zit)
De oven is aangesloten op die kookgroep. En inderdaad de gaskookplaat heeft elektronische ontstekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De meterkast lijkt me rijp voor vervanging: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
De huidige kast heeft geen hoofdschakelaar waardoor een elektricien zonder zegelrecht niet stroomloos kan werken - of - zit er een schakelaar buiten beeld?

Met deze kast wordt voorkomen dat met de extra invoeding van de panelen de aardlekschakelaars meer dan 40A voor hun kiezen kunnen krijgen waarbij hun werking niet meer zeker is.

Tegen hele kleine meerprijs is 3 fase voorbereiding mogelijk. Dat zou mogelijk in de toekomst geld en moeite kunnen schelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:31:
De meterkast lijkt me rijp voor vervanging: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
De huidige kast heeft geen hoofdschakelaar waardoor een elektricien zonder zegelrecht niet stroomloos kan werken - of - zit er een schakelaar buiten beeld?

Met deze kast wordt voorkomen dat met de extra invoeding van de panelen de aardlekschakelaars meer dan 40A voor hun kiezen kunnen krijgen waarbij hun werking niet meer zeker is.

Tegen hele kleine meerprijs is 3 fase voorbereiding mogelijk. Dat zou mogelijk in de toekomst geld en moeite kunnen schelen.
Er zit geen hoofdschakelaar op. De woning is van 1997.
Ik zal je advies meenemen. Ik heb nu 6 groepen waarvan twee voor de fornuisgroep.
Een nieuwe meterkast: 3 fase, 2 groepen voor fornuisgroep, 1 groep voor zonnepanelen, 6 groepen voor de rest.
De leverancier van de omvormer kan u adviseren of u een 30mA of 300mA aardlekautomaat voor de omvormer van de zonnepanelen nodig heeft.
Welke heeft GoodWe DNS G3 series nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Update: ik heb partij 1 gesproken. Het was een foutje betreft de GoodWe XS. Ik heb hem ook de 3-fasen meterkast voorgelegd. GoodWe XS is vervangen door een GoodWe GW4K-DT G2 3-fasen.
12 panelen ipv 8.

En nu dus meterkast vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
kawingchin schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:13:
[...]

Er zit geen hoofdschakelaar op. De woning is van 1997.
Ik zal je advies meenemen. Ik heb nu 6 groepen waarvan twee voor de fornuisgroep.
Een nieuwe meterkast: 3 fase, 2 groepen voor fornuisgroep, 1 groep voor zonnepanelen, 6 groepen voor de rest.

[...]

Welke heeft GoodWe DNS G3 series nodig?
Als je toch naar een 3-fase groepenkast gaat, zou ik het fornuis ook op 3 fase doen ipv twee 1 fase groepen. Meestal is het zelfs zo dat je dan het vermogen van de kookplaat vollediger kan benutten. Dan moet er wel een 3/4 pijp liggen uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door Davitamontje op 13-04-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
kawingchin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:05:
Update: ik heb partij 1 gesproken. Het was een foutje betreft de GoodWe XS. Ik heb hem ook de 3-fasen meterkast voorgelegd. GoodWe XS is vervangen door een GoodWe GW4K-DT G2 3-fasen.
12 panelen ipv 8.

En nu dus meterkast vervangen :)
Een 4kW 3-fase zou ik niet willen adviseren bij 12 panelen O/W. Dat soort omvormers zit erg hoog in opstartvoltage en daar kom je met 6 panelen per string nauwelijks aan. Of er gaan panelen met een vMP van >40v neer gelegd worden maar dat verwacht ik niet. Een 3,6kW 1-fase met 2 MPPT is hier de juiste omvormer die gebruikt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:54
Het opstart voltage van de Goodwe zit op 160 volt met een 4a5 panelen voldoe je hieraan. Zodra die panelen licht zien leveren ze dit al. Zonnepanelen leveren hun vermogen op amperage als die oploopt gaan ze wat doen.

Edit: De feed in is 210 volt dus een string van 5 a 6 is voldoende

[ Voor 13% gewijzigd door Ikke_niet op 13-04-2023 10:55 . Reden: Even verder lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawingchin
Ik ben bezig met de vervolg stappen en ik ben in de war betreft de verzwaring van elektriciteitsaansluiting.
Moet de erkennde installateur eerst de meterkast vervangen en dan Enexis (netbeheer) de aanlsuiting verzwaren? Of andersom?

Dit staat in de stappenplan van Enexis
Laat de installateur voorbereidende werkzaamheden uitvoeren
Wanneer u een verzwaring aanvraagt, moet er soms iets aangepast worden in uw meterkast. Bij een verzwaring naar 3-fasen heeft u een 3-fase hoofdschakelaar nodig. Een erkend installateur kan voor u controleren welke werkzaamheden nodig zijn en wanneer nodig aanpassen.

Let op! Uw meterkast moet in orde zijn vóór wij de gevraagde verzwaring uitvoeren. Alleen dan kunnen we de werkzaamheden veilig uitvoeren. Maak eerst een afspraak met een installateur en ga dan door met stap 2 uit dit stappenplan.
Ik heb wat installateurs gebeld en zij zeggen dat ik aan moet melden bij mijnaalsuiting.nl. Uiteindelijk komt het verzoek alsnog bij Enexis terecht.
Pagina: 1