Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Intergas extreme 36 modulerend of aan/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeeFcon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-04-2023
Goedemorgen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een extreme 36 van Intergas in combinatie met een Honeywell home t6. Nou vind ik het gas verbruik nog redelijk hoog maar buiten dat zie ik in het grafiek alleen maar blokkerige grafieken per uur. Sons zie ik wel wat piekjes in een tijdsbestek van een uur maar meestal is het een vlakke lijn.

Ik weet van mijn vorige woning dat daar een mooie soepele lijn is net als in de afbeelding bij het stroom verbruik.

Mijn vermoeden is dat de ketel nu via het aan/uit principe werkt maar dat wil ik uiteraard niet.

Heeft iemand een verklaring waarom mijn grafiek zo word weergeven en of mijn vermoeden klopt?

Alvast bedankt voor het reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud8pxYePSSynzge14fumos2P0CU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U3bkmbEXZYLwLDMRduJ0pAfd.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:59
Dit ligt niet aan de ketel maar aan de interval van metingen.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11 12:20
@DeeFcon wat @boeke209 zegt klopt.

Of het veel is dat kunnen wij niet zeggen. Wij hebben geen informatie over het type huis, verwarming, inhoud en hoe hoog je de verwarming heb staan.

Gisteren heb ik 1.6m3 verbruikt waarvan 1m3 met douchen.

• DeeFcon
Woonoppervlakte is 130m2 benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming die op 19 graden staat overdag, in de avond op 18 graden. Momenteel hebben we geen tussendeur dus de warmte kan ook via het trappen naar boven helaas. Douchen hebben we de douchekop van Niebla.

Maar zoals de grafiek hieronder zie ik soms ook wat beweging in de lijn in een uur tijd. En daarom heb ik soms mijn vraagtekens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jcmrgwtqZad4j4YmghAddS-igA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPOp5SaffTUz72NmRx49QP0y.png?f=fotoalbum_large

Maar eigenlijk zeggen jullie dat het aan de slimme meter ligt?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DeeFcon schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:36:
Woonoppervlakte is 130m2 benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming die op 19 graden staat overdag, in de avond op 18 graden. Momenteel hebben we geen tussendeur dus de warmte kan ook via het trappen naar boven helaas. Douchen hebben we de douchekop van Niebla.

Maar zoals de grafiek hieronder zie ik soms ook wat beweging in de lijn in een uur tijd. En daarom heb ik soms mijn vraagtekens.
[Afbeelding]

In je vorige huis had je waarschijnlijk een dsmr 5 meter en nu een oudere versie, klopt dat?

Hoi!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

DeeFcon schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:36:
[Afbeelding]

Die bewegingen/updates zie je wanneer er een hoeveelheid gas is gebruikt die hij niet mooi kan afronden. Hij 'maakt' er dus gewoon wat van. Ik heb het zelf ook regelmatig gezien, maar de interval is daadwerkelijk langer dan dat.

• DeeFcon
EWK schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:43:
[...]

In je vorige huis had je waarschijnlijk een dsmr 5 meter en nu een oudere versie, klopt dat?
I
Dat denk ik dan inderdaad. Ik kan dat niet controleren.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DeeFcon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:43:
[...]

I
Dat denk ik dan inderdaad. Ik kan dat niet controleren.
Je kunt wel zien wat je nu hebt

Hoi!

• DeeFcon
Aardedraadje schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:25:
[...]

Die bewegingen/updates zie je wanneer er een hoeveelheid gas is gebruikt die hij niet mooi kan afronden. Hij 'maakt' er dus gewoon wat van. Ik heb het zelf ook regelmatig gezien, maar de interval is daadwerkelijk langer dan dat.
Klinkt logisch.
Ligt dat dan aan de slimme meter(waar de p1 meter in gaat) of aan de gasmeter?

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

DeeFcon schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:45:
[...]

Klinkt logisch.
Ligt dat dan aan de slimme meter(waar de p1 meter in gaat) of aan de gasmeter?
Ik weet bijna zeker dat het aan de HomeWizard ligt. Die vraagt (krijgt) namelijk slechts met een bepaalde interval nieuwe waardes. Hij tovert daar vervolgens zelf een grafiek van. De grafiek tussen twee punten moet hij zelf invullen.

Maargoed, het topic derailt zo een beetje. Je wilt weten of je ketel goed moduleert met je thermostaat. Dit kun je op een intergas (HR, HRE, HR Eco), normaal best goed zien omdat er een displaytje op zit die de wenswaarde van de aanvoertemperatuur aangeeft. Maar deze Extreme lijkt van plaatjes te zien, een beetje op zo'n stomme futuristische concept-car met zo min mogelijk nuttige informatie en zo veel mogelijk "strak design". 8)7

Dat gezegd hebbende, ik ben even de bedieningshandleiding ingedoken en daar staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5-B7cAN_FHS9aVbAgIxkevoR2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mb9mCRGGzjwNrHQCGPHsXzt2.png?f=fotoalbum_large
Dus de display met gewenste temperatuur bestaat nog steeds.

Bij modulerende thermostaat zou je verwachten dat daar niet altijd de maximum ingestelde CV-temperatuur staat, maar (bij warm houden van het huis) ook een lager getal komt te staan.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:13
Over het (anders/beter/vul in) instellen van de Intergas is al best wat geschreven hier op het forum. Anders kun je ook eens zoeken naar John Visser filmpjes over de Intergas op youtube.
Die legt uit dat je meestal eigenlijk altijd het vermogen moet verlagen en soms de max aanvoer temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 11-04-2023 22:14 ]

• DeeFcon
Aardedraadje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:08:
[...]

Ik weet bijna zeker dat het aan de HomeWizard ligt. Die vraagt (krijgt) namelijk slechts met een bepaalde interval nieuwe waardes. Hij tovert daar vervolgens zelf een grafiek van. De grafiek tussen twee punten moet hij zelf invullen.

Maargoed, het topic derailt zo een beetje. Je wilt weten of je ketel goed moduleert met je thermostaat. Dit kun je op een intergas (HR, HRE, HR Eco), normaal best goed zien omdat er een displaytje op zit die de wenswaarde van de aanvoertemperatuur aangeeft. Maar deze Extreme lijkt van plaatjes te zien, een beetje op zo'n stomme futuristische concept-car met zo min mogelijk nuttige informatie en zo veel mogelijk "strak design". 8)7

Dat gezegd hebbende, ik ben even de bedieningshandleiding ingedoken en daar staat het volgende:
[Afbeelding]
Dus de display met gewenste temperatuur bestaat nog steeds.

Bij modulerende thermostaat zou je verwachten dat daar niet altijd de maximum ingestelde CV-temperatuur staat, maar (bij warm houden van het huis) ook een lager getal komt te staan.
Ik heb geregeld dat ik meer info op het display te zien krijg. Wanneer ik de thermostaat van 18 naar 20 zet zie ik een tempert an 45° staan als ik deze dan verlaag maar 19 word de temperatuur 32°/33°.

Kan ik hieruit opmaken dat de ketel moduleert?

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

DeeFcon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:56:
[...]

Ik heb geregeld dat ik meer info op het display te zien krijg. Wanneer ik de thermostaat van 18 naar 20 zet zie ik een tempert an 45° staan als ik deze dan verlaag maar 19 word de temperatuur 32°/33°.

Kan ik hieruit opmaken dat de ketel moduleert?
Dan moduleert 'ie inderdaad :)

• DeeFcon
Nou allemaal bedankt voor de reacties.
Ben hier erg mee geholpen:D

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 19:40
Hoe gaat het nu met het gasverbruik?
Ik overweeg ook voor mijn Intergas van een aan/uit naar een modulerende thermostaat te gaan om het gasverbruik te verminderen.
Hoor graag of dat de investering van ca 200€ waard zal zijn

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Pagina: 1