Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel
Zo niet, dan rij je wellicht een voetganger aan die groen licht heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door Faeshaas op 09-04-2023 00:04 ]
1. Iets verderop heb je al een fiets-verkeerslicht voor rechtdoor. En voor rechtsaf hoef je niet te stoppen, want dat kan niet echt fout gaan.
2. Aan de andere kant van het kruispunt is er een streep op de grond én een fiets-verkeerlicht te zien iets voor het auto-verkeerslicht:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vv8ZmPOsiQDIOOyouyMJiilB.png?f=user_large)
The devil is in the details.
Tegelijk denk ik dat volgens de letter van wet (zonder dat verder uitgezocht te hebben) zo'n licht rechts van het fietspad officieel ook voor fietsers geldt.
edit: uit paragraaf 2 punt 15 en 16 concludeer ik dat er inderdaad een stopstreep zou moeten zijn aangebracht op het fietspad, als de bedoeling is dat fietsers hier ook stoppen. Omdat die ontbreekt kan je m.i. wel zeggen dat dit licht niet bedoeld is voor fietsers.
[ Voor 29% gewijzigd door Clush op 09-04-2023 00:28 ]
... not as I do.
De situatie met het zebrapad is wel interessant. In deze situatie is de zebra vermoedelijk aangebracht om de situatie voor voetgangers te verduidelijken; ‘jullie moeten op deze locatie lopen tijdens het oversteken’. Dat zie je vaker.
In het algemeen geldt dat een verkeerslicht de voorrang verzorgt zolang deze in gebruik is. Pas daarna gelden er regels die voortkomen uit de aanwezige markeringen en bebording.
In het geval van een zebrapad geldt dat de wegmarkering op zichzelf geen voorrang aanduidt. Een zebrapad dient altijd te worden uitgevoerd met een L2-bord (blauw bord met een zebrapad-aanduiding).
In de situatie van je foto heeft een voetganger dus géén voorrang op het overige verkeer als de vri is uitgeschakeld (en in een dalperiode op geel knipper staat). Als de vri wel in bedrijf is, dan hebben ze ook geen voorrang tov fietsers, overigens. Het is om die reden niet aanbevolen om ter hoogte van een VRI zebrapad-markeringen toe te passen om schijnveiligheid te voorkomen; een voetganger verwacht namelijk voorrang ondanks het ontbreken van het L2-bord. Dit leidt tot onveilige situaties. CROW 96a onderschrijft dit ook.
Je kunt dus inderdaad prima een vraag stellen omtrent de onduidelijke situatie. Kunnen ze ook meteen de deelconflicten herzien
[ Voor 6% gewijzigd door Rapedapeda op 09-04-2023 01:31 . Reden: Typo’s ]
Zo te zien is de strook tussen het fietspad en de rijbaan te smal voor een verkeerslicht. Dus is voor deze oplossing gekozen. Een stopstreep is bij mijn weten niet verplicht bij een verkeerslicht
[ Voor 22% gewijzigd door -36- op 09-04-2023 02:07 ]
Dank voor je uitgebreide uitleg.Rapedapeda schreef op zondag 9 april 2023 @ 01:28:
Het klopt inderdaad dat je hier als fietser mag doorfietsen. Er is immers geen stopstreep aanwezig (of signaalgroep voor fietsers).
De situatie met het zebrapad is wel interessant. In deze situatie is de zebra vermoedelijk aangebracht om de situatie voor voetgangers te verduidelijken; ‘jullie moeten op deze locatie lopen tijdens het oversteken’. Dat zie je vaker.
In het algemeen geldt dat een verkeerslicht de voorrang verzorgt zolang deze in gebruik is. Pas daarna gelden er regels die voortkomen uit de aanwezige markeringen en bebording.
In het geval van een zebrapad geldt dat de wegmarkering op zichzelf geen voorrang aanduidt. Een zebrapad dient altijd te worden uitgevoerd met een L2-bord (blauw bord met een zebrapad-aanduiding).
In de situatie van je foto heeft een voetganger dus géén voorrang op het overige verkeer als de vri is uitgeschakeld (en in een dalperiode op geel knipper staat). Als de vri wel in bedrijf is, dan hebben ze ook geen voorrang tov fietsers, overigens. Het is om die reden niet aanbevolen om ter hoogte van een VRI zebrapad-markeringen toe te passen om schijnveiligheid te voorkomen; een voetganger verwacht namelijk voorrang ondanks het ontbreken van het L2-bord. Dit leidt tot onveilige situaties. CROW 96a onderschrijft dit ook.
Je kunt dus inderdaad prima een vraag stellen omtrent de onduidelijke situatie. Kunnen ze ook meteen de deelconflicten herzien
De situatie met de voetganger is inderdaad waar het mis gaat: als de rijbaan rood heeft en de fietsers ook, en de voetganger krijgt groen, dan loopt de voetganger de zebra op en de fietser rijdt door. Want het rode licht staat pas verder op.
Het ontbreken van dat L2 bordt, was me nog niet opgevallen. Maar dat je op een zebra geen voorrang hebt, zelfs als je groen licht voor voetgangers hebt, als dat bord er niet staat ... dat weten denk ik heel weinig mensen.
Ik heb inderdaad de gemeente maar eens aangeschreven. Benieuwd waar zij mee komen.
Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel
-36- schreef op zondag 9 april 2023 @ 02:04:
Ja heel zwart wit gezien moet je daar als fietser stoppen. Maar soms moet je over bepaalde situaties in het verkeer niet teveel nadenken maar gewoon doen wat logisch lijkt. Als een voetganger oversteekt bij de zebra en het licht is rood stoppen en anders doorfietsen tot het verkeerslicht van de fietsers.
Zo te zien is de strook tussen het fietspad en de rijbaan te smal voor een verkeerslicht. Dus is voor deze oplossing gekozen. Een stopstreep is bij mijn weten niet verplicht bij een verkeerslicht
Haha, niet te veel nadenken zou er in deze situatie toe leiden dat je doorrijdt als het fietserslicht verderop groen is.
Bij een VRI is geen bord L2 benodigd, de VRI regelt daarmee de voorrang.Pastinakel schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:46:
[...]
Het ontbreken van dat L2 bordt, was me nog niet opgevallen. Maar dat je op een zebra geen voorrang hebt, zelfs als je groen licht voor voetgangers hebt, als dat bord er niet staat ... dat weten denk ik heel weinig mensen.
En als de verkeerslichten uit zijn dan?Napo schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:55:
[...]
Bij een VRI is geen bord L2 benodigd, de VRI regelt daarmee de voorrang.
Zoals hier.
Edit:ze lijken hier uit, zijn ze in dit plaatje niet. Echter zijn ze tijdens schoolvakanties uitgeschakeld.
[ Voor 10% gewijzigd door EWK op 09-04-2023 09:22 ]
Hoi!
Klopt, volgens de richtlijnen van het CROW is dat inderdaad zo. Helaas zijn die richtlijnen wel vaker niet helemaal toereikend.Napo schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:55:
[...]
Bij een VRI is geen bord L2 benodigd, de VRI regelt daarmee de voorrang.
Maar de ongewenste situatie bij geel-knipper blijft op die manier bestaan..
[ Voor 10% gewijzigd door Rapedapeda op 09-04-2023 09:27 ]
Ik denk dat je strikgesproken gewoon moet stoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 09-04-2023 09:51 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 09-04-2023 10:06 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hoe kan je dan als voetganger weten dat er geen borden of andere signaleringen zijn die fietsers moeten laten stoppen? Ik nam als voetganger altijd aan dat een groen poppetje betekende dat de rest automatisch moest wachten. Is toch apart, je hebt groen, maar eigenlijk is het rood.
Ok, de VRI is niet relevant voor de fietsers. Ok, en dan?
Ik kom als voetganger aan bij een zebrapad, waarbij de VRI niet van toepassing is. Dus 'normale' voorrangsregels.
Hoe moet ik als voetganger zien dat er een bord ontbreekt?
Overigens valt het me op dat stopstrepen bij fietsverkeer lichten vaker ontbreken bij mij in de buurt. Ook op plaatsen waar je moet stoppen.
Hoezo is het 'eigenlijk rood'? Als het voetgangerslicht groen is, dan mag jij oversteken, en het zebrapad zelf is het teken voor de fietsers om te moeten wachten als jij aan het oversteken bent.aljooge schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:32:
Je komt als vreemde bij dit stoplicht, drukt op het knopje en na een tijdje verandert het rode wachtende poppetje in een groen lopend poppetje.
Hoe kan je dan als voetganger weten dat er geen borden of andere signaleringen zijn die fietsers moeten laten stoppen? Ik nam als voetganger altijd aan dat een groen poppetje betekende dat de rest automatisch moest wachten. Is toch apart, je hebt groen, maar eigenlijk is het rood.
Een zebrapad waar helemaal geen verkeerslichten in de buurt zijn werkt ook zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 09-04-2023 10:54 ]
Een fietser hoeft niet te stoppen voor het stoplicht, maar het is wel nog een zebrapad. Dus als er voetgangers wachten leidt dit nagenoeg direct voor twijfel. Niet handig, mijn inziens.
Klopt helemaal.Hahn schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:54:
[...]
Hoezo is het 'eigenlijk rood'? Als het voetgangerslicht groen is, dan mag jij oversteken, en het zebrapad zelf is het teken voor de fietsers om te moeten wachten als jij aan het oversteken bent.
Een zebrapad waar helemaal geen verkeerslichten in de buurt zijn werkt ook zo.
Het verwarrende is alleen dat je als fietser niet weet wanneer de voetgangers groen hebben. Ga je als fietser ook stoppen als als er voetgangers staan te wachten op een rood voetgangerslicht? op dit kruispunt kunnen namelijk de rijbaan en de voetgangers tegelijkertijd rood hebben.
Ik zou het zebrapad gewoon behandelen als een normaal zebrapad zonder verkeerslicht.Pastinakel schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:45:
[...]
Klopt helemaal.
Het verwarrende is alleen dat je als fietser niet weet wanneer de voetgangers groen hebben. Ga je als fietser ook stoppen als als er voetgangers staan te wachten op een rood voetgangerslicht? op dit kruispunt kunnen namelijk de rijbaan en de voetgangers tegelijkertijd rood hebben.
Als er meer dan genoeg ruimte is om voor langs te passeren, dan kan je doorfietsen. Loopt iemand op het zebrapad en heb je niet genoeg ruimte om voor langs te passeren, dan afremmen/stoppen.
Heeft zij op dat moment groen licht dan is het voertuig die afslaat verplicht voorrang te verlenen.
Recht-doorgaande verkeer heeft dan voorrang op afslaande verkeer in dit geval.
Wel zal ik als ik je dochter was toch goed opletten, er zijn namelijk automobilisten die denken dat ze recht hebben om door te rijden, helaas zijn er automobilisten die hun theorie en praktijk hebben gehaald door met hun broek op de enkels.
En, goed uit bed gestapt vanochtend?chinooktransit schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:01:
Rood verkeerslicht is STOP !!!! Dat leer je notabene al op de lagere school. Zelfs al komt er geen hond aan, gewoon stoppen. Geen gezever van ja maar; en verderop een verkeerslicht voor fietsers niets mee te maken een in jouw richting roodlicht uitstralend verkeerslicht is STOPPEN en wachten tot het weer groen wordt
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
404 Signature not found
De gemeente heb ik gevraagd. Reactie:Wilke schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:58:
Verwarrend ja. Gemeente eens over aanschrijven? Veel gemeentes hebben een website waar je dit soort dingen kunt melden.
Voor de rest geen ondertiteling.Bij deze nog een antwoord op uw vraag:
‘’Als fietsers mag u doorrijden tot het fietserslicht.”
Maar goed, dochterlief heeft vanochtend examen gehad. Ze krijgt morgen uitslag. We hadden afgesproken dat ze wel zou stoppen als er iemand over de zebra liep.
Verwijderd
Correct! Beide behoren tot signaalgroep 2. Het decimale getal geeft de nummering van de lantaarn weer.SMSfreakie schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:58:
het verkeerslicht heeft ook nummer 2.1 en de andere voor de zelfde richting heeft 2.2 Volgens mij behoren ze dan voor de zelfde verkeerstroming te zijn
In Nederland hanteren we een standaardnummering. Richting 2 (en 8 ) is de rechtdoorgaande richting op de dominante weg; in deze situatie is het een gecombineerde signaalgroep voor rechtdoorgaand en rechtsafslaand verkeer.
Fietsrichtingen hebben in de regel signaalgroepnummers 21-28, voetgangers 31-38.
Kijk! ik wist het niet exact zeker maar zo leren we allemaal weerRapedapeda schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:30:
[...]
Correct! Beide behoren tot signaalgroep 2. Het decimale getal geeft de nummering van de lantaarn weer.
In Nederland hanteren we een standaardnummering. Richting 2 (en 8 ) is de rechtdoorgaande richting op de dominante weg; in deze situatie is het een gecombineerde signaalgroep voor rechtdoorgaand en rechtsafslaand verkeer.
Fietsrichtingen hebben in de regel signaalgroepnummers 21-28, voetgangers 31-38.

404 Signature not found
Is het verkeersexamen iets waar je voor kan zakken? Volgens mij gaat het om de participatie en bewustwording van verkeersregelsPastinakel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:39:
[...]
De gemeente heb ik gevraagd. Reactie:
[...]
Voor de rest geen ondertiteling.
Maar goed, dochterlief heeft vanochtend examen gehad. Ze krijgt morgen uitslag. We hadden afgesproken dat ze wel zou stoppen als er iemand over de zebra liep.