Een buitenlandse vriendin die in Nederland woont werkt sinds begin maart met een nul-uren contract bij een horecabedrijf. Dit bedrijf regeld ontbijten, lunches en avondeten. Werkdagen worden opgesplitst in 3 delen, waarbij er (normaliter) een shift is van 7:30 tot 10:00, 11:30 tot 14:00, en van 18:00 tot 21:00
Dingen die volgens mij niet in de haak zijn met de arbeidstijdenwet:
Op punt 1 zit werkgever sowieso fout. Hier kan over in gesprek gegaan worden om de tijd tussen werkdagen in acht te nemen. Punten 2 en 3 vreten meer, want er is een ongelukkig werkschema waarbij de werkgever probeert zo min mogelijk uren uit te betalen. Ondanks meerdere avonden zoeken kan ik niet scherp krijgen of wat de werkgever hier nu in doet klopt of niet.
Gezien ze pas een paar maanden in Nederland is, en een rechtsbijstandverzekering vereist dat je deze minimaal 3 maanden afneemt voordat je bijstand krijgt in dit soort arbeidsvragen, kunnen we het hier niet bij neerleggen.
Zijn er hier op Tweakers mensen die specifiek voor punten 2 en 3 kennis / ervaring hebben over hoe dit zit? Punt 2 voelt heel cru aan, want ze zit elke dag een half uur onbetaald op werk 'pauze' uit te zitten, terwijl ze net een pauze van 3 uur heeft gehad
... wat neerkomt op zo'n 10 uur per maand aan gemist inkomen
Dingen die volgens mij niet in de haak zijn met de arbeidstijdenwet:
- Een werknemer moet 11 uur rust hebben tussen twee werkdagen, één keer per 7 dagen mag dat 8 uur zijn. Het kan bij haar twee keer per 7 dagen voorkomen dat er minder dan 11 uur tussen werkdagen zit
- Bij langer dan 5.5 uur aan werken is de werknemer verplicht een half uur onbetaalde pauze te nemen. Werkgever wilt dat ze een onbetaalde pauze neemt haar werkuren, dat terwijl het langste aaneengesloten blok werken 4 uur lang is en er al onbetaalde pauzes (de tijd tussen shifts) tussen zitten
- Bij een nuluren contract geldt dat er minimaal voor 3 uren wordt uitbetaald, ook wanneer een werknemer opgeroepen is voor 1 of 2 uren.Vanwege het gebroken rooster met een 1:30 durende ochtendshift, valt dit hier niet ook onder? Is de werkdag voor haar te zien als 3 separate oproepen, of is dit één oproep?
Op punt 1 zit werkgever sowieso fout. Hier kan over in gesprek gegaan worden om de tijd tussen werkdagen in acht te nemen. Punten 2 en 3 vreten meer, want er is een ongelukkig werkschema waarbij de werkgever probeert zo min mogelijk uren uit te betalen. Ondanks meerdere avonden zoeken kan ik niet scherp krijgen of wat de werkgever hier nu in doet klopt of niet.
Gezien ze pas een paar maanden in Nederland is, en een rechtsbijstandverzekering vereist dat je deze minimaal 3 maanden afneemt voordat je bijstand krijgt in dit soort arbeidsvragen, kunnen we het hier niet bij neerleggen.
Zijn er hier op Tweakers mensen die specifiek voor punten 2 en 3 kennis / ervaring hebben over hoe dit zit? Punt 2 voelt heel cru aan, want ze zit elke dag een half uur onbetaald op werk 'pauze' uit te zitten, terwijl ze net een pauze van 3 uur heeft gehad