Montagesysteem zonnepanelen rendement en koeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
Ik ben mij aan het oriënteren op een mooie installatie. Ik zie meestal dat het montagesysteem op het schuine dak wordt uitgevoerd met horizontale dragers. Dit is uiteraard handiger plaatsen, omdat je hier ook steun aan hebt tijdens montage.

We weten allemaal dat koeling van de panelen belangrijk is en dat dit het rendement ten goede komt. Voor optimale koeling zou ik zeggen dat verticale dragers dan een stuk handiger zijn, omdat de airflow onder de panelen door een stuk beter wordt.

Heeft iemand hier wel eens over nagedacht? Of is dit echt geneuzel in de marge? Aan de andere kant, als dit iets scheelt en het net zoveel moeite is, waarom dan niet.

Graag jullie gedachtegang.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Horizontale of verticale rails hangt af van landscape of portrait leggen.

Panelen kunnen beter ondersteund worden bij klemmen op de lange zijde.

Sommige panelen mogen op de korte zijde geklemd… niet alle.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
Dank voor de tip Ronald, geen antwoord op mijn vraag, maar wel iets waar ik me niet van bewust was. Ik kan er zo niet echt iets over vinden of panelen wel of niet ingeklemd mogen worden.

Maar iemand die iets weet over de luchtstroming/koeling die beter is bij verticale steunprofielen omdat er een betere convectie kan zijn?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

storeman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:18:
Dank voor de tip Ronald, geen antwoord op mijn vraag, maar wel iets waar ik me niet van bewust was. Ik kan er zo niet echt iets over vinden of panelen wel of niet ingeklemd mogen worden.

Maar iemand die iets weet over de luchtstroming/koeling die beter is bij verticale steunprofielen omdat er een betere convectie kan zijn?
Vaker vragen over gezien, nooit echt een fatsoenlijk antwoord. Het is geen PC waar je 100Watt op een klein oppervlak moet afvoeren in een gesloten behuizing. Alleen als je "in dak" doet, is warmte echt een ding.

Verder gewoon accepteren dat je panelen warm worden en leggen zoals het het beste uit komt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:50

Bravo

Second Best

Het is niet dat een verticale rails een enorme flessenhals is voor de airflow die op gang komt onder de warme panelen. Als de rail netjes onder het paneel wordt gemonteerd (dus niet de paneelrand op de rail), dan kan de lucht vrij goed blijven stromen langs de achterzijde van het paneel en levert het niet echt weerstand op.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10