CPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanSpijk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-09 22:43
Ik zoekoverweeg een?
Nieuwe CPU.
Mijn huidige setup kan nog prima meekomen, maar schrok een beetje toen ik The Witcher III na de update probeerde te spelen. Heb ook geen haast, einddatum is uiteindelijk 2026, als ondersteuning voor W10 stopt.
Ik doe een beetje gamen (1 monitor 1080p) zo'n 1x per week, en verder wat office/internetten (2 monitoren).
Huidige desktop:
I5-6500
Asrock Pro 4S
4*4gb DDR4-2133mhz RAM.
GTX1060 6GB
Een SSD als C schijf en een HDD voor storage.

Ik speel dus soms The Witcher, BF1, RDRII, KCD en Assassins Creed Origins. Heb een full-HD monitor, dus kan met die spellen prima meekomen. Al duurt het opstarten soms wel lang.

Wat is je budget?
€250. Maar kijk vooral naar een goede kosten-baten aanschaf.

Overweging:
Mijn eerste optie voor meer snelheid is de aanschaf van een M2 of SDD, zodat ik daar mijn steam directory op kan zetten en alles ook sneller zal laden. Heb tijdens het spelen wel gemonitord, en ondanks dat CPU en GPU het soms zwaar hebben, zie ik geen duidelijk bottleneck. Is moeilijk inschatten wat voor prestatiewinst ik daar van haal.

Toen zag ik dat een Ryzen 5-5600X een zeer goede CPU is en nu redelijk betaalbaar. 260 incl moederbord. Echter, na wat speuren lijkt het erop dat ik dan ook een koeler en RAM moet kopen?
Dit is wel wat ik nu overweeg.

CPU: RYZEN 5 5600x
MoBo: GIGABYTE B550 Gaming X V2
Koeler: CM Hyper 212 black edition
DDR4: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-32GVK

Totaal +/- €400.

Dat is behoorlijk meer dan budget. Aan de andere kant, als ik dan weer 5 jaar goed zit, ook wel prima.

Dus dan mijn vraag:
-Heb ik bij die setup een koeler nodig?
-Is mijn DDR4-2133mhz echt zo'n bottleneck voor deze CPU?
-Is gezien de prijs de huidige combo te rechtvaardigen of is een andere optie dan aantrekkelijker?

Of bijvoorbeeld wachten tot AM5 wat in prijs daalt?
Heb wel gekeken, maar intel (I5-13500) lijkt een stuk meer stroom te verbruiken en de nieuwe Ryzen op AM5 is nu nog een stuk duurder. Of kan ik daar beter een paar maanden op wachten?

(*een nieuwe GPU overweeg ik ook, misschien een RX6650XT, maar kan die nu nog niet verantwoorden aangezien ik echt weinig game en dan vooral oudere spellen speel.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 05:30
Het huidige systeem lijkt mij redelijk in balans, zeker als bij het monitoren blijkt dat zowel de CPU als GPU "het soms zwaar hebben". Vrees dan ook dat alleen een CPU upgrade matige performance winst gaat zijn voor de prijs.

Kan eventueel kijken naar wat reviews van de GTX 1060 6GB, die gebruiken altijd high-end CPUs om een bottleneck te voorkomen, ook al zijn dat wat oudere CPUs heb je dan misschien een idee wat voor winst er uit een CPU upgrade te halen valt. Wel even op de settings letten natuurlijk.

Persoonlijk zou ik het zeker voor het 1x per week gamen houden bij een SSD upgrade, die is ook mooi mee te nemen naar een eventueel nieuw systeem.

5600x komt overigens in principe met koeler als het de "boxed" versie is, "tray" is zonder koeler.

[ Voor 7% gewijzigd door WinterEFG op 08-04-2023 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

DDR4 2133 is een behoorlijke bottleneck voor een 5600X, ja. 3200 CL16 is de norm.
En gezien je toch al voornemens was het uit te zingen tot EOL van Windows 10 kun je
beter tegen die tijd weer het nieuwste kopen wat er dan in de handel is.

Overigens is de EOL datum van W10 al in 2025. 14 oktober om precies te zijn.

Verder eens met dat het systeem nu goed in balans is. Een GTX1060 is ook geen hoogvlieger voor sommige van de games die je benoemt, dus je kunt het nu beter zo laten of gelijk alles upgraden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:33
Over het deeltje van cpu koeler, er wordt een Wraith stealth meegeleverd. Als je werkelijke ipt besparen, zoek of een tweedehands aftermarket koeler, of vraag iemand die een 3700x heeft of je zijn meegeleverde Wraith prism mag.
Ps, 4000c18 is erg duur, 3200c16 is stuk goedkoper., 32 gb is eigenlijk niet nodig... https://tweakers.net/pricewatch/compare/1473172;1473176/ kan je zelf kijken of je 16 of 32 gb wilt.
Tweedehands bord optie? v&a aangeboden: ASUS ROG Strix B550-F Gaming bijschrift meld dat over prijs te praten valt... En is toch stukje beter bord dan de b550 gaming x v2

[ Voor 42% gewijzigd door 99ruud99 op 09-04-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Als het je puur om het opstarten gaat kun je voor 90 euro een andere SSD halen?
Die kan over X jaar weer mee in een ander systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hier kun je kijken wat er allemaal op het 1151 socket voor CPUs te krijgen zijn en de PassMark score erbij.
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

Socket op LGA 1151 & Category op Desktop instellen en krijg je een overzicht. Er is nog behoorlijk ruimte naar boven op dat socket en een goede kans dat er in V&A nog wat op de kop te tikken is...

Ik zou voor een score kijken die tenminste 50% hoger ligt en eerder een verdubbeling van wat je nu hebt.
De 8 cores zijn interessant maar kosten dan ook gelijk meer.

Voor ca. € 200,-- en eerder nog wat minder heb je ook een tweedehands Ryzen (5600 / 5700) met mainbord. Goede kans dat je memory daar op werkt.

Je hebt zo te zien geen haast. Dan zullen de prijzen in V&A over tijd nog wel wat zakken naar gelang er nieuw spul op de markt komt...

[ Voor 42% gewijzigd door eheijnen op 09-04-2023 09:46 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
7700k en een extra SSD voor je games geeft misschien nog wat rek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanSpijk
Bedankt voor de feedback Tweakers!
Ik ga sowieso kijken voor een nieuwe schijf, denk redelijk makkelijk en sowieso profijt van.

Qua upgrade ga ik dan nog maar even wachten tot ik iets wil spelen dat echt niet meer werkt. En dan kijken hoe de prijzen erbij liggen. Blijft altijd lastig natuurlijk, en er komt ook altijd wel een nieuwe generatie aan die mooier is.

Een beste antwoord kan ik nog niet kiezen, want ze zijn allemaal heel behulpzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanSpijk
rodie83 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:42:
7700k en een extra SSD voor je games geeft misschien nog wat rek.
eheijnen schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:33:
Hier kun je kijken wat er allemaal op het 1151 socket voor CPUs te krijgen zijn en de PassMark score erbij.
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

Socket op LGA 1151 & Category op Desktop instellen en krijg je een overzicht. Er is nog behoorlijk ruimte naar boven op dat socket en een goede kans dat er in V&A nog wat op de kop te tikken is...

Ik zou voor een score kijken die tenminste 50% hoger ligt en eerder een verdubbeling van wat je nu hebt.
De 8 cores zijn interessant maar kosten dan ook gelijk meer.
Ja, een I5-9500 zou eigenlijk perfect zijn, helaas kan dat weer niet met de chipset (H170 Pro4S).
Een 7700 bied inderdaad ook een behoorlijke winst, al moet prijs dan ook wel aantrekkelijk zijn. Ik had uberhaupt niet echt in die hoek gezocht, maar ga dat nu wel beetje in de gaten houden op V&A.
eheijnen schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:33:
Voor ca. € 200,-- en eerder nog wat minder heb je ook een tweedehands Ryzen (5600 / 5700) met mainbord. Goede kans dat je memory daar op werkt.

Je hebt zo te zien geen haast. Dan zullen de prijzen in V&A over tijd nog wel wat zakken naar gelang er nieuw spul op de markt komt...
Denk dat dit mijn preferred keuze gaat worden, zeker nu de 7e en 13e generatie gelanceerd zijn, moeten er toch wel aantrekkelijke opties voorbij komen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanSpijk
nelizmastr schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:03:
DDR4 2133 is een behoorlijke bottleneck voor een 5600X, ja. 3200 CL16 is de norm.
En gezien je toch al voornemens was het uit te zingen tot EOL van Windows 10 kun je
beter tegen die tijd weer het nieuwste kopen wat er dan in de handel is.

Overigens is de EOL datum van W10 al in 2025. 14 oktober om precies te zijn.

Verder eens met dat het systeem nu goed in balans is. Een GTX1060 is ook geen hoogvlieger voor sommige van de games die je benoemt, dus je kunt het nu beter zo laten of gelijk alles upgraden.
99ruud99 schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:07:
Over het deeltje van cpu koeler, er wordt een Wraith stealth meegeleverd. Als je werkelijke ipt besparen, zoek of een tweedehands aftermarket koeler, of vraag iemand die een 3700x heeft of je zijn meegeleverde Wraith prism mag.
Ps, 4000c18 is erg duur, 3200c16 is stuk goedkoper., 32 gb is eigenlijk niet nodig... https://tweakers.net/pricewatch/compare/1473172;1473176/ kan je zelf kijken of je 16 of 32 gb wilt.
Tweedehands bord optie? v&a aangeboden: ASUS ROG Strix B550-F Gaming bijschrift meld dat over prijs te praten valt... En is toch stukje beter bord dan de b550 gaming x v2
Ok, dat meenemen moet ik dan sowieso niet doen. Aan 16gb heb ik nu inderdaad nog genoeg. Maar dacht moet toch Dual-Channel kopen. 3200C16 is hoe dan ook wel wat gunstiger geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanSpijk
Heb dus uiteindelijk een WD SN570 2TB M2 gekocht, en draai nu alles daar vanaf. En dit is te merken. Alles laad sneller. Maar niet alleen het opstarten, ook qua textures loopt alles veel soepeler. De hele ervaring is enorm verbeterd. m.a.w., dit was zeker een goede zet die beetje extra performance en beleving geeft.

(Wilde niet persee een oud topic kicken, maar voor wie het leest misschien nuttig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
Als je nog wat budget over hebt, kun je misschien met wat afpingelen deze upgradeset kopen:
v&a aangeboden: Asus B550 plus met 5600x en meer

Daarmee ga je denk ik een mooi verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanSpijk
ruftman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:16:
Als je nog wat budget over hebt, kun je misschien met wat afpingelen deze upgradeset kopen:
v&a aangeboden: Asus B550 plus met 5600x en meer

Daarmee ga je denk ik een mooi verschil merken.
Helaas net te ver weg. En wacht nu ook een sollicitatie af, beetje afhankelijk daarvan wat en wanneer ik ga kopen.
Sowieso is mijn laad tijd voor BF1 van ~8 min naar <2 min gegaan. En laden de textures in KC:D ook veel beter. Maargoed, met o.a. AC mirage op komst gaat er ook wel een systeem update komen, dus ik blijf zoeken, maar met deze M2 is de nood wel aanzienlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
Laat je het toch opsturen?
Pagina: 1