Vreemde draden in plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 22:58
Ik heb recentelijk een woning uit 2006 gekocht en ben nu bezig deze te verbouwen. Toen ik de rookmelders van het plafon verwijderden als voorbereiding voor het witten zag ik dat onder de rookmelder een lasdoos met vreemd gekleurde draden zat. Donkerblauw, donderkruin en orange-zwart. De draden komen uit in een connector die wat weg heeft van de stroom connector op een 3.5 floppy drive.

Ik denk niet dat het te maken heeft met de verlichting, een halve meter daarnaast zit een andere lasdoos waar de standaard stroomdraden voor de plafonlamp uitkomen. En boven de 2 rookmelders op 2 verdiepingen zitten deze vreemde kabels verstopt.

Heeft iemand enig idee waar deze voor kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRtXo1RO8jRYbjvU76X5SDjRjnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR9EPKvPrJX2R65603ub91yh.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SirBlade op 08-04-2023 20:49)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
XallaX schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:28:
Wat Exigence zegt is juist.

Als aanvulling: Ik vermoed dat de verkopers de dure 230V~ melders hebben vervangen door een batterij model van bijvoorbeeld de Action van een euro of 8 voor de verkoop.

Wil niet stoken :+ maar je zou de foto's van de makelaar kunnen bekijken of daar toevallig de andere melders nog op staan ... als je dat kunt aantonen ... hebben ze opzettelijk goedkope rommel gemonteerd.
De woning is uit 2006 en zal destijds zijn opgeleverd met 230V rookmelders. Deze hebben een levensduur van zo'n 10 jaar, dus het is logisch dat de originele er ondertussen niet meer zitten. Kan gewoon prima dat men al jaren geleden heeft besloten om de rookmelders te vervangen door goedkopere batterijgevoede alternatieven.

Of ze hebben het wel recent nog aangepast zoals jij suggereert, maar dan omdat ze geen huis met rookmelders van 17 jaar oud wilden overdragen. d:)b Je hoeft niet overal meteen negatieve dingen achter te zoeken he. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Eerste waar ik aan denk is een systeem voor gekoppelde rookmelders. Maar dat is zonder enige kennis van zaken :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Oranje draad is doormelding rookmelder. Blauw en bruin zijn gewoon 230v. Is aansluiting voor rookmelder.

En dat verwacht je natuurlijk niet op een plek waar een rookmelder hangt…

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28
Mijn bedrade rookmelders hebben ook een oranje signaal-draad waarmee ze aan elkaar zijn verbonden. Als een rookmelder afgaat gaan ze allemaal af. Bruin en blauw zijn gewoon de fase en nuldraad.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Plafond heeft een d er achter. En ja: rookmelders. Gek, zo onder de rookmelders vandaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Je huidige rookmelders zaten niet aan die stekker vast dus, maar puur op accu?

Wat je ziet is een aansluiting voor een 230V gevoede rookmelder. Fase (bruin), nul (blauw) en een koppeldraad om de rookmelders onderling te kunnen koppelen (oranje).

offtopic:
En het zijn draden, geen kabels

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 08-04-2023 19:29 ]

• SirBlade
  • Laatst online: 08-01 22:58
Exigence schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:27:
Je huidige rookmelders zaten niet aan die stekker vast dus, maar puur op accu?

Wat je ziet is een aansluiting voor een 230V gevoede rookmelder. Fase (bruin), nul (blauw) en een koppeldraad om de rookmelders onderling te kunnen koppelen (oranje).

offtopic:
En het zijn draden, geen kabels
Ja, de rookmelders waren het standaardtype met een 9v batterij.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:49

XallaX

Meow

Als aanvulling: Ik vermoed dat de verkopers de dure 230V~ melders hebben vervangen door een batterij model van bijvoorbeeld de Action van een euro of 8 voor de verkoop.

Wil niet stoken :+ maar je zou de foto's van de makelaar kunnen bekijken of daar toevallig de andere melders nog op staan ... als je dat kunt aantonen ... hebben ze opzettelijk goedkope rommel gemonteerd.

Ben dit vorig jaar ook in een koopwoning tegengekomen, alle bedrading aanwezig zoals op jouw foto en ook goedkope batterij melders tegen het plafond. Daar bleek later dat de bewoners hun eigen dure rookmelders hebben meegenomen naar de nieuwe woning. Helaas voor de koper is deze actie uitgehaald voor de makelaar de foto's maakte anders hadden ze er nog wat mee kunnen doen.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Ben dit vorig jaar ook in een koopwoning tegengekomen, alle bedrading aanwezig zoals op jouw foto en ook goedkope batterij melders tegen het plafond. Daar bleek later dat de bewoners hun eigen dure rookmelders hebben meegenomen naar de nieuwe woning. Helaas voor de koper is deze actie uitgehaald voor de makelaar de foto's maakte anders hadden ze er nog wat mee kunnen doen.
Of mensen vervangen gewoon hun bedrade rookmelders voor batterij rookmelders, zonder kwade bedoelingen..

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

De woning is uit 2006 en zal destijds zijn opgeleverd met 230V rookmelders. Deze hebben een levensduur van zo'n 10 jaar, dus het is logisch dat de originele er ondertussen niet meer zitten. Kan gewoon prima dat men al jaren geleden heeft besloten om de rookmelders te vervangen door goedkopere batterijgevoede alternatieven.

Of ze hebben het wel recent nog aangepast zoals jij suggereert, maar dan omdat ze geen huis met rookmelders van 17 jaar oud wilden overdragen. d:)b Je hoeft niet overal meteen negatieve dingen achter te zoeken he. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

Barrycade

Through the...

Yep, aansluiting voor rookmelders, ik heb die van mij ook paar jaar geleden vervangen (b.j. 2009). Heb er "maar" 11 dus dat loopt aardig in de papieren.

Hoewel er wel veel meer zijn voor redelijke prijzen (paar tientjes per stuk). Wel heb ik een ander merk genomen want de originele waren wel beschikbaar maar met andere aansluiting. Dus omdat ik toch andere stekkers aan moest sluiten maar ander goedkoper merk gekozen.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:49

XallaX

Meow

Xander schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:41:
[...]De woning is uit 2006 en zal destijds zijn opgeleverd met 230V rookmelders. Deze hebben een levensduur van zo'n 10 jaar, dus het is logisch dat de originele er ondertussen niet meer zitten. Kan gewoon prima dat men al jaren geleden heeft besloten om de rookmelders te vervangen door goedkopere batterijgevoede alternatieven.

Ja, ik weet het, te negatief soms, maar ervaringen uit het verleden waardoor er harder achterom gekeken wordt dan misschien nodig. Meerdere malen dit soort grappen meegemaakt waarbij door verkopers apparatuur werd omgewisseld in een keuken van een jaar oud of rookmelders of een elektrische garagedeur met afstandsbediening die ineens niet meer elektrisch was.

En op zich prima als je eigen aanpassingen of zaken mee wilt nemen naar je nieuwe huis maar doe dit dan voordat je de makelaar aan het werk zet. (of geef het aan)
Pagina: 1