Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Beste tweakers,

Ik heb onlangs mijn pv installatie uitgebreid: 10 panelen op een SMA sunnyboy 3.6-1AV-41.

De panelen afgelopen zondag gelegd, de omvormer heb ik enkele weken geleden al opgehangen en aangesloten op 230V en verbonden met het wifi netwerk.

Nu het volgende probleem: afgelopen maandag is de installatie voor het eerst in bedrijf genomen. Dit ging allemaal zoals verwacht, de omvormer leverde keurig terug.

Dinsdag heeft de omvormer zichzelf geupdate van softwareversie 3.XXX naar versie 4.XXX. Sindsdien zijn er wat problemen.... Dinsdagavond laat brandden alle drie de ledjes, groen rood en blauw. Ik heb ingelogd in de omvormer en zag dat de omvormer zichzelf had geupdate, verder waren er geen gebeurtenissen zichtbaar.
Omdat de ledjes bleven branden heb ik de omvormer uitgeschakeld en na enkele minuten weer ingeschakeld, enkel de blauwe led ging branden dus er was weer verbinding met het netwerk. Woensdag heeft de omvormer naar behoren gewerkt, maar in de avond waren alle ledjes uit. Donderdag ochtend startte de omvormer niet op, na de omvormer uit te hebben gezet en enkele minuten later weer in te schakelen werkt alles naar behoren. Vrijdag en vandaag heb ik de omvormer in de ochtend weer gereset om het terugleveren te starten. Voor en na de reset zijn alle leds uit. Na een reset levert de omvormer dus wel terug, ondanks dat de groene led niet brand. De blauwe led schakelt binnen een kwartier na de reset uit, ik kan de omvormer dan ook niet meer benaderen via wifi. De omvormer heeft voor ingebruikname ruim een week onder spanning gestaan en was altijd benaderbaar via wifi.

Ik hoop dat ik het probleem zo een beetje duidelijk heb omschreven. Herkent iemand het, en weet je dan ook de oplossing? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is de installatiewizard doorlopen bij de installatie?

Ik kwam dit tegen bij een (andere, dus niet de jouwe) firmware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ORmNUaNkhwCBBK6ITbqCwkdQY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLSCpClE6XiMBpaSaMAxATjB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs een 3.0 en 3.6 geupdate van V4.0.55 naar V4.0.75 en dat draait nu prima.
Voorheen problemen met shadefix

Je kan altijd SMA een ticket inschieten en vragen om terugdraaien van de update (zelf nooit gedaan, maar van horen zeggen)
https://my.sma-service.co...vicecenter?language=nl_NL (registreren als installer?)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:27:
Is de installatiewizard doorlopen bij de installatie?
De omvormer is 2e hands, heb ik gekregen van familie. Heeft 2 jaar probleemloos gewerkt. De instellingen zijn destijds door de installateur gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Je kan altijd SMA een ticket inschieten en vragen om terugdraaien van de update (zelf nooit gedaan, maar van horen zeggen)
https://my.sma-service.co...vicecenter?language=nl_NL (registreren als installer?)
Dat kan ik idd proberen als ik er helemaal niet uitkom, thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vaak wordt een firmware update pas volledig uitgevoerd/afgerond, als de omvormer weer gaat leveren.
Misschien een kip en ei verhaal.
Firmware gelukt, maar gaat niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Inmiddels werkt de omvormer weer maar toch knippert de rode led nog. De rode led knippert snel, de blauwe knippert eens in de 2-3 seconden. Als ik in de sunnyportal kijk zijn er geen storingen.
Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:17
G-addict schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:28:
Inmiddels werkt de omvormer weer maar toch knippert de rode led nog. De rode led knippert snel, de blauwe knippert eens in de 2-3 seconden. Als ik in de sunnyportal kijk zijn er geen storingen.
Herkent iemand dit?
Wat zegt de handleiding hierover?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:36
S’avonds gaan toch altijd alle lampjes uit van de omvormer? Bij schemering gaan hier ook alle drie de LEDs branden, dat is net voordat de omvormer zich uitschakelt (SB1300 hier). Lijkt me dus normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom kijk je niet in de omvormer welke storing er is?
http://ip-adress-sma of htpps://

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Andrehj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:16:
[...]

Wat zegt de handleiding hierover?
Niks over een knipperende rode led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
luukske schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:21:
S’avonds gaan toch altijd alle lampjes uit van de omvormer? Bij schemering gaan hier ook alle drie de LEDs branden, dat is net voordat de omvormer zich uitschakelt (SB1300 hier). Lijkt me dus normaal gedrag.
De rode led knippert de hele dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:26:
Waarom kijk je niet in de omvormer welke storing er is?
http://ip-adress-sma of htpps://
Dat heb ik gedaan maar daar wordt geen storing of iets gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
G-addict schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:16:
[...]

Dat heb ik gedaan maar daar wordt geen storing of iets gemeld.
Vreemd. Heb je "alle gebeurtenissen" aangeklikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khQcUMZY8rZcDPHJ9MHjAHhc9uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbQ73byes87TS8cCaIFgjbbv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Dat zal ik straks even checken zodra ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
G-addict schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:28:
Inmiddels werkt de omvormer weer maar toch knippert de rode led nog. De rode led knippert snel,
gokje :)
Ik neem aan dat je lokale toegang hebt als installateur.
Kijk dan eens naar de Momentane waarden/DC zijde/Isolatiebewaking/Isolatieweerstand en Aardlekstroom
Bij mij zijn die 2,89 MOhm en 0,011 A
Daar moet je ook in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Ik kwam dit tegen bij een (andere, dus niet de jouwe) firmware:
Waar vind jij die releasenotes op de SMA site ?
Ik zie deze wel in de zip van de huidige release maar niet van voorgaande releases. Lijkt me dat die er wel moeten zijn (hoop ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
De release notes vind ik enkel in de zip inderdaad van de recentste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Je moet even inzoomen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNGypF74aJ0AElCZSIvy6GEQnxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUuAZK8RifZ03POumdYZqOtz.png?f=fotoalbum_large

Maar ik zie niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
jobr schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:02:
[...]

gokje :)
Ik neem aan dat je lokale toegang hebt als installateur.
Kijk dan eens naar de Momentane waarden/DC zijde/Isolatiebewaking/Isolatieweerstand en Aardlekstroom
Bij mij zijn die 2,89 MOhm en 0,011 A
Daar moet je ook in de buurt zitten.
De aardlekstroom is nu uiteraard 0,00. Riso is in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhCKfe-lMu0wb3jkNhXF1tRFwf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3JjTzvEGp1QQL6TmbIXwiXG.png?f=fotoalbum_large

De DC spanning liep net rap terug van 411V naar 0V.

[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 22-04-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Er is weer opwekking, de aardlekstroom is 0,009A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die "diagnose via led" staan aan bij jou.

Dan gaan ze staan knipperen?
Ethernet proxy server? Communicatieprobleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3xUtiCIe8dQGvvQZxU3SuNSZ4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4zLfdd0U9IFEmVyMLUuSDU7.jpg?f=fotoalbum_large

En waarom is de limiet van 3680 VA naar 3000 VA ingesteld?
Ik vermoed dat er meer ingesteld is dan bekend is bij jou... (tenzij je het zelf gedaan hebt) 8)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:18:
Die "diagnose via led" staan aan bij jou.

Dan gaan ze staan knipperen?
Ethernet proxy server? Communicatieprobleem?

[Afbeelding]

En waarom is de limiet van 3680 VA naar 3000 VA ingesteld?
Ik vermoed dat er meer ingesteld is dan bekend is bij jou... (tenzij je het zelf gedaan hebt) 8)
Hoi,

Ik zie nu pas je reactie. Diagnose via led staat aan, heb ik ingeschakeld, ik had gehoopt dat ik zo meer informatie kon verkrijgen. Maakt geen verschil.

De wijziging naar 3000VA heb ik gedaan op advies van een PV-inspecteur omdat de continue belasting van de installatiedelen werkschakelaar en automaat niet hoger behoort te zijn dan 80% van de nominale belasting belasting. Komt niet uit de NEN 1010 maar uit een NEN-EN-IEC, weet niet exact welke.

Deze manier van begrenzen is iet helemaal hoe het hoort, maar op zijn advies toch maar zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:22
Ok even verder in je eigen topic:
G-addict schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:11:
De omvormer levert wel terug als de rode led knippert, maar die rode led hoort niet te knipperen.
In je eerste post, schrijf je dat je bent begonnen met Wifi en dat je dat werkend had. Blijkbaar ben je op een bepaald moment overgegaan op bedraad ethernet. Was daar een specifieke reden voor?
Daarnaast: had je die knipperende rode led al voordat je op 21 april, die 'communicatiediagnose via led' parameter aanzette?
Mocht je de omvormer nog weer aan de praat krijgen (lees: dat er in ieder geval weer wordt teruggeleverd), zou je dan eens kunnen kijken je via Wifi direct kunt verbinden met de omvormer via het SMA ssid?
Mocht dat lukken, dan zou ik de omvormer resetten naar factory settings. Het enige wat ik aan die van mij heb ingesteld (zelf geinstalleerd), zijn de landcode, en de wifi settings. Verder niets.
Inmiddels brand of knippert er geen enkele led meer en wordt er niks meer opgewekt volgens de homewizard p1 meter.
Dat lijkt een serieuzer issue en hoogstwaarschijnlijk niet communicatie gerelateeerd. DC spanning en AC spanning zijn aanwezig? Wees voorzichtig met het lukraak uitschakelen van de DC schakelaar. Vooral wanneer er vermogen wordt geleverd, vindt de omvormer dat niet fijn.
Ik zou idd verwachten dat de omvormer het zonder netwerk ook moet doen. Maar dat is dus niet het geval.
Dat is een voorbarige conclusie: Mijn SMA 3.0 omvormer werkt prima als ik de Wifi uitzet.
Misschien heb ik een verkeerde link gelegd met opwekken en netwerk maar dit was m'n eerste constatering. Qua dc spanning zit ik binnen de specs met 10 375Wp panelen in 1 string.
Ok, dat lijkt dan in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
G-addict schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:16:
[...]
De wijziging naar 3000VA heb ik gedaan op advies van een PV-inspecteur omdat de continue belasting van de installatiedelen werkschakelaar en automaat niet hoger behoort te zijn dan 80% van de nominale belasting belasting. Komt niet uit de NEN 1010 maar uit een NEN-EN-IEC, weet niet exact welke.

Deze manier van begrenzen is niet helemaal hoe het hoort, maar op zijn advies toch maar zo gedaan.
Nu slaan we wel een beetje door (al heb ik geen scope 12 gedaan). Zonde van de gemiste opwek.
@Ronald ?

Edit:
https://alius.nl/nieuws/d...mogensbegrenzing-scope-12

Men bedoelt een te zware omvormer mag begrenst worden, echter
Je omvormer voldoet gewoon en is niet te zwaar.
Je leidingwerk is 3x 2,5 mm2
Dus kan die gewoon op 16A (3680 watt) terug gezet worden. (100% omvormer capaciteit)
Eensch @Ronald ?

Heeft die man het ook gehad over maximaalstroom beveiliging van je groepenkast? :D

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
@AUijtdehaag Je bedoeld @Dre die 115% geen probleem vind? (En ook prima werkt)

Begrenzen op 3kW.... pfft... onzin wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
dennisfr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:40:

[...]

In je eerste post, schrijf je dat je bent begonnen met Wifi en dat je dat werkend had. Blijkbaar ben je op een bepaald moment overgegaan op bedraad ethernet. Was daar een specifieke reden voor?
Daarnaast: had je die knipperende rode led al voordat je op 21 april, die 'communicatiediagnose via led' parameter aanzette?
Mocht je de omvormer nog weer aan de praat krijgen (lees: dat er in ieder geval weer wordt teruggeleverd), zou je dan eens kunnen kijken je via Wifi direct kunt verbinden met de omvormer via het SMA ssid?
Mocht dat lukken, dan zou ik de omvormer resetten naar factory settings. Het enige wat ik aan die van mij heb ingesteld (zelf geinstalleerd), zijn de landcode, en de wifi settings. Verder niets.
Van wifi naar bedraad internet gegaan omdat op een gegeven moment de omvormer niet meer werkte. Geen blauwe LED dus geen netwerk. Toen ook geen groene LED.
De rode LED knipperde ook voordat ik de setting aanpaste.
Als ik de omvormer weer aan de praat krijg, dan komt het SMA wifi netwerk vast ook weer in de lucht, maar dat is nu niet. Ik wilde graag terug naar factory settings maar zag deze optie nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict

Dat lijkt een serieuzer issue en hoogstwaarschijnlijk niet communicatie gerelateeerd. DC spanning en AC spanning zijn aanwezig? Wees voorzichtig met het lukraak uitschakelen van de DC schakelaar. Vooral wanneer er vermogen wordt geleverd, vindt de omvormer dat niet fijn.
Spanning L/N 236V, L/PE 236V, N/PE 0,08V
Spanning +/-397V

Schakelen deed ik in de vroege ochtend of late avond (op 1 of 2x na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict

Dat is een voorbarige conclusie: Mijn SMA 3.0 omvormer werkt prima als ik de Wifi uitzet.
Fijn om vergelijkingsmateriaal te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Ronald
Scope 12 mag je maar 80% door de overstroombeveiliging. 3,6 kW (16A?) omvormer moet dus op meer dan 19,2A eindgroep. Een 16A eindgroep mag dus maar een omvormer hebben die 12,8A kan leveren (3 kW?)

Het voordeel van een scope 12 installatie is dat je het niet zo nauw hoeft te nemen met het goed vastdraaien van je verbindingen en dergelijke ;)

Vreemd genoeg mag je de hoofdzekering dan wel volop belasten.

En ja, een 4200W omvormer (AC stroom op papier maximaal 18,5A) doet het hier al jaren goed op B16A. 20A automaat zit al in de meterkast te wachten totdat het echt nodig is. Helaas maar 5080 Wp dus niet zoveel piekverliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k0XbmsSAWf_06yC2rqkwUaLChc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NchLIxfn2bx2qJM6lOfH3Lzb.png?f=fotoalbum_large
Gemeten in de meterkast. Spanning is circa 240V.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-05-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:59:
[...]

Nu slaan we wel een beetje door (al heb ik geen scope 12 gedaan). Zonde van de gemiste opwek.
@Ronald ?

Edit:
https://alius.nl/nieuws/d...mogensbegrenzing-scope-12

Men bedoelt een te zware omvormer mag begrenst worden, echter
Je omvormer voldoet gewoon en is niet te zwaar.
Je leidingwerk is 3x 2,5 mm2
Dus kan die gewoon op 16A (3680 watt) terug gezet worden. (100% omvormer capaciteit)
Eensch @Ronald ?

Heeft die man het ook gehad over maximaalstroom beveiliging van je groepenkast? :D
Ik heb ook geen scope 12 gedaan, dus ik kan niet beoordelen of iemand doorslaat of niet. De persoon in kwestie is beslist kundig en goed in staat om de teksten uit de betreffende normen correct te interpreteren.
Ik ben de uitleg even kwijt, maar het was anders dan de uitleg in je link.

De maximaalstroombeveiliging die je aanhaalt ben ik bekend mee, maar is niet nodig in mijn geval (25A voorbeveiliging en 13A invoeding (3000VA) kan prima op een 40A aardlek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Dre schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:35:
@Ronald
Scope 12 mag je maar 80% door de overstroombeveiliging. 3,6 kW (16A?) omvormer moet dus op meer dan 19,2A eindgroep. Een 16A eindgroep mag dus maar een omvormer hebben die 12,8A kan leveren (3 kW?)

Het voordeel van een scope 12 installatie is dat je het niet zo nauw hoeft te nemen met het goed vastdraaien van je verbindingen en dergelijke ;)

Vreemd genoeg mag je de hoofdzekering dan wel volop belasten.

En ja, een 4200W omvormer (AC stroom op papier maximaal 18,5A) doet het hier al jaren goed op B16A. 20A automaat zit al in de meterkast te wachten totdat het echt nodig is. Helaas maar 5080 Wp dus niet zoveel piekverliezen.

[Afbeelding]
Gemeten in de meterkast. Spanning is circa 240V.
Weet jij misschien uit welke norm dat gehaald is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

G-addict schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:47:
[...]

Weet jij misschien uit welke norm dat gehaald is?
NEN IEC 61439-1 dacht ik. Maar precies weet ik het ook niet en mis eigenlijk wel die onderbouwing en kennis van menig installateur. Roepen is leuk, maar laat maar eens zien waar het staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Vandaag de omvormer nog maar eens van de muur af getrokken. Deksel eraf en gecontroleerd voor zover als mogelijk. Enige wat we gevonden hebben is dat het RJ45 stekkertje niet helemaal lekker in het outletje op de print zat. Deze even aangedrukt. Daarna spanning op de omvormer. Deze start ineens weer op en connect met het netwerk. Ook geen rood knipperende LED meer. Direct op de omvormer ingelogd, dat kan dus ook weer, en ook hier geen foutmeldingen. Daarna de omvormer weer aan de muur gehangen en alles aangesloten.
Omvormer weer opgestart, geen rook knipperende LED meer. Zo correct als nu heeft de omvormer nog niet gewerkt, eens afwachten of dat het deze keer langer dan een week storingsvrij werkt.
Het kan toch nooit aan dat RJ45 stekkertje liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 21:12

edeboeck

mie noow noooothing ...

G-addict schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:29:
(knip)
Het kan toch nooit aan dat RJ45 stekkertje liggen?
Ik hoop voor jou van wel... niet leuk om niet exact de oorzaak te kennen, maar wel fijn als het probleem van de baan is. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
De laatste stand van zaken... omvormer is enkele weken geleden nagekeken door een specialist in Waddinxveen. Daarna heeft het sing weer enkele dagen gefunctioneerd. Langer dus niet.

Nu een nieuwe growatt aan de muur gehangen. Deze zal het hopelijk beter doen.
Pagina: 1