Siemens Combi magnetron/oven gooit aardlek eruit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Onze Siemens HF83950NL combimagnetron gooit de aardlek eraf. Toen dit de eerste keer gebeurde, was dat tijdens het gebruik van de ovenfunctie (1700W). Na de aardlek terug omgezet te hebben deed de oven het gewoon weer. Op de gegeven moment begon de aardlek eruit te springen tijdens het voorverwarmen. We als je in stapjes voorverwarmde (i.e. eerst 50 graden C, dan 100 graden C etc.) bleef 'ie het doen. Gedurende die periode deed de magnetronfunctie het zonder enig probleem.
We hebben op de gegeven moment de oven uit het kastje gehaald (het is een inbouw), kap eraf gehaald en al het stof dat er zich de afgelopen 8 jaar had verzameld weg gehaald. Hierna deed de oven het weer even naar behoren.
Nu springt de aardlek eruit zodra je de stekker in het stopcontact steekt. De weerstand door het verwarmingselement is 22 ohm, wat volgens mijn korte zoektocht op Google prima is (20-30 ohm). Ik las ook dat de stekker andersom in de wandcontactdoos doen zou kunnen werken vanwege het netfiltertje, maar dit werkt helaas niet. De weerstand tussen ene pin van de stekker en het apparaat is oneindig en de weerstand van de andere pin van de stekker en het apparaat is 100 ohm.
Vreemd genoeg ging het apparaat vanochtend twee maal wel aan: door eerst dan magnetron 'aan' te zetten en DAN pas de stekker in het stopcontact te steken. Overigens is werkt dit niet altijd.
Ik heb dus een multimeter en kan dingen doormeten, maar op mijn studie (werktuigbouwkunde aan de TU) krijg ik op DC motoren na in jaar 1 geen colleges over elektronica. Ik weet dus niet wat ik door zou kunnen meten, zonder een beetje te gokken of onzin te meten.
Hebben jullie ideeën om iets door te meten of weten jullie waar het aan kan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Monteur bellen en het ding niet meer gebruiken. Een magnetron is geen geschikt apparaat om zonder kennis aan te sleutelen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:55
Ten eerste, een magnetron kan een mens in minder dan een tel dood maken (Zeker de condensatoren erin).

Als je toch een kijkje binnen gaat nemen, dikke isolerende werkhandschoenen aan, en juiste hoog voltage gereedschap.

Neem je een kijkje binnen dan zou ik het erbij laten om te kijken of iets verbinding maakt met het chassis, dus vanaf het chassis een meting doen naar allerlei componenten. Als het goed is hoort er niks in contact te staan met het chassis, als dat wel is, kan je kijken of het een loshangende kabel is en deze aan zijn oorspronkelijke plek vast maken. Is het een loshangen onderdeel en is een clip kapot of gebroken? Eventueel 3d printen of bestellen en plaatsen. Is het een ander onderdeel? Dan zul je zelf moeten oordelen wat je doet - monteur of onderdeel opzoeken, bestellen, zelf vervangen en hopen dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Nogmaals het is gevaarlijk maar met een beetje gezond verstand + beveiligingsmiddelen en rustig + precies werken + weten wat je moet vermijden en zo te werk gaan is genoeg om het risico aanzienlijk te verminderen.

Is er verder niks dat de aardlek laat af gaan maar wel de overstroombeveiliging (vaak izjn er combinatie aardlek+zekering automaten) dan is er misschien iets kapot/verbrand dat een te lage weerstand heeft en dus kortsluiting maakt.

Gezien dit ding 8 jaar oud is.. tenzij er 10 jaar garantie op zit zou ik er zelf niet meer mee aan de slag gaan, gewoon naar de kringloop/marktplaats gaan een andere halen als je op de centen en het milieu wil letten.

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 11-04-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:30
En als je de stekker in het stopcontact omdraait? Helpt dat niet?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

GarBaGe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:59:
Voor een klein dingetje zou dat wel helpen. Maar als het constant of heel vaak de aardlek eruit laat klappen, dan zou ik zeggen: Daaag magnetron! :w

De aardlek klapt er niet voor niets uit, en daar mag je Lloyd Nicholsen en Siemens-Schuckert hartelijk om bedanken. Anders was jij gefrituurd in plaats van het eten.

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 11-04-2023 12:02 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:30
AW_Bos schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:00:
[...]

Voor een klein dingetje zou dat wel helpen. Maar als het constant of heel vaak de aardlek eruit laat klappen, dan zou ik zeggen: Daaag magnetron! :w
De aardlek klapt er niet voor niets uit, en daar mag je blij om zijn. Anders was jij gefrituurd in plaats van het eten.
Ik heb dit recent gehad op mijn 4 jaar oude Bosch inbouw magnetron (waarschijnlijk zelfde fabriek als Siemens?)
Zelfs als ie uit staat, ging de aardlek af (maar de stop niet).
Er is een klein beetje lek stroom, net genoeg om de aardlek te triggeren.
Anyway, nu de stekker andersom in het stopcontact zit, heb ik nergens meer last van.
En de beveiliging (aardlek en stop) is niet veranderd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
GarBaGe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:59:
Nee, wel geprobeerd maar het verandert niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
grasmanek94 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:57:
Ten eerste, een magnetron kan een mens in minder dan een tel dood maken (Zeker de condensatoren erin).

Als je toch een kijkje binnen gaat nemen, dikke isolerende werkhandschoenen aan, en juiste hoog voltage gereedschap.

Neem je een kijkje binnen dan zou ik het erbij laten om te kijken of iets verbinding maakt met het chassis, dus vanaf het chassis een meting doen naar allerlei componenten. Als het goed is hoort er niks in contact te staan met het chassis, als dat wel is, kan je kijken of het een loshangende kabel is en deze aan zijn oorspronkelijke plek vast maken. Is het een loshangen onderdeel en is een clip kapot of gebroken? Eventueel 3d printen of bestellen en plaatsen. Is het een ander onderdeel? Dan zul je zelf moeten oordelen wat je doet - monteur of onderdeel opzoeken, bestellen, zelf vervangen en hopen dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Nogmaals het is gevaarlijk maar met een beetje gezond verstand + beveiligingsmiddelen en rustig + precies werken + weten wat je moet vermijden en zo te werk gaan is genoeg om het risico aanzienlijk te verminderen.

Is er verder niks dat de aardlek laat af gaan maar wel de overstroombeveiliging (vaak izjn er combinatie aardlek+zekering automaten) dan is er misschien iets kapot/verbrand dat een te lage weerstand heeft en dus kortsluiting maakt.

Gezien dit ding 8 jaar oud is.. tenzij er 10 jaar garantie op zit zou ik er zelf niet meer mee aan de slag gaan, gewoon naar de kringloop/marktplaats gaan een andere halen als je op de centen en het milieu wil letten.
Ik heb alle aansluitingen doorgemeten en eigenlijk waren er twee afwijkend (beter gezegd, ik weet niet of ze kloppen). Bij de twee voorste (zwarte) aansluitingen mat ik 57 ohm, wel allebei hetzelfde dus (zie de afbeeldingen hieronder). Duidt dit op iets dat kapot is of hoort dit zo, aangezien ze allebei 57 ohm zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zaFHHIXDuzkYsKBYgM_fKbaP6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlWxRjzBkszXsjdqjmk7EwpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0lVBCAmnTUDDAMpMMA5CRJzWkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7cmqPF8FHCpeAs1h32iO2Nl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Dat groot zilver ding dat is juist de dodelijke condensator.. tussen de twee punten van de condensator kan je van alles meten, nul tot oneindig ohms afhankelijk van hoe opgeladen deze is. Persoonlijk kan ik niks over een dergelijke ohmmeting vertellen, ik zou denken dat deze niet relevant is (of in ieder geval oneindig hoort te zijn wanneer deze C is ontladen).

Als de kabels zelf gewoon erg lage ohms hebben (<1ohm) dan lijkt mij dat goed, en anders is er iets ergens loos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
grasmanek94 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:32:
Dat groot zilver ding dat is juist de dodelijke condensator.. tussen de twee punten van de condensator kan je van alles meten, nul tot oneindig ohms afhankelijk van hoe opgeladen deze is. Persoonlijk kan ik niks over een dergelijke ohmmeting vertellen, ik zou denken dat deze niet relevant is (of in ieder geval oneindig hoort te zijn wanneer deze C is ontladen).

Als de kabels zelf gewoon erg lage ohms hebben (<1ohm) dan lijkt mij dat goed, en anders is er iets ergens loos.
Oke, bedankt! De 57 ohm was trouwens gemeten tussen aansluiting en chassis.
De kabels hebben nauwelijks weerstand, dus ik ga maar eens verder googlen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
WBer2023 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:46:
[...]

Oke, bedankt! De 57 ohm was trouwens gemeten tussen aansluiting en chassis.
De kabels hebben nauwelijks weerstand, dus ik ga maar eens verder googlen!
Hmm dat hoort eigenlijk wel oneindig te zijn, raar.
Anders gaat er meer dan 3A doorheen (220 / 57 bijna 4 ff snel met mijn hoofd), dat is helemaal niet goed. Een aardlek gaat al bij 0.01A - 0.03A uit... uitgaande dat die 57 Ohm (ofja 220V spanningsverschil staande houdt bij een load, wat niet altijd het geval hoeft te zijn).

Maar misschien ben ik ook onkundig, want ff googlen:

https://installo.nl/wat-i...20een%20factor%203%20zijn.
Het is belangrijk om te weten dat in de huidige apparatuur veel lekstromen ontstaan door de toepassing van bijvoorbeeld condensatoren. Deze zijn gekoppeld tussen de fase en de aarde. Hierdoor ontstaan er lekstromen die foutstromen veroorzaken ten opzichte van de fase-spanning.
Misschien is de (grote, of een andere) condensator gewoon kaduk

[ Voor 46% gewijzigd door grasmanek94 op 13-04-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBer2023
grasmanek94 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:54:
[...]

Hmm dat hoort eigenlijk wel oneindig te zijn, raar.
Anders gaat er meer dan 3A doorheen (220 / 57 bijna 4 ff snel met mijn hoofd), dat is helemaal niet goed. Een aardlek gaat al bij 0.01A - 0.03A uit... uitgaande dat die 57 Ohm (ofja 220V spanningsverschil staande houdt bij een load, wat niet altijd het geval hoeft te zijn).
Als je de stekker in het stopcontact steekt, komt er dan ook meteen spanning op de condensator te staan? Ook al zou ik (bij wijze van) alleen de oven willen inschakelen en dus nooit de magnetronfunctie gebruik? Want dan zou het logisch zijn als dat (een) oorzaak van de omslaande aardlek zijn toch?

Bedankt voor de link! Ik ga eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
WBer2023 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:01:
[...]

Als je de stekker in het stopcontact steekt, komt er dan ook meteen spanning op de condensator te staan? Ook al zou ik (bij wijze van) alleen de oven willen inschakelen en dus nooit de magnetronfunctie gebruik? Want dan zou het logisch zijn als dat (een) oorzaak van de omslaande aardlek zijn toch?

Bedankt voor de link! Ik ga eens kijken.
Dat hangt per circuit af, persoonlijk zou ik verwachten dat deze gewoon altijd wordt opgeladen - zodat deze meteen zijn functie kan doen zonder wachten.
Pagina: 1