Een week lang zonder water zitten, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ik ben een longtime lurker en reageer meestal in andere subfora, maar nu heb ik echt een probleem, waarvan ik hoop dat hier mensen zitten die er iets meer vanaf weten.

Ik woon in een huurhuis, naast mij zit een junk. Die moeten er over een aantal dagen uit door een rechtszaak van de woningbouwvereniging.

Nou hebben zij gisteravond de hoofd waterleiding door gezaagd. Het is een hele kromme situatie, maar tien huizen in dit blok delen dezelfde waterleiding. Het gevolg is dat wij allemaal zonder water zitten. Nou hebben wij de water leverancier gebeld, maar die geven aan dat het een probleem is van de woningbouw vereniging omdat die eigendom zijn van de leiding, en zo zijn we dus al vanaf gisteravond 22:00 in een cirkeltje aan het bellen. Inmiddels heeft de woningbouw vereniging een externe leverancier ingeschakeld, maar die willen niet zonder politie het pand in (want, zo redeneren zij, als die junks terug komen is het niet veilig voor ons. En dat snap ik). Die hebben dus de woningbouw vereniging gebeld, en kregen te horen dat ze zelf maar wat moesten regelen. (die monteur heeft anderhalf uur moeten lullen als brugman). Toen is de politie geweest, maar die geven aan dat ze er niet bij kunnen blijven. Het gevolg is dus dat wij naar verwachting tot 13-4 zonder water zitten (zo staat het op waterstoringen.nl vermeld). Maar dit kan toch niet zomaar?

Inmiddels blijven wij de woningbouw vereniging bellen (8 buren) maar die nemen ook de telefoon niet meer op. En de politie kan ook geen agenten meer sturen. Zijn hier mensen die dit al eens meegemaakt hebben? Zelf hebben we ondertussen Hart van Nederland al benaderd, maarja dat duurt natuurlijk ook een poosje.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en wat voor noodvoorziening is er geregeld?

krijg je gratis fles water?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 28-09 19:15
Volgens mij mag dat inderdaad niet zomaar. Zelfs niet bij die junk. Maar dit klinkt als overmacht.

Maar wat is nou precies bij die junk aan de hand? Als daar een lekkage is veroorzaakt en repareren is lastig vanwege die junk, dan kan de woningbouwvereniging ook niet zoveel doen behalve wachten tot het veilig is. Kun je niet met de wijkagent bellen en hem even laten afstemmen met de woningbouwvereniging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
We krijgen niks, en er word ook niks geregeld.

De politie is er bij geweest. Die is op verzoek van de monteur gekomen die het moet gaan repareren. Maar de politie zegt dus tegen die monteur (waar ik bij stond) Wij kunnen hier niet op blijven wachten, de woningbouw vereniging moet iets regelen.

sta je dan met je goeie gedrag. Net weer de woningbouwvereniging gebeld (spoednummer) maar die zeggen "De monteur is bezig" en gooien zo de hoorn op de haak. Deze keer heb ik het gesprek opgenomen. Ik zeg tegen die man "Ik woon er naast, ik ben de hele dag al thuis, er is niemand bezig, er zijn ook geen busjes te zien" krijg ik als antwoord "nou, dan is hij vast even gereedschap halen want hij is wel bezig. tuut tuut tuut"

Inmiddels is ook de burgermeester al ingeschakeld aldus de andere buurman, wellicht haalt dat wat uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:44
HenkEisDS schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:31:
Volgens mij mag dat inderdaad niet zomaar. Zelfs niet bij die junk. Maar dit klinkt als overmacht.

Maar wat is nou precies bij die junk aan de hand? Als daar een lekkage is veroorzaakt en repareren is lastig vanwege die junk, dan kan de woningbouwvereniging ook niet zoveel doen behalve wachten tot het veilig is. Kun je niet met de wijkagent bellen en hem even laten afstemmen met de woningbouwvereniging?
Het niet communiceren en de telefoon niet opnemen klinkt niet als overmacht, als je 8 huishoudens zonder water zet en 1 huishouden daarvan de schuld geeft werkt dit eigenrichting in de hand.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in ieder geval wat water in de winkel gaan halen, of wat emmers/jerrycans vullen bij de overburen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2023 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aherin
Ik heb ook wel water gehaald uit de winkel, maar dit is werkelijk bij het amateuristische af.

Nou heeft de andere buurman aan de woningbouw vereniging voorgesteld om dan zelf maar een knokploeg erbij te zetten, en de woningbouw vereniging is dat nou aan het overleggen met de monteur. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Met 8 buren kun je samen wel een junk buiten houden toch? Hoe graag wil je water hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zit die doorgezaagde leiding in het huis van de junk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
[18:42, 08-04-2023] knip: Nou ik heb wat duidelijkheid gekregen.
[18:43, 08-04-2023] knip: Woningbouwvereniging geeft aan dat het illegaal is als wij er bij gaan staan en de opzichter wie de besluiten neemt gaat daar niet mee akkoord
[18:44, 08-04-2023] knip: Hij heeft bedacht dat maandag een beveiligingsteam en loodgieter komen om het op te lossen
[18:44, 08-04-2023] knip: Tot die tijd moeten wij water kopen bij de supermarkt en kunnen we de bonnetjes declareren
[18:48, 08-04-2023] knip: Woningbouwvereniging geeft ook aan dat de politie niet tijdelijk melanie en die gasten wilde oppakken zodat de loodgieter aan de gang kan gaan

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 09-04-2023 10:59 . Reden: Naam weggehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Wolly schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:51:
Zit die doorgezaagde leiding in het huis van de junk?
Ja, het is een hele rare constructie, maar er loop 1 leiding door tien huizen heen, Blijkbaar kunnen we ook net zo goed de waterrekening niet betalen, want ze kunnen niemand appart afsluiten. Vreemd genoeg hebben we dan WEL weer allemaal een eigen water meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Water is een eerste levensbehoefte.
Het was altijd zo dat als de waterleidingsmaatschapij een wanbetaler afsloot ze elke dag een aantal liters water brachten.
Dit was om te voorkomen dat er een rechtzaak gestart kon worden vanwege dat feit dat het een eerste levensbehoefte is.

Nu in dit geval ben je overgeleverd aan de verantwoordelijke en die doet dat prima met je bonnetjes enzo.

Maar man wat zou ik de hel in hebben dat je zonder water en dus douche bad wc etc zit.
Ik had denk ik met een aantal buurtgenoten dat water zelf geregeld de hel zou hier wel los breken denk ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
Wacht ff op Hart van Nederland, die lossen dat zo op (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
ja ben benieuwd haha.

Als ik hier niet zelf middenin zou zitten dan zou ik het niet eens geloven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe komt waterstoringen aan die datum van 13 april, ik krijg nou niet de indruk dat er een solide plan bestaat.

Daarnaast vind ik het vreemd dat de waterleiding voor het aansluitpunt niet het eigendom zou zijn van de waterleverancier zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zo gek is het eigenlijk niet dat er 1 hoofdwaterleiding door het blok loopt met ieder een aftakking voor de meter en eigen verbruik.

Dat je dan op deze manier het kan saboteren is wel erg ongelukkig. Gelukkig komt er al wat meer haast achter :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Ik vind dat wel gek. in de meeste gebieden van NL loopt er een hoofd leiding door de straat en loopt van daaruit een leiding de woning in. DAT is toch veel logischer.

Als ik nu weiger te betalen, kunnen ze mij niet eens afsluiten, ik vind dat heel raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:35
Wolly schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:21:
Hoe komt waterstoringen aan die datum van 13 april, ik krijg nou niet de indruk dat er een solide plan bestaat.

Daarnaast vind ik het vreemd dat de waterleiding voor het aansluitpunt niet het eigendom zou zijn van de waterleverancier zou zijn.
Ik vermoed dat dit laatste ook wel eens een spraakverwarring kan zijn, en dat die leiding wel degelijk van het waterbedrijf is, maar dat de woningbouw voor toegang moet zorgen omdat de leiding door hun kruipruimte of iets in die strekking loopt en dat de woningbouw op dit moment die toegang niet veilig kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Wolly schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:21:

Ik ben wat wijzer geworden. Oorspronkelijk deelden tien huizen samen 1 waterleiding met 1 water meter. Maar omdat een huishouden 3 uur per dag douched, en de ander maar 1 uur is besloten om in elk huis een aparte watermeter te plaatsen. De waterleiding tot aan de voordeur van Huis 1 is eigendom van de gemeente/Vitens, alles daarachter is van de woningbouwvereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Dennism schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:30:
[...]

Ik vermoed dat dit laatste ook wel eens een spraakverwarring kan zijn, en dat die leiding wel degelijk van het waterbedrijf is, maar dat de woningbouw voor toegang moet zorgen omdat de leiding door hun kruipruimte of iets in die strekking loopt en dat de woningbouw op dit moment die toegang niet veilig kan leveren.
Neee, de monteur van Vitens was er vanmiddag. die heeft zelf contact gezocht met de woningbouw vereniging om door te geven dat zij niet verder mogen dan de voordeur van huis 1. Dit was echt geen spraakverwarring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:35
Aherin schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:30:
Ik vind dat wel gek. in de meeste gebieden van NL loopt er een hoofd leiding door de straat en loopt van daaruit een leiding de woning in. DAT is toch veel logischer.

Als ik nu weiger te betalen, kunnen ze mij niet eens afsluiten, ik vind dat heel raar.
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb tot nu toe in mijn leven maar 1 afsluiting gezien van het water, maar dat gebeurde gewoon met een soort slot bij de watermeter in het huis van degene die werd afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Dennism schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:33:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb tot nu toe in mijn leven maar 1 afsluiting gezien van het water, maar dat gebeurde gewoon met een soort slot bij de watermeter in het huis van degene die werd afgesloten.
Omdat dat is wat de monteur zei. Hij kan het mis hebben, maar het klinkt aannemelijk gezien het feit dat nu het hele blok geen water heeft omdat 1 gek de waterleiding doorgezaagd heeft (koper diefstal denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:46
Tja, overmacht en afwachten maar. Dan hebben jullie ook nog de pech dat het net paasweekend is, dus ik neem aan dat ze dinsdag wel aan het werk gaan.

Tot die tijd even drinken uit de supermarkt halen en maar even elders douchen.

Al is het toilet wel een dingetje natuurlijk! Maar ook daar kan je een fles water doorheen spoelen :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:09
Beetje geduld hebben maar wel de druk erop houden. Het verschil is niet bepaald een standaard probleem en je hebt pech dat geen van de partijen echt creatief mee wil denken (politie niet, Vitens niet, woningbouw niet).

Uiteindelijk is de woningbouw wel in gebreke met een essentiële nutsvoorziening dus bv 75% huurinhouding lijkt gepast als het bv langer dan 2 werkdagen duurt. (Check huurcommissie voor juridische basis en bluf anders wat samen met de buren.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07

Zo raar is dat niet. De gasleiding loopt bij sommige blokken rijtjeswoningen ook zo. Bij de eerste woning aan de voorkant of de zijkant gaat de gasleiding er in. Die loopt vervolgens over de zolder of door de kruipruimte van alle rijtjeswoningen, en komt er bij de laatste woning uit. Of zit daar op eindkap voor de laatste woning.

Elke woning heeft wel zijn eigen gasmeter.
Pas bij saneren van de gasleidingen in een gebied, worden de gasleidingen voor in de stoep gelegd, met afzonderlijke aansluitleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:23

mwa

*knip*
Dat voegt niets toe.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 09-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:58
Er is in ieder geval ook media-aandacht voor: https://nos.nl/r/381964

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 28-09 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hehe heel nice. Mogelijk was alles al goed geregeld, maar het lijkt er erg op dat een bellende journalist voor wat meer druk heeft gezorgd om het op te laten lossen. Woordvoerder opgetrommeld om de publieke damage control te verbeteren, Prima geregeld zo :).

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 09-04-2023 13:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Aherin schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:31:
[...]

Ik ben wat wijzer geworden. Oorspronkelijk deelden tien huizen samen 1 waterleiding met 1 water meter. Maar omdat een huishouden 3 uur per dag douched, en de ander maar 1 uur is besloten om in elk huis een aparte watermeter te plaatsen. De waterleiding tot aan de voordeur van Huis 1 is eigendom van de gemeente/Vitens, alles daarachter is van de woningbouwvereniging.
Dan zijn de meters misschien ook wel van de woningbouwvereniging? Aan wie geef je de meterstanden door en aan wie betaal je? Vaak zie je in dergelijke constructies dat er maar één aansluiting is, waar de woningbouwvereniging de betaling voor regelt en waar iedere huurder aan meebetaalt via servicekosten.

Het lijkt me stug dat ze je dagenlang zonder water kunnen laten zitten. Ik heb 2x problemen gehad met de levering van drinkwater en beide keren heeft het wateleidingbedrijf binnen 1 a 1,5 uur een tappunt op straat geplaatst. Geen idee hoe het wettelijk zit maar ik ga er van uit dat ze iets voor je moeten regelen. Op zich doen ze dat natuurlijk als je bonnetjes mag declareren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Xander schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:41:
[...]

Dan zijn de meters misschien ook wel van de woningbouwvereniging? Aan wie geef je de meterstanden door en aan wie betaal je? Vaak zie je in dergelijke constructies dat er maar één aansluiting is, waar de woningbouwvereniging de betaling voor regelt en waar iedere huurder aan meebetaalt via servicekosten.

Het lijkt me stug dat ze je dagenlang zonder water kunnen laten zitten. Ik heb 2x problemen gehad met de levering van drinkwater en beide keren heeft het wateleidingbedrijf binnen 1 a 1,5 uur een tappunt op straat geplaatst. Geen idee hoe het wettelijk zit maar ik ga er van uit dat ze iets voor je moeten regelen. Op zich doen ze dat natuurlijk als je bonnetjes mag declareren.
Even de laatste reacties lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik vind dat niet raar. Ik woon in een appartementencomplex waar 12 woningen op dezelfde watermeter zijn aangesloten. De buren hebben wel eens uitgezocht wat het zou kosten om alle woningen een eigen meter te geven maar dat verdient zichzelf nooit meer terug. Water is gewoon te goedkoop.

Ik weet eerlijk gezegd niet of de woningen wel individueel afgesloten kunnen worden maar ik betwijfel het. Waarom zou je dat doen als de waterrekening ook niet individueel is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
icall5s schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:50:
[...]

Even de laatste reacties lezen.
:? Sorry maar ik lees altijd al het hele topic voordat ik een reactie plaats.

De laatste reacties geven geen duidelijkheid over van wie die meters nou zijn. Dat is wel relevant voor het vraagstuk of / door wie een individuele woning af te sluiten zou zijn bij betalingsachterstand. Het kan goed dat de netbeheerder zich hier niet in mengt omdat het voor hen maar 1 aansluiting is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zomaar wegkomt met een betalingsachterstand bij de verhuurder.

En mooi dat het wordt opgelost (die reactie had ik behalve gelezen zelfs al geupvote), dat maakt de vraag van TS of je zomaar een dag lang van het water afgesloten mag worden toch niet minder interessant?

Misschien dat je daar iets inhoudelijks over toe te voegen hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 09-04-2023 14:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 15:30

===

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 28-09 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bewoner Jan Jacobs liet rond 14.30 uur weten dat alle bewoners weer water hebben.
Beetje ons niet informeren ;( Maar fijn dat het geregeld is :)

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 09-04-2023 15:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 19:34

Oekol

waka waka hey hey

Ah joh. Allang weer water. d:)b
Goed paasweekend, water halen in de supermarkt op 1e paasdag gaat ook zo lastig.

Volgende keer eerder NOS er bij betrekken. Hart van Nederland heeft het laten afweten!

TS is natuurlijk nu lekker lang douchen en in bad.

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 09-04-2023 15:10 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aherin
Ik ben inderdaad net klaar met douchen :)

Nadat de lokale omroep zich er vanochtend mee bemoeid
(die hebben me letterlijk uit bed gebeld, ik had niet eens tijd om hier te kijken) heeft ging het ineens allemaal heel snel! Toen kwam de burgemeester, die heeft gezegd "fix it!". We hebben water, het pand zit op slot. Wat ik nu geleerd heb? Volgende keer meteen de media inschakelen.

wat een rare gewaarwording.

Ik weet overigens nog steeds niet of je zolang zonder water mag zitten en hoe het allemaal geregeld is. Officieel moet ik zelfs nog wat horen van de woningbouwvereniging. De monteur van Vitens heeft eerder persoonlijk contact gezocht en uit zichzelf water geleverd. Dat vond ik wel netjes. Maar dat zulke bedrijven maar vingertjes blijven wijzen naar elkaar, ik snap daar echt niks van.

Ik ben gewoon veel te simpel denk ik.

Het probleem met de politie was overigens dat er gewoon te weinig agenten waren. Ze hadden simpelweg niet de mankracht om er een agent bij te zetten voor een uur.

En weet je, andere buren klagen al drie jaar, ik heb me er pas drie kwart jaar geleden in gemengd. Ik vind altijd dat mensen een tweede kans verdienen. Niemand gaat naar de kleuterschool en roept "Ik word later drugsverslaafd!". Ik ben geen watje, maar ik ben ook niet iemand die meteen op zijn achterste poten staat. en zelfs nu heb ik nog medelijden met de bewoonster en die andere junks. Ergens heeft de maatschappij ze toch gefaald. De reden voor mij om met de media te praten is simpel: Toen ik gisteren de woningbouwvereniging belde voor een status update, werd de hoorn er op gegooid en ook niet meer opgenomen, andere buren werden gewoon afgebekt. Dat vind ik onbeschoft. op NOS staat dat de bewoners geïnformeerd zijn. Dat klopt, maar NIET door de woningbouwvereniging, en NIET door Vitens.

[ Voor 88% gewijzigd door Aherin op 09-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Rukapul schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:50:
Beetje geduld hebben maar wel de druk erop houden. Het verschil is niet bepaald een standaard probleem en je hebt pech dat geen van de partijen echt creatief mee wil denken (politie niet, Vitens niet, woningbouw niet).

Uiteindelijk is de woningbouw wel in gebreke met een essentiële nutsvoorziening dus bv 75% huurinhouding lijkt gepast als het bv langer dan 2 werkdagen duurt. (Check huurcommissie voor juridische basis en bluf anders wat samen met de buren.)
Nouja, DAAR zit voor mij dus het hele probleem! Natuurlijk kan je niet overal wat aan doen, en niemand had van tevoren kunnen bedenken dat er een junk zou komen die zo gek is. Maar Vrijdag avond om 22:30 is de eerste melding gedaan, toen heeft het tot 01:00 geduurd voor er een monteur was (ok, die kwam van ver, en wie verwacht er nou zo laat nog problemen, dat snap ik.) Die monteur wilde het best maken. Er was op dat moment ook politie. Maar nee, regeltjes. Regeltjes. Regeltjes.

En natuurlijk kan ik naar de supermarkt lopen en water halen. Maar ik betaal huur en water. Ik heb er toch niks mee te maken wie dat moet fiksen en wat het kost. Hoe mensen te woord gestaan zijn door alle partijen is gewoon schandalig. Mensen kregen te horen "er is een monteur" en dan werd de hoorn er op gegooid, terwijl er helemaal geen monteur was.

Ik ben echt benieuwd of hier nog op terug gekomen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Xander schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:59:
[...]

:? Sorry maar ik lees altijd al het hele topic voordat ik een reactie plaats.

De laatste reacties geven geen duidelijkheid over van wie die meters nou zijn. Dat is wel relevant voor het vraagstuk of / door wie een individuele woning af te sluiten zou zijn bij betalingsachterstand. Het kan goed dat de netbeheerder zich hier niet in mengt omdat het voor hen maar 1 aansluiting is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zomaar wegkomt met een betalingsachterstand bij de verhuurder.

En mooi dat het wordt opgelost (die reactie had ik behalve gelezen zelfs al geupvote), dat maakt de vraag van TS of je zomaar een dag lang van het water afgesloten mag worden toch niet minder interessant?

Misschien dat je daar iets inhoudelijks over toe te voegen hebt.
Die duidelijkheid was er ook heel lang niet. Het zit als volgt:
Er gaat een leiding vanuit de straat het eerste huis van een blok in. Dit stuk is van Vitens. Vervolgens vertakt het zich in 2 leidingen, die zijn eigendom van de woningbouw vereniging. Vervolgens komt het in elk huis door een meter, en DIE is dan wel weer van Vitens. Het gaat om 9 euro per maand, dus ik snap niet waarom iemand zou weigeren te betalen. Maar ALS iemand dus weigert, kan Vitens daar niets aan doen. Want zij kunnen dus alleen VOOR het eerste huis de kraan dicht draaien, maar dan zitten er dus 10 huizen zonder.

Ik snap best dat dat lastig uitzoeken is wie nou waarvoor verantwoordelijk is, maar waarom moet de consument daarvan de dupe zijn. Het probleem had om 01:00 al gefixt kunnen zijn als de woningbouw vereniging EN Vitens hadden gezegd "fix het, we zoeken het later wel uit. die mensen moeten zsm weer water hebben."

[ Voor 7% gewijzigd door Aherin op 09-04-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
Xander schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:41:
[...]

zie bovenstaand. Ik betaal de waterrekening aan Vitens. de watermeter is OOK van Vitens. de leiding is van de woningbouwvereniging.

Ik heb zelf een dienstverlenend beroep. Ik zal wel een uitstervend ras zijn, maar ik probeer altijd met de klant mee te denken. Naar elkaar wijzen heb ik al niet meer gedaan vanaf de kleuterschool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aherin
jezelf zien en horen... tenenkrommend! Ik ga gauw de tegeltjes poetsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:50
@Aherin Ik snap je dat je pissig bent vanwege de overlast. Aan de andere kant bestaat er ook nog zoiets als huurdersbescherming, waardoor niet iedereen direct het huurhuis uitgezet kan worden.

Je moet dus met een dossier aankomen zetten van tenminste 3! maanden aan overlast om uberhaupt een kans te maken bij de rechter voor bevel tot uitzetting. Voor het niet betalen geld momenteel zelfs 6 maanden

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Aherin
nee, je begrijpt me verkeerd. Volgens mij heb ik het nergens gezegd dat ik pissig ben door de overlast. En ik heb altijd gezegd dat ik het goed vind dat mensen niet zomaar op straat gezet kunnen worden. maar on that subject.. zoals die andere man ook al zei, ze zijn al 2,5 jaar bezig.

het probleem voor mij is dat diverse instanties vingertjes naar elkaar bleven wijzen, en ondertussen zaten wij met de gebakken peren. DAAR zit voor mij het probleem. Geen water hebben door een probleem waar niemand iets aan kan doen is een ding. geen water hebben omdat iedereen maar naar elkaar blijft wijzen, DAT vind ik een raar verhaal.

en dan tegen de media zeggen "ja, het was allemaal lastig om te regelen zo hoor!" Voortaan ga ik een bodycam dragen. :X

Ik heb er gisteren bij gestaan dat de monteur die het moest maken de woningbouwvereniging belde omdat hij er niet alleen wou blijven. En dat snap ik, je zal daar maar liggen en zo'n idioot pakt een mes of wat. Vervolgens hoort die monteur "ja dan moet je zelf de politie maar bellen!". die man heeft AN-DER-HALF uur aan de telefoon gehangen, en toen was voor hem ook de maat vol en is hij weg gegaan.

En nadat de media ze benadert heeft, kan het ineens allemaal wel. ZO komt het nu op mij over.

[ Voor 48% gewijzigd door Aherin op 09-04-2023 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
meters zijn dus wel van vitens? als er niet betaald word en er zou echt wel een reden tot afsluiting zijn.. dan verzegelen ze gewoon de kraantjes bij de meter, of ze halen de meter er compleet uit en doppen de leiding af met een verzegeling er bij..

dan moet de politie de monteur ook bij staan als zijnde beveiliging / de deur te openen..

enige wat je dan wel even kan hebben afhankelijk van de situatie is dat ze tijdelijk de druk er af moeten halen om te kunnen werken zonder meteen een indoor zwembad te maken ;)

en als ze hem echt alleen af kunnen doppen omdat er voor de meter zelf geen afsluiter zit, dan zijn ze ook knettergek als ze die dop er af willen halen om water te stelen natuurlijk...
en verzegeling verbreken word je ook niet blij van als je gepakt wordt.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Aherin schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:03:
Geen water hebben door een probleem waar niemand iets aan kan doen is een ding.
Mijn analyse is dat de woningcorporatie hier onvoldoende heeft gedaan. De woning kon desnoods ook tijdelijk ontruimt worden en dat kan gevorderd worden in kort geding op grond van art. 558 Rv.

Het is namelijk vrij simpel: het ontbreken van stromend water in een huurwoning is een zeer ernstig gebrek (zowel art. 7:204 lid 2 BW als volgens de definitie van de Huurcommissie, bijvoorbeeld A5 pagina 14 van het gebrekenboek) en dat kan natuurlijk niet een week blijven bestaan omdat een monteur niet naar binnen wil (wat op zich ook weer begrijpelijk is).

Wat jullie dus (in theorie) hadden kunnen doen is in kort geding procederen tegen de woningcorporatie als die van plan was het gebrek inderdaad een week te laten bestaan en zou nalaten de huurders tijdelijk te laten ontruimen vanwege herstel van het gebrek als dat nodig zou zijn geweest. Een kort geding vonnis kan als het moet nog dezelfde dag worden gewezen en als een deurwaarder had betekent op dinsdag had je vermoedelijk uiterlijk op dinsdag weer water als een rechter daarin was meegegaan (wat ik wel vermoed).

Maar goed, het is allemaal nakaarten achteraf. Hebben jullie een huurdersorganisatie zoals een vereniging of stichting? Dat is voor de helderheid wat anders dan een huurderscommissie.

Een huurdersorganisatie kan namelijk overleg afdwingen met de verhuurder op grond van de art. 5b lid 4 Wet op het overleg huurders verhuurder en daar zou dit voorval een onderwerp van gesprek kunnen zijn. Wat je eigenlijk wil is dat de verhuurder beleid hanteert op grond waarvan vooraf duidelijk is waartoe de verhuurder verplicht is in zulke gevallen waarbij een huurder weigert om mee te werken, zodat de huurders niet met een kluitje in het riet worden gestuurd.

Let ook op dat een gebrek zoals dit dat bijvoorbeeld een week voortduurt op grond van de criteria in het gebrekenboek kan resulteren in een huurkorting van maximaal 80% gedurende die week. De Huurcommissie neemt echter alleen gebreken in behandeling als dat gebrek tenminste zes weken bestaat, dus dat moet dan ook via een rechter. De oorzaak van het gebrek is irrelevant. Alleen bij bijkomende schade kan de verhuurder waarschijnlijk niet aangesproken worden, omdat het gebrek is veroorzaakt door de huurders in die woning. Die schade moet dan worden verhaald op die andere huurder (hoewel dat in dit geval waarschijnlijk weinig zou opleveren). Gezien de (achteraf) zeer korte duur van dit gebrek is het waarschijnlijk wat onzinnig om over huurkorting te beginnen.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou/jullie.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Je regionale dagblad bellen. Redactie is doorgaans zeer blij met dit soort tips/zaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:32
DutchChelsea schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:19:
Je regionale dagblad bellen. Redactie is doorgaans zeer blij met dit soort tips/zaken
Ik denk niet dat die er nog iets mee gaan doen, nu het al bij de NOS en de regionale omroep geweest is, en opgelost is :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

"Ik denk dat ze nattigheid voelen" _O_
Waar is de TV Draait Door voor zulke mooie quotes? :D

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Huurverzekering aanspreken. Huis is niet bewoonbaar. Hotel en indienen bij huurverzekering. Die kunnen kosten terughalen bij de persoon die de oorzaak is.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Aherin schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:11:
Ik weet overigens nog steeds niet of je zolang zonder water mag zitten en hoe het allemaal geregeld is.
Er is dus wel toegezegd dat je water kan kopen en declareren. Stromend water uit een leiding is geen basis recht, wel dat je water beschikbaar hebt. Vaak zie je dat ze op zulke momenten of met een tankwagen drinkwater in de straat komen staan, of dat je een partij flessen met water krijgt. Hoe dat het beste te regelen is in zo'n weekend is een tweede. Vandaar ook koop maar in de winkel en declareer het later.
Aherin schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:21:
Nouja, DAAR zit voor mij dus het hele probleem! Natuurlijk kan je niet overal wat aan doen, en niemand had van tevoren kunnen bedenken dat er een junk zou komen die zo gek is. Maar Vrijdag avond om 22:30 is de eerste melding gedaan, toen heeft het tot 01:00 geduurd voor er een monteur was (ok, die kwam van ver, en wie verwacht er nou zo laat nog problemen, dat snap ik.) Die monteur wilde het best maken. Er was op dat moment ook politie. Maar nee, regeltjes. Regeltjes. Regeltjes.
Een veilige werkplek is wel belangrijk, dat de monteur zelf wel risico wilt lopen betekend nog niet dat de werkgever daar in mee moet gaan. Je kan de situatie al voorstellen dat de monteur wel aan het werk ging en daarna werd aangevallen door een (groep) junk(s). Zolang je als werkgever niet een veilige werkplek kan garanderen dan ben ik eerder blij dat je toch nog wat langer hebt moeten wachten ;)

Verder super om te horen dat het probleem is opgelost.

En woningbouwvereniging en goede communicatie zijn vaak ver te zoeken. Pas als het een probleem wordt voor de woningbouwvereniging zie je opeens een woordvoerder verschijnen met een strak verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-04-2023 03:52 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:04
Dennism schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:33:
Ik heb één waterafsluiting meegemaakt en dat was bij mij persoonlijk :+ . Hiervoor is bij mij niemand binnen geweest, op een dag kwam ik thuis uit mijn werk en had ik geen water meer.

Wat er dus was gebeurd is dat ik mijn verhuizing had doorgegeven en ik was als klant geregisteerd op het nieuwe adres. Blijkbaar had ik echter een laatste deel van het proces verzuimd (afmelden oude adres o.i.d.). Er werd dus al een aantal maanden geen geld meer afgeschreven maar gezien het kleine bedrag heb ik dat nooit doorgehad. Er zijn allerlei brieven en herinneringen gestuurd maar die gingen nog naar mijn oude adres.

Eerste wat is wist was een briefje in de bus "uw water is afgesloten vanwege niet betalen na meerdere herinneringen. Om het water weer aan te laten sluiten achterstallig bedrag voldoen + iets van €300 kosten voor het af en weer aansluiten".

Bij het waterleidingbedrijf was ik bekend als klant en was zowel een mailadres als een telefoonnummer bekend. Blijkbaar leek het hen logisch om bij geen reactie op brieven (in een tijd waarin een verhuizing bekend was) een monteur op pad te sturen i.p.v. eens proberen te mailen of bellen.

Ik heb het achterstallige bedrag direct voldaan en daarna telefonisch laten weten wat ik van hun proces en voorstel m.b.t. de aan/afsluitkosten vond. Die keutel werd weer ingetrokken en de volgende dag werd het water weer aangesloten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 03:50:

[...]

Een veilige werkplek is wel belangrijk, dat de monteur zelf wel risico wilt lopen betekend nog niet dat de werkgever daar in mee moet gaan. Je kan de situatie al voorstellen dat de monteur wel aan het werk ging en daarna werd aangevallen door een (groep) junk(s). Zolang je als werkgever niet een veilige werkplek kan garanderen dan ben ik eerder blij dat je toch nog wat langer hebt moeten wachten ;)

Verder super om te horen dat het probleem is opgelost.

En woningbouwvereniging en goede communicatie zijn vaak ver te zoeken. Pas als het een probleem wordt voor de woningbouwvereniging zie je opeens een woordvoerder verschijnen met een strak verhaal.
Op dit moment was de politie er hé :) Als toen een van beide bedrijven had gezegd "los het maar op, de rest zoeken we morgen wel uit!" was het klaar geweest, dan hadden al die woningen niet eens iets gemerkt. :) Ik heb het tegen iedereen gezegd, ook tegen die monteurs zelf.. IK zou ook niet zonder begeleiding dat pand binnen gaan, dat snap ik heel goed.

We hebben verder geen bewonerscommissie oid voor zover ik weet. Vandaag wel contact gehad met de woningbouwvereniging. Ik heb er gisteren nog een mailtje achteraan gestuurd dat het grote probleem vooral het gebrek aan communicatie was. Van alle betrokken partijen. Dus er gaat zeker nog wel een staartje zijn.

Maar ook ik ben blij dat het opgelost is, en we toch niet een week (zoals in eerste instantie via waterstoringen.nl moesten vernemen) zonder water zitten. Je merkt nu pas hoeveel water je op een dag gebruikt :Y

Ik heb in elk geval geleerd dat je de volgende keer meteen de media in moet schakelen. Al was ik ook niet helemaal blij met hoe dat item neer gezet word, want dat we geen water hadden was het probleem niet. Het hele vingertjes wijzen was de reden om de media in te schakelen. Maar goed, linksom of rechtsom het heeft effect gehad, daar ben ik wel blij mee :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Aherin op 11-04-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
Real schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:59:
[...]

Mijn analyse is dat de woningcorporatie hier onvoldoende heeft gedaan. De woning kon desnoods ook tijdelijk ontruimt worden en dat kan gevorderd worden in kort geding op grond van art. 558 Rv.

Het is namelijk vrij simpel: het ontbreken van stromend water in een huurwoning is een zeer ernstig gebrek (zowel art. 7:204 lid 2 BW als volgens de definitie van de Huurcommissie, bijvoorbeeld A5 pagina 14 van het gebrekenboek) en dat kan natuurlijk niet een week blijven bestaan omdat een monteur niet naar binnen wil (wat op zich ook weer begrijpelijk is).

Wat jullie dus (in theorie) hadden kunnen doen is in kort geding procederen tegen de woningcorporatie als die van plan was het gebrek inderdaad een week te laten bestaan en zou nalaten de huurders tijdelijk te laten ontruimen vanwege herstel van het gebrek als dat nodig zou zijn geweest. Een kort geding vonnis kan als het moet nog dezelfde dag worden gewezen en als een deurwaarder had betekent op dinsdag had je vermoedelijk uiterlijk op dinsdag weer water als een rechter daarin was meegegaan (wat ik wel vermoed).

Maar goed, het is allemaal nakaarten achteraf. Hebben jullie een huurdersorganisatie zoals een vereniging of stichting? Dat is voor de helderheid wat anders dan een huurderscommissie.

Een huurdersorganisatie kan namelijk overleg afdwingen met de verhuurder op grond van de art. 5b lid 4 Wet op het overleg huurders verhuurder en daar zou dit voorval een onderwerp van gesprek kunnen zijn. Wat je eigenlijk wil is dat de verhuurder beleid hanteert op grond waarvan vooraf duidelijk is waartoe de verhuurder verplicht is in zulke gevallen waarbij een huurder weigert om mee te werken, zodat de huurders niet met een kluitje in het riet worden gestuurd.

Let ook op dat een gebrek zoals dit dat bijvoorbeeld een week voortduurt op grond van de criteria in het gebrekenboek kan resulteren in een huurkorting van maximaal 80% gedurende die week. De Huurcommissie neemt echter alleen gebreken in behandeling als dat gebrek tenminste zes weken bestaat, dus dat moet dan ook via een rechter. De oorzaak van het gebrek is irrelevant. Alleen bij bijkomende schade kan de verhuurder waarschijnlijk niet aangesproken worden, omdat het gebrek is veroorzaakt door de huurders in die woning. Die schade moet dan worden verhaald op die andere huurder (hoewel dat in dit geval waarschijnlijk weinig zou opleveren). Gezien de (achteraf) zeer korte duur van dit gebrek is het waarschijnlijk wat onzinnig om over huurkorting te beginnen.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou/jullie.
Nouja, uiteindelijk liep het met een sisser af, dus ik ben niet van plan allerlei rechtszaken etc aan te spannen! Maar het is wel nuttige info voor een volgende keer. Ik heb nog wel een klacht ingediend met name ook vanwege het wijzen en de slechte communicatie. Daar word nog op terug gekomen.

Het gaat mij niet eens om kortingen ofzo. Ik heb in mijn mail ook aangegeven dat dit soort problematiek vaker voor gaat komen gezien de afbrokkeling van de zorg. Men moet gewoon zorgen dat er een plan klaar ligt voor communicatie etc. Al deze bedrijven hebben telefoonnummers van iedereen, als er ergens in de keten iemand de moeite had genomen om ons op de hoogte te houden van eventuele vorderingen etc, dan was dat al heel anders over gekomen. Maar nu moesten we alles zelf maar bij elkaar puzzelen, en dat vind ik een kwalijke zaak.
Pagina: 1