Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 17:58

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In de hopelijk zeer nabije toekomst komt er een Warmtepomp Panasonic 9 kW Monobloc naast het huis.

De meest ideale positie (voor mij) zou zijn aan de buitenzijde t.o. de buren.
Achter deze muur waar de pomp getekend is, zit de bijkeuken en daar wil ik de VV-verdeler laten plaatsen.
Ook staat de WP daar niet in de weg (praktisch en visueel)

Nu bevindt ons huis (A) zich ongeveer 4,70 van de muur die op de erfgrens staat.
De muur is ± 2 meter hoog, begroeid met klimop.
Bovenop de muur groeit de klimop nog een dikke meter omhoog doordat er een hekwerkje opstaat.

Het raam van de slaapkamer (denk ik) van de buren ( B ) zit weer een meter of 2,5 van de muur.
Dus de totale afstand zal iets van 6,5 meter zijn.

Nu is mijn grote angst dat ik enige geluidsoverlast ga veroorzaken.
Het gaat me dan nog niet eens om de wettelijke normen.

Hoe kijken de heren & dames tweakers tegen deze schets aan?
zijn er mensen met praktijkervaring?

Ik hoorde wel al van iemand dat hij echt moest gaan luisteren om zijn Panasonic te horen, en dat hij er dan dichtbij moest gaan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWFx5rkHY8tcXMXIz-wYeEQ7olU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K7RGoTnYbboriqUBPcYdikFO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:49
Gewoon wat euro's ertegenaan gooien en een geluidsdempende omkasting plaatsen. Scheelt een fiks aantal decibels wat in jouw geval aan te raden is omdat zonder zo'n omkasting het geluid waarschijnlijk gaat weerkaatsen op alle muren. Bovendien, advies is om een warmtepomp minstens 4 à 5 meter van de erfgrens te plaatsen, in jouw geval zit je dus al te dichtbij.
Waarom zet je 'm niet om de hoek? Dan gaat het geluid in ieder geval niet rechtstreeks richting de buren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Tazzios

..

Of, voor jou misschien wat onhandiger maar voor de buren fijner; een kwartslag draaien met uitgang noorden.

Klim op is wel mooi dan kaatst het geluid al wat minder heen en weer dan kale muren.
Of het overlast geeft hangt denk ook sterk af van de al bestaande omgevingsgeluiden.

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 08-04-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:45:

Waarom zet je 'm niet om de hoek? Dan gaat het geluid in ieder geval niet rechtstreeks richting de buren.
Om de hoek is de tuin.
Ht leek me zo mooi om hem aan de zijkant te hebben.
Uit het zicht en hij neemt geen plek in die ik ergens anders voor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tazzios schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:59:
Of, voor jou misschien wat onhandiger maar voor de buren fijner; een kwartslag draaien met uitgang noorden.
Als ik hem een kwartslag draai, dan neemt hij net teveel plek in op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:20:
[...]Om de hoek is de tuin.
Ht leek me zo mooi om hem aan de zijkant te hebben.
Uit het zicht en hij neemt geen plek in die ik ergens anders voor kan gebruiken.
Maar in de tuin met een omkasting en een plantje ervoor is ie toch ook uit het zicht?
En meestal, wanneer ik iets ga aanschaffen dan reserveer ik daar een plekje voor. Je wilt comfort hebben, is het dan zo erg om daar een klein stukje van de tuin voor 'op te offeren'?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Het hangt er ook heel erg van af wanneer hij luid gaat draaien en hoe gevoelig de buren zijn voor geluid. Een nieuw geluid zal snel als vervelend ervaren worden. En heel veel warmtepompen hoor je nauwelijks als ze niet hard aan het werk zijn. Maar zeker in de zomer, met vloerverkoeling, of bij het maken van SWW dan zal hij behoorlijk optoeren en kan ook de stilste machine overlast veroorzaken.

De overheid heeft ook een fijne rekentool beschikbaar gesteld waarmee je de geluidsimpact makkelijk kunt berekenen. Is een excel document waarbij je wat getallen invoert en dan laat hij zien wat de geluidsdruk is. Nadat ik dit gedaan heb ook de locatie van de buitenunit aangepast. Staat bij mij nu onder het verhoogde terras. En ondanks dat dit Daikin model ook 1 van de meest stille units zou moeten zijn ben ik blij dat ik hem niet te dicht bij m’n slaapkamer raam heb staan en zal ik er in de zomer ook af en toe nog van balen dat hij dan in de tuin staat te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
walletje-w schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:10:
Het hangt er ook heel erg van af wanneer hij luid gaat draaien en hoe gevoelig de buren zijn voor geluid. Een nieuw geluid zal snel als vervelend ervaren worden. En heel veel warmtepompen hoor je nauwelijks als ze niet hard aan het werk zijn. Maar zeker in de zomer, met vloerverkoeling, of bij het maken van SWW dan zal hij behoorlijk optoeren en kan ook de stilste machine overlast veroorzaken.

De overheid heeft ook een fijne rekentool beschikbaar gesteld waarmee je de geluidsimpact makkelijk kunt berekenen. Is een excel document waarbij je wat getallen invoert en dan laat hij zien wat de geluidsdruk is. Nadat ik dit gedaan heb ook de locatie van de buitenunit aangepast. Staat bij mij nu onder het verhoogde terras. En ondanks dat dit Daikin model ook 1 van de meest stille units zou moeten zijn ben ik blij dat ik hem niet te dicht bij m’n slaapkamer raam heb staan en zal ik er in de zomer ook af en toe nog van balen dat hij dan in de tuin staat te blazen.
Heb je een link naar die tool?

Ik ga de WP alleen voor VV gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:54:
[...]Heb je een link naar die tool?
1e hit google: "rijksoverheid rekentool warmtepomp"
Een beetje zelfinitiatief is hier wel aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:56
Ik heb een Pana 9kWJ monobloc. Dat ding is echt fluiterstil, maar als hij flink gas geeft dan hoor je hem gerust op 4-5 meter afstand omdat het weerkaatst tussen de huizen. Dat is dus als hij echt op 65 Hz staat te stampen bij een defrost of als hij net na een nachtverlaging in de ochtend aan gaat.
Maar hier heeft iedereen dubbelglas + geen raamroosters dus je hoort echt 0.0 binnen. Bij in bedrijf stellen moest ik steeds ladder op klimmen om te zien of hij wel wat doet (hij staat op aanbouw) ...

Dus TLDR: Hebben die buren raamroosters ? Zoniet lijkt het me sterk dat ze wat gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Lollercopter schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:57:
Ik heb een Pana 9kWJ monobloc. Dat ding is echt fluiterstil, maar als hij flink gas geeft dan hoor je hem gerust op 4-5 meter afstand omdat het weerkaatst tussen de huizen. Dat is dus als hij echt op 65 Hz staat te stampen bij een defrost of als hij net na een nachtverlaging in de ochtend aan gaat.
Maar hier heeft iedereen dubbelglas + geen raamroosters dus je hoort echt 0.0 binnen. Bij in bedrijf stellen moest ik steeds ladder op klimmen om te zien of hij wel wat doet (hij staat op aanbouw) ...

Dus TLDR: Hebben die buren raamroosters ? Zoniet lijkt het me sterk dat ze wat gaan horen.
Raamroosters zal ik morgen eens kijken.
Dubble of triple glas... geen idee.
Ze hebben wel een airco tegen de achtergevel hangen, dus denk dat de ramen meestal dicht zullen zijn ('s zomers dan)

Dan doe ik maar niet aan nachtverlaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:57:
[...]

1e hit google: "rijksoverheid rekentool warmtepomp"
Een beetje zelfinitiatief is hier wel aanbevolen.
Ik had gezocht, maar blijkbaar verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:56
Rzaan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:04:
[...]

Raamroosters zal ik morgen eens kijken.
Dubble of triple glas... geen idee.
Ze hebben wel een airco tegen de achtergevel hangen, dus denk dat de ramen meestal dicht zullen zijn ('s zomers dan)

Dan doe ik maar niet aan nachtverlaging :)
Als je het goed doet staat die warmtepomp continu op laag vermogen te pruttelen en hoor je niks. Die dagen bij 1C buiten temperatuur zijn een ander verhaal, elk uur gaat hij dan ontdooien en vol gas. Zelfs al hebben ze raamroosters denk ik dat het wel losloopt trouwens als ik die schets zo zie. Er zit dus gewoon een volle muur van 2 meter tussen ? Of zit dat raam van die buren hoger boven die muur ?

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 08-04-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Lollercopter schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:15:
[...]

Als je het goed doet staat die warmtepomp continu op laag vermogen te pruttelen en hoor je niks. Die dagen bij 1C buiten temperatuur zijn een ander verhaal, elk uur gaat hij dan ontdooien en vol gas. Zelfs al hebben ze raamroosters denk ik dat het wel losloopt trouwens als ik die schets zo zie. Er zit dus gewoon een volle muur van 2 meter tussen ? Of zit dat raam van die buren hoger boven die muur ?
Ja, dat raam is op de 1ste etage.
Dus vanuit de W{ kun je het raampje zien (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:04:
[...]Ik had gezocht, maar blijkbaar verkeerd.
En? Wat zegt de rekentool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:29:
[...]

En? Wat zegt de rekentool?
Nog niet gedaan.
Bezoek en nu zo meteen naar bed.
Nog even al mijn topics doorlopen, want er komt een grote verbouwing aan.

Snel even gekeken. Daar moet ik wel voor gaan zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 08-04-2023 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
@HaTe Heeft een mooi overzicht gemaakt van de verschillende specificaties. HaTe in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" wellicht heb je daar nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:40

DjVe

Hatsaflats!

Lollercopter schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:57:

Zelfde ervaring met een 5kW monoblock van Panasonic. Hangt nagenoeg onder mijn slaapkamerraam en je hoort hem niet. Alleen bij een defrost een kleine brom (nachtverlaging heb ik niet). Moet wel toegeven dat er niets is wara het geluid tegen kan weerkaatsen (bebouwing is meer dan 100m verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 08:16
Zelf in het verleden ook een 5KW monoblock gehad en deze stond op de oprit. Iedere ochtend in de auto gestapt en je hoorde hem zelden. Pas bij de lagere temperaturen begon je iets te horen.. Kleine brom en wat lucht verplaatsing. Een auto die door de straat rijdt maakt veel meer lawaai.

Heb nu en pana split versie. Hierop zit een fluister stand. Deze zorgt ervoor dat de compressor minder toeren maakt. Dit heeft een paar voordelen:
1. minder geluid
2. Doordat er minder vermogen beschikbaar is, is het temperatuur verschil tussen aanvoer en afvoer lager. Bij het opwarmen van mijn SWW vat zorgt dit ervoor dat het water warmer wordt. De unit stopt bij 59 graden en SWW kwam maar tot 54 graden, met fluister stand tot 57 graden. Hierdoor kan ik de legionella run doen op alleen de warmtepomp.

Nadeel:
Afgelopen winter in december tijdens de koude dagen moest ik de fluister stand eraf halen toen me opviel dat de woning niet geheel warm werd.

Andere vraag:
Is 9KW niet veel te veel? Deze units leveren echt 9KW bij -15 graden. Zelfs de 5KW unit was voldoende om een woning uit 1993 met 110m2 warm te stoken bij -15.

Heb nu een 7KW die doet een woning van 165m2 uit 1993 met SWW. Deze verwarmt de vloerverwarming beneden á 90m2. En bij ons staat de kachel altijd op 24 graden beneden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld gekozen om ook airco's op te hangen. Die gebruik ik s'avonds een enkele keer als het fris is omdat je hiermee snel een graad kunt verwarmen.
Ook zou ik als de WP kapot gaat de woning kunnen verwarmen met airco's. Hierdoor ben ik minder afhankelijk van de WP.
SWW vat heb ik voorzien van een verwarmingsspiraal. Mocht de WP kapot gaan behoud ik ook gewoon warmwater.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrNOnamE schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:42:

Andere vraag:
Is 9KW niet veel te veel? Deze units leveren echt 9KW bij -15 graden. Zelfs de 5KW unit was voldoende om een woning uit 1993 met 110m2 warm te stoken bij -15.
De normale 9J doet 7,5kW bij -10C. Waar haal jij die 9kW vandaan? Of dacht je dat het om een T-CAP ging?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb nog even mij gedachten laten gaan over mijn 'probleem' met de geluidsoverlast, en wat er hier zoal geopperd werd.

Met wat aanpassingen zou ik wellicht ook mijn WP aan de achterzijde van het huis kunnen plaatsen.
De groene rechthoek.
Moet goed kijken of het allemaal past tussen de buitendeur (naar de bijkeuken) en een groot raam met schuipui van de keuken.
Ook moet ik kijken waar ik dan de verdeler ga plaatsen.
Ik heb hem nu in rood ingetekend op die plek, omdat dit me de meest logische plek lijkt.

Wordt nog even kijken hoe, want de muur waar hij dan tegenaan zou moeten komen, staat er nog niet.
Die wand wordt pas geplaatst als er nieuwe vloer (Schuimbeton + Dekvloer) staat.
En in de dekvloer komt weer de VV.
Dus effe uitvogelen hoe ik dat doe qua volgorde.

De warmtepomp zou ik dan kunnen omkasten en misschien wat plantjes erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZkEWYxoGvgCObVfHgcDt6HH2yg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zwhBs4KmvsBkDAOZgYBlNW8y.jpg?f=user_large

A = mijn huis
B = de buren
Rood = Verdeler VV
Groen = WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rzaan schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:38:
Ik heb nog even mij gedachten laten gaan over mijn 'probleem' met de geluidsoverlast, en wat er hier zoal geopperd werd.

Met wat aanpassingen zou ik wellicht ook mijn WP aan de achterzijde van het huis kunnen plaatsen.
De groene rechthoek.
Moet goed kijken of het allemaal past tussen de buitendeur (naar de bijkeuken) en een groot raam met schuipui van de keuken.
Ook moet ik kijken waar ik dan de verdeler ga plaatsen.
Ik heb hem nu in rood ingetekend op die plek, omdat dit me de meest logische plek lijkt.

Wordt nog even kijken hoe, want de muur waar hij dan tegenaan zou moeten komen, staat er nog niet.
Die wand wordt pas geplaatst als er nieuwe vloer (Schuimbeton + Dekvloer) staat.
En in de dekvloer komt weer de VV.
Dus effe uitvogelen hoe ik dat doe qua volgorde.

De warmtepomp zou ik dan kunnen omkasten en misschien wat plantjes erop.

[Afbeelding]

A = mijn huis
B = de buren
Rood = Verdeler VV
Groen = WP
als je gaat voor een mono is er niks wat je tegenhoud om dat ding ergens achterin de tuin te gooien. behalve dan het vooruitzicht om een sleuf te moeten graven voor de leidingen...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:44:
[...]

als je gaat voor een mono is er niks wat je tegenhoud om dat ding ergens achterin de tuin te gooien. behalve dan het vooruitzicht om een sleuf te moeten graven voor de leidingen...
Dan moet je denk ik de leiding wel zeer goed isoleren, want anders komt het water niet erg warm aan.
Zou bij mij al snel om een meter of 30 gaan.
Wil ik hem een beetje verdekt opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:48:
[...]

Dan moet je denk ik de leiding wel zeer goed isoleren, want anders komt het water niet erg warm aan.
Zou bij mij al snel om een meter of 30 gaan.
Wil ik hem een beetje verdekt opstellen.
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

2x leggen, dus een toevoer en een retour. meteen een losse mantelbuis ernaast van 60mm of zo voor 2 stroomkabels van 2,5mm2 en wat internet en overige signaaldraden.

niet de meest budgetvriendelijke oplossing maar wel de meest efficiente omdat de verliezen met deze leidingen vrijwel nihil zijn en plaatsing eigenlijk beperkt word door je bereidwilligheid om te graven. wel 100% oplossing als het gaat om overlast. zo'n omkasting kost zelfs nog meer en doet niet veel...

SWW water doe je wel met een WBP boiler op de zolder neem ik dan even aan....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 15:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:44:
[...]

waarom zou er met mono niks aan de hand zijn? met split wel dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

No Hands schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:09:
[...]

waarom zou er met mono niks aan de hand zijn? met split wel dan?
split vind lange leidingen niet zo leuk. je efficeintie kakt dan in. das zonde. voor koelen niet zo erg, maar in verwarmingsbedrijf zeker een factor.

met mono maak je het water warm pal naast de compressor en warm/lauw water transporteren door een geisoleerde leiding is efficeinter dan heel heet gas door een dunne koperen leiding persen met een dun laagje foam erover.

splits hebben ook harde limieten qua leidinglengte, monobloks niet. je bent dan alleen beperkt door het pompvermogen, maar dat is in de meeste warmtepompen geen issue omdat de pomp al erg sterk is en zulke lange en dikke leidngen geven relatief weinig weerstand.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:12:
[...]

split vind lange leidingen niet zo leuk. je efficeintie kakt dan in. das zonde. voor koelen niet zo erg, maar in verwarmingsbedrijf zeker een factor.

met mono maak je het water warm pal naast de compressor en warm/lauw water transporteren door een geisoleerde leiding is efficeinter dan heel heet gas door een dunne koperen leiding persen met een dun laagje foam erover.
Is jouw stelling te onderbouwen met een berekening ergens? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Want ik ben het niet helemaal met je eens. split kan zonder efficiëntie verlies 25 meter verder weg staan. in dat dunne leidinkje gaat het veel sneller dan in die dikke heet water leiding. Als het sneller gaat is er minder verlies.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik denk dat ik hem voor € 32 per meter gewoon naast mijn huis zet...

De omkasting die ik dan voor ogen heb, is vooral visueel.
Gewoon een geinig houten kastje eromheen met wat blommetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

No Hands schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:16:
[...]

Is jouw stelling te onderbouwen met een berekening ergens? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Want ik ben het niet helemaal met je eens. split kan zonder efficiëntie verlies 25 meter verder weg staan. in dat dunne leidinkje gaat het veel sneller dan in die dikke heet water leiding. Als het sneller gaat is er minder verlies.
maak wel even verschil tussen koelen of verwarmen. daar zit ENORM vershil in en vrijwel alle vuistregels en documentatie hierover gaat over koelbedrijf waar dit issue niet van toepassing is. koeltechische opleidingen worden ook altijd gegeven in het oogpunt van "koelen is nuttig, warmte is afval". dus het warme deel word geen aandacht aan besteed.

de berekningen staan deels gewoon in de handleiding van de machine met een mooi tabelletje dus die kan je zo opzoeken. daar word echter alleen de harde leidingverliezen opgenoemd, niet de warmteverliezen die daar nog bovenop komen en het extra werk die de compressor moet verrichten om dat weer te compenseren zodat er nog steeds voldoende heet gas in de condensor aankomt.

vuitregels die voor alles en iedereen geld zijn er niet echt omdat er teveel variabelen zijn. fabrikanten geven daarom in hun ontwerpbijbels gewoon een correctiefactor op om zeker te weten dat de juiste hoeveelheid vermogen nog aankomt in het water. de correctiefactor die je voor kleine units aan kan houden is 15% voor 30 meter. dat is niet niks als een 9kW unit vol gas staat te stampen, dat is gewoon meer dan 1kW die je gewoon kwijt bent maar wel moet produceren. waterleiding daarintegen is slechts enkele tientallen watten kwijt over die afstand.

hier heb je de panasonic bijbel: https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

staat gewoon op pagina 83 in dit geval.

daikin en mitsubishi hebben vergelijkbare bijbels met grofweg dezelfde correctiefactoren.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Nou hebben we het in mijn geval over een Mono, dus laten we het daar hier over hebben.

Ik heb ook nog een andere optie, maar die had ik eigenlijk al uit mijn hoofd gezet.

Aan de linkerzijde is nog plaats.
Maar dan zou de WP op een soort van klein binnenplaatsje komen te staan.
Aan mijn kant zit er geen raam.
Tussen mij en het buurgebouw staat een muur van 2 meter hoog.
Het gebouw B is een praktijk die alleen op kantooruren open is.
Het gebouw C is een woning met ook geen ramen naar mij toe, behalve een balkondeur.

Ik was bang dat het extra veel herrie zou maken op zo'n binnenplaatsje.
en vroeg me ook af of er wel genoeg luchtverplaatsing kan plaatsvinden.

Ik weet ook niet goed hoe ik de WP (groen) aan de verdeler (rood) moet aansluiten die helemaal aan de andere kant komt.
Ik heb geen kruipruimte. Wel komt er een laag schuimbeton in het huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPMqSbrbF2VjDUYa2ixhyUNR8tI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vaKDAtbkkxeGBk3VRczvPmJ5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:44:
Nou hebben we het in mijn geval over een Mono, dus laten we het daar hier over hebben.

Ik heb ook nog een andere optie, maar die had ik eigenlijk al uit mijn hoofd gezet.

Aan de linkerzijde is nog plaats.
Maar dan zou de WP op een soort van klein binnenplaatsje komen te staan.
Aan mijn kant zit er geen raam.
Tussen mij en het buurgebouw staat een muur van 2 meter hoog.
Het gebouw B is een praktijk die alleen op kantooruren open is.
Het gebouw C is een woning met ook geen ramen naar mij toe, behalve een balkondeur.

Ik was bang dat het extra veel herrie zou maken op zo'n binnenplaatsje.
en vroeg me ook af of er wel genoeg luchtverplaatsing kan plaatsvinden.

Ik weet ook niet goed hoe ik de WP (groen) aan de verdeler (rood) moet aansluiten die helemaal aan de andere kant komt.
Ik heb geen kruipruimte. Wel komt er een laag schuimbeton in het huis.
[Afbeelding]
als je hem een kwart kan draaien zodat hij naar je toe blaast als je erin loopt dat het geen probleem moet zijn. je kan dan eventueel de omgeving eromheen nog voorzien van die rieten/bamboe wandpanelen die het geluid dempen als dat een factor blijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:08:
[...]

als je hem een kwart kan draaien zodat hij naar je toe blaast als je erin loopt dat het geen probleem moet zijn. je kan dan eventueel de omgeving eromheen nog voorzien van die rieten/bamboe wandpanelen die het geluid dempen als dat een factor blijkt te worden.
Hoe leg je dan een leiding naar de Verdeler?

Hoeveel vrije ruimte moet hij aan de achterzijde hebben?
En dan bedoel ik specifiek omdat hij hier zo ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:14:
[...]

Hoe leg je dan een leiding naar de Verdeler?

Hoeveel vrije ruimte moet hij aan de achterzijde hebben?
En dan bedoel ik specifiek omdat hij hier zo ingebouwd zit.
30cm is genoeg. al is wat meer ruimte zodat je erbij kan om de verdamper schoon te maken wel handiger natuurlijk. maar voor functioneren is 30cm meer dan genoeg.

leiding kan je dan met de eerder genoemde leiding doen en dan om het huis heen tot je bij de verdeler bent. dus zelfde truc alsof je naar andere kant tuin zou gaan. die leiding kan je ook in schuimbeton gooien als je een directere lijn wilt trekken.

gezien de afstand en hoe je jeelf in een hoekje werkt (ha!) denk ik dat gewoon de leiding door de hele tuin trekken en de hele machine ergens waar niemand er last van kan hebben met 100% zekerheid een betere oplossing. zit je ook niet te klooien met zo'n leiding door schuimbeton leggen.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:16:
[...]

30cm is genoeg. al is wat meer ruimte zodat je erbij kan om de verdamper schoon te maken wel handiger natuurlijk. maar voor functioneren is 30cm meer dan genoeg.
Op het binnenplaatsje staat ook al een buitenunit voor de airco.
Deze staat bij de ingang.
Dat maakt toch niks uit, denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CqsHRXEId8QJryQwY5dEa6pDfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/erJWHkvDF1FwURL7yAtLfC16.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9ouEQBOPXmRvulupVCYExjx9hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVRQSsNxUUhA1jdkCaO3IwLw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:19:
[...]

Op het binnenplaatsje staat ook al een buitenunit voor de airco.
Deze staat bij de ingang.
Dat maakt toch niks uit, denk ik?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zou hem wel iets verder van de muur trekken. das wel erg op de marge. nog afgezien dat je hem niet schoon kan maken....

en nee, ze hebben geen last van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
No Hands schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:16:
[...]

Ik heb zelf een split en kan je zeggen dat de "koelleidingen" ook warm worden en alles wat warmte afgeeft tussen bron en afgiftepunt is verlies. Dus ik ga wel mee in de claim dat langere lengtes meer verlies is.
MAAR langere CV leidingen die onderweg warmte afgeven is ook verlies. En hoeveel verschil er dan werkelijk tussen beide varianten zit weet ik niet.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:20:
[...]

ik zou hem wel iets verder van de muur trekken. das wel erg op de marge. nog afgezien dat je hem niet schoon kan maken....

en nee, ze hebben geen last van elkaar.
Die airco heeft de monteur hier geplaatst.

Maar het idee om de WP alsnog op dat verder redelijk nutteloze binnenplaatsje te positioneren, klinkt aanlokkelijk.
Ik ging er altijd ook vanuit dat de WP dan dezelfde lucht (temperatuur daarvan) bleef gebruiken.
Omdat er door de beperkingen van de muren niet genoeg 'verse' lucht werd aangevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:16:
gezien de afstand en hoe je jeelf in een hoekje werkt (ha!) denk ik dat gewoon de leiding door de hele tuin trekken en de hele machine ergens waar niemand er last van kan hebben met 100% zekerheid een betere oplossing. zit je ook niet te klooien met zo'n leiding door schuimbeton leggen.
Een leiding door schuimbeton trekken is niet echt heel moeilijk.
Je legt hem neer, zet hem eventueel vast met een gebogen draadstuk of je legt er een tegel op.
Dan daarna gewoon beton eroverheen en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De gedachte dat ik de WP ook elders neer kan zetten, door een goed geïsoleerde leiding in de grond of vloer te leggen, geeft veel mogelijkheden.
Beetje suf, maar daar stond ik nooit zo bij stil.

Aan de voorzijde van het huis is ook nog een plekje wat goed van pas komt.
Geen overlast voor niemand. Uit het zicht voor mij. Ook niet echt in het volle zicht van de overburen en voorbijgangers.
Mag vergunningsvrij, mits het geheel niet hoger is dan 1 meter en niet vast aan het huis zit.
Die 30 cm afstand heb ik sowieso nodig, dus dat komt goed.
De regels voor de welstand-commissie zijn onduidelijk.
Ga het ook niet vragen. Geen slapende honden wakker maken.
Pagina: 1