• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34
Ik ben mij aan het oriënteren voor Zonnepanelen. Het gaat op 3 x 3 panelen. Per groep van drie wil ik naar een lasdoos en daar overgaan in 3 fase. Hier heb ik voldoende info over, solar-bouwmarkt heeft hier een super video over. In de meterkast komt een PV kast met een 3 fase Q relais. Meetspoelen hebben voor mij geen directe meerwaarde, Ik vraag mij nu af moet ik toch een 3fase Envoy S metered installeren of kan ik gewoon een Envoy S-standard installeren.

Mijn speurtocht op het internet heeft mij hierover nog niet veel verder geholpen.
Hopelijk is hier een expert die mij kan informeren.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 13:29
Een envoy metered komt met extra stroommeetspoelen en de benodigde aansluitingen.

Zo kun je als extra ook je hoofdaansluiting meten en zien in de Enphase app.

Het schijnt ook dan je voorbereiding te zijn voor eventuele accus van Enphase.

• Ies Korpershoek
Bedankt

Die info had ik al gevonden.
Ik wil die spoelen niet gaan gebruiken.
Daarom mijn onzekerheid of je ook gewoon een Envoy standaard kan gebruiken.
Die ik wil voeden van één van de fase na het Q relais.
Ik begrijp dat er ook een combiner in het relais zit.
Alle data van het dak zou dus beschikbaar moeten zijn op iedere fase.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Ja, de spoelen zijn ook het enige verschil, ik geloof dat de hardware van de envoy zelf inmiddels altijd de 'metered' variant is. Ze leveren alleen de spoeltjes niet mee.

In elk geval, ja dat moet het gewoon doen om te meten wat de panelen zelf opleveren.

• S-te-fan
Oh dat het dezelfde hardware kan zijn was mij niet bekend. Ik heb hier de standard hangen, en die heeft niet die aansluitingen geloof ik.

Ik monitor ook op een andere manier mijn data, dus ik hoefde die metered ook niet.

Bij eventuele accus zie ik t tegen die tijd wel weer

• Ies Korpershoek
Dat de hardware gelijk is lijkt mij niet, gezien het prijsverschil. €194,00 t.o.v. €365,00
Ook heb ik ergens foto's van de geopende versies en daar zie je wel verschil in componenten

• S-te-fan
Sommige fabrikanten maken wel dezelfde hardware voor uitgebreide en uitgeklede varianten maar wisselen dan in firmware zodat delen niet te gebruiken zijn.

Soms is dat goedkoper dan 2 hardware lijnen. Immers zijn t hier maar een paar connectoren. Maargoed, geen idee of dat zo is dus.
Pagina: 1