Aansluiten 2e Hager Vision verdelerkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:31
Vanwege het plaatsen van een 3 fasen groep voor een elektrische kookplaat, en mogelijk in de toekomst een aansluiting voor een warmtepomp en PV installatie, wil ik de huidige Hager groepenkast (mogelijk voorloper van de huidige Vision reeks) uitbreiden met een tweede Hager groepenkast met 2 DIN-rails. In deze tweede groepenkast zal ik ook de 1 fase groep voor de elektrische auto gaan plaatsen. Deze zit nu in een aparte mini verdeler van het merk AKE. Deze mini verdeler is in 2013 geplaatst door de installateur die toen de laadpaal heeft gemonteerd. De laadpaal, voor een Renault Zoe en wordt nu voor een Tesla gebruikt, heeft altijd goed gewerkt maar ik vind de afwerking in de meterkast niet geweldig met zo'n losse mini verdeler. Dat ik de laadpaal toen niet zelf heb aangesloten kwam omdat men vanuit Renault nogal moeilijk hierover deed. Het moest via een laadpaal leverancier van Renault zodat alles conform richtlijnen van Renault aangesloten werd. Kan ik wel begrijpen omdat laadpalen voor auto's toen nog erg nieuw waren en zeker de eerste Renault Zoe's nogal kieskeurig waren met de Aarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E--4_xh58veE8B8WTULeBtl5Onc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvTDFaWn8jtgmtDbcJn1kUgk.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik het beste de tweede groepenkast aansluiten. Zie hieronder een foto van de 4 polige schakelaar (Hager SB 440) die middels een Kamrail verbonden is aan de bestaande 2 3-fase aardlekschakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvouPuoB6P8hIwiAhDxID7GCuVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15m2vo1xlNbyMgRqzETnmKLm.jpg?f=fotoalbum_large
Optie 1:
Ik verwijder de Kamrail en plaats onderin 4 verdeelklemmen in de klemmenstrook en met aansluitdraad verbind ik de uitgang van de 4-polige schakelaar op de verdeelklemmen en van daar uit ga ik dan naar de 2 bestaande aardlekschakelaars en naar de verdeelklemmen in de 2e groepenkast (die ernaast geplaatst gaat worden).
Optie 2:
Ik plaats onderin 4 verdeelklemmen en sluit daar op de aansluitdraden afkomstig van de meter. Vanaf de verdeelklemmen sluit ik dan de bestaande 4-polige schakelaar aan en ga naar een, nieuw te plaatsen, 4-polige schakelaar in de 2e groepenkast.

Welke optie adviseren jullie en waarom? Of is er nog een andere mogelijkheid die ik over het hoofd heb gezien?

Beste antwoord (via RogerSch op 29-08-2023 21:37)

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Je trekt de kam vast als de kooiklem eronder vast komt te zitten. Of dat is omdat ie leeg is of omdat er een draad in zit maakt daarvoor niks uit. De schroef klemt dus de kam en de draad naar elkaar toe en beiden zitten daardoor vast. Werkt perfect.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
Optie 1 lijkt me uitstekend (tenzij de hoofdschakelaar de ruimte biedt zowel de kamrail als losse aansluitdraad tegelijkertijd aan te sluiten, dan kunnen de bestaande aardlek schakelaars aangesloten blijven zoals ze zitten.

Optie 2 sowieso niet: dan heb je feitelijk 2 hoofdschakelaars en kun je de boel dus niet in 1 handeling spanningsloos maken (eigenlijk heb je dan dus géén hoofdschakelaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Je kan beter 3 keer een fase aardlek plaatsen (je hebt nu 2 aardlek voor 12 groepen.)
Dan kan je die kracht aardleks mooi in de nieuwe kast doen en daar krachtgroepen opzetten.

Hoofdschakelaar > verdeelblokje(of 2*draad met twin huls) {
1 fase aardleks
3 fase aardleks

[ Voor 16% gewijzigd door IplugNplay op 08-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
IplugNplay schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:33:
Je kan beter 3 keer een fase aardlek plaatsen (je hebt nu 2 aardlek voor 12 groepen.)
Dan kan je die kracht aardleks mooi in de nieuwe kast doen en daar krachtgroepen opzetten.

1 fase aardleks
3 fase aardleks
Dit,

3-fase aardlekschakelaars zijn, hoewel niet verboden, wel afgeraden voor enkelfase gebruik.
En 2 stuks voor 12 groepen is sowieso te weinig.

Inderdaad deze 2 eruit (evt hergebruiken voor krachtgroepen in de andere kast) en vervangen voor 3 stuks 2-polige, ieder op een eigen fase. 4 groepen per aardlek. Eventueel even nadenken over welke groepen je bij elkaar wil zetten op 1 ALS/Fase.

Verder inderdaad optie 1. Klinkt als een keurige oplossing.

en als laatste tip: plaats een krachtgroep en geen kookgroep voor de kookplaat. Maar gezien de tekst was dat het plan al.

[ Voor 10% gewijzigd door timberleek op 08-04-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
IplugNplay schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:33:

1 fase aardleks
3 fase aardleks
Het is de bedoeling om aan de bestaande groepenkast niets te gaan veranderen.
Voor de 3-fase groep voor tbv de kookplaat zal ik een 3-fase aardlekautomaat plaatsen. Hager ADM416G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
phYzar schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:07:
Optie 1 lijkt me uitstekend (tenzij de hoofdschakelaar de ruimte biedt zowel de kamrail als losse aansluitdraad tegelijkertijd aan te sluiten, dan kunnen de bestaande aardlek schakelaars aangesloten blijven zoals ze zitten.
Tja weet iemand het mogelijk is dat op de Hager SB440 4-polige hoofdschakelaar tegelijkertijd een kamrail en via aansluitdraad kan worden aangesloten?
Wil ik het zelf uitproberen dan moet ik de huisinstallatie spanningloos maken. Om alle computer apparatuur, NAS, domotica server etc, gecontroleerd af te sluiten is nogal wat werk. En dat kan ik ook alleen doen als mijn zoon niet aan het gamen is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
timberleek schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:33:
[...]

Dit,

3-fase aardlekschakelaars zijn, hoewel niet verboden, wel afgeraden voor enkelfase gebruik.
En 2 stuks voor 12 groepen is sowieso te weinig.

Inderdaad deze 2 eruit (evt hergebruiken voor krachtgroepen in de andere kast) en vervangen voor 3 stuks 2-polige, ieder op een eigen fase. 4 groepen per aardlek. Eventueel even nadenken over welke groepen je bij elkaar wil zetten op 1 ALS/Fase.
Tja helaas zo is het huis nieuw opgeleverd door de aannemer (ik was al niet zo tevreden met de installateur die hij had gebruikt). En ik was eigenlijk niet van plan om nu "grootschalig" de hele groepenkast te gaan ombouwen. De aflopen 17 jaar hebben wij geen problemen gehad. Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuw huis maar helaas is de glasplaat van het inbouwgasfornuis gesneuveld (gebarsten) en wij zien het nu niet zo zitten om een nieuw 5 pits gasfornuis te kopen voor zo'n 2 jaar. Indien wij voor 2025 nog geen ander huis gevonden hebben dan gaan wij zowel een warmtepomp en een PV-installatie plaatsen (en mogelijk een huisaccu). Dan laat ik een installateur de bestaande groepen ook correct in orde maken. Tot augustus 2025 hebben wij namelijk voor zo'n 7000 kWh aan elektriciteit ingekocht middels "winddelers".
timberleek schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:33:
[...]
en als laatste tip: plaats een krachtgroep en geen kookgroep voor de kookplaat. Maar gezien de tekst was dat het plan al.
Yep dat is zeker de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Als je het huis wil verkopen kan je beter wel aan het bouwbesluit/nen1010 voldoen door de aardleks te wisselen, zo ingrijpend is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
RogerSch schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:03:
Tja helaas zo is het huis nieuw opgeleverd door de aannemer (ik was al niet zo tevreden met de installateur die hij had gebruikt). En ik was eigenlijk niet van plan om nu "grootschalig" de hele groepenkast te gaan ombouwen. De aflopen 17 jaar hebben wij geen problemen gehad. Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuw huis maar helaas is de glasplaat van het inbouwgasfornuis gesneuveld (gebarsten) en wij zien het nu niet zo zitten om een nieuw 5 pits gasfornuis te kopen voor zo'n 2 jaar. Indien wij voor 2025 nog geen ander huis gevonden hebben dan gaan wij zowel een warmtepomp en een PV-installatie plaatsen (en mogelijk een huisaccu). Dan laat ik een installateur de bestaande groepen ook correct in orde maken. Tot augustus 2025 hebben wij namelijk voor zo'n 7000 kWh aan elektriciteit ingekocht middels "winddelers".
Ik snap de overweging, maar ik zou er toch eens over nadenken. Vooral omdat het imo weinig werk is.
De stroom moet er al af, de aanvoer naar de aardlekken moet er al af.

Dan is het enkel nog de draden aan de bovenkant van de aardlekken losschroeven. Aardlekken eruit klikken. Nieuwe erin en alles weer vastschroeven. Voldoe je meteen aan alle normering voor de eventuele verkoop of voor als je er blijft wonen.

Die oude aardlekschakelaar kun je gratis hergebruiken in de kast ernaast. Dan kun je een 4p automaat nemen in plaats van een alsmaar. Scheelt je ca 50 euro. Dan heb je de helft van je nieuwe aardlekken al betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Ik zal zeker over nadenken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:29

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij heb je aan de onderkant van de hoofdschakelaar plek voor zowel een kam als aders. Dan zou ik een kam plaatsten voor de 3f alamat en via de andere uitgang naar de verdeel lokken gaan.
Heb je de 12 groepen nu achter twee (3f) ALS's zitten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
timovd schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:46:
Volgens mij heb je aan de onderkant van de hoofdschakelaar plek voor zowel een kam als aders. Dan zou ik een kam plaatsten voor de 3f alamat en via de andere uitgang naar de verdeel lokken gaan.
Heb je de 12 groepen nu achter twee (3f) ALS's zitten?
Hoi, vanochtend vroeg, toen iedereen nog sliep, heb ik de installatie spanningsloos gemaakt om te controleren of je zowel een kamrail als ook aansluitdraden tegelijkertijd kunt aansluiten op de Hager SB 440. En dat blijkt inderdaad te kunnen. Dus vooralsnog, om zo snel mogelijk een 3 fase groep te hebben voor de elektrische kookplaat, zal ik de tweede groepenkast middels aansluitdraden op de bestaande Hager SB 440 aansluiten en laat ik de bestaande groepenkast m.u.v. de aansluiting voor de elektrische laadpaal voorlopig ongewijzigd.

Op de korte termijn "To Do" lijst komt dan:
1] Elektrische laadpaal vervangen voor een Tesla Gen 3 laadpaal en de groepenkast hiervoor voorzien van 3F alamat (ik ga niet voor een losse aardlek en automaat ivm de ruimte). Voordeel van de Tesla Gen 3 laadpaal is dat je de stroom kunt begrenzen waarop de auto wordt geladen en er een gelijkmatigere belasting over alle fases is.
2] De 2 3-fase alamats vervangen voor 3 1-fase alamats in de bestaande groep.

Dank allen voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
RogerSch schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:00:
2] De 2 3-fase alamats vervangen voor 3 1-fase alamats in de bestaande groep.
Je bedoelt aardlekschakelaars in plaats van aardlekautomaten (alamats). ;)

Je kunt de huidige kamrail vervangen door deze:
https://hager.com/nl/cata...ail-vork-3pn-16-mm-12-mod
Die past onder de hoofdschakelaar en 4x 1P+N componenten.

3x 2P aardlekschakelaars erbij:
https://hager.com/nl/cata...ls-2p-40-a-30-ma-klasse-a

De laatste 2 ongebruikte vorkjes netjes isoleren met een afschermkapje:
https://hager.com/nl/cata...anraakveilige-afscherming
Daar kun je in de toekomst eventueel nog uitbreiden, bijvoorbeeld met een 1P+N aardlekautomaat als je een 13e 1-fase groep nodig zou hebben.

En dan moet je de eindgroepen natuurlijk nog per 4 aansluiten verdeeld over de aardlekschakelaars. Ik weet niet hoe dit nu is aangesloten, maar 6x deze kamrail maakt het eenvoudig:
https://hager.com/nl/cata...il-geisoleerd-1p-4mod-40a
(3x fase + nul)
En natuurlijk nog 6 stukken draad. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Xander dank je wel. Scheelt mij weer een hoop uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Xander schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:55:
[...]
De laatste 2 ongebruikte vorkjes netjes isoleren met een afschermkapje:
https://hager.com/nl/cata...anraakveilige-afscherming
Daar kun je in de toekomst eventueel nog uitbreiden, bijvoorbeeld met een 1P+N aardlekautomaat als je een 13e 1-fase groep nodig zou hebben.
Dat is een hele goede suggestie. Dan kan ik de WCD in de meterkast, waar nu de netwerkapparatuur en alarminstallatie opzit, op een aparte groep zetten. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RogerSch
Zo ik heb maar in één keer alles besteld dus ook de benodigde onderdelen voor stap 1 en 2 van de To Do lijst. Dit dwingt mij ook om dat dan te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leime
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:59
Waarschijnlijk net te laat. Maar ik heb eventueel nog eenzelfde kast liggen die ik over had nadat ik onze groepenkast volledig heb vervangen. Mocht je er nog belang bij hebben mag je me wel een persoonlijk bericht sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0xTIaY0jK4SenB8eQ5nM5SsHgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RrN40zjAOUR60AK31F74ELV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Helaas net te laat. Alles is al besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20
RogerSch schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:00:
[...]

Hoi, vanochtend vroeg, toen iedereen nog sliep, heb ik de installatie spanningsloos gemaakt om te controleren of je zowel een kamrail als ook aansluitdraden tegelijkertijd kunt aansluiten op de Hager SB 440. En dat blijkt inderdaad te kunnen.
Hoe heb je dit gedaan? Als je de kamrail vastzet dan zit de bedrading erachter toch niet voldoende vast?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Je trekt de kam vast als de kooiklem eronder vast komt te zitten. Of dat is omdat ie leeg is of omdat er een draad in zit maakt daarvoor niks uit. De schroef klemt dus de kam en de draad naar elkaar toe en beiden zitten daardoor vast. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbinkhorst
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-02 00:10
Steyn_E schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:06:
Ik heb ook een SB440 en aan de onderkant zijn de 3-fases + N met 6mm² vanaf de hoofdzekeringen aangesloten. Aan de bovenkant van de SB440, dus achter de hoofdschakelaar zijn de 3-fases individueel aan de groepen (met aardlek) gekoppeld.

Als ik nu een kamrail zou aansluiten om de 3P+N uit te breiden naar een aardlekschakelaar zoals OP dat heeft gedaan staat de kamrail dan achter de hoofdschakelaar of er voor? M.a.w.: Is de kamrail geïsoleerd van de 6mm² 3P+N die binnenkomt? Ik ben nieuwsgierig hoe dit zit omdat je zegt dat ze met 1 en dezelfde schroef naar elkaar getrokken worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
dennisbinkhorst schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Ik heb ook een SB440 en aan de onderkant zijn de 3-fases + N met 6mm² vanaf de hoofdzekeringen aangesloten. Aan de bovenkant van de SB440, dus achter de hoofdschakelaar zijn de 3-fases individueel aan de groepen (met aardlek) gekoppeld.

Als ik nu een kamrail zou aansluiten om de 3P+N uit te breiden naar een aardlekschakelaar zoals OP dat heeft gedaan staat de kamrail dan achter de hoofdschakelaar of er voor? M.a.w.: Is de kamrail geïsoleerd van de 6mm² 3P+N die binnenkomt? Ik ben nieuwsgierig hoe dit zit omdat je zegt dat ze met 1 en dezelfde schroef naar elkaar getrokken worden.
Bij @RogerSch zijn de draden vanuit de hoofdzekeringen / meter dus aan de bovenzijde van de hoofdschakelaar aangesloten. De kamrail en de draden die hij onder de hoofdschakelaar heeft aangesloten zitten dus allemaal achter de hoofdschakelaar.

Jij kunt niet zomaar een kamrail onder je hoofdschakelaar steken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbinkhorst
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-02 00:10
Xander schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Bij @RogerSch zijn de draden vanuit de hoofdzekeringen / meter dus aan de bovenzijde van de hoofdschakelaar aangesloten. De kamrail en de draden die hij onder de hoofdschakelaar heeft aangesloten zitten dus allemaal achter de hoofdschakelaar.

Jij kunt niet zomaar een kamrail onder je hoofdschakelaar steken.
Ah, duidelijk. Dat kon ik zo snel niet opmaken uit de foto's maar nu je het zo zegt is het logisch. Bedankt!
Pagina: 1