Vanwege het plaatsen van een 3 fasen groep voor een elektrische kookplaat, en mogelijk in de toekomst een aansluiting voor een warmtepomp en PV installatie, wil ik de huidige Hager groepenkast (mogelijk voorloper van de huidige Vision reeks) uitbreiden met een tweede Hager groepenkast met 2 DIN-rails. In deze tweede groepenkast zal ik ook de 1 fase groep voor de elektrische auto gaan plaatsen. Deze zit nu in een aparte mini verdeler van het merk AKE. Deze mini verdeler is in 2013 geplaatst door de installateur die toen de laadpaal heeft gemonteerd. De laadpaal, voor een Renault Zoe en wordt nu voor een Tesla gebruikt, heeft altijd goed gewerkt maar ik vind de afwerking in de meterkast niet geweldig met zo'n losse mini verdeler. Dat ik de laadpaal toen niet zelf heb aangesloten kwam omdat men vanuit Renault nogal moeilijk hierover deed. Het moest via een laadpaal leverancier van Renault zodat alles conform richtlijnen van Renault aangesloten werd. Kan ik wel begrijpen omdat laadpalen voor auto's toen nog erg nieuw waren en zeker de eerste Renault Zoe's nogal kieskeurig waren met de Aarde.
:strip_exif()/f/image/ZvTDFaWn8jtgmtDbcJn1kUgk.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik het beste de tweede groepenkast aansluiten. Zie hieronder een foto van de 4 polige schakelaar (Hager SB 440) die middels een Kamrail verbonden is aan de bestaande 2 3-fase aardlekschakelaars.
:strip_exif()/f/image/15m2vo1xlNbyMgRqzETnmKLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 1:
Ik verwijder de Kamrail en plaats onderin 4 verdeelklemmen in de klemmenstrook en met aansluitdraad verbind ik de uitgang van de 4-polige schakelaar op de verdeelklemmen en van daar uit ga ik dan naar de 2 bestaande aardlekschakelaars en naar de verdeelklemmen in de 2e groepenkast (die ernaast geplaatst gaat worden).
Optie 2:
Ik plaats onderin 4 verdeelklemmen en sluit daar op de aansluitdraden afkomstig van de meter. Vanaf de verdeelklemmen sluit ik dan de bestaande 4-polige schakelaar aan en ga naar een, nieuw te plaatsen, 4-polige schakelaar in de 2e groepenkast.
Welke optie adviseren jullie en waarom? Of is er nog een andere mogelijkheid die ik over het hoofd heb gezien?
:strip_exif()/f/image/ZvTDFaWn8jtgmtDbcJn1kUgk.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is nu: Hoe kan ik het beste de tweede groepenkast aansluiten. Zie hieronder een foto van de 4 polige schakelaar (Hager SB 440) die middels een Kamrail verbonden is aan de bestaande 2 3-fase aardlekschakelaars.
:strip_exif()/f/image/15m2vo1xlNbyMgRqzETnmKLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 1:
Ik verwijder de Kamrail en plaats onderin 4 verdeelklemmen in de klemmenstrook en met aansluitdraad verbind ik de uitgang van de 4-polige schakelaar op de verdeelklemmen en van daar uit ga ik dan naar de 2 bestaande aardlekschakelaars en naar de verdeelklemmen in de 2e groepenkast (die ernaast geplaatst gaat worden).
Optie 2:
Ik plaats onderin 4 verdeelklemmen en sluit daar op de aansluitdraden afkomstig van de meter. Vanaf de verdeelklemmen sluit ik dan de bestaande 4-polige schakelaar aan en ga naar een, nieuw te plaatsen, 4-polige schakelaar in de 2e groepenkast.
Welke optie adviseren jullie en waarom? Of is er nog een andere mogelijkheid die ik over het hoofd heb gezien?