Mijn vraag:
Klopt mijn opbrengst wel, ondanks het uitblijven van fouten en storingen?
Afgelopen maandagmiddag (3 april) is er bij mij eindelijk ook een pv-installatie gedaan.
Onderstaande is er bij mij geïnstalleerd en gelegd:
6 * Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B 420 Watt ALL-BLACK MODULE. (2520Wp)
in een string aangesloten op:
1 * Growatt MIC 2500 TL-X omvormer (1 fase) op zolder.
De helling van het dak is ongeveer 65 graden en de oriëntatie is ZZW (200 graden t.o.v. het noorden)
zie foto hieronder:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DE00NRiQQ8B94ueISJfE45wi.jpg?f=user_large)
Er is geen schaduw aanwezig van bomen, pijpjes, andere installaties.
Nu heb ik door het stralende mooie weer dinsdag 4 april en woensdag 5 april goed naar de opbrengst kunnen kijken en vergelijken met o.a. de buurman, en nu blijkt de opbrengst zwaar teleurstellend te zijn.
Slechts op enkele momenten op 4 april liep de opbrengst op naar de verwachte waardes bij volle zon en de zon in het zuiden. Meteen daarna zakte de opbrengst weer in bij gelijkblijvende weersomstandigheden.
Op woensdag heb ik die pieken op vol vermogen niet meer terug gezien.
Hieronder de grafieken van 4 april (totaal 4,2Kwh opbrengst met 2520Wp):
/f/image/u0cCmztqP836lfF75r0S0p3j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pmY7sHJOzPbR63bBx2HLUm7y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k0Xm12kLGBsKr97gTxswfmh2.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de grafiek van mijn directe buurman, met 8 * 400Wp. Zelfde helling en oriëntatie, 14,7Kwh opbrengst:
:strip_exif()/f/image/JYvRpHa6Td2Zbexx8eO0yMZD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook op pvoutput.org gekeken en ook daar is mijn efficiëntie minder dan 30% dan van alle andere installaties op de bewuste dag.
/f/image/ojfT1uDvnjxvFKjU8X2UvhW2.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder nog wat overige parameters van de omvormer van vandaag (8 april):
/f/image/5i3sfb3fbqhUJvyuxA8ZqE0q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LfJKBfPU5VQLL92sLB48QD9u.png?f=fotoalbum_large)
Verder lijkt de installatie goed te werken. Geen storingen, faults etc.
Ook is de grid-spanning nooit boven de 230V geweest, dus niet in de buurt van de 253V.
De omvormer slaat ook niet af.
Pas ver na zonsondergang gaat hij uit en start de volgende ochtend weer netjes op.
Nou ben ik een totale noob op PV- en Electriciteitsgebied, dus vandaar de hoop dat 1 van de slimme koppen op dit forum een hint kan geven wat er aan de hand is.
De installatie is aangelegd door een erkend bedrijf, met goede reviews en ik heb uiteraard contact opgenomen met ze.
Nog geen reactie gehad, maar ze hebben het ook razend druk.
Ik hoop wat feedback hier te krijgen, zodat ik beter beslagen ten ijs kom in het contact met de installateur.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de omvormer al een paar keer gereset, maar dat hielp niks.
Ik heb Growatt gemaild over een eventuele firmware-update, maar die hebben nog niet gereageerd.
Ik denk ook dat ze mij niet ondersteunen omdat ik eerst bij mijn installateur moet zijn.
Dat zien ze natuurlijk aan de installer code.
Klopt mijn opbrengst wel, ondanks het uitblijven van fouten en storingen?
Afgelopen maandagmiddag (3 april) is er bij mij eindelijk ook een pv-installatie gedaan.
Onderstaande is er bij mij geïnstalleerd en gelegd:
6 * Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B 420 Watt ALL-BLACK MODULE. (2520Wp)
in een string aangesloten op:
1 * Growatt MIC 2500 TL-X omvormer (1 fase) op zolder.
De helling van het dak is ongeveer 65 graden en de oriëntatie is ZZW (200 graden t.o.v. het noorden)
zie foto hieronder:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DE00NRiQQ8B94ueISJfE45wi.jpg?f=user_large)
Er is geen schaduw aanwezig van bomen, pijpjes, andere installaties.
Nu heb ik door het stralende mooie weer dinsdag 4 april en woensdag 5 april goed naar de opbrengst kunnen kijken en vergelijken met o.a. de buurman, en nu blijkt de opbrengst zwaar teleurstellend te zijn.
Slechts op enkele momenten op 4 april liep de opbrengst op naar de verwachte waardes bij volle zon en de zon in het zuiden. Meteen daarna zakte de opbrengst weer in bij gelijkblijvende weersomstandigheden.
Op woensdag heb ik die pieken op vol vermogen niet meer terug gezien.
Hieronder de grafieken van 4 april (totaal 4,2Kwh opbrengst met 2520Wp):
/f/image/u0cCmztqP836lfF75r0S0p3j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pmY7sHJOzPbR63bBx2HLUm7y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k0Xm12kLGBsKr97gTxswfmh2.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de grafiek van mijn directe buurman, met 8 * 400Wp. Zelfde helling en oriëntatie, 14,7Kwh opbrengst:
:strip_exif()/f/image/JYvRpHa6Td2Zbexx8eO0yMZD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook op pvoutput.org gekeken en ook daar is mijn efficiëntie minder dan 30% dan van alle andere installaties op de bewuste dag.
/f/image/ojfT1uDvnjxvFKjU8X2UvhW2.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder nog wat overige parameters van de omvormer van vandaag (8 april):
/f/image/5i3sfb3fbqhUJvyuxA8ZqE0q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LfJKBfPU5VQLL92sLB48QD9u.png?f=fotoalbum_large)
Verder lijkt de installatie goed te werken. Geen storingen, faults etc.
Ook is de grid-spanning nooit boven de 230V geweest, dus niet in de buurt van de 253V.
De omvormer slaat ook niet af.
Pas ver na zonsondergang gaat hij uit en start de volgende ochtend weer netjes op.
Nou ben ik een totale noob op PV- en Electriciteitsgebied, dus vandaar de hoop dat 1 van de slimme koppen op dit forum een hint kan geven wat er aan de hand is.
De installatie is aangelegd door een erkend bedrijf, met goede reviews en ik heb uiteraard contact opgenomen met ze.
Nog geen reactie gehad, maar ze hebben het ook razend druk.
Ik hoop wat feedback hier te krijgen, zodat ik beter beslagen ten ijs kom in het contact met de installateur.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de omvormer al een paar keer gereset, maar dat hielp niks.
Ik heb Growatt gemaild over een eventuele firmware-update, maar die hebben nog niet gereageerd.
Ik denk ook dat ze mij niet ondersteunen omdat ik eerst bij mijn installateur moet zijn.
Dat zien ze natuurlijk aan de installer code.
[ Voor 3% gewijzigd door itmotion op 08-04-2023 18:29 ]
0592 | 6 * 420Wp ZZW 65° | pvoutput
/f/image/WveLUrpD3Y5wJ8En2v3dFDmK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HmCERCStyaJLtUaIYdX8uEAr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p5UCZDxGBnl9qxAV7fdWC9nM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TTvYFCpNuXFbTZFQkFc6AXix.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sGHQHOf6WhZcqtTFRvV9kTz7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PvFFVLIcaLJEF7KK9GqvniwG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/24SLHXzqcxZ4ItpGCHFDIhaE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UtFinxhfYQJapm7DLD2U9upo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XjmOyqX3CJKeVfBtZ7ac7MjW.png?f=fotoalbum_large)