Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veel lagere opbrengst nieuwe PV-installatie dan verwacht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itmotion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:52
Mijn vraag:
Klopt mijn opbrengst wel, ondanks het uitblijven van fouten en storingen?

Afgelopen maandagmiddag (3 april) is er bij mij eindelijk ook een pv-installatie gedaan.

Onderstaande is er bij mij geïnstalleerd en gelegd:

6 * Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B 420 Watt ALL-BLACK MODULE. (2520Wp)

in een string aangesloten op:

1 * Growatt MIC 2500 TL-X omvormer (1 fase) op zolder.

De helling van het dak is ongeveer 65 graden en de oriëntatie is ZZW (200 graden t.o.v. het noorden)

zie foto hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHWQdMlyGQtmgdO3CvPN1Qh-Ql0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DE00NRiQQ8B94ueISJfE45wi.jpg?f=user_large

Er is geen schaduw aanwezig van bomen, pijpjes, andere installaties.

Nu heb ik door het stralende mooie weer dinsdag 4 april en woensdag 5 april goed naar de opbrengst kunnen kijken en vergelijken met o.a. de buurman, en nu blijkt de opbrengst zwaar teleurstellend te zijn.

Slechts op enkele momenten op 4 april liep de opbrengst op naar de verwachte waardes bij volle zon en de zon in het zuiden. Meteen daarna zakte de opbrengst weer in bij gelijkblijvende weersomstandigheden.

Op woensdag heb ik die pieken op vol vermogen niet meer terug gezien.

Hieronder de grafieken van 4 april (totaal 4,2Kwh opbrengst met 2520Wp):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TfKAknXPMmdum0AjwUc2Z1a-Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0cCmztqP836lfF75r0S0p3j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D38VnOOQzaCaQnJ_bkb6ujPWdbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmY7sHJOzPbR63bBx2HLUm7y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWbSVyzTSyJyifgDLYQo4DJKN0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k0Xm12kLGBsKr97gTxswfmh2.png?f=fotoalbum_large

Hieronder de grafiek van mijn directe buurman, met 8 * 400Wp. Zelfde helling en oriëntatie, 14,7Kwh opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1J7il7tKEPADt9tGOzm9W1vha4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYvRpHa6Td2Zbexx8eO0yMZD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook op pvoutput.org gekeken en ook daar is mijn efficiëntie minder dan 30% dan van alle andere installaties op de bewuste dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzQOpgCF43Z20jwMoJ0Ux_8-Cq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojfT1uDvnjxvFKjU8X2UvhW2.png?f=fotoalbum_large

Hieronder nog wat overige parameters van de omvormer van vandaag (8 april):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyMn68Pef6mNGjwHi7SLhhgbmq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5i3sfb3fbqhUJvyuxA8ZqE0q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_qYV-lteaEMwDoGA2JRlCkhhKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LfJKBfPU5VQLL92sLB48QD9u.png?f=fotoalbum_large

Verder lijkt de installatie goed te werken. Geen storingen, faults etc.
Ook is de grid-spanning nooit boven de 230V geweest, dus niet in de buurt van de 253V.

De omvormer slaat ook niet af.
Pas ver na zonsondergang gaat hij uit en start de volgende ochtend weer netjes op.

Nou ben ik een totale noob op PV- en Electriciteitsgebied, dus vandaar de hoop dat 1 van de slimme koppen op dit forum een hint kan geven wat er aan de hand is.

De installatie is aangelegd door een erkend bedrijf, met goede reviews en ik heb uiteraard contact opgenomen met ze.
Nog geen reactie gehad, maar ze hebben het ook razend druk.

Ik hoop wat feedback hier te krijgen, zodat ik beter beslagen ten ijs kom in het contact met de installateur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb de omvormer al een paar keer gereset, maar dat hielp niks.
Ik heb Growatt gemaild over een eventuele firmware-update, maar die hebben nog niet gereageerd.

Ik denk ook dat ze mij niet ondersteunen omdat ik eerst bij mijn installateur moet zijn.
Dat zien ze natuurlijk aan de installer code.

[ Voor 3% gewijzigd door itmotion op 08-04-2023 18:29 ]

0592 | 6 * 420Wp ZZW 65° | pvoutput

Alle reacties

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 22:57
Je kan even op de website inloggen en instellingen bekijken :

server.growatt.com

Onder de grafiek zie je dan de omvormer met rechtsonder settings/instellingen. Maak even wat screenshots van de instellingen rondom voltage, regulation parameters, power ratio enz. Misschien staat er ergens een instelling verkeerd. Het kan natuurlijk ook zijn dat je net niet helemaal stabiel thuis is en je daarvoor problemen hebt omdat de omvormer waardes ziet die buiten de norm vallen.
Je voltage is lager als bij de meeste woningen maar niet problematisch laag maar dat zegt niets over het aantal hz en die staat bij growatt echt strak afgestemd met een marge van 0.1 hz beide kanten op.

• itmotion
Ik denk dat je onderstaande parameters bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiodHTfcbucs6MrcrnEQPCMDDAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WveLUrpD3Y5wJ8En2v3dFDmK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu8E1kIhofNFmhN1cuisYoJNa28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmCERCStyaJLtUaIYdX8uEAr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aEV06SBEIUS6EUJ36m3o4cCnmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5UCZDxGBnl9qxAV7fdWC9nM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door itmotion op 08-04-2023 17:08 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 22:57
Ok dat is hetzelfde als mijn omvormer. Er staat ook nog een waarde van % active power ratio. Die staat ook gewoon op 100%? Zo ja zie ik geen afwijkende waardes in de omvormer in ieder geval.

Hopelijk heeft iemand anders meer ideeën.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
Heb je misschien een screenshot van vandaag met ook de opbrengst zodat we niet alleen naar de grafiek zitten te kijken.

• itmotion
Hieronder de grafiek van vandaag, met tot nu toe 0,8Kwh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPc9AdQW-m_PCy03ynZ6eSrh8N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTvYFCpNuXFbTZFQkFc6AXix.png?f=fotoalbum_large

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:53
Zie je bij meldingen wat staan? Anders zou ik terug naar de verkopende partij gaan. Er lijkt iets mis te zijn, maar wat is onduidelijk. Voltage is in orde, nullast is 38,11 dus 228 volt. Dit lijk je ook wel te hebben. Misschien een paneel defect of een connector die niet lekker zit. Want je kunt een piek van 2500 krijgen, maar niet constant wat je wel zou verwachten. Staat er naast huidig vermogen misschien een lampje met een aantal? (Niet 0) mogelijk iets wat verkeerd in de omvormer gaat. En als laatste even checken of het misschien wel wordt opgewekt maar verkeerd gerapporteerd. (Teruglevering op je meter)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 22:24
Ja, dit is niet goed. Zou idd ruim 3x zoveel moeten zijn.

Maar waar ligt het aan? Het voltage lijkt aan te geven dat de panelen het wel alle 6 doen (6x 38 ofzoiets). Omvormer zou liefst wat hogere spanning hebben (360V), maar moet het wel vanaf 80V gewoon doen. Daar zat je de hele dag boven.

Wellicht defecte omvormer? De installateur moet maar even aan het werk, maar je gevoel dat dit niet klopt, is correct :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mpp voltage is plm 30v, dus met 6 panelen moet je aan 180v zitten. Beetje aan de lage kant voor de growatt, maar die moet het er zeker op doen. Ik zou eens aansturen op andere omvormer.

Wise enough to play the fool

• itmotion
deamosreapos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:47:
Zie je bij meldingen wat staan? Anders zou ik terug naar de verkopende partij gaan. Er lijkt iets mis te zijn, maar wat is onduidelijk. Voltage is in orde, nullast is 38,11 dus 228 volt. Dit lijk je ook wel te hebben. Misschien een paneel defect of een connector die niet lekker zit. Want je kunt een piek van 2500 krijgen, maar niet constant wat je wel zou verwachten. Staat er naast huidig vermogen misschien een lampje met een aantal? (Niet 0) mogelijk iets wat verkeerd in de omvormer gaat. En als laatste even checken of het misschien wel wordt opgewekt maar verkeerd gerapporteerd. (Teruglevering op je meter)
Nee, er staat geen enkele (fout)melding. Naast het vermogen staat verder geen aantal. Ik heb het inderdaad ook vergeleken met de waardes die de slimme meter ingaan en die komen wel overeen met de waardes die de omvormer aangeeft.

• itmotion
Wilke schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:50:
Ja, dit is niet goed. Zou idd ruim 3x zoveel moeten zijn.

Maar waar ligt het aan? Het voltage lijkt aan te geven dat de panelen het wel alle 6 doen (6x 38 ofzoiets). Omvormer zou liefst wat hogere spanning hebben (360V), maar moet het wel vanaf 80V gewoon doen. Daar zat je de hele dag boven.

Wellicht defecte omvormer? De installateur moet maar even aan het werk, maar je gevoel dat dit niet klopt, is correct :)
Ik hoop dat de installateur binnenkort tijd heeft om de boel fysiek te meten. Mijn boerenverstand zegt ook dat er misschien een los contact zit. Hij heeft al wel op vol vermogen gedraaid, maar slechts korte pieken. Of inderdaad toch een defect in de omvormer, wat niet resulteert in een foutmelding.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat geven de overige grafieken zoals de PV1 POWER waarde aan, lopen die ook in lijn? Kan je op de site zo over elkaar leggen.

MPPT en GRID voltage en current kan je ook uitlijsten, misschien brengt dat nieuwe inzichten.

• itmotion
Fairy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:41:
Wat geven de overige grafieken zoals de PV1 POWER waarde aan, lopen die ook in lijn? Kan je op de site zo over elkaar leggen.

MPPT en GRID voltage en current kan je ook uitlijsten, misschien brengt dat nieuwe inzichten.
PV1 Power en AC Power 4 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7pssrA4AaUcgKJnjdCnZFUlcnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGHQHOf6WhZcqtTFRvV9kTz7.png?f=fotoalbum_large

MPPT1 Voltage en GRID Voltage 4 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWza6fm1q44Oa0FKMcSWd3DBe8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvFFVLIcaLJEF7KK9GqvniwG.png?f=fotoalbum_large

MPPT1 Current en GRID Current 4 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcAmX9IIKxfi4YtXCc3Hbywa4U8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24SLHXzqcxZ4ItpGCHFDIhaE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door itmotion op 08-04-2023 18:01 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:11
Ik ben wel benieuwd wat je installateur antwoord als je voorzichtig vraagt "of alles goed werkt", zonder aan te geven dat je al weet dat dit systeem niet werkt. Zijn reactie zegt dan genoeg over wat je aan hem hebt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Wat een aanfluiting. Dit is geen deugdelijk werkend systeem. Heb je al betaald? Zo niet dan niet betalen voordat de problemen zijn opgelost. De bal ligt bij de installateur.
Op 4 april had je een mooie parabool van de opbrengst moeten zien met een piek van rond de 2000w en een totaal opbrengst van tegen de 14kWh.

• itmotion
Uszka schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:34:
Wat een aanfluiting. Dit is geen deugdelijk werkend systeem. Heb je al betaald? Zo niet dan niet betalen voordat de problemen zijn opgelost. De bal ligt bij de installateur.
Op 4 april had je een mooie parabool van de opbrengst moeten zien met een piek van rond de 2000w en een totaal opbrengst van tegen de 14kWh.
Ik heb al wel betaald.

Vooraf een aanbetaling van 50 procent en op maandag nadat alles leek te werken de rest.

Had misschien beter de tweede helft nog even niet betaald 8)7

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyckD_QuweWgBqrQHAHQ_0fYLlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtFinxhfYQJapm7DLD2U9upo.png?f=fotoalbum_large

Even ter referentie de mijne van 4 april. De set die het meest lijkt op die van jou. Jouw overzicht lijkt veel te grillig. Die inverter lijkt niet OK, of er is een contact niet goed, met gevaar op een vlamboog. Echter had ik dan verwacht dat hij helemaal in storing zou gaan, want die inverter heeft daar een detectie voor.

Deze set is overigens 10x 335wp op een 3600wp inverter.

Feit dat je PV voltages niet wegvallen, doet mij eerder denken aan een defecte inverter, niet aan een slecht contact.

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 08-04-2023 19:16 ]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik zou deze zeker niet omruilen: Volgens de grafieken is deze omvormer in staat om van tijd de 200v ingangsspanning en ongeveer 1 Ampera ingangsstroom, ruim 5 Ampere aan de 230v te leveren. Iets wat normaal niet kan, energie bij maken… Soms maakt die zelfs van helemaal niets energie.

• itmotion
Fairy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]

Even ter referentie de mijne van 4 april. De set die het meest lijkt op die van jou. Jouw overzicht lijkt veel te grillig. Die inverter lijkt niet OK, of er is een contact niet goed, met gevaar op een vlamboog. Echter had ik dan verwacht dat hij helemaal in storing zou gaan, want die inverter heeft daar een detectie voor.

Deze set is overigens 10x 335wp op een 3600wp inverter.

Feit dat je PV voltages niet wegvallen, doet mij eerder denken aan een defecte inverter, niet aan een slecht contact.
Jouw current loopt mooi. Die van mij knalt steeds weer naar 0.

Bedankt voor je grafiek!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ErnstvV schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:33:
Ik zou deze zeker niet omruilen: Volgens de grafieken is deze omvormer in staat om van tijd de 200v ingangsspanning en ongeveer 1 Ampera ingangsstroom, ruim 5 Ampere aan de 230v te leveren. Iets wat normaal niet kan, energie bij maken… Soms maakt die zelfs van helemaal niets energie.
Dus vrij waarschijnlijk dat deze inverter niet helemaal lekker in zijn vel zit.

@TS heeft jouw inverter 1 of 2 DC ingangen? Je zou kunnen proberen de andere DC ingang te pakken en morgen te kijken wat er gebeurd.

Als hij dan wel goed gaat, kan het zijn dat je DC ingang (en MPPT) defect is. Dan moet hij sowieso omgeruild worden.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
slecht contact dan wel slechte stekker? Je zit redelijk hoog in de volts voor mijn gevoel.
Ik deel de mening van de andere tweakers, er klopt iets niet. Wat dat is durf ik zo op afstand niet te zeggen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mijn gevoel zegt een slecht geknepen stekker. Voltage is goed, maar zodra er enige vermogen er door heen gaat stort de boel in elkaar...

• itmotion
Fairy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:24:
[...]

Dus vrij waarschijnlijk dat deze inverter niet helemaal lekker in zijn vel zit.

@TS heeft jouw inverter 1 of 2 DC ingangen? Je zou kunnen proberen de andere DC ingang te pakken en morgen te kijken wat er gebeurd.

Als hij dan wel goed gaat, kan het zijn dat je DC ingang (en MPPT) defect is. Dan moet hij sowieso omgeruild worden.
1 DC ingang

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

GioStyle schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:50:
Mijn gevoel zegt een slecht geknepen stekker. Voltage is goed, maar zodra er enige vermogen er door heen gaat stort de boel in elkaar...
Dan had bij 't trekken van vermogen het voltage moeten instorten en dat gebeurd niet.

Ik ben wel heel benieuwd wat het uiteindelijk is.

• itmotion
Allen bedankt voor het meedenken!

Zodra het opgelost is, zal ik hier posten wat het issue was.

• itmotion
Update 18 april:

Omdat ik maar niks hoorde van de technische dienst van mijn installateur heb ik zelf de Growatt omvormer gereset naar de fabrieksinstellingen op 12 april rond 14:25 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7R5TyTqTxPov-fPJlIasV5WlZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjmOyqX3CJKeVfBtZ7ac7MjW.png?f=fotoalbum_large

Vrijwel direct zagen de waardes er veel mooier en stabieler uit, ondanks de verder bewolkte dag.

Na een paar dagen monitoren vind ik het er wel goed uitzien. De grafieken zijn stabiel en het pendelen van de PV1-current naar 0 is niet meer voorgekomen tot nu toe.

Gister zelfs 5.126 kWh/kW efficiëntie behaald!

Op 13 april heeft Growatt support ook nog onverwachts een firmware-update gepusht naar de omvormer, maar dat was achteraf niet nodig dus.

Kennelijk zat er dus toch iets niet goed in de omvormer, wat met een simpele factory reset opgelost is.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Das al beter! :Y

Wise enough to play the fool

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-11 22:58
Fijn dat het inmiddels goed lijkt te functioneren.

Wel een min voor de klantvriendelijkheid van de installateur die je gewoon laat tobben.
De installatie is notabene 3 april jl. pas opgeleverd.

Fatsoenshalve had er minimaal even een belletje door de technische dienst kunnen worden gepleegd om te peilen wat er mogelijk mis zou kunnen zijn, i.p.v. 2 weken radiostilte.
Het is geen halfje wit |:(

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• itmotion
Peet-je schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:05:
Fijn dat het inmiddels goed lijkt te functioneren.

Wel een min voor de klantvriendelijkheid van de installateur die je gewoon laat tobben.
De installatie is notabene 3 april jl. pas opgeleverd.

Fatsoenshalve had er minimaal even een belletje door de technische dienst kunnen worden gepleegd om te peilen wat er mogelijk mis zou kunnen zijn, i.p.v. 2 weken radiostilte.
Het is geen halfje wit |:(
Helemaal met je eens, maar blij dat het allemaal goed werkt nu. 8)

Pagina: 1