Inbouw koel/ vries combinatie temperatuur te koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:58
Mijn vraag:
Wij hebben sinds ongeveer een maand een nieuwe inbouw koel/ vries combinatie.

Nu valt ons op dat deze behoorlijk koud is (eigenlijk te goed koelt naar ons idee).
Er zit een display op met de ingestelde temperatuur.

De temperatuur hadden wij eerst ingesteld op +4, en ongeveer 2 weken terug op +5.
De ene keer geeft een losse thermometer van ons rond de 4 graden aan en de andere keer maar 0 of 1 graden (nu weet ik niet of die thermometer nog helemaal goed is want deze is al jaren oud).

De vriezer staat ingesteld op -18 en daar meet de losse thermometer zo rond de -22 graden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
AEG SCE818F6TS.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gezocht op de term "koelkast te koud" geeft als resultaat dat vaak wordt aangegeven dat het met leeftijd te maken heeft of dat je de temperatuur moet bijstellen. In dit geval gaat het om een nieuwe koelkast en wij vinden hem (vooral mijn vrouw) nog te koud.

In de handleiding staat dat je hem tussen de +4 en +8 graden kan instellen.
Gevoelsmatig voelt op +6 graden zetten wel erg hoog.

Is het normaal dat dit afwijkt van een losse temperatuurmeter, komt dit vaker voor dat de koelkast kouder is dan de ingestelde temperatuur en is het nog veilig qua bacteriën om hem nog wat hoger te zetten?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
* Even een subtiel kickje *

Iemand die hier ervaring mee heeft? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58
Misschien zijn er wat slimme functies actief? Mijn Liebherr doet dit namelijk soms ook. Die herkent of er warme zaken de koel/ vries in gaan of wanneer de deur te lang is open geweest. De vriezer gaat dan soort powerstand in richting -23 om ijsvorming zoveel mogelijk te voorkomen. Koelkast doet iets soortgelijks om de temperatuur gemiddeld goed te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Je moet de thermometer in een glas water zetten en dan pas aflezen na een dag ofzo als het water op temperatuur is. als die dan nog afwijkt dan andere halen. zou wel een analoge nemen die digitale zijn niet zo nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Toerq schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:23:
Je moet de thermometer in een glas water zetten en dan pas aflezen na een dag ofzo als het water op temperatuur is. als die dan nog afwijkt dan andere halen. zou wel een analoge nemen die digitale zijn niet zo nauwkeurig.
Dit dus. De luchttemperatuur is lastig te meten, fluctueert snel en er kunnen grote lokale verschillen zijn. Zet een half glas water in de deur of bovenin en meet het daar eens mee.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Goede tip!

Ik zal een glas water erin zetten en morgen kijken wat de thermometer aan geeft (hopende dat de thermometer waterdicht is haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Hierbij nog even een (sorry, een beetje late) update:

Ik heb het met een glas water getest, onderin en bovenin.
Bovenin hebben we tussen de 5 en 8 graden gemeten (op meerdere momenten gemeten).
Onderin hebben we tussen de 1 en 5 graden gemeten (op meerdere momenten gemeten).

De meeste keren zat het ergens tussen die temperaturen in maar die min en max hebben we ook gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@knorde Dus? Dan werkt je koelkast toch prima?

Je zei immers:
De temperatuur hadden wij eerst ingesteld op +4, en ongeveer 2 weken terug op +5.

En je meet nu bovenin 5-8 graden en onderin 1-5 graden.
M.a.w. dat lijkt me keurig, gezien de setting van 5 graden!

Toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
ehtweak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:06:
@knorde Dus? Dan werkt je koelkast toch prima?

Je zei immers:

En je meet nu bovenin 5-8 graden en onderin 1-5 graden.
M.a.w. dat lijkt me keurig, gezien de setting van 5 graden!

Toch?
Ah ok, maar het is dus normaal dat het kan verschillen en niet strak op 5 graden blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 20:56
knorde schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:30:
[...]

Ah ok, maar het is dus normaal dat het kan verschillen en niet strak op 5 graden blijft?
Heeft je koelkast een kleine ventilator?
Want warme lucht gaat naar boven en dit verschil is een duidelijk voorbeeld van stijgende warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
fietser1997 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:39:
[...]

Heeft je koelkast een kleine ventilator?
Want warme lucht gaat naar boven en dit verschil is een duidelijk voorbeeld van stijgende warme lucht.
Hij heeft no frost en heeft een ventilator bovenin zitten volgens mij (in dat blok wat bovenin in het midden zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 20:56
knorde schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:43:
[...]

Hij heeft no frost en heeft een ventilator bovenin zitten volgens mij (in dat blok wat bovenin in het midden zit).
Ik had dit natuurlijk moeten vragen mijn aanname is dat de koelkast ongeveer 1.5m hoog is (grote inhoud)
De temperatuur is altijd afhankelijk van de locatie van de thermometer in de koelkast. Zit ie boven in dan zal de temperatuur beneden altijd later zijn. Had je hiervoor de zelfde maat koelkast en viel dit verschil niet op. Of ben je nu pas gaan meten?

Maar niets om je heel erg zorgen over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
fietser1997 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:54:
[...]

Ik had dit natuurlijk moeten vragen mijn aanname is dat de koelkast ongeveer 1.5m hoog is (grote inhoud)
De temperatuur is altijd afhankelijk van de locatie van de thermometer in de koelkast. Zit ie boven in dan zal de temperatuur beneden altijd later zijn. Had je hiervoor de zelfde maat koelkast en viel dit verschil niet op. Of ben je nu pas gaan meten?

Maar niets om je heel erg zorgen over te maken.
Deze koel/vries combi is 178 cm.
Ik ben nu pas gaan meten :)

De vorige koelkast had ook geen temperatuurinstelling op graden maar op standen, dat was meer gokken :P
Maar fijn dat ik me dan geen zorgen hoef te maken, dan weet ik dat hij in orde is, top! :D

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 25-04-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 16:04
Enkele graden temperatuurverschil tussen verschillende locaties en op verschillende momenten is volledig normaal in een koelkast voor huishoudelijk gebruik.

Alleen bij professionele koelkasten voor bijvoorbeeld laboratoria en medicijnen zijn de temperaturen een stuk constanter, maar zelfs daar is enige fluctuatie niet uit te sluiten.

Zorg er gewoon voor dat je bederfelijke spullen zoveel mogelijk onderin de koelkast bewaart, zodat deze op de koudste plek liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
niels132 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:05:
Enkele graden temperatuurverschil tussen verschillende locaties en op verschillende momenten is volledig normaal in een koelkast voor huishoudelijk gebruik.

Alleen bij professionele koelkasten voor bijvoorbeeld laboratoria en medicijnen zijn de temperaturen een stuk constanter, maar zelfs daar is enige fluctuatie niet uit te sluiten.

Zorg er gewoon voor dat je bederfelijke spullen zoveel mogelijk onderin de koelkast bewaart, zodat deze op de koudste plek liggen.
Goede tip, dit zullen wij dan ook doen.

Maar het is dus ook wel normaal dat het onderin 'even' 1 of 2 graden kan zijn terwijl hij op 5 staat ingesteld?
Bedoelde meer of dat niet te koud is (of bovenin niet te warm soms). Gemiddeld klopt het in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16
knorde schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:08:
[...]

Goede tip, dit zullen wij dan ook doen.

Maar het is dus ook wel normaal dat het onderin 'even' 1 of 2 graden kan zijn terwijl hij op 5 staat ingesteld?
Bedoelde meer of dat niet te koud is (of bovenin niet te warm soms). Gemiddeld klopt het in ieder geval wel.
Heb je al eens op de verpakkingen van de producten gelezen wat daar precies staat? Houdbaar tot xx-xx-xx bij een maximale temperatuur van 4 graden. Kortom als het iets kouder is dan maakt dat niks uit.

De koelkast zet de motor aan en uit. Als je minder temperatuur verschil wilt dan moet de motor te vaak aan en uit gaan waardoor deze niet zo lang mee gaat. De motor gaat waarschijnlijk een bepaalde tijd aan als de ingestelde temperatuur is bereikt waardoor de koelkast dus 4 graden afkoelt. Dit betekend niet dat de producten ook direct 4 graden kouder zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
DutchKel schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:13:
[...]

Heb je al eens op de verpakkingen van de producten gelezen wat daar precies staat? Houdbaar tot xx-xx-xx bij een maximale temperatuur van 4 graden. Kortom als het iets kouder is dan maakt dat niks uit.

De koelkast zet de motor aan en uit. Als je minder temperatuur verschil wilt dan moet de motor te vaak aan en uit gaan waardoor deze niet zo lang mee gaat. De motor gaat waarschijnlijk een bepaalde tijd aan als de ingestelde temperatuur is bereikt waardoor de koelkast dus 4 graden afkoelt. Dit betekend niet dat de producten ook direct 4 graden kouder zijn.
Ah heldere uitleg, ik begin nu steeds meer te begrijpen hoe het werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kouder is vaak juist veel beter voor verse spullen.

Heb zelf ook een paar 0 graden lades in mn koelkast, en dat scheelt echt in de houdbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
MikeyMan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:15:
Kouder is vaak juist veel beter voor verse spullen.

Heb zelf ook een paar 0 graden lades in mn koelkast, en dat scheelt echt in de houdbaarheid.
Nooit geweten haha, maar dat is fijn om te weten :)

Pagina: 1