Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg
Festina lente
Ik hoop dat het wat onzinnige banen gaat vervangen, zodat er meer medewerkers zijn voor onderwijs, zorg, politie, etc.!Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:37:
Ik las net een artikel over ChatGPT en heb het zelf zitten uitproberen. Erg indrukwekkend.
Ik zie wel bedreiging voor de werkgelegenheid. Of ben ik daarin de enige?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Wat voor bedreiging zie je? Welke banen verwacht je te zien verdwijnen? Op zich een interessante discussie, maar als starter mag je best met meer argumenten komen.Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:37:
Ik las net een artikel over ChatGPT en heb het zelf zitten uitproberen. Erg indrukwekkend.
Ik zie wel bedreiging voor de werkgelegenheid. Of ben ik daarin de enige?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Het zal impact hebben op alle werkgelegenheid, vooral waar handjes en brains makkelijk te automatiseren zijn.President schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:46:
[...]
Ik hoop dat het wat onzinnige banen gaat vervangen, zodat er meer medewerkers zijn voor onderwijs, zorg, politie, etc.!
Dus ook standaard operaties in de zorg of het simpele aangiftes opnemen en vragen beantwoorden van burgers. Zelfs recherchewerk kan natuurlijk prima door een computer deels worden overgenomen. Meer blauw op straat zal het niet worden, juist door meer camera's en andere sensoren heb je er straks minder van nodig.
Heb je de artikelen op Tweakers al gelezen?
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=chatgpt
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 08-04-2023 14:00 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
ja goede opmerking: ik zie met name bedreiging in de volgende zaken:g0tanks schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
[...]
Wat voor bedreiging zie je? Welke banen verwacht je te zien verdwijnen? Op zich een interessante discussie, maar als starter mag je best met meer argumenten komen.
1. Tekstschrijvers
2. Vertalers
3. Programmeurs met name low-coding maar later ook hogere talen
Nee dank, dat aanstaande verbod vind ik wel heftig.AW_Bos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:58:
Heb je de artikelen op Tweakers al gelezen?
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=chatgpt
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Hoe zie je dit voor je?Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:07:
[...]
3. Programmeurs met name low-coding maar later ook hogere talen
I have stability. The ability to stab.
Het is als TS uiteraard het leukste om iets in het hok te gooien en de rest er mee te zien worstelen.g0tanks schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
[...]
Wat voor bedreiging zie je? Welke banen verwacht je te zien verdwijnen? Op zich een interessante discussie, maar als starter mag je best met meer argumenten komen.
Ja, ik denk zeker dat het een bedreiging is, niet alleen voor banen (callcenter bijvoorbeeld) maar ook voor het IQ van de mens. Want wie gaat er nu nog iets lezen om te leren als deze software je alles voor kan kauwen?
Ok, ik probeer het even uit. Zullen we Mendix nemen?SmurfLink schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:54:
[...] Hoe zie je dit voor je?Gaat ChatGPT gebruikers ondervragen over hun specificaties en die omzetten in programma's? Ik ben lowcode developer en voel me totaal niet bedreigd, gezien die code al voor me gecompileerd wordt door mijn tool, maar de menselijke hand zal altijd nodig zijn.
-------------------------------------------------------------------------------
Ken jij mendix?
Ja, ik ken Mendix! Mendix is een low-code applicatie-ontwikkelingsplatform waarmee gebruikers eenvoudig zakelijke apps kunnen bouwen zonder veel programmeerkennis. Het platform maakt gebruik van visuele modellering en een drag-and-drop interface om het ontwikkelingsproces te versnellen en te vereenvoudigen. Het is populair in bedrijfsomgevingen vanwege de snelheid waarmee apps kunnen worden gebouwd en geïmplementeerd, waardoor bedrijven hun processen kunnen stroomlijnen en hun efficiëntie kunnen verbeteren.
Kun je een voorbeeld maken in Mendix om een factuur te maken voor een klant?
Ja, ik kan je een eenvoudig voorbeeld geven van hoe je een factuur zou kunnen maken voor een klant in Mendix. Hieronder volgen de stappen:
1. Maak een entiteit aan voor de factuur, waarbij je de gegevens vastlegt die nodig zijn voor het maken van een factuur, zoals het factuurnummer, de klantgegevens, de datum, het bedrag, enzovoort.
2. Maak een formulier aan waarop de gebruiker de factuurgegevens kan invoeren. Dit formulier moet de velden bevatten die zijn vastgelegd in de entiteit die je in stap 1 hebt gemaakt.
3. Maak een microflow aan om de factuur te genereren. De microflow moet de factuurgegevens ophalen uit het formulier en deze vervolgens gebruiken om een PDF-factuur te genereren. Je kunt hiervoor gebruik maken van een externe PDF-generator of een Mendix-module die dit ondersteunt.
4. Toon de gegenereerde PDF-factuur aan de gebruiker en bied de mogelijkheid om deze te downloaden of te e-mailen naar de klant.
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe deze stappen in Mendix kunnen worden uitgevoerd:
1. Maak een entiteit aan met de naam "Factuur". Voeg de volgende velden toe: factuurnummer (type tekst), klantnaam (type tekst), datum (type datum/tijd), bedrag (type decimal), enzovoort.
2. Maak een formulier aan voor het invoeren van de factuurgegevens. Voeg op het formulier de velden toe die je in de entiteit hebt gedefinieerd.
3. Maak een microflow aan met de naam "Genereer factuur". Voeg een actie toe om de factuurgegevens op te halen uit het formulier. Gebruik vervolgens een externe PDF-generator zoals "PDFreactor" of "wkhtmltopdf" om de factuur te genereren en sla deze op in de database.
4. Maak een pagina aan voor het tonen van de gegenereerde factuur. Voeg een widget toe voor het weergeven van PDF-documenten en koppel deze aan de gegenereerde factuur. Voeg een knop toe om de factuur te downloaden of te e-mailen naar de klant.
Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van hoe je een factuur zou kunnen maken in Mendix. Afhankelijk van de complexiteit van de factureringsprocessen van je organisatie, zijn er verschillende manieren waarop je dit in Mendix zou kunnen doen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok, ik ken dat Mendix verder niet maar dit ziet er toch goed uit?
Ben met je eens dat de interactie met gebruikers hierbij belangrijk is maar dat kan ook een business consultant, hoef niet door een programmeur te gebruik.
Maar dan heb je toch nog steeds een Mendix developer nodig om dit uit te voeren? Dit is alleen maar een stappenplan...Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:23:
[...]
Ok, ik probeer het even uit. Zullen we Mendix nemen?
-------------------------------------------------------------------------------
Ken jij mendix?
Ja, ik ken Mendix! Mendix is een low-code applicatie-ontwikkelingsplatform waarmee gebruikers eenvoudig zakelijke apps kunnen bouwen zonder veel programmeerkennis. Het platform maakt gebruik van visuele modellering en een drag-and-drop interface om het ontwikkelingsproces te versnellen en te vereenvoudigen. Het is populair in bedrijfsomgevingen vanwege de snelheid waarmee apps kunnen worden gebouwd en geïmplementeerd, waardoor bedrijven hun processen kunnen stroomlijnen en hun efficiëntie kunnen verbeteren.
Kun je een voorbeeld maken in Mendix om een factuur te maken voor een klant?
Ja, ik kan je een eenvoudig voorbeeld geven van hoe je een factuur zou kunnen maken voor een klant in Mendix. Hieronder volgen de stappen:
1. Maak een entiteit aan voor de factuur, waarbij je de gegevens vastlegt die nodig zijn voor het maken van een factuur, zoals het factuurnummer, de klantgegevens, de datum, het bedrag, enzovoort.
2. Maak een formulier aan waarop de gebruiker de factuurgegevens kan invoeren. Dit formulier moet de velden bevatten die zijn vastgelegd in de entiteit die je in stap 1 hebt gemaakt.
3. Maak een microflow aan om de factuur te genereren. De microflow moet de factuurgegevens ophalen uit het formulier en deze vervolgens gebruiken om een PDF-factuur te genereren. Je kunt hiervoor gebruik maken van een externe PDF-generator of een Mendix-module die dit ondersteunt.
4. Toon de gegenereerde PDF-factuur aan de gebruiker en bied de mogelijkheid om deze te downloaden of te e-mailen naar de klant.
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe deze stappen in Mendix kunnen worden uitgevoerd:
1. Maak een entiteit aan met de naam "Factuur". Voeg de volgende velden toe: factuurnummer (type tekst), klantnaam (type tekst), datum (type datum/tijd), bedrag (type decimal), enzovoort.
2. Maak een formulier aan voor het invoeren van de factuurgegevens. Voeg op het formulier de velden toe die je in de entiteit hebt gedefinieerd.
3. Maak een microflow aan met de naam "Genereer factuur". Voeg een actie toe om de factuurgegevens op te halen uit het formulier. Gebruik vervolgens een externe PDF-generator zoals "PDFreactor" of "wkhtmltopdf" om de factuur te genereren en sla deze op in de database.
4. Maak een pagina aan voor het tonen van de gegenereerde factuur. Voeg een widget toe voor het weergeven van PDF-documenten en koppel deze aan de gegenereerde factuur. Voeg een knop toe om de factuur te downloaden of te e-mailen naar de klant.
Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van hoe je een factuur zou kunnen maken in Mendix. Afhankelijk van de complexiteit van de factureringsprocessen van je organisatie, zijn er verschillende manieren waarop je dit in Mendix zou kunnen doen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ok, ik ken dat Mendix verder niet maar dit ziet er toch goed uit?
Ben met je eens dat de interactie met gebruikers hierbij belangrijk is maar dat kan ook een business consultant, hoef niet door een programmeur te gebruik.
Ik denk dat je dit als business consultant of projectleider met een basis IT achtergrond en met hulp van ChatGPT, dit zelf ook zou kunnen.SmurfLink schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:24:
[...]Maar dan heb je toch nog steeds een Mendix developer nodig om dit uit te voeren? Dit is alleen maar een stappenplan...
En dit is de stand van nu 2023, dat ChatGPT wordt alleen maar slimmer dus op de lange termijn zal het denk ik echt wel programmeurs banen gaan kosten.Maar wellicht komen daar ChatGPT ingenieurs voor terug?
Tuurlijk kan elke dodo datGroeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:29:
[...]
Ik denk dat je dit als business consultant of projectleider met een basis IT achtergrond en met hulp van ChatGPT, dit zelf ook zou kunnen.
En dit is de stand van nu 2023, dat ChatGPT wordt alleen maar slimmer dus op de lange termijn zal het denk ik echt wel programmeurs banen gaan kosten.Maar wellicht komen daar ChatGPT ingenieurs voor terug?
Soms zal een tekstschrijver een keertje vervangen worden door een AI-tekst, de andere keer zorgt het ervoor dat je eigenlijk ook wel met 5 developers af kunt, wat je normaal met 8 developers in dezelfde tijd zou doen.
Maar net zoals met de uitvinding van de computer, en internet zelf en verbeteringen daarin, zal het ook zorgen voor het beter/sneller/effectiever maken van mensen.
Een groot bedrijf hoeft niet per se z'n hele developmentafdeling van 200 developers te ontslaan en hetzelfde werk te laten doen door 10 mensen die met AI werken. Die 200 developers die je hebt kunnen samen met AI misschien wel veel sneller, beter en goedkoper nog veel meer waarde opleveren.
Kort antwoord op de vraag of het een bedreiging van de werkgelegenheid is: it depends
The devil is in the details.
Lijkt me moeilijk.Hahn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:40:
Niet per se (alleen) ChatGPT, maar AI zal zeker wat banen of klussen kosten voor sommige mensen/groepen/beroepen. Hoe, hoeveel en wanneer precies, daar valt niks zinnigs over te zeggen.
Soms zal een tekstschrijver een keertje vervangen worden door een AI-tekst, de andere keer zorgt het ervoor dat je eigenlijk ook wel met 5 developers af kunt, wat je normaal met 8 developers in dezelfde tijd zou doen.
Maar net zoals met de uitvinding van de computer, en internet zelf en verbeteringen daarin, zal het ook zorgen voor het beter/sneller/effectiever maken van mensen.
Een groot bedrijf hoeft niet per se z'n hele developmentafdeling van 200 developers te ontslaan en hetzelfde werk te laten doen door 10 mensen die met AI werken. Die 200 developers die je hebt kunnen samen met AI misschien wel veel sneller, beter en goedkoper nog veel meer waarde opleveren.
Kort antwoord op de vraag of het een bedreiging van de werkgelegenheid is: it depends
Voorlopig kan er geen copyright of auteursrecht geclaimed worden voor de tekst die uit chatgpt rolt.
Teksten en code waar geen auteursrecht of copyright op zit heeft maar beperkte waarde voor een bedrijf.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Dit topic is gesloten.