Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-11-2023
Ik las net een artikel over ChatGPT en heb het zelf zitten uitproberen. Erg indrukwekkend.
Ik zie wel bedreiging voor de werkgelegenheid. Of ben ik daarin de enige?

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Honesty

kattenneus!

Ik denk dat je gelijk hebt maar het is ook vooruitgang, sinds de stoommachines hebben er ook minder handarbeid nodig en is de mensheid er alleen maar op vooruit gegaan.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Vult ChatGP dan tenminste de vakken FIFO? De jeugd van tegenwoordig, vertikt namelijk om FIFO te vullen en ze krijgen nog wel zo goed betaald. Maar nee, ik denk niet dat het een bedreiging voor de werkgelegenheid is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:37:
Ik las net een artikel over ChatGPT en heb het zelf zitten uitproberen. Erg indrukwekkend.
Ik hoop dat het wat onzinnige banen gaat vervangen, zodat er meer medewerkers zijn voor onderwijs, zorg, politie, etc.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:08
ChatGPT zou makkelijk een politie rapport kunnen schrijven. Scheelt agenten weer een hoop tijd

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:56

g0tanks

Moderator CSA
Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:37:
Wat voor bedreiging zie je? Welke banen verwacht je te zien verdwijnen? Op zich een interessante discussie, maar als starter mag je best met meer argumenten komen. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
President schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:46:
[...]

Ik hoop dat het wat onzinnige banen gaat vervangen, zodat er meer medewerkers zijn voor onderwijs, zorg, politie, etc.!
Het zal impact hebben op alle werkgelegenheid, vooral waar handjes en brains makkelijk te automatiseren zijn.

Dus ook standaard operaties in de zorg of het simpele aangiftes opnemen en vragen beantwoorden van burgers. Zelfs recherchewerk kan natuurlijk prima door een computer deels worden overgenomen. Meer blauw op straat zal het niet worden, juist door meer camera's en andere sensoren heb je er straks minder van nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik gebruik het af en toe om teksten anders te formuleren. Maar alsnog haal ik er wat constructieve taalfouten uit, waardoor het een beetje een digitale stagiair is wiens werk je moet nakijken. Ik zie momenteel nog geen bedreiging voor de werkgelegenheid, maar het is interessant om dit in de gaten te blijven houden. Het is niet AI wat ons dreigt in te halen, maar ook de automatisering.

Heb je de artikelen op Tweakers al gelezen?
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=chatgpt

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 08-04-2023 14:00 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:56
Hopelijk zijn we nu af van die influencers enzo. Dat soort bullshit “banen” kun je prima met AI doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
g0tanks schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
[...]
Wat voor bedreiging zie je? Welke banen verwacht je te zien verdwijnen? Op zich een interessante discussie, maar als starter mag je best met meer argumenten komen. ;)
ja goede opmerking: ik zie met name bedreiging in de volgende zaken:
1. Tekstschrijvers
2. Vertalers
3. Programmeurs met name low-coding maar later ook hogere talen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
Nee dank, dat aanstaande verbod vind ik wel heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28

Zeror

Ik Henk 'm!

Net zoals het altijd door de jaren heen gegaan is. Automatisering vervangt banen, maar creëert ook ruimte voor nieuwe banen.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:07:
[...]

3. Programmeurs met name low-coding maar later ook hogere talen
Hoe zie je dit voor je? :+ Gaat ChatGPT gebruikers ondervragen over hun specificaties en die omzetten in programma's? Ik ben lowcode developer en voel me totaal niet bedreigd, gezien die code al voor me gecompileerd wordt door mijn tool, maar de menselijke hand zal altijd nodig zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
g0tanks schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
[...]

Het is als TS uiteraard het leukste om iets in het hok te gooien en de rest er mee te zien worstelen.

Ja, ik denk zeker dat het een bedreiging is, niet alleen voor banen (callcenter bijvoorbeeld) maar ook voor het IQ van de mens. Want wie gaat er nu nog iets lezen om te leren als deze software je alles voor kan kauwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
SmurfLink schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:54:
[...] Hoe zie je dit voor je? :+ Gaat ChatGPT gebruikers ondervragen over hun specificaties en die omzetten in programma's? Ik ben lowcode developer en voel me totaal niet bedreigd, gezien die code al voor me gecompileerd wordt door mijn tool, maar de menselijke hand zal altijd nodig zijn.
Ok, ik probeer het even uit. Zullen we Mendix nemen?
-------------------------------------------------------------------------------

Ken jij mendix?

Ja, ik ken Mendix! Mendix is een low-code applicatie-ontwikkelingsplatform waarmee gebruikers eenvoudig zakelijke apps kunnen bouwen zonder veel programmeerkennis. Het platform maakt gebruik van visuele modellering en een drag-and-drop interface om het ontwikkelingsproces te versnellen en te vereenvoudigen. Het is populair in bedrijfsomgevingen vanwege de snelheid waarmee apps kunnen worden gebouwd en geïmplementeerd, waardoor bedrijven hun processen kunnen stroomlijnen en hun efficiëntie kunnen verbeteren.

Kun je een voorbeeld maken in Mendix om een factuur te maken voor een klant?

Ja, ik kan je een eenvoudig voorbeeld geven van hoe je een factuur zou kunnen maken voor een klant in Mendix. Hieronder volgen de stappen:

1. Maak een entiteit aan voor de factuur, waarbij je de gegevens vastlegt die nodig zijn voor het maken van een factuur, zoals het factuurnummer, de klantgegevens, de datum, het bedrag, enzovoort.

2. Maak een formulier aan waarop de gebruiker de factuurgegevens kan invoeren. Dit formulier moet de velden bevatten die zijn vastgelegd in de entiteit die je in stap 1 hebt gemaakt.

3. Maak een microflow aan om de factuur te genereren. De microflow moet de factuurgegevens ophalen uit het formulier en deze vervolgens gebruiken om een PDF-factuur te genereren. Je kunt hiervoor gebruik maken van een externe PDF-generator of een Mendix-module die dit ondersteunt.

4. Toon de gegenereerde PDF-factuur aan de gebruiker en bied de mogelijkheid om deze te downloaden of te e-mailen naar de klant.

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe deze stappen in Mendix kunnen worden uitgevoerd:

1. Maak een entiteit aan met de naam "Factuur". Voeg de volgende velden toe: factuurnummer (type tekst), klantnaam (type tekst), datum (type datum/tijd), bedrag (type decimal), enzovoort.

2. Maak een formulier aan voor het invoeren van de factuurgegevens. Voeg op het formulier de velden toe die je in de entiteit hebt gedefinieerd.

3. Maak een microflow aan met de naam "Genereer factuur". Voeg een actie toe om de factuurgegevens op te halen uit het formulier. Gebruik vervolgens een externe PDF-generator zoals "PDFreactor" of "wkhtmltopdf" om de factuur te genereren en sla deze op in de database.

4. Maak een pagina aan voor het tonen van de gegenereerde factuur. Voeg een widget toe voor het weergeven van PDF-documenten en koppel deze aan de gegenereerde factuur. Voeg een knop toe om de factuur te downloaden of te e-mailen naar de klant.

Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van hoe je een factuur zou kunnen maken in Mendix. Afhankelijk van de complexiteit van de factureringsprocessen van je organisatie, zijn er verschillende manieren waarop je dit in Mendix zou kunnen doen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, ik ken dat Mendix verder niet maar dit ziet er toch goed uit?

Ben met je eens dat de interactie met gebruikers hierbij belangrijk is maar dat kan ook een business consultant, hoef niet door een programmeur te gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:23:
[...]

Ok, ik probeer het even uit. Zullen we Mendix nemen?
-------------------------------------------------------------------------------

Ken jij mendix?

Ja, ik ken Mendix! Mendix is een low-code applicatie-ontwikkelingsplatform waarmee gebruikers eenvoudig zakelijke apps kunnen bouwen zonder veel programmeerkennis. Het platform maakt gebruik van visuele modellering en een drag-and-drop interface om het ontwikkelingsproces te versnellen en te vereenvoudigen. Het is populair in bedrijfsomgevingen vanwege de snelheid waarmee apps kunnen worden gebouwd en geïmplementeerd, waardoor bedrijven hun processen kunnen stroomlijnen en hun efficiëntie kunnen verbeteren.

Kun je een voorbeeld maken in Mendix om een factuur te maken voor een klant?

Ja, ik kan je een eenvoudig voorbeeld geven van hoe je een factuur zou kunnen maken voor een klant in Mendix. Hieronder volgen de stappen:

1. Maak een entiteit aan voor de factuur, waarbij je de gegevens vastlegt die nodig zijn voor het maken van een factuur, zoals het factuurnummer, de klantgegevens, de datum, het bedrag, enzovoort.

2. Maak een formulier aan waarop de gebruiker de factuurgegevens kan invoeren. Dit formulier moet de velden bevatten die zijn vastgelegd in de entiteit die je in stap 1 hebt gemaakt.

3. Maak een microflow aan om de factuur te genereren. De microflow moet de factuurgegevens ophalen uit het formulier en deze vervolgens gebruiken om een PDF-factuur te genereren. Je kunt hiervoor gebruik maken van een externe PDF-generator of een Mendix-module die dit ondersteunt.

4. Toon de gegenereerde PDF-factuur aan de gebruiker en bied de mogelijkheid om deze te downloaden of te e-mailen naar de klant.

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe deze stappen in Mendix kunnen worden uitgevoerd:

1. Maak een entiteit aan met de naam "Factuur". Voeg de volgende velden toe: factuurnummer (type tekst), klantnaam (type tekst), datum (type datum/tijd), bedrag (type decimal), enzovoort.

2. Maak een formulier aan voor het invoeren van de factuurgegevens. Voeg op het formulier de velden toe die je in de entiteit hebt gedefinieerd.

3. Maak een microflow aan met de naam "Genereer factuur". Voeg een actie toe om de factuurgegevens op te halen uit het formulier. Gebruik vervolgens een externe PDF-generator zoals "PDFreactor" of "wkhtmltopdf" om de factuur te genereren en sla deze op in de database.

4. Maak een pagina aan voor het tonen van de gegenereerde factuur. Voeg een widget toe voor het weergeven van PDF-documenten en koppel deze aan de gegenereerde factuur. Voeg een knop toe om de factuur te downloaden of te e-mailen naar de klant.

Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van hoe je een factuur zou kunnen maken in Mendix. Afhankelijk van de complexiteit van de factureringsprocessen van je organisatie, zijn er verschillende manieren waarop je dit in Mendix zou kunnen doen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, ik ken dat Mendix verder niet maar dit ziet er toch goed uit?

Ben met je eens dat de interactie met gebruikers hierbij belangrijk is maar dat kan ook een business consultant, hoef niet door een programmeur te gebruik.
Maar dan heb je toch nog steeds een Mendix developer nodig om dit uit te voeren? Dit is alleen maar een stappenplan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groeneg2
SmurfLink schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:24:
[...]Maar dan heb je toch nog steeds een Mendix developer nodig om dit uit te voeren? Dit is alleen maar een stappenplan...
Ik denk dat je dit als business consultant of projectleider met een basis IT achtergrond en met hulp van ChatGPT, dit zelf ook zou kunnen.
En dit is de stand van nu 2023, dat ChatGPT wordt alleen maar slimmer dus op de lange termijn zal het denk ik echt wel programmeurs banen gaan kosten.Maar wellicht komen daar ChatGPT ingenieurs voor terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Groeneg2 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:29:
[...]

Ik denk dat je dit als business consultant of projectleider met een basis IT achtergrond en met hulp van ChatGPT, dit zelf ook zou kunnen.
En dit is de stand van nu 2023, dat ChatGPT wordt alleen maar slimmer dus op de lange termijn zal het denk ik echt wel programmeurs banen gaan kosten.Maar wellicht komen daar ChatGPT ingenieurs voor terug?
Tuurlijk kan elke dodo dat :+ Maar dan krijg je puinzooi applicaties die niet voldoen aan de standaarden. Nu heb je ook al business consultants die soms een applicaatietje in elkaar prutsen. En dan mogen wij developers die troep opruimen en wat degelijks neerzetten. Dat je de stappen leert van ChatGPT wil niet zeggen dat je ze degelijk kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Niet per se (alleen) ChatGPT, maar AI zal zeker wat banen of klussen kosten voor sommige mensen/groepen/beroepen. Hoe, hoeveel en wanneer precies, daar valt niks zinnigs over te zeggen.

Soms zal een tekstschrijver een keertje vervangen worden door een AI-tekst, de andere keer zorgt het ervoor dat je eigenlijk ook wel met 5 developers af kunt, wat je normaal met 8 developers in dezelfde tijd zou doen.

Maar net zoals met de uitvinding van de computer, en internet zelf en verbeteringen daarin, zal het ook zorgen voor het beter/sneller/effectiever maken van mensen.

Een groot bedrijf hoeft niet per se z'n hele developmentafdeling van 200 developers te ontslaan en hetzelfde werk te laten doen door 10 mensen die met AI werken. Die 200 developers die je hebt kunnen samen met AI misschien wel veel sneller, beter en goedkoper nog veel meer waarde opleveren.

Kort antwoord op de vraag of het een bedreiging van de werkgelegenheid is: it depends ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hahn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:40:
Niet per se (alleen) ChatGPT, maar AI zal zeker wat banen of klussen kosten voor sommige mensen/groepen/beroepen. Hoe, hoeveel en wanneer precies, daar valt niks zinnigs over te zeggen.

Soms zal een tekstschrijver een keertje vervangen worden door een AI-tekst, de andere keer zorgt het ervoor dat je eigenlijk ook wel met 5 developers af kunt, wat je normaal met 8 developers in dezelfde tijd zou doen.

Maar net zoals met de uitvinding van de computer, en internet zelf en verbeteringen daarin, zal het ook zorgen voor het beter/sneller/effectiever maken van mensen.

Een groot bedrijf hoeft niet per se z'n hele developmentafdeling van 200 developers te ontslaan en hetzelfde werk te laten doen door 10 mensen die met AI werken. Die 200 developers die je hebt kunnen samen met AI misschien wel veel sneller, beter en goedkoper nog veel meer waarde opleveren.

Kort antwoord op de vraag of het een bedreiging van de werkgelegenheid is: it depends ;)
Lijkt me moeilijk.
Voorlopig kan er geen copyright of auteursrecht geclaimed worden voor de tekst die uit chatgpt rolt.

Teksten en code waar geen auteursrecht of copyright op zit heeft maar beperkte waarde voor een bedrijf.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

In dit topic wordt er op los gefilosofeerd: Ontwikkelingen omtrent Artificial Intelligence

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic kent veel overlap met Ontwikkelingen omtrent Artificial Intelligence. Ook is de ts erg mager en daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.