Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 09:15
Beste,

Mijn vraag:

Ik heb recentelijk een benq v6050 gekocht. Hier zit geen smart functies in dus heb ik er een 4k chromecast aan gehangen.

Ik had al een dolby atmos soundbar. Helaas kom ik er achter dat de projector geen ondersteuning heeft voor dolby atmos.

Hoe kan ik alsnog dolby atmos krijgen?
Is er op een of andere manier het beeld via 1 hdmi naar de projector te laten verlopen en 1 hdmi naar de soundbar voor dolby atmos geluid.

Wellicht dat de chromecast dan niet de juiste oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Projector Benq v6050
Soundbar samsung hw-q950t (dolby atmos)
4k chromecast

Ik hoop dat iemand een mooie oplossing kent!

Groet Joren

Mijn topic is direct gesloten omdat ik niet volledig de template heb ingevuld.

Wat ik al heb uitgezocht:
- atmos geluid moet via HDMI verstuurd worden
- chromecast kan niet geluid afzonderlijk versturen naar andere apparaten
- in handleiding staat niks over dolby atmos

Antwoord laatste topic:

Ik hoop dat iemand een mooie oplossing kent!

Helaas, zo werkt het op Tweakers niet. Voor een eventueel volgende topic graag de gehele template invullen. Deze is er niet voor niets en nu mis ik de eigen inzet....

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

De handleiding geeft namelijk de oplossing... Zie "07 CONNECTING AN EXTERNAL DEVICE".

De handleiding die je kan downloaden op de website van Benq v6050 zie ik nergens een oplossing om toch dolby atmos content te luisteren aangezien ze het niet ondersteunen.

Ik zoek dus een manier om het geluid vanuit de projector te omzeilen zodat ik toch dolby atmos kan luisteren.

Mvg Joren

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Heb je überhaupt naar het hoofdstuk gekeken waar ik naar linkte? Ik heb het idee van niet. Zo wel, wat is er mis met die oplossing?
atmos geluid moet via HDMI verstuurd worden
- chromecast kan niet geluid afzonderlijk versturen naar andere apparaten
- in handleiding staat niks over dolby atmos
Dit is niet wat wordt bedoelt met wat je zelf al gevonden hebt. Google op "split audio HDMI" geeft al oplossingen. Niet dat dat dè oplossing hoeft te zijn maar het ligt wel voor de hand een search daarop te doen. Soit, voor een eventueel volgende week topic.

[ Voor 113% gewijzigd door FeaR op 08-04-2023 13:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Ik heb deze handleiding gevonden online.

https://www.benq.eu/nl-nl...ojector/v6050/manual.html

Hoor graag welke jij hebt gevonden.
Hierin staat niet iets over dolby atmos of een oplossing dat je beeld en geluid kan scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jveverdingen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:49:
Ik heb deze handleiding gevonden online.

https://www.benq.eu/nl-nl...ojector/v6050/manual.html

Hoor graag welke jij hebt gevonden.
Hierin staat niet iets over dolby atmos of een oplossing dat je beeld en geluid kan scheiden.
Ok fair, daarin was ik niet duidelijk. Maar dan nog hebben we het hier niet alleen over de beamer maar ook over de sound bar en ook die heeft een handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Helaas geeft de manual van de soundbar niet de oplossing.

Eerst had ik de chromecast in de beamer. De beamer via de earc verbonden aan de soundbar ook in de earc met een hdmi 2.1 kabel.

Zojuist heb ik geprobeerd om de chromecast in de soundbar te stoppen in hdmi 1 zodat geluid direct in de soundbar komt. In de hoop dat beeld via de soundbar naar de beamer gaat. Helaas krijg ik geen beeld op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jveverdingen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:16:
Zojuist heb ik geprobeerd om de chromecast in de soundbar te stoppen in hdmi 1 zodat geluid direct in de soundbar komt. In de hoop dat beeld via de soundbar naar de beamer gaat. Helaas krijg ik geen beeld op deze manier.
Dan zou ik dat gaan trouble shooten aangezien dat wel de meest voorkomende manier is van aansluiten. Alle tracks mogelijk (die de soundbar ondersteunt) en niet afhankelijk van de beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Gelukt!

Met wat poorten wisselen. Apparaten reboten en instellingen is het gelukt.

Thanks voor je tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Daar ben ik weer.
Helaas heeft de oplossing toch niet volledig geholpen.

De opstelling die ik gebruikte: chromecast ultra in de soundbar waarna de sounbar het beeld doorstuurt naar de beamer.

Op een of andere manier handeld de beamer de passthrough van de soundbar niet goed.

Ik krijg groenen strepen door het beeld of de beamer ontvangt het beeld überhaupt niet meer.

Het vreemde is dat als ik mijn beamer vervang voor tv dan heeft de tv nergens last van.

Dingen die ik geprobeerd heb:
- Benq benaderd maar konden mij niet van een oplossing voorzien
- samsung benaderd, die geven aan dat het niet aan de sounbar ligt want ik heb er geen last van bij de tv
- ik heb 2 verschillende audio extractors gekocht en geprobeerd.
Setup hierin is, Chromecast in de extractor, waarna 1 hdmi naar projector gaat en 1 hdmi naar de soundbar. Bijvoorbeeld de marmitek connect ae24 uhd 2.0. Dit ondersteund 4k en Dolby atmos content.
Ik krijg beeld en krijg geluid maar zodra het geluid dolby atmos is krijg ik geen geluid te horen.
Het merk Drphone van het andere Audio extractor, wist mij te vertellen dat een chromecast de audio alleen doorstuurt maar niet decodeerd. Waardoor de extractor de content niet kan lezen en doorsturen. Wellicht is dit wel het geval met de marmitek ook zo.

Kan het zo zijn dat ik een streaming device nodig heb die de atmos content al decodeerd?
Ik heb hier naar gezocht op internet of die streaming devices er zijn maar kom er niet achter.

Helaas nog geen oplossing om van 1 device het dolby atmos geluid naar de soundbar te krijgen en 4k signaal naar de beamer.

Ohja, ik heb allemaal hdmi ethernet kabels gebruikt en heb alle mogelijk hdmi in en uitgangen met elkaar gecombineerd. Of het nu earc arc of gewoon 2.0 is.
+ alle apparaten heb ik al eens gereset in dot proces.

Iemand enig idee?

Gr Joren

[ Voor 6% gewijzigd door jveverdingen op 04-05-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-06 13:32
Je zal indd de opstelling moeten gebruiken zoals je aangeeft.
mediaplayer - soundbar - beamer. anders ga je nooit atmos krijgen.

Het is mogelijk dat de chromecast niet goed atmos doorgeeft, je zal daarvoor dus eigenlijk een mediaspeler erachter moeten hangen. zoals in jou geval het beste een nvidia shield. (Zelf heb ik ook een q950t met nvidia shield)

Dat je beamer geen beeld krijgt is vreemd, kun je wel eens testen zonder die chromecast? maar met bv een pc of andere mediaspeler?
Heb je vanuit de soundbar een goeie hdmi kabel ertussen? je chromecast gaat direct in de soundbar neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Dank voor je antwoord.
Stuurt een nvidia shield dolby atmos op andere manier door dan een chromecast?

Ik heb helaas geen ander product dat dolby atmos kan uitsturen. Ik heb het idee dat een laptop dat niet ondersteund en heb verder geen andere streamingdiensten.

Ik gebruik alleen maar hdmi 2.1 kabels.

De chromecast heb ik in de soundbar gehad maar dan kreeg de beamer problemen als ik 4k keek. Zetten ik de chromecast.op HD dan werkte het beeld wel. Via chromecast in de soundbar krijg ik inderdaad dolby atmos. Alleen lukte het 4k beeld niet. Daarom heb ik die audio splitter gehaald maar daardoorheen kreeg ik geen dolby atmos geluid.

Ik kan eens kijken of een shield het probleem verhelpt. Of denk je dat een amazon Prime 4k stick beter werkt als een chromecast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jveverdingen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:09:
Stuurt een nvidia shield dolby atmos op andere manier door dan een chromecast?
Audio kan een bron op twee manieren doorsturen. Bitstream is default, domweg de track doorsturen naar een volgende apparaat tot het ooit gedecodeerd wordt. Sommige bronnen, zoals de Nvidia Shield, kan de audio al decoderen. Echter wil je dat met ATMOS niet. ATMOS is metadata die mee wordt gestuurd, het is geen vaste track. Als je de bron naar PCM laat decoderen ben je die meta data (en daarmee de hoogte effecten) kwijt.
Ik gebruik alleen maar hdmi 2.1 kabels.
Toch zou ik in die hoek zoeken. Niet per se dat de HDMI kabel niet goed is, ik zou de verbinding tussen sound bar en beamer fixen. Bron in de sound bar is de way dit alles aan te sluiten.

Dat de TV wel naar behoren werkt maar de beamer niet laat het issue in die connectie zitten. Test je de TV op dezelfde kabel als de beamer?

De niet werkende opzet met de Marmitek kan ik niet verklaren. In theorie zou die moeten werken. Dat het alleen met Dolby Atmos niet werkt maakt het des te gekker.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 05-05-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-06 13:32
Een nvidia shield werkt hier top met streamingdiensten en atmos.
Mocht er nou echt een goeie film met atmos zijn, komt die op een usb die ook in de shield kan.

Wat Fear omschrijft merk ik hier niets van.
niet dat de atmos op de soundbar heeeel goed is..aangezien dat toch allemaal een beetje mwa is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Eskimoo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:18:
Een nvidia shield werkt hier top met streamingdiensten en atmos.
Mocht er nou echt een goeie film met atmos zijn, komt die op een usb die ook in de shield kan.

Wat Fear omschrijft merk ik hier niets van.
niet dat de atmos op de soundbar heeeel goed is..aangezien dat toch allemaal een beetje mwa is.
Que? Ik geef aan wat er gebeurt als je de bron laat decoderen, iets wat de Nvidia Shield kan, het is een instelling/keuze. Als jij de Nvidia op bitstream hebt staan dan komt Dolby Atmos gewoon aan bij de sound bar (en gaat het stuk over de Nvidia Shield laten decoderen niet voor jou op). Je verliest alleen de Dolby Atmos meta data als je de Shield laat decoderen (en vandaar is dat dus niet de oplossing die gewenst is).

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 05-05-2023 13:29 ]

Pagina: 1