Wifi vakantiehuis Zuid-Frankrijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens001
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Hallo,

Mijn ouders hebben een vakantiehuis in Zuid-Frankrijk in de regio rond Montpellier. Momenteel is er geen internetverbinding, maar ze zouden dit toch graag hebben. Er ligt glasvezel tot aan het begin van de oprit, waarna een telefoonlijn tot in het huis gaat. Glasvezel bijleggen tot aan het huis zouden ze willen vermijden, aangezien hier een lange gleuf in rotsen gekapt zou moeten worden. 4G etc is ook geen optie, aangezien het huis vrij afgelegen ligt en ontvangst er beperkt is.

Orange kan dit al leveren, maar dit is dan een maandelijks abonnement. Voorlopig zijn ze gemiddeld 1 maand in het voorjaar en 1 maand in het najaar in het huis. De overige tijd wonen zij in Vlaanderen, waar ze nu Telenet afnemen.
Ze zouden dus iets moeten hebben dat telkens voor een beperkte periode te activeren is. Mijn ouders zijn ook niet bijzonder technisch aangelegd. De eerste keer instellen zou ik voor hen kunnen doen als het ook niet té technisch wordt, maar daarna zou het voor hen telkens eenvoudig te activeren en deactiveren moeten zijn.

Iemand hier die een goede oplossing weet?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Starlink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dealtje met de buren sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-05 22:27
Als er een bedrijf of andere woning met aansluiting in de buurt is zou je kunnen overwegen om hen te vragen of je een beetje op hun netwerk mee mag liften. Omdat het maar om een vakantieadres zullen ze dit toch niet/nauwelijks merken.
Qua security kan je het wel afscheiden door gebruik te maken van VLANs, dan kan jij niet bij hun netwerk en zij niet zomaar bij het jouwe.

Als het qua afstand nog moeilijk is om een kabel te trekken, kan je ook nog een korte-afstand straalverbinding overwegen (https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi/cid=3450).

Of voor die paar weken in het jaar een Starlink huren -> nieuws: Starlink-hardware is nu ook te huur in Nederland en België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Het huren van diezelfde Starlink-hardware kost 15 euro per maand. Dit bedrag komt boven op de 85 euro per maand die het kost om gebruik te maken van het Starlink-netwerk en de eenmalige activatiekosten van 50 euro.
Stevige prijs voor een maandje internet ~150 euro. Kun je nog beter kijken naar een unlimited upgrade van je 4g/mobiele abbonement ? Roaming binnen de eu is zover ik weet nog steeds binnen je bundel.

*Edit 4g was geen optie lees ik nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 09-04-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Er is geen vaste verbinding en geen 4G-bereik. Volgens mij blijven er dan twee opties over:
  • De buren vragen of zij Wi-Fi of anders een ethernetkabel beschikbaar willen stellen.
  • Iets met sattelietinternet doen
De eerste klinkt het beste. De tweede is best duur.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:04

jurroen

Security en privacy geek

Je geeft aan dat de ontvangst van het mobiele netwerk 'beperkt' is. Wat houdt dat in? Is dat binnen of buiten?

Als het signaal buiten snel en stabiel genoeg is kun je een oplossing kiezen met externe antennes, die je buiten ophangt.

Starlink zal vermoedelijk, vanwege de kosten, geen optie zijn. En ik geloof dat het niet zomaar aan/uit kan, waardoor je dus ook zou betalen in de maanden dat er niemand is.

Weet je waarom er bij de fiber in de rotsen gekapt zou moeten worden? En over welke afstand we het dan zouden hebben - hemelsbreed?

If all else fails is leentjebuur waarschijnlijk de beste oplossing. Via een straalverbinding, of iets als wimax.

Toevoeging: Óf je zou de fiber aan het begin bij de oprit moeten afmonteren en dan op een andere manier binnenhuis krijgen. Wellicht is dat ook nog een optie.

[ Voor 11% gewijzigd door jurroen op 09-04-2023 13:41 . Reden: Tekst toegevoegd ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens001
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden alvast.

Het slechte bereik is zowel binnen als buiten. We hebben soms wel wat bereik, maar meestal is het mobiel internet ook vrij traag. En heel vaak is er gewoon helemaal geen bereik. Als we willen bellen is het ook altijd even zoeken op de oprit (+- 50m lang in L-vorm) waar we bereik hebben.

Bij ons aan het huis krijgen we geen wifi netwerken te zien van buren volgens mij. Dus ofwel doen zij alles bekabeld ofwel zijn de huizen toch te ver van elkaar gelegen.

Vanaf het begin van de oprit ligt er een telefoonlijn, en daar is ooit (lang geleden nog) internet over geweest toen mijn grootvader er fulltime woonde. Het huis is op een rots-ondergrond gebouwd. Dus alles wat ondergronds moet lopen, moet voor gekapt worden in die rotsen.
Starlink lijkt inderdaad wel te duur. In het meest ideale geval zouden we een abonnement via telefoonlijn moeten kunnen afnemen dat gepauzeerd kan worden wanneer er niemand is. Een deal met de buren zou misschien inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik weet niet hoe goed ze die kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:55
Waar de glasvezel bij de oprit ligt, is daar ook een stroomaansluiting?
Wat is er beschikbaar via de telefoonlijn?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

jurroen schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:39:
Starlink zal vermoedelijk, vanwege de kosten, geen optie zijn. En ik geloof dat het niet zomaar aan/uit kan, waardoor je dus ook zou betalen in de maanden dat er niemand is.
Dat hoeft toch ook niet, met de nomadic optie neem je het gewoon mee van/naar huis en heb je zo maar 1x kosten. Neemt niet weg dat die kosten nog steeds flink hoog zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

In Nederland (en ik verwacht ook in Frankrijk) heb je zover ik weet geen providers die je zomaar even aan en uit kunt zetten.

Ik zou kijken naar of een eigen vaste verbinding en daar Wifi op... of kijken of er op een manier met de buren iets te regelen (en aan te leggen) is.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meest voor de hand liggende lijkt me een goedkoop DSL abo of 4G.

Die DSL verbinding kun je waarschijnlijk niet pauzeren en betaal je het hele jaar door.

4G zou je kunnen proberen met een goede externe antenne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:32
Laurens001 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:11:
Bedankt voor de antwoorden alvast.

Het slechte bereik is zowel binnen als buiten. We hebben soms wel wat bereik, maar meestal is het mobiel internet ook vrij traag. En heel vaak is er gewoon helemaal geen bereik. Als we willen bellen is het ook altijd even zoeken op de oprit (+- 50m lang in L-vorm) waar we bereik hebben.

Bij ons aan het huis krijgen we geen wifi netwerken te zien van buren volgens mij. Dus ofwel doen zij alles bekabeld ofwel zijn de huizen toch te ver van elkaar gelegen.

Vanaf het begin van de oprit ligt er een telefoonlijn, en daar is ooit (lang geleden nog) internet over geweest toen mijn grootvader er fulltime woonde. Het huis is op een rots-ondergrond gebouwd. Dus alles wat ondergronds moet lopen, moet voor gekapt worden in die rotsen.
Starlink lijkt inderdaad wel te duur. In het meest ideale geval zouden we een abonnement via telefoonlijn moeten kunnen afnemen dat gepauzeerd kan worden wanneer er niemand is. Een deal met de buren zou misschien inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik weet niet hoe goed ze die kennen.
Als er al een telefoonlijn vanaf het begin van de oprit ligt, moet het toch mogelijk zijn om die vrij te graven, en de glasvezel erbij te leggen? Of om DSL te krijgen over die lijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Glasvezel nemen en een converter gebruiken om de betaande telefoonlijn als netwerkverbinding te gebruiken:
Pagina: 1