Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoloos
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 09:28
Goedemorgen allemaal,
ik heb zonnepanelen op het dak laten leggen met micro-omvormers 5x van max 3400 watt totaal. De installateur heeft ze op een een aardlekautomaat gezet.
Nu is er wel eens discussie of het de juiste is.
Hoe zien jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K481_LJSAgEIsgz_vkjn62P9Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkmZmTbEwmdgiAIYjG5OVHdU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Laatst online: 05-06-2023
Lijkt me gewoon b-type 30mA, dus volgens mij altijd juist. Met sommige zonnepanelen kom je weg met een a-type, maar b is altijd goed (zitten er ook bij mij in)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Een B16 type A aardlekautomaat is prima, tenzij de omvormerfabrikant een ander lekstroomtype voorschijft.

Opmerkelijk, installateur die geen chint of andere goedkope meuk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Wat is het discussiepunt, waarover twijfel je?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoloos
Ik heb er zelf weinig verstand van maar vrienden van me hebben discussiëren over type a en b. Ik probeer het verschil te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
B16 is normaal voor een groep in huis. 16Ax230V=3680 VA (Watt, kort door de bocht), dus met 3500 aan panelen kan dat prima.

Aardlek van 30 mA is ook normaal en prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Geef die zonnepanelen boer een dikke knuffel en een koude pint als hij weer langskomt, dit is dikke prima. Meestal hangen ze namelijk chinese rotzooi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoloos
Mooi, fijn om te horen! Ik ben weer geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
Voor een PV installatie wordt toch vaak 300 mAh gebruikt omdat 30 soms te snel getriggered wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-08 23:06
B20 had beter geweest bij continu belasting 80% van de zekering max aanhouden. Voor een B16 is dat ongeveer 2950 watt jouw panelen doen max 3400 watt dus beter een B20

Tenzij je met warmte camera meet en berekeningen komt dat er geen derating optreed.

Qua aardlek 300ma is altijd goed 30ma hangt van omvormers af, bij micro omvormers is 30ma prima

EDIT: 3400 watt als in max omvormer output niet de WP van je panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door mike_solar op 08-04-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
mike_solar schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:06:
Qua aardlek 300ma is altijd goed 30ma hangt van omvormers af, bij micro omvormers is 30ma prima
Klopt, had ik overheengelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 15:55
Hmmm.... een 300mA aardlek automaat, geen als, zal wat meer marge hebben als er sprake is van spanningsopbouw in de panelen. Dus als je deze geupgrade kan krijgen beter maar....

Hoe zit de boel in je groepenkast geknoopt?

Word er parallel aan de hoofdvoeding ingevoerd?
Is er een pv-verdeler geplaatst op zolder op een bestaande, meest voorkomende wasmachine, groep?

Probeer wat meer details te delen om een goed advies te geven.

Zoals het nu zit geeft geen reden tot zorg ;)

Het is zoals het is en kan, misschien, beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
Bolderkar schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:29:
Lijkt me gewoon b-type 30mA, dus volgens mij altijd juist. Met sommige zonnepanelen kom je weg met een a-type, maar b is altijd goed (zitten er ook bij mij in)
Even voor de volledigheid: Dit is dus een type A aardlekautomaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuOUu1FzxDYmX2n_k7NSNYf5lJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WC2zzt6U6g6PyZYuDtTBHIdg.jpg?f=fotoalbum_large

Type B aardlekbeveiliging is inderdaad altijd goed voor zonnepanelen. Type A mag alleen als er geen DC lekstromen hoger dan 6mA kunnen optreden, de fabrikant dient dat te verklaren. Heel veel fabrikanten hebben een dergelijke verklaring maar eigenlijk kunnen we hier dus pas over oordelen als we weten welke omvormers er precies zijn gebruikt.

(De kortsluitbeveiliging in dit component heeft B-karakteristiek, maar dat zegt dus niets over het type aardlekbeveiliging.)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
amiaima schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:04:
Hmmm.... een 300mA aardlek automaat, geen als, zal wat meer marge hebben als er sprake is van spanningsopbouw in de panelen. Dus als je deze geupgrade kan krijgen beter maar....
"Spanningsopbouw in de panelen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoloos
Type a type b daar hadden ze het over.
Ik heb 5 dsl-3 omvormers liggen van het merk apsystems
en deze zijn met een korte kabel rechtstreeks op de automaat aangesloten. (Athans er zit nog een kwh meter tussen.)
Daarna gelijk op de hoofdschakelaar.

Het gekke is wel dat deze omvormers 730 watt per stuk moeten kunnen leveren, dat is 3650 watt. Op de app van apsystems staat dit vermogen ook als de zon goed schijnt maar de kwh meter geeft maar 3400 watt aan. Dit heb ik ook gecontroleerd door alles uit te schakelen en alleen maar in te voeden op het net. Hoofdmeter geeft hetzelfde aan.
Zullen ze zoveel eigen verbruik hebben?

3400 watt bij aftopping van 10 400wp panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
Arnoloos schreef op zondag 9 april 2023 @ 06:24:
Type a type b daar hadden ze het over.
Ik heb 5 dsl-3 omvormers liggen van het merk apsystems
Tja, ik heb geen idee eigenlijk.

NEN1010 is vrij duidelijk:
712.530.3.4 Toestellen voor aardlekbeveiliging
Waar een toestel voor aardlekbeveiliging wordt gebruikt voor de beveiliging van de PV-AC-voedingsketen, moet dit toestel voor aardlekbeveiliging van het type B volgens NEN-EN-IEC 62423 zijn, tenzij:
— de omvormer ten minste voorziet in een enkelvoudige scheiding tussen de AC-zijde en de DC-zijde,
— de installatie ten minste voorziet in een enkelvoudige scheiding tussen de omvormer en het toestel voor aardlekbeveiliging door middel van gescheiden wikkelingen van een transformator of
de omvormer volgens een verklaring van de fabrikant geen toestel voor aardlekbeveiliging van het type B nodig heeft.
Zo'n beetje alle omvormers tegenwoordig zijn transformatorloos dus de eerste 2 bullets kun je vergeten. Dan blijft de laatste over. Het spul mag achter een type A aardlekschakelaar worden aangesloten als de fabrikant verklaart dat dit mag, oftewel als de fabrikant verklaart dat het spul geen DC lekstroom groter dan 6mA kan hebben.

Van de meeste merken heb je met 3 seconden Googlen zo'n verklaring te pakken (bijvoorbeeld: SMA, SolarEdge). Maar van APSystems kan ik deze niet vinden. Misschien dat iemand anders meer succes heeft?

Als zo'n verklaring er niet is zou er dus inderdaad type B aardlekbeveiliging moeten worden toegepast, in plaats van type A zoals nu. De installateur kan hun keuze neem ik aan onderbouwen en zou zo'n verklaring moeten kunnen verstrekken.
Daarna gelijk op de hoofdschakelaar.
Heb je een 1-fase of 3-fasen huisaansluiting en wat is de waarde van de hoofdzekering?

Is de groepenkast wel beveiligd tegen mogelijke overbelasting door parallele invoeding?

Ik vind sommige reacties dat het allemaal dik in orde is, dus eerlijk gezegd wat voorbarig. Maar ja, het is inderdaad wel netjes dat de installateur een A-merk automaat toepast en zelfs hetzelfde merk als de rest van de groepenkast. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoloos
Aha, ik wordt wel steeds wijzer.

Er is een 1 fase aansluiting van 35a.
nu is het niet zo dat de zonnepanelen monteur dit gedaan heeft maar mijn elektricien heeft een nieuwe kast opgehangen en aangesloten. Wel een 3 fasekast omdat we toch wel over willen gaan naar 3 fase.
Er zit tijdelijk een brug onder de hoofdschakelaar.

Eigenlijk moeten de aardlekschakelaars nog vervangen worden omdat daar indd een te hoge stroom doorheen zou kunnen lopen maar gezien de groepen die daar achter zitten is de kans heel erg klein. (gek gezegd 35+16 ampere)
teveel voor 40 ampere aardlekschakelaar.

Het enige wat staat in de voorschriften van apsystems:

Speciale verklaring: wij adviseren alleen een aardlekschakelaar te installeren indien dit wordt vereist door de
plaatselijke elektriciteitsvoorschriften.

Meer kan ik er niet over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arnoloos schreef op zondag 9 april 2023 @ 06:24:

Het gekke is wel dat deze omvormers 730 watt per stuk moeten kunnen leveren, dat is 3650 watt. Op de app van apsystems staat dit vermogen ook als de zon goed schijnt maar de kwh meter geeft maar 3400 watt aan. Dit heb ik ook gecontroleerd door alles uit te schakelen en alleen maar in te voeden op het net. Hoofdmeter geeft hetzelfde aan.
Zullen ze zoveel eigen verbruik hebben?
Nee, dat is niet normaal. Overigens heb je een APS DS3-L en geen DS3-L denk ik. Het kan wel iets schelen (powermeters zijn niet 100,00% nauwkeurig, ook die van APS niet).

Hier een kWh meter (die elke 15s een meetpunt geeft) en de APS ECU (die elke 5min een meetpunt geeft) in output. Bij mij is de power meter lager dan de meting van APS die dag, maar het wisselt. Grosso modo meet de kWh meter meer dan de ECU (225kWh vs 217kWH in maart).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilEVNUpWL3dGYAI1cqAcXUXzvzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urt6Vmkmk4ByyOPO0HW0zCKa.png?f=fotoalbum_large

Meet je wel echt puur de power van je panelen? Of lees je dit af uit je slimme lezer? ALs ik die erbij plot, komt het ook niet overeen door eigen verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV3NgzFIe4rrwBHyYGdqR3YYquo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Am4sMURSuCmyIxHcvhkHlPKT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 09-04-2023 12:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoloos
Ik lees een vermogen van 3400 watt af op de kwh meter waar jet systeem direct op zit deze is mid gecertificeerd dus dat zou een goede moeten zijn.
En zoals ik al zei, gecontroleerd op de hoofdmeter door mijn huis spanningsloos te maken en alleen puur in te voeden op het net. De hoofdmeter geeft dan ook 3400 watt teruglevering aan

Instellingen staan zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A3QoyAifXoWhtDmR6sJ5m0mBzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLdzCcNdugDOKTf3mxJIxSGM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Arnoloos op 09-04-2023 13:18 ]

Pagina: 1