Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-11 17:15
Ik ben me naast warmtepompen ook in verwarmingssystemen aan het verdiepen en wegens het moeten openbreken van de vloer voor een ander probleem, denken we nu om gelijk vloerverwarming te installeren bij het terugleggen van de vloer. (Op dit moment wordt het huis alleen electrisch verwarmd met elementen aan de muur). Maar dat is niet de vraag die ik heb hier.
Al pratende met diverse mensen (collega's/familie/vrienden) hoor ik vaak dat je met vloerverwarming wel echt op de isolatie moet letten. Maar ik begrijp niet helemaal waarom, in de zin van: is vloerverwarming gevoeliger voor slechte isolatie dan radiatoren? Isolatie is altijd belangrijk, maar ik zie niet precies in waarom het met name bij vloerverwarming als extra belangrijk wordt gezien.
Of is de redenatie misschien meer van "als je toch duizenden euros in je verwarming gaat steken in het kader van duurzaamheid, fix dan eerst de isolatie voor je iets als vloerverwarming gaan aanschaffen"?

ps. In ons geval gaan we van een electrisch systeem naar een watersysteem dus dat zal de energie rekening sowieso al naar beneden brengen, en wegens een toch al open vloer is het verschil in installatiekosten tussen vloer en radiatoren niet zo heel groot. Dus het gaat me vooral om radiatoren vs vloer icm isolatie, en of we misschien iets over het hoofd zien.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Het gaat om isolatie van de vloer zelf, niet de rest van de isolatie van de woning.

Bij vloerverwarming is de vloer warmer dan voorheen (doh) en neemt het verlies naar beneden toe zonder maatregelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 12:17
eswa schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:52:
Ik ben me naast warmtepompen ook in verwarmingssystemen aan het verdiepen en wegens het moeten openbreken van de vloer voor een ander probleem, denken we nu om gelijk vloerverwarming te installeren bij het terugleggen van de vloer. (Op dit moment wordt het huis alleen electrisch verwarmd met elementen aan de muur). Maar dat is niet de vraag die ik heb hier.
Al pratende met diverse mensen (collega's/familie/vrienden) hoor ik vaak dat je met vloerverwarming wel echt op de isolatie moet letten. Maar ik begrijp niet helemaal waarom, in de zin van: is vloerverwarming gevoeliger voor slechte isolatie dan radiatoren? Isolatie is altijd belangrijk, maar ik zie niet precies in waarom het met name bij vloerverwarming als extra belangrijk wordt gezien.
Of is de redenatie misschien meer van "als je toch duizenden euros in je verwarming gaat steken in het kader van duurzaamheid, fix dan eerst de isolatie voor je iets als vloerverwarming gaan aanschaffen"?

ps. In ons geval gaan we van een electrisch systeem naar een watersysteem dus dat zal de energie rekening sowieso al naar beneden brengen, en wegens een toch al open vloer is het verschil in installatiekosten tussen vloer en radiatoren niet zo heel groot. Dus het gaat me vooral om radiatoren vs vloer icm isolatie, en of we misschien iets over het hoofd zien.
En natuurlijk het af te geven vermogen (ook afhankelijk van vloerafweking etc). Niet geïsoleerd en enkel glas, heb je mogelijk te weinig vermogen. Daarnaast kan vloerverwarming geen koudeval/tocht maskeren, daar helpt kierafdichting en bijvoorbeeld hr++(+). Ook natuurlijke toevoer met rooster en vloerverwarming is geen top combinatie qua comfort. (Er is een reden dat de radiatoren vaak onder ramen werden aangebracht).

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
In principe is de vloerverwarming de grootste radiator die je kunt hebben.
Waar je bij normale radiatoren kunt denken aan folie tussen de radiator en de muur moet je zo de vloer isolatie ook zien. Ja het werk prima zonder maar het is niet nodig om je kruipruimte te verwarmen ;)

edit:
En je hebt natuurlijk veel massa die bij de eerste keer opgewarmd moet worden naar daarna ook lang warmte afgeeft. Te weinig vermogen heb je eigenlijk nooit maar lopen op een vloer van 30c of hoger kan juist wel eens niet aangenaam zijn (mits langzaam verhoogt ander gaat die er ook stuk van).
Daarom wordt er vaak gezegd dat je huis goed moet isoleren maar dat is bij elke type verwarming juist goed.

[ Voor 42% gewijzigd door The-Source op 08-04-2023 09:44 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-11 17:15
Ah precies, dus de isolatie naar beneden toe is dan extra belangrijk. Gezien in ons geval we de hele vloer (en de onderkant ervan) moeten vervangen, zullen we daar extra op letten. Verder lijkt het inderdaad een gigantische radiator, en kan ik me voorstellen dat het strategisch plaatsen van radiatoren tov. eventuele isolatie-lekken het een en ander kan maskeren, wat met vloerverwarming natuurlijk niet kan.
@Thimmah Als beginner in dit geheel, hoe moet ik dat vermogen op dit gebied benaderen? Dat zit 'm in het vermogen van de warmtebron (dus wrs lucht/waterwarmtepomp in ons geval) die dan heel hard moet werken omdat veel warmte ergens door enkel glas en een slecht dak bijvoorbeeld wegsijpelt? En hoe is dat verschillend tussen vloerverwarming en radiatoren?
Thanks voor de snelle antwoorden trouwens! :)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Normaliter wordt op de plek van een grote glaspartij de HOH verkleint. Dit is vooral van belang waar dat raam/deur helemaal tot op de vloer loopt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
10cm HoH is de standaard als je het als primaire verwarming gebruikt. Dan heb je geen radiatoren nodig.
Met warmtepomp in het achterhoofd, maak de groepen niet te lang
10M² bij 10cm hoh is 100meter + 2x de lengte naar het verdeler .
advies is daarom om per 7a 8m² een groep aan te houden. Onder de keukenkastjes is verwarming niet nodig natuurlijk, aangezien die vaak 60cm diep zijn zou ik daar 50cm vanaf de muur vrij houden.
Verder moet je er voor zorgen dat je drinkwater niet te dicht in parallel van je VW loopt ivm temperatuur en legionella vorming bij te weinig doorstroming.
Bij gebruik waterpomp is het ook belangrijk om je hele huis qua isolatie aan te pakken. Minder verlies is minder vraag is beter voor de energie rekening ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• _JGC_
  • Nu online
Met 10cm hoh heb je grofweg 100W/m2. Op een vloer van 50m2 is dat 5000W. Vloer warmer is meer vermogen, maar je wilt ook niet dat je vloer gaat scheuren of je tegels eraf knallen.

Als ik naar radiatoren kijk, ik heb hier 2x T22 op noord en zuid hangen. Joekels van 3 meter breed en 50cm hoog. Die doen op elk zo'n 4300W op 75/65/20. Geeft je tot 8600W aan vermogen. Ik heb overigens voldoende aan 3000W om in de winter in een uur 2 graden op te stoken, ik stook ze dus op 40/35/20.

Als je isolatie zo slecht is dat je door het hoge warmteverlies niet voldoende hebt aan 5000W vermogen, gaat vloerverwarming het niet warm krijgen. Je zult dus wel iets van isolatie moeten hebben.

• Ronald
  • Laatst online: 09:15
Gelukkig is met het elektrische systeem vrij goed te bepalen hoeveel vermogen er nu in die kamer staat ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1