Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-04-2023
Ok, na vele uren proberen, research e.d. kom ik niet verder en wend ik me tot jullie.
Ik heb een merkwaardig probleem met mijn PC. Bij het opstarten loopt hij regelmatig vast zodra ik het windows scherm zie. Het maakt niet uit of het van slaapstand is of niet (koude start).
Ik heb windows 11 al volledig opnieuw geïnstalleerd, ook op een verse SSD - dus het zijn geen rare instellingen, hooguit ' out-of-the-box' instellingen, maar dat zou raar zijn. Met mijn oude windows installatie was het precies hetzelfde probleem. In eventviewer vind ik niets raars.
Als ik eerst de bios in ga bij opstarten - even 5 seconden wacht - en dan opnieuw boot, dan gaat het wel goed. Ook als ik even de PC reboot gaat het gewoon goed. Alleen als ik een tijdje de PC uit heb staan, dan gaat het niet goed en loopt hij vast, zodra ik het windows inlog scherm zie. Als ik dan hard reboot gaat het wel goed.

Ik heb het systeem 3 jaar geleden gekocht en problemen doen zich al paar maanden voor, zonder dat ik extra hardware heb geplaatst.
Verder had ik gisteren opeens een compleet gecrashte bios (reset naar basisversie). Nu weer geupdate naar de nieuwste versie.. Dat wijst mij naar een falend moederboard.

Ik heb twee M.2. SSD, waarvan 1 brand new (nu mijn nieuwe Windows systeem). Geen RAID systeem
Verder heb ik de batterij op moederboard vervangen, just-in-case.
Bios is up-to-date, met diverse (waaronder standaard) instellingen.
HyperX 16GB 3200MHz DDR4, gechecked met memcheck
AMD Radeon RX 5600 XT video
Gigabyte X570 Pro board
AMD Ryzen 7 3700X CPU - CPU in 'normal mode'

Heeft er iemand een idee waar ik het nog kan zoeken? Ik zit nu namelijk op het punt om moederboard (en evt CPU te vernieuwen, wellicht dan maar direct naar AM5), maar zonde als dat niet nodig is.

Alvast bedankt voor meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
haal je toevallig de stroom van je systeem af (stekkerdoos, schakelaar voeding, of stekker uit stopcontact), stop daarmee.
je zou kunnen kijken of de batterij van je mobo nog goed genoeg is, want het lijkt erop dat er iets niet helemaal werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
Als hij instellingen verliest zou je zeggen de batterij op het moederbord leeg?

Heb je al eens een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Welk merk en type voeding zit in het systeem?

En idd, de CMOS batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
Thanks,
De cmos batterij heb ik vervangen door een nieuw exemplaar. Dus dat kan het eigenlijk niet zijn.
Ik haal de stroom er nooit af eigenlijk en mijn voeding is Seasonic Focus GX-550 (550W dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je zegt dat je het systeem sinds 3 jaar hebt.
  1. Heb je eerst Win10 gedraaid?
  2. Heb je het probleem sinds Win11 of ook al bij 10?
  3. Heb je een upgrade naar 11 gedaan en dat werkte eerst wel goed?
  4. Hij loopt dus niet altijd vast c.q. gaat ook wel eens goed de eerste keer?
  5. Hoe lang heeft ie uit gestaan als het zich voordoet?
  6. Als de PC niet opstart blijft deze dan in het "opstartscherm" van Windows hangen?
  7. Als de PC niet opstart en hangt, en je drukt op de num-lock toets gaat het lampje dan aan en uit op het keyboard?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
Thanks voor de vragen. Even kijken wat ik gedaan heb:
  1. Heb je eerst Win10 gedraaid? - Ja
  2. Heb je het probleem sinds Win11 of ook al bij 10? - alleen bij Windows 11
  3. Heb je een upgrade naar 11 gedaan en dat werkte eerst wel goed? - Ja, dat werkte eerst wel goed
  4. Hij loopt dus niet altijd vast c.q. gaat ook wel eens goed de eerste keer? - Ja, heel soms in 1 keer goed (1 op 10 keer)
  5. Hoe lang heeft ie uit gestaan als het zich voordoet? - een paar uur, ik weet dat niet precies.
  6. Als de PC niet opstart blijft deze dan in het "opstartscherm" van Windows hangen? - Dat kan op verschillende momenten. Eerst duurde het wat langer (na inloggen in Windows), nu gaat hij al sneller hangen (bij of zelfs voordat ik het inlogscherm zie).
  7. Als de PC niet opstart en hangt, en je drukt op de num-lock toets gaat het lampje dan aan en uit op het keyboard? Ja die gaat aan/uit (evenals Capslock)
Heel benieuwd of er een oplossing in beeld is..

[ Voor 0% gewijzigd door Taimus op 08-04-2023 15:12 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schone install van W11 eerst proberen, alle drivers, bios,chipset etc updaten.
stroom niet van je systeem afhalen bij geen gebruik

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 08-04-2023 15:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Staat ie op legacy bios of uefi? Indien bios, switch eens naar uefi, dat vereist wel een herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
PC komt dus elke keer, ook als die gaat hangen door het BIOS POST heen en start Windows.
Dat die numlock wel werkt duid er op dat er in Windows iets niet goed gaat waardoor er niet doorgestart wordt.
Schijnt toch iets softwarematigs te zijn op het eerste oog.

Nog ff verder kijken:
  1. Je komt dus wel altijd bij het inlog scherm?
  2. Hoe stel je dan vast dat hij niet meer reageert / wat lukt dan niet om bv. het wachtwoord in te voeren?
  3. Is er iets geinstalleerd of is er wijzging gedaan aan het systeem die zou kunnen samenhangen met dit probleem als je eens teruggaat in de tijd.
Dan het volgende: zet de boot log eens aan kunnen we kijken of daar nog iets uit te leren valt.
  1. Druk de Windows+R toets
  2. Type: msconfig
  3. Selecteer de 2e tab (BOOT) en vink "boot log" aan.
  4. Klik OK
Je hoeft niet perse opnieuw te starten.
De volgende keer als de pc hangt moet je even de tijd bij houden wanneer dit gebeurt. Kan er in de log gekeken worden wat er toen gaande was.

Bootlog is te vinden in: C:\Windows\ntbtlog.txt

Log kun je misschien het beste even posten via een link naar Ondrive of Google of zoiets zodra er een vastloper is geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door eheijnen op 08-04-2023 16:18 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@Hackus : Complete nieuwe installatie op nieuwe harddisk geprobeerd. Zelfde resultaat. Dus dat werkte helaas niet.
@pennywiser : Dat moet ik even nagaan. Ik dacht Uefi.
@eheijnen: Ik twijfel.. Ik heb het idee dat de PC steeds eerder hangt. Laatste keer (zojuist) zag ik wel de meldingen om op 'del' te drukken om naar de BIOS te gaan, Daarna een zwart scherm en zag ik dat mijn monitor geen signaal meer kreeg. Geen Windows login scherm gezien. PC bevroren, reageert niet op CTRL-DEL, maar numlock lampje kan wel aan en uit,
Ik zal de boot log eens aanzetten.. kijken wat we daar van kunnen leren. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Ik heb dit met mijn ryzen+werkgeheugen gehad nadat ik deze (het werkgeheugen) op een verkeerde profiel setting bleef zetten in de bios.

Heb jij dat toevallig ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
OK, alweer wat duidelijker.

Toch nog even een hardware test:
Maak ook eens Ventoy usb boot stick en dan kun je daar System Rescue ISO opzetten.

Hiermee kun je memtest86 draaien. Deze duurt erg lang en het beste om die de nacht door te laten draaien.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Oh ja,

Als je nog een andere grafische kaart hebt liggen kun je die misschien eens wisselen.

Ben je wel ff zoet dit weekend... ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
Thanks... ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:26

GekkeR

key = key

Als ik dit probleem zie dan probeer ik altijd eerst Fast Startup uit te zetten in Windows.

Afbeeldingslocatie: https://help.uaudio.com/hc/en-us/article_attachments/206772223/powerbuttons.png

Het kan ook middels CMD (admin prompt):
powercfg -h off

Je zet dan in feite hibernate uit.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkeR op 09-04-2023 13:37 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@LopendeVogel : Dat zou goed moeten staan.. Bios zet dat automatisch juist, als ik de handleiding mag geloven.
@GekkeR : Ik probeer het eens. Dank je.

Verder update: Vanmorgen wilde PC helemaal niet meer booten (display bleef uit). CMOS wipen en nu werkt het weer. Het lijkt toch echt iets met BIOS te zijn.. Ik heb onlangs (na het ontstaan van de klachten) de CMOS batterij verwisseld met een nieuwe. Toch een mobo probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Ja lijkt toch op het mobo.
Maar eerst goed die andere hardware testen om zeker te zijn anders koop je straks spullen die je niet nodig hebt....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:38
pennywiser schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:29:
Staat ie op legacy bios of uefi? Indien bios, switch eens naar uefi, dat vereist wel een herinstallatie.
Dit kan je prima doen zonder nieuwe installatie.

Windows heeft standaard een mbr2gpt.exe. (Even zoekscherm).

Met 1 command kan je binnen minuut switchen. Daarna reboot en in bios uefi aanzetten. Dit kan ook andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
dank je @eheijnen . Ik zal dat geheugen eens checken (final check denk ik). Ik wilde vandaag juist de videokaart proberen. PC stond uit. Dus kabels eruit, videokaart eruit. HDMI kabel op mobo-hdmi.. en toen startte de PC dus niet. Ook niet toen ik de videokaart weer opnieuw plaatste. Pas na de CMOS reset.
Dus.. korte check, die videokaart zal het ook niet zijn.
De fast-boot optie heb ik uitgeschakeld (@GekkeR ), wie weet.. Ik hoop het.

CMOS batterij net ook gechecked. Die geeft 3.2V, dus dat is ok.
@pennywiser BIOS is Uefi, dus dat is ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@eheijnen : Memcheck gaf geen errors. Dus.. wie weet is het nog de fastboot option van @GekkeR , anders zie ik geen alternatief dan dat de bios op mijn mobo steeds faalt of zo (en dus mag ik mijn mobo vervangen..). I

Thanks all voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als het zo is dat je nog niet door het Bios scherm heen komt bij het opstarten lijkt het sterk op het mainboard. Want dan kom het systeem er niet aan toe om Windows te starten en dat zou dan daarmee uitgesloten zijn.

Maar voordat je gaat kopen zoveel mogelijk controleren waar het aan kan liggen.

Je kunt nog eens met CrystalDiskInfo de smart waarden bekijken of er iets met de schijf aan de hand is.

Heb je een andere grafischekaart geprobeerd?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@eheijnen : Net weer PC gestart. Weer vast (net 2 seconden ingelogd in Windows). Ik zag nu op mijn moederbord dat een controlelampje op moederboard brandt (VGA)... Dus toch een grafische kaart probleem wellicht. Ik heb geen andere om te testen, dus ik moet even wat gaan zoeken. En de onboard video krijg ik niet aan de praat met deze CPU.

Toch handig zo'n Fractal kast met glazen paneel, als die tenminste op je bureau staat en niet op de vloer (door het vele wisselen heb ik hem maar even op mijn bureau gezet). Dan kan je lampjes op je mobo zien :)

Ga op zoek naar een andere videokaart, of testtools voor videokaarten. Thanks so far!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
2eHandse eenvoudige VGA kaart kun je vaak voor een paar euro in V&A kopen. Altijd handig om eens wat te testen en achter de hand te hebben. Misschien zit er een tweaker tussen bij jou in de buurt...

Doe ook die SSD Smart waarden nakijken of die goed zijn.
Hoe meer je kunt uitproberen hoe sneller je een goed beeld krijgt van waar het probleem zit.

Als je dat weet dan kun je aan de gang...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@eheijnen : Eerste reboot met nieuwe (2e hands) videokaart ging goed.. Toch een videokaart issue? Morgen nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
2ehandsje er in laten zitten en mee aan de slag en kijken of het probleem is verdwenen.
1+1=?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
Net gevonden dat ik nog een bios update van de kaart kon doen 8)7 .. Dat ook maar even proberen. Ik denk nu te weten waar ik het probleem moet vinden.. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als je systeem eerst gewoon werkte en in die setup problemen ontstaan is het hoogst onwaarschijnlijk dat je dat met een bios update oplost c.q. dat het probleem is.

Test ook nog eens je SSD met CrystalDiskInfo zoals eerder aangedragen.

Werk er gewoon een of twee dagen mee zodat je kunt zien of het probleem verholpen is.
Kun je dan kijken naar verdere acties.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
Thanks, ik heb die SSD brand new en ik had met mijn vorige SSD hetzelfde probleem. Maar even gekeken met CrystalDiskInfo. Alle disks zijn goed. Twee scoren 98% (SATA disks puur voor data met 15k en 25k uren op de teller). Ik heb al eens gestart zonder die disks en toen had ik ook problemen met opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@eheijnen : Eerste reboot met mijn 'oude' videokaart en nieuwe bios ging goed :) .. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taimus
@eheijnen : het lijkt toch echt die bios-upgrade te zijn geweest. Al een paar dagen achter elkaar geen problemen. Dank voor alle support! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als het opgelost is het mooi... :)

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1