Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:13
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3). Ik heb gelezen dat mijn processor (Ryzen 5 5600) initeel niet ondersteund wordt.
Ik kan gewoon de pc aanzetten en de bios settings inzien. Hij zegt dat ik Bios versie F1 heb en ik wil deze graag updaten maar ik krijg de melding "Invalid bios image".

Help? Ik heb eerst geprobeerd te updaten naar de laatste versie. Hierna versie F2 geprobeerd maar deze lukt ook niet.

Extra info:

Current flash:
Model Name: B550M DS3H
BIOS Version: F1
BIOS Date: 12/07/2022 (huh?)
Flash Type/Size
MXIC 25L/U Series 16 MB

Ik probeer gewoon te updaten met een USB stickje (zowel FAT32 als NTFS geprobeerd). Iemand enig idee hoe ik deze bios geupdate krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:42
Heb je de BIOS van de exacte revisie van het moederbord gedownload? Staat bij Gigabyte meestal links (verticaal) op de voorkant van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Acid Vendetta schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:55:
Heb je de BIOS van de exacte revisie van het moederbord gedownload? Staat bij Gigabyte meestal links (verticaal) op de voorkant van het moederbord.
Ah.. Wacht. Schijnbaar heb ik 1.5. >.<

Ik heb gewoon de link uit de pricewatch gevolgd en nooit meer naar die revisie gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Met de 1.5 hoef je de BIOS niet te updaten. De 5600 wordt out of the box al ondersteund. Dat verklaart ook waarom je beeld hebt :)

Enige verschil van F1 met F2a: Update AMD AGESA V2 1.2.0.8

De vraag is of je dat per se nodig hebt. Lekker zo laten als je geen problemen bemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom denk je trouwens dat je moederbord de processor niet zou ondersteunen zonder BIOS update? Dat je het BIOS in kan geeft eigenlijk al aan dat het ondersteund wordt. Bovendien is de Zen 3/Ryzen 5000 series al standaard ondersteund bij de 500-series chipset. Als je nou een 200 of 400 series bord had, ja, dan was een update waarschijnlijk nodig, maar met een B550 zou dat niet nodig moeten zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Hero of Time schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:09:
Waarom denk je trouwens dat je moederbord de processor niet zou ondersteunen zonder BIOS update? Dat je het BIOS in kan geeft eigenlijk al aan dat het ondersteund wordt. Bovendien is de Zen 3/Ryzen 5000 series al standaard ondersteund bij de 500-series chipset. Als je nou een 200 of 400 series bord had, ja, dan was een update waarschijnlijk nodig, maar met een B550 zou dat niet nodig moeten zijn.
Dat is alleen met de nieuwe revisies. Met de Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) zou dat niet het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
Acid Vendetta schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:13:
[...]

Dat is alleen met de nieuwe revisies. Met de Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) zou dat niet het geval zijn.
Ik dacht inderdaad dat ik deze had.

En ik vond het ook al vreemd dat alles gewoon werkte ja, maar ik heb nog nooit een ' niet ondersteunde' cpu gehad. Die revisie datum vond ik ook vreemd.

Tijd voor weekeind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 17:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Hero of Time schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:09:
Bijna :)

300 serie - Ryzen 1000
400 serie - Ryzen 2000
500 serie - Ryzen 3000

Er zijn daarna nog wat speciale revisies geweest. (max zoals msi het noemd) waarmee er een sprongetje voorwaarts kwam van een generatie)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Pffff, nu we hier toch zijn.

Stapje verder, windows installatie.
"Windows could not retrieve information about the disks on this computer"

Ik heb denk ik een stuk of 5 pcs in elkaar gezet en nog nooit zoveel gezeur gehad. Alle stekkers zitten erin, andere stekkers geprobeerd, andere harde schijf geprobeerd (allemaal SATA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 17:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Voggy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:31:
Pffff, nu we hier toch zijn.

Stapje verder, windows installatie.
"Windows could not retrieve information about the disks on this computer"

Ik heb denk ik een stuk of 5 pcs in elkaar gezet en nog nooit zoveel gezeur gehad. Alle stekkers zitten erin, andere stekkers geprobeerd, andere harde schijf geprobeerd (allemaal SATA).
Sata controller op RAID staan toevallig? Dan heb je een driver nodig. Lekker uitzetten.

Windows 10/11 van een recente versie aan het installeren? Heeft geen zin een ouwe DVD release te gebruiken.

Oja, en wel een installatiemedium met UEFI support en CSM uit in de BIOS?

Speelt allemaal mee :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
nelizmastr schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:05:
[...]

Sata controller op RAID staan toevallig? Dan heb je een driver nodig. Lekker uitzetten.

Windows 10/11 van een recente versie aan het installeren? Heeft geen zin een ouwe DVD release te gebruiken.

Oja, en wel een installatiemedium met UEFI support en CSM uit in de BIOS?

Speelt allemaal mee :)
Daar zit ik allemaal niet aan, ik probeer gewoon het BBG systeem te bouwen. :+
Wat een gezeur, ik heb echt al 100x in mijn leven windows opnieuw geinstalleerd maar heb dit nog nooit meegemaakt. Op een andere PC heb ik de volume van de ssd ge delete, hierna kon ik schone installatie doen. Hele avond naar de knoppen maar alles draait in ieder geval.

Allen bedankt voor de reacties!
Pagina: 1