Ik ga eindelijk mijn bejaarde i5-6600/GTX-960 vervangen door iets nieuws rond de Ryzen 7 7800X3D, bij voorkeur een redelijk stille set-up. Ik zal waarschijnlijk de CPU iets gaan underclocken, de GPU mogelijk ook.
Ik speel 1440p@60 Hz (en ben niet van plan dat te veranderen), hoofdzakelijk RPG's en bouw games zoals LOTRO, Factorio en KSP. De zwaarste game die ik tegenwoordig speel is Satisfactory, de zwaarste die ik niet speel Horizon Zero Dawn die niet eens wil installeren.
Ik zoek een?
Videokaart waarmee ik Satisfactory en HZD op ultra kan spelen.
Wat is je budget?
Niet echt een factor.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een zwak voor AMD maar niet ten koste van kwaliteit.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige wensenlijst ziet er zo uit:
Op basis van de BBG van Maart kom ik uit op een non-OC RX 6700 XT. Maar als ik de user reviews van die kaarten bekijk, zitten er vrijwel altijd reviewers tussen die klagen over coil whine, en daar gaan mijn vragen over.
Coil whine ken ik zelf alleen uit de tijd dat ik spotgoedkope voedingen gebruikte (lang geleden). Dat was luid en super irritant, maar hoe zich dat verhoudt tot de coil whine van deze kaarten kan ik niet inschatten.
Dus mijn vragen zijn:
Ik speel 1440p@60 Hz (en ben niet van plan dat te veranderen), hoofdzakelijk RPG's en bouw games zoals LOTRO, Factorio en KSP. De zwaarste game die ik tegenwoordig speel is Satisfactory, de zwaarste die ik niet speel Horizon Zero Dawn die niet eens wil installeren.
Ik zoek een?
Videokaart waarmee ik Satisfactory en HZD op ultra kan spelen.
Wat is je budget?
Niet echt een factor.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een zwak voor AMD maar niet ten koste van kwaliteit.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige wensenlijst ziet er zo uit:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 499,- | € 499,- |
1 | Moederborden | ASRock B650M PG Riptide | € 177,- | € 177,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Mini Black Solid | € 131,01 | € 131,01 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 | € 129,- | € 129,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238F16GX2-TZ5N | € 143,84 | € 143,84 |
1 | Voedingen | Fractal Design Ion+ 2 Platinum 760W | € 158,45 | € 158,45 |
Totaal | € 2.236,11 |
Op basis van de BBG van Maart kom ik uit op een non-OC RX 6700 XT. Maar als ik de user reviews van die kaarten bekijk, zitten er vrijwel altijd reviewers tussen die klagen over coil whine, en daar gaan mijn vragen over.
Coil whine ken ik zelf alleen uit de tijd dat ik spotgoedkope voedingen gebruikte (lang geleden). Dat was luid en super irritant, maar hoe zich dat verhoudt tot de coil whine van deze kaarten kan ik niet inschatten.
Dus mijn vragen zijn:
- Is coil whine uberhaupt een ding met de resolutie/framerate die ik wil gebruiken?
- Heeft underclocken daar nog invloed op?
- Als het echt een probleem is (in context), is de RTX 3060 Ti dan een beter alternatief?
[ Voor 3% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 07-04-2023 20:50 ]