Vraag

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 19:23
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zABNYcjEUFXV1A0yvKnPk0zhGWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTLtDQErjJJLfm8C8RcgEMHr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3TPFp_4woO4G2jl1cqV8U-qN9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5bncf3K32fCVqPaodCrKbg6x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-qMhkZ93CreF-eBwr2pM37CXOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnXObPHfujsOtarjK1YjwVi7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dip0MvVPuxnHEGOeZ0RZ6HdLqng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xJT7rf0OvNYR5SEkKXGO64P.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's (dak 32 graden). Het liefst heb ik 3 panelen in landscape onder het dakkapel, maar de diepte is 114 cm(goot t/m dakkapel). Een aantal installateurs geven aan dat daar geen paneel past, de buren hebben daar wel panelen :? (vrij brede dakgoot)
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3800
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Laagste €/WP voor minimaal 10 panelen
Wie gaat het project uitvoeren
Laat het doen
Bijhouden van data
Per paneel zou fijn zijn
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPFxL0AsvyGdAaJV9qGcfWXR5ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tV5cT3OjjOkYasw74IMiFZkL.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden we van de offertes? Van offerte 1 heb ik nog geen legplan ontvangen.
Eventuele tips voor een legplan zou fijn zijn. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Ahmi op 14-04-2023 16:52 ]

Alle reacties

• Ahmi
Niemand? -O-

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
die 4x370 van offerte 5 komen zeker onder dakkapel? Wel netjes dat zij een kleiner paneel pakken voor daar.

kan je wat legplannen delen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tussen de regels door lijkt alles bij elkaar 12, misschien 13 panelen mogelijk.

Bij solaredge zouden de 2 panelen op noordelijke dakkapel op zomer ochtenden afgetopt kunnen worden omdat ze hun stroom niet kwijt kunnen. (Technisch lastig verhaal, uitleg solaredge topic)

Bij deze prijzen en een goed staan offertes zou ik even kijken bij de webshops met installatie bemiddeling, Solar outlet en Solar bouwmarkt.

Onder de dakkapel wil je de smallere panelen van ~105 cm. Heel veel panelen zijn nu ~115 cm

Leg je op dat niet alle dakkapellen gebouwd zijn voor de permanente belasting van panelen met ballast?

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 10-04-2023 07:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ahmi
IplugNplay schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:15:
die 4x370 van offerte 5 komen zeker onder dakkapel? Wel netjes dat zij een kleiner paneel pakken voor daar.

kan je wat legplannen delen?
Dat klopt. Die pakken idd een iets minder breed paneel voor onder het dakkapel. Dit is ook de enige partij uit dit lijstje welk een geschikt paneel hiervoor heeft. De rest geeft aan deze panelen niet meer te kunnen leveren.

Offerte 5 + 7 (offerte 7 lijkt mij niet mogelijk met dit legplan + te brede panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYs2VuDQWw8u0sa4ynr_3RJ7U5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bIFt1t7961oCSB9uUIrIauFv.jpg?f=user_large

Offerte 4 + 6 (offerte 6 lijkt mij niet mogelijk met dit legplan + te brede panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkKyTffIQRrQ86j0Ln25r3AgXn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRwPozOdMNhQqP8XqZqhnHL1.jpg?f=user_large

Offertes 2 + 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xg-EFGLp64a9-nAAtLoU7to19A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rqK3TokzzPLsmUWzMr2JyPL.jpg?f=fotoalbum_large

• Ahmi
Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:22:
Tussen de regels door lijkt alles bij elkaar 12, misschien 13 panelen mogelijk.

Bij solaredge zouden de 2 panelen op noordelijke dakkapel op zomer ochtenden afgetopt kunnen worden omdat ze hun stroom niet kwijt kunnen. (Technisch lastig verhaal, uitleg solaredge topic)

Bij deze prijzen en een goed staan offertes zou ik even kijken bij de webshops met installatie bemiddeling, Solar outlet en Solar bouwmarkt.

Onder de dakkapel wil je de smallere panelen van ~105 cm. Heel veel panelen zijn nu ~115 cm

Leg je op dat niet alle dakkapellen gebouwd zijn voor de permanente belasting van panelen met ballast?
Lees ik het goed dus liever geen Solaredge systeem te nemen? Enphase heeft hier geen last van?

Ik kom uit op rond de 6000 EUR aan materiaal bij bovengenoemde leveranciers (370-380wp panelen vrijwel niet leverbaar..)

Alle partijen geven aan dat ze naar de staat van het dakkapel kijken, alvorens de panelen te installeren. Ik twijfel nog wel tussen de reguliere platdak constructies en van die betonnenvoeten(Sunsolar)?

Wat vinden jullie trouwens van de gebruikte Enphase omvormers? Ik zie 3 verschillende uitvoeringen, maakt dit nog veel uit in mijn opstelling?

• Ronald
  • Nu online
Kosten baten wat betreft solaredge.

Enphase kan pittig duurder zijn.

Daarmee kan kijken of er ergens een paar panelen extra passen voordeliger zijn met solaredge dan met Enphase

Enphase kan je op moment in erg veel varianten krijgen. Ze zijn aan het migreren naar de iq8 serie. Ze worden uit kosten optimalisatie vaak vrij laag in vermogen gekozen. De laatste 1-2% opbrengst in de zomer komt met Enphase erg duur uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

115cm onder de dakkapel is net te weinig ja... Als je paneel 115cm is komt er ook nog +/- 5cm aan leg ruimte boven en onder bij (uitgaande van verticale rails ivm de panelen naast de kapel). Als je kiest voor horizontale rails zou het theoretisch net moeten passen. Echter een net iets schuin weglopende kapel en dakgoot kan er voor zorgen dat je net te krap uit komt. Daarnaast moet je ook rekening houden met het afwateren, als het regent heb je kans dat het water van de panelen over je goot heen gaat en naar beneden klettert op je terras of voor je achterdeur ;).

Je kan eventueel overwegen om ipv de huidige +/- 400Wp panelen te kiezen voor een iets langer model. Deze zijn dan om en nabij de 1900mm lang, kijkende naar de ruimte op de tekening gok ik dat het gaat passen op je dakkapel (even meten uiteraard ;) zonder problemen. Dit zou ook al wat meer Wp geven zonder al te veel extra kosten. 10x470Wp ipv 10x400wp, toch bijna 700Wp meer vermogen (theoretisch).

Ik zou er tevens voor kiezen om de panelen op je uitbouw uit te laten lijnen met die van je hellende dak, dat zit er netter uit in mijn ogen dan het laten verspringen :).

• Ahmi
Ik heb nog een offerte toegevoegd (nr 8 )

2 (of 3) DMEGC panelen van 375 WP (104cm breed) +
10 (of 9) Jinko 430 WP

Dit in combinate met Enphase IQ8+ omvormers.

Ik vind deze tot nu toe het meest aantrekkelijk. Wat vinden jullie van deze combinatie? Moet ik nog ergens op letten?

Een andere vraag: heeft het nog zin om 1 of 2 panelen op NO schuindak te plaatsen?

• Ronald
  • Nu online
NO kan heel goed nuttig zijn ja. Thomas Berger pvcalc kun je indruk krijgen wat het doet.

Nummer 8 is okay in prijs voor een Enphase systeem.

Pagina: 1