[PV] Advies systeemkeuze (SE / Enphase / deels String)

Pagina: 1
Acties:

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 10:05
Ik help mijn ouders met het uitzoeken van een nieuw PV-systeem voor hun relatief complexe situatie. Het gaat om een oost/west dak met aan beide kanten een dakkapel. Met name de oostzijde heeft véél schaduw van enorme platanen die ervoor staan. Westzijde valt erg mee qua schaduw.

Met het oog op de toekomst is mijn korte advies aan hen: dak vol. Maar hoe? Daar kan ik jullie advies bij gebruiken :)

Zie hier een foto van zowel dak en voorzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymxp-A4K3EmT5-jBMpMBvrVEF5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNXiuug4zt7KFvvJtvzOD0ve.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH7GY1ukBEI_qNBnfurV7Xn2gAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RRCrqAXglLjrOeWGzrhklYVe.png?f=fotoalbum_large

De hoogtekaart geeft mooi aan hoe hoog de platanen zijn (17 meter top, nokhoogte huis is 9 meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObCPfMGBvoMbrEu2xGxcEbgNWCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acT8uyj6rKDOz6fb2Z8f4p9W.png?f=fotoalbum_large

Aantal mogelijke panelen, uitgaande van bijvoorbeeld 175 x 115 cm, ongeveer 400 Wp

West, totaal 6 of 7:
- Onder dakkapel 2 of 3 landscape
- Boven dakkapel 4 portrait
- Op dakkapel staat zonneboiler, wordt niet vervangen.

Oost, totaal max 8:
- Onder dakkapel 1 of 2 landscape, veel schaduw
- Op dakkapel 2 ter vervanging van bestaande 2 panelen. Wel met lagere hellingshoek
- Boven dakkapel 3 of 4 portrait.

Nu is mijn vraag, welke van drie onderstaande opties is wijsheid om aan installateurs te vragen?
- Westzijde stringomvormer, oostzijde SE of Enphase
- Alles Solar Edge (lukt dat met opstartspanning / clipping oost?)
- Alles Enphase (duur!)

Ik neig zelf naar ofwel alles Enphase ofwel alles Solar Edge. Maar vooral die laatste vind ik erg twijfelachtig. Eerste offerte voor Enphase is ook binnen voor 8 panelen tegen bijna € 2 / Wp. Die prijs is dus niet mals. Ik hoor graag jullie mening!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Even verder zoeken… dat is ook voor een Enphase systeem wel riant.

Ik denk dat hier de beste/veilige keuze toch neer komt op micro omvormers… het is niet echt een makkelijk dak om solaredge goed werkend te krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Je kunt het mijns inziens langs twee routes proberen:
- Enphase, maar dan zul je niet snel onder de 1,75 per Wp komen denk ik. Voor 8 panelen even grof en niet te krap gerekend: 1600 panelen + 1750 omvormers/kabels + 850 montagemateriaal + 1500 installatie.
- 'Gewoon' een string omvormer met 2 MPPT's en dan van oost accepteren dat het soms marginaal bijdraagt. Hopelijk is het in de winter wat beter als het blad van de bomen is. Die 2 vervanging op de dakkapel moet je vanwege afwijkende oriëntatie dan wel laten schieten.
Dan moet het misschien voor 1000 euro minder kunnen.
Door meer panelen te nemen daalt wel de prijs per Wp, zeker bij optie 2.

Wanneer budget niet te beperkt is en je ouders en lang willen blijven wonen zou ik de Enphase optie adviseren. Of Apsystems/Hoymiles.

[ Voor 9% gewijzigd door schumacher op 07-04-2023 19:30 ]

• Ronald
  • Nu online
Vandaag nog 3 Enphase opties in 1 topic voor 1,45 op het forum hoor, @schumacher

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 10:05
OK, dan ga ik voor de micro-omvormers route. Ze blijven er nog lang wonen en budget is niet direct een probleem. Maar prijs / kwaliteit moet natuurlijk wel in orde zijn.

Er is vanavond ook nog een 2e offerte bij gekomen:

- 11 panelen 405 Wp
- Hoymiles micro-omvormers. Onduidelijk of het de HM-1000/1200 of 1500 is.

Deze komt uit op ongeveer 1,33 / Wp. Dat ligt al heel wat meer in mijn lijn van verwachting. Echter, ik heb Hoymiles nog niet eerder gebruikt zien worden. Zijn er zwaarwegende redenen om voor Enphase boven Hoymiles te kiezen?

• Ronald
  • Nu online
Hoymiles heeft een hele waslijst aan opties. Ze zijn behoorlijk voordeliger dan enphase. Chinese fabrikant in plaats van americaans.
Wel minder garantie. Ervaringen in het hoymiles topic :)

Pagina: 1