Verwijderen directories/resizen NTFS partitie in disk image

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 13:11
Ik wil een systeem met een grote HDD uitbreiden met een kleinere SSD. Op de HDD blijft de goedgevulde program files (spelletjes Steam / Epic / enz.)staan. Daarom wil ik alles zonder deze Program Files overzetten naar de SSD. Hiervoor wil ik onder Linux een disk image maken van de hele bestaande HDD (inclusief partitietabel) op een externe USB schijf. De NTFS partitie in deze diskimage wil ik dan mounten om hier de ongewenste mappen uit te verwijderen. Hierna wil ik de betreffende partitie in de diskimage verkleinen (GParted/Ntfsresize) om deze over te brengen naar de nieuwe SSD (b.v. Clonezilla). Is dit de handigste weg om zo de HDD naar de SSD over te zetten zonder dat alle directories worden meegenomen? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vraagt nu iets over zaken die primair met Windows te maken hebben in een forum deel dat juist geen Windows bespreekt.Enige punt waarom je denkt dat het hier hoort, is omdat je Linux wilt gebruiken voor je werk. Maar dat kan ook gewoon met een PE of andere Windows omgeving.
Om deze reden verplaats ik dit topic naar Windows Clients. LNX -> WOS.

Bovendien, een Windows installatie migreren van HDD naar SSD wordt afgeraden vanwege optimalisaties voor SSDs die je daarmee mist. Je kan beter een nieuwe installatie doen.

Ps, om deze reden is het ook aan te raden om je standaard Steam/Epic library juist niet in Program Files te dumpen. Games worden tegenwoordig groter dan Windows, die wil je dus liever elders plaatsen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:27
Wat is nou eigenlijk de goal van deze hele operatie?

[ Voor 41% gewijzigd door zetje01 op 07-04-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:48
Volgens mij is dat de allermoeilijkste manier om te bereiken wat je wilt.

Ten eerste. Alles wat je via Steam etc installeert, wordt toch gewoon gedownload van internet? Dus dat kun je allemaal verwijderen en als je alles weer in orde hebt opnieuw downloaden. Een andere optie is om via Steam de spellen vantevoren al te verplaatsen naar een andere drive. Je kunt in je Steam instellingen aangeven dat je een tweede map wilt gebruiken en dan spellen verplaatsen.

Als je dat allemaal gedaan hebt, dan kun je wat overblijft van je Windows schijf op de normale manier overzetten naar een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
zetje01 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:44:
Wat is nou eigenlijk de goal van deze hele operatie?
Het doel is dat bij bepaalde games de behaalde doelen / scores bewaard blijven. En het gaat niet alleen om Steam maar ook om Epic, Origin, XBox en lokaal geïnstalleerde games. Dus hoe kan ik het behaalde bewaren en toch de boel overzetten? Ik wil de voor de games gebruikte mappen op de HDD in de SSD C-schijf middels Mklink aankoppelen. Dit heb ik ook al eens bij een andere PC gedaan waar de SSD volgelopen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
Hero of Time schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:53:
Je vraagt nu iets over zaken die primair met Windows te maken hebben in een forum deel dat juist geen Windows bespreekt.Enige punt waarom je denkt dat het hier hoort, is omdat je Linux wilt gebruiken voor je werk. Maar dat kan ook gewoon met een PE of andere Windows omgeving.
Om deze reden verplaats ik dit topic naar Windows Clients. LNX -> WOS.
Omdat ik alle handelingen onder Linux wil uitvoeren dacht ik juist dat Linux wel de aangewezen forumgroep was.
Bovendien, een Windows installatie migreren van HDD naar SSD wordt afgeraden vanwege optimalisaties voor SSDs die je daarmee mist. Je kan beter een nieuwe installatie doen.
Die optimalisaties kun je toch gewoon inschakelen zodat de slijtage van de SSD minder groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kun je niet gewoon die SSD of een folder daarin linken naar je game dir(s)?
(Geen drag en drop maar (ln in linux ben de windows even kwijt.. junction? Moet je even zoeken mklink)

ed:
Dan heb je bv D:\HierStaanDeGamesWaarDeLinkNaarWijst
En dan een link van .. i dunno /user/yourname/somefolder/ naar die folder.
Ik heb dat wel eens gedaan 15 jaar terug en dat werkte toen prima.

Ed2:
Meh ik had de mklink via chatgpt, kan net zo goed alles hier neerzetten:

To link a folder from the C drive to a subdirectory on the D drive called "FileHier", you can create a symbolic link using the mklink command in Windows. Here are the steps:

Open the Command Prompt as an administrator by right-clicking on the Start menu and selecting "Command Prompt (Admin)".

In the Command Prompt, navigate to the location where you want to create the symbolic link. For example, if you want to create the link in the D:\FileHier directory, you can type cd /d D:\FileHier and press Enter.

Type the following command and press Enter:

mklink /D "C:\Path\to\folder" "FolderName"

Replace "C:\Path\to\folder" with the path to the folder on the C drive that you want to link, and replace "FolderName" with the name you want to give to the symbolic link. For example, if you want to link the "Documents" folder on the C drive to a folder called "MyDocs" in the D:\FileHier directory, you could use the following command:

mklink /D "C:\Users\Username\Documents" "MyDocs"

This will create a symbolic link called "MyDocs" in the D:\FileHier directory that points to the "Documents" folder on the C drive.

Verify that the symbolic link was created successfully by navigating to the D:\FileHier directory and checking that the link points to the correct folder. You can also open the linked folder from the D:\FileHier directory to make sure it works correctly.

That's it! You should now have a symbolic link from a folder on the C drive to a subdirectory on the D drive.

[ Voor 135% gewijzigd door MrMonkE op 08-04-2023 11:37 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
[

[ Voor 99% gewijzigd door zetje01 op 08-04-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
Punt is dat ik niet weet wat ik allemaal van de huidige Windows installatie mee moet/wil nemen zodat de games weer probleemloos draaien inclusief de behaalde scores e.d.. En dat voor de verschillende platforms als Steam, Origin, Epic, XBox enz.. Daarom wil de grote huidige HDD Windows partitie verkleinen, zonder al de games installatie bestanden (die ik later link met MKLink koppel aan de SSD) en die overbrengen naar de kleinere SSD partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Ik ga nog een poging doen om te vragen wat je nou eigenlijk wilt.
(en ik lees het liefst een simpel antwoord, van één regeltje)

Je hebt een game-pc met een HDD en je hebt er een SSD bij gezet.

Wat wil je op die SSD zetten?
- Windows?
- Of juist enkel de spelletjes?
- Of beiden?
- Of... wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyD
zetje01 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:10:
Wat wil je op die SSD zetten?
- Windows?
- Of juist enkel de spelletjes?
- Of beiden?
- Of... wat ?
Ik dacht dat het duidelijk was maar blijkbaar niet: Ik wil op de SSD de Windows 10 van de HDD zonder de spelletjes die zeer veel ruimte innemen (omdat de HDD C partitie niet op de SSD past). Onder spelletjes versta ik de geïnstalleerde bestanden van de spelletjes. Deze HDD spelletjesbestanden koppel ik later weer aan de SDD middels Mklink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Okay, je wilt je C-schijf clonen, maar niet ál je folders op de C-schijf.
(Hoera, dat kon dus in 1 kort regeltje)

Dat kan elke moderne cloning app wel (mappen 'overslaan').

Of je dat ook echt wilt, en vooral het geklooi om je games weer ongewijzigd aan de gang te krijgen...
(en je games draaien vanaf je HDD :-( )

Ik zou er niet aan beginnen.
Maar misschien hou jij van prutsen en klooien en dingen uitvogelen en uuren en uuren daar mee kwijt te zijn, (in plaats van de computer te gebruiken waar je hem voor gekocht hebt).
Pagina: 1