Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 21:20
Hi allemaal, ik lees al een tijdje in dit forum uit interesse mee en mag nu eindelijk ook met mijn eigen koophuis aan de verduurzaming tour. Zijn onder andere voorzetwanden aan het plaatsen, vloer en dakisolatie en nu dus ook zonnepanelen.

Aantal vragen waar ik nog niet over uit ben omdat ik verschillende reacties terugkrijg:
- is het aantrekkelijk genoeg (eigen verbruik afdekken, qua rendement niet té onvoordelig) om de noordkant vol te leggen?
- de meeste voorstellen zijn met Enphase vanwege het noord dakvlak met pijpjes. Hoe kijken jullie daarnaar?
- op dit moment heb ik nog een 1x35A aansluiting, aanvraag voor 3 fase heb ik in maart gedaan met wachttijd van +-6 mnd. Is het mogelijk/zinvol om eea wel voorlopig al te laten plaatsen of moet ik wachten?

Huidig verbruik = ~4000 kWh, doel is zoveel mogelijk opwekken met het oog op plaatsing WP (over paar jaar) en verder stijgend elektra verbruik.
Op dit moment heb ik van een heel aantal partijen offertes ontvangen voor aanleg op de noord- en zuidzijde van het dak en ze ook bovenstaande voorgelegd.
Voor wat betreft mijn eerste vraag heb ik zelf gevonden dat met 30 graden dakhelling, pal noord ik ongeveer 50-60% rendement instraling mag verwachten, exclusief evt schaduw natuurlijk. Tegelijkertijd is daar wel mijn grootste dakoppervlakte beschikbaar. Meeste partijen willen het wel voorrekenen.
Het tweede punt ben ik op dit moment nog aan het uitzoeken, de 2 rechter offertes zijn de enige 2 met serie geschakelde omvormers. Hoor graag jullie mening! O-)
Over het derde punt vind en hoor ik letterlijk van alles en nog wat: 'Dat is gevaarlijk, bel later maar terug' tot 'Geen probleem, we sluiten 'm eerst op 1 fase aan en komen gratis langs als je omgezet bent'.

Als mijn huidige 1 fase aansluiting geen probleem zou ik op korte termijn door willen praten met bijv 3 partijen en een schouw laten uitvoeren etc. De partijen die offertes uitgebracht hebben zijn tot nu allemaal partijen in regio met goede beoordelingen en 1 landelijk actieve partij.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Onze situatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nljmssYgdVjg6tsNmtP3GWn0Oc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zs9c5zA5h62shJP8u5SJDdqx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwrXgkRFGq2C1Sq3rNiM7yJ21t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBIcEezaIC1pObFC1LfXMP2w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq6SNnSbsZbYHbek-vWFD7-Y3zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8FEejOm1VBa2Fzt0MRrLR10.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Achter/zuid: 5,96 breed * 2,30 hoog op +-30 graden hellingshoek pal zuid.
= 13,7 m2 bruto

Voor/noord: 5,96 breed * 5,40 hoog op +-30 graden hellingshoek pal noord.
= 32,2 m2 bruto
Maar wel aantal pijpjes en dakraam.
Schaduw
Alleen bij voorkant/noordzijde van pijpjes (zie foto), vlnr en boven naar beneden:
schoorsteen, loos (boven dakraam), ontluchting riool en 2x cv ketel.
Jaarverbruik
+-4000 kWh, in de toekomst met oa WP, inductiekoken etc gaat dit stijgen. Wellicht op veel langere termijn een thuisaccu als we niet meer mogen salderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, 3x25A aangevraagd in maart met +-6 maanden wachttijd :'(
Groepenkast is wel al vernieuwd/aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwR3jFfRaArYGuX0G-HhnEsI8g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmTezRn8NKrWlIYjcz84fovK.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
10-12k. Doel is huidig en voor zover mogelijk toekomstig eigen verbruik afdekken, dakvlakken optimaal benutten als we er dan toch mee bezig zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Groepenkast + 3 fase kabel naar zolder ligt er al. Externe partij voor plaatsing panelen, omvormer etc
Bijhouden van data
Leuk om per dakvlak een beeld te krijgen, maar niet must have.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIBHRPb89Qp7QZPHqqSlxZ9nPPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fADS1tdU1VHCZt70kiyBUtu9.png?f=fotoalbum_large
Regio
Omgeving Leiden

[ Voor 9% gewijzigd door famod op 07-04-2023 18:14 . Reden: te snel op enter gedrukt ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 15:28
Ik heb er zelf voor gekozen om zonnepanelen wel op noord te leggen en zelfs op oost, puur om zo lang mogelijk op een dag op te kunnen wekken zodat ik na het salderen langer op een dag mijn eigen stroom kan verbruiken. Is je doel om zo snel mogelijk je panelen terug te verdienen of ook om op langere termijn zo lang mogelijk energie te produceren om direct te verbruiken (met je toekomstige WP bijvoorbeeld)?

edit: met 30 graden op noord zit je tussen de 60 en 70% instraling, ik zou het gewoon doen (https://www.solease.nl/ap...gshoek-dak-tabel.jpg.webp)

[ Voor 19% gewijzigd door Soepstengel op 07-04-2023 16:43 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famod
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 21:20
Thanks voor je snelle reactie! Wat mij betreft dat laatste (zoveel mogelijk eigen verbruik opwekken) zolang de terugverdientijd geen ramp wordt.

Edit: en dank voor je aanvulling. Ik baseerde me op onderstaande, maar zie dat er inderdaad wat verschillende percentages genoemd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RftEjTE3Ppdj2VtRfwbIvy7kOv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9MedavsRfMc8MXCd3JbbOyG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door famod op 07-04-2023 17:21 . Reden: aanvulling soepstengel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Noord moet het niet hebben van directe zon, dat doet alleen wat in de zomer.

Dus dure zooi inzetten vanwege schaduw is echt niet nuttig.

Je kunt kijken of de minst dure Enphase offertes over willen naar een string omvormer… of de growatt op €1,20/Wp
Past 16 ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Lekker volplempen dat dak! Mocht het salderen ooit aflopen moet je dak zien als energiefabriek. En ook zo kijken naar de opbrengsten. Heb je een rekensommetje gemaakt dat het de investering met 60%instraling je waard is? Mijn gevoel zegt dat het financieel nog steeds rendabel is, maar ik zou het ook doen als het 15 jaar duurt om 'terug te verdienen'. Het zelfopwek- en duurzaamheidsideaal is ook wat waard.

Waar je normaal rekening houdt met direct zonlicht werk je nu enkel met diffuus licht. Ik denk dat we al snel in een reactie vallen dat het geen 'volwaardig' direct zonlicht is dus minder opbrengt dus minder investering waard is. Als we dat nu even omdraaien: Bij een zuidelijke oriëntatie krijg je scherpe schaduwen van pijpjes waardoor je eerder zou móéten investeren in bijvoorbeeld optimizers of micro-omvormers. Op jouw noordvlak heb je dan wel wat pijpjes staan maar wanneer gaan die écht een rol spelen met direct licht? Rond het middaguur en/of hoogzomer.

Toch zou ik voor de micro-omvormers kiezen maar niet vanwege instraling/schaduwwerking. Dan weet je heel duidelijk hoe je systeem presteert en trek je het los van eventuele fouten uit het installatieproces. Ik heb er helaas ervaring mee (oost-west op één ingang van een optimizer, en de installateur destijds volhouden dat het goed werkt). Plus je bent flexibeler om een wijziging in je systeem aan te brengen.

Als ik in je tabel kijk zie ik eigenlijk 5 van de 8 bijna identieke systemen: zonnepanelen (van merk x) en een Enphase micro-omvormer. In die offertes zit niet zoveel verschil behalve winst voor de installateur én een soms te rooskleurige verhouding in opbrengst(kwh/kwp verhouding). Maak daaruit een gunstige eur/kwp keuze.

Qua praktische meterkastkennis ivm omschakeling naar 3 fasen: kan je niet gewoon de stroomsterkte berekenen? 60% van max vermogen noord + 100% van vermogen zuid. Hoe kom je dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb zelf ook een noord en zuid dak op 35 graden helling.

Schaduw van een dakkapel van de buren op zowel noord als zuid.

Op zuid heb ik 2x SMA 2.5, vanwege panasonic panelen van 59 Vmpp, dus 2 strings van 7, 4550 Wp
Op noord heb ik 1x SMA 1.5, met 4 strings van 5 panelen SF170, 2550 Wp (ook hoog voltage per paneel)

Noord werkt het beste bij bewolkte dagen met veel licht, tussen april en september.
Geeft een mooie wisselwerking met zuid, die het van onbewolkt moet hebben.
In de zomermaanden gaat het ook lang door.

Mijn advies is dan ook: neem 2x 1-fase string omvormers.
(en plaats een verdeler op zolder, met uitbreidingsmogelijkheden voor een doorstroomverwarmer ofzo)
De hoeveelheid panelen in 1 string, is niet toereikend voor een 3-fase omvormer (geeft een slechter omvormer rendement dan 1-fase omvormer)

Ik heb al mijn SMA's via markplaats en 2e hands.be. (maar zorg voor installateurs ww, om firmware te kunnen opdaten. VL-40 of 1AV-41 modellen nemen, niet de 1AV-40, puk code zou je kunnen aanvragen bij SMA)
SMA gaat prima om met schaduw. (paar pijpjes op noord)
Check my sig voor pvoutput zuid en noord.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2023 07:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Kanoet schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 01:34:
Bij een zuidelijke oriëntatie krijg je scherpe schaduwen van pijpjes waardoor je eerder zou móéten investeren in bijvoorbeeld optimizers of micro-omvormers.
Juist bij harde schaduw geen optimizers of micro’s

Omdat het harde schaduw is is de rest opbrengst minimaal, en is een string omvormer die bypass triggered een prima oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1