Hi allemaal, ik lees al een tijdje in dit forum uit interesse mee en mag nu eindelijk ook met mijn eigen koophuis aan de verduurzaming tour. Zijn onder andere voorzetwanden aan het plaatsen, vloer en dakisolatie en nu dus ook zonnepanelen.
Aantal vragen waar ik nog niet over uit ben omdat ik verschillende reacties terugkrijg:
- is het aantrekkelijk genoeg (eigen verbruik afdekken, qua rendement niet té onvoordelig) om de noordkant vol te leggen?
- de meeste voorstellen zijn met Enphase vanwege het noord dakvlak met pijpjes. Hoe kijken jullie daarnaar?
- op dit moment heb ik nog een 1x35A aansluiting, aanvraag voor 3 fase heb ik in maart gedaan met wachttijd van +-6 mnd. Is het mogelijk/zinvol om eea wel voorlopig al te laten plaatsen of moet ik wachten?
Huidig verbruik = ~4000 kWh, doel is zoveel mogelijk opwekken met het oog op plaatsing WP (over paar jaar) en verder stijgend elektra verbruik.
Op dit moment heb ik van een heel aantal partijen offertes ontvangen voor aanleg op de noord- en zuidzijde van het dak en ze ook bovenstaande voorgelegd.
Voor wat betreft mijn eerste vraag heb ik zelf gevonden dat met 30 graden dakhelling, pal noord ik ongeveer 50-60% rendement instraling mag verwachten, exclusief evt schaduw natuurlijk. Tegelijkertijd is daar wel mijn grootste dakoppervlakte beschikbaar. Meeste partijen willen het wel voorrekenen.
Het tweede punt ben ik op dit moment nog aan het uitzoeken, de 2 rechter offertes zijn de enige 2 met serie geschakelde omvormers. Hoor graag jullie mening!
Over het derde punt vind en hoor ik letterlijk van alles en nog wat: 'Dat is gevaarlijk, bel later maar terug' tot 'Geen probleem, we sluiten 'm eerst op 1 fase aan en komen gratis langs als je omgezet bent'.
Als mijn huidige 1 fase aansluiting geen probleem zou ik op korte termijn door willen praten met bijv 3 partijen en een schouw laten uitvoeren etc. De partijen die offertes uitgebracht hebben zijn tot nu allemaal partijen in regio met goede beoordelingen en 1 landelijk actieve partij.
Bedankt alvast voor het meedenken!
Onze situatie::fill(white):strip_exif()/f/image/Zs9c5zA5h62shJP8u5SJDdqx.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HBIcEezaIC1pObFC1LfXMP2w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o8FEejOm1VBa2Fzt0MRrLR10.jpg?f=fotoalbum_large)
= 13,7 m2 bruto
Voor/noord: 5,96 breed * 5,40 hoog op +-30 graden hellingshoek pal noord.
= 32,2 m2 bruto
Maar wel aantal pijpjes en dakraam.
schoorsteen, loos (boven dakraam), ontluchting riool en 2x cv ketel.
Groepenkast is wel al vernieuwd/aangepast.
:strip_exif()/f/image/DmTezRn8NKrWlIYjcz84fovK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fADS1tdU1VHCZt70kiyBUtu9.png?f=fotoalbum_large)
Aantal vragen waar ik nog niet over uit ben omdat ik verschillende reacties terugkrijg:
- is het aantrekkelijk genoeg (eigen verbruik afdekken, qua rendement niet té onvoordelig) om de noordkant vol te leggen?
- de meeste voorstellen zijn met Enphase vanwege het noord dakvlak met pijpjes. Hoe kijken jullie daarnaar?
- op dit moment heb ik nog een 1x35A aansluiting, aanvraag voor 3 fase heb ik in maart gedaan met wachttijd van +-6 mnd. Is het mogelijk/zinvol om eea wel voorlopig al te laten plaatsen of moet ik wachten?
Huidig verbruik = ~4000 kWh, doel is zoveel mogelijk opwekken met het oog op plaatsing WP (over paar jaar) en verder stijgend elektra verbruik.
Op dit moment heb ik van een heel aantal partijen offertes ontvangen voor aanleg op de noord- en zuidzijde van het dak en ze ook bovenstaande voorgelegd.
Voor wat betreft mijn eerste vraag heb ik zelf gevonden dat met 30 graden dakhelling, pal noord ik ongeveer 50-60% rendement instraling mag verwachten, exclusief evt schaduw natuurlijk. Tegelijkertijd is daar wel mijn grootste dakoppervlakte beschikbaar. Meeste partijen willen het wel voorrekenen.
Het tweede punt ben ik op dit moment nog aan het uitzoeken, de 2 rechter offertes zijn de enige 2 met serie geschakelde omvormers. Hoor graag jullie mening!

Over het derde punt vind en hoor ik letterlijk van alles en nog wat: 'Dat is gevaarlijk, bel later maar terug' tot 'Geen probleem, we sluiten 'm eerst op 1 fase aan en komen gratis langs als je omgezet bent'.
Als mijn huidige 1 fase aansluiting geen probleem zou ik op korte termijn door willen praten met bijv 3 partijen en een schouw laten uitvoeren etc. De partijen die offertes uitgebracht hebben zijn tot nu allemaal partijen in regio met goede beoordelingen en 1 landelijk actieve partij.
Bedankt alvast voor het meedenken!
Onze situatie:
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zs9c5zA5h62shJP8u5SJDdqx.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HBIcEezaIC1pObFC1LfXMP2w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o8FEejOm1VBa2Fzt0MRrLR10.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Achter/zuid: 5,96 breed * 2,30 hoog op +-30 graden hellingshoek pal zuid.= 13,7 m2 bruto
Voor/noord: 5,96 breed * 5,40 hoog op +-30 graden hellingshoek pal noord.
= 32,2 m2 bruto
Maar wel aantal pijpjes en dakraam.
Schaduw
Alleen bij voorkant/noordzijde van pijpjes (zie foto), vlnr en boven naar beneden:schoorsteen, loos (boven dakraam), ontluchting riool en 2x cv ketel.
Jaarverbruik
+-4000 kWh, in de toekomst met oa WP, inductiekoken etc gaat dit stijgen. Wellicht op veel langere termijn een thuisaccu als we niet meer mogen salderen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, 3x25A aangevraagd in maart met +-6 maanden wachttijdGroepenkast is wel al vernieuwd/aangepast.
:strip_exif()/f/image/DmTezRn8NKrWlIYjcz84fovK.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
10-12k. Doel is huidig en voor zover mogelijk toekomstig eigen verbruik afdekken, dakvlakken optimaal benutten als we er dan toch mee bezig zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Groepenkast + 3 fase kabel naar zolder ligt er al. Externe partij voor plaatsing panelen, omvormer etcBijhouden van data
Leuk om per dakvlak een beeld te krijgen, maar niet must have.Reeds verkregen offertes
/f/image/fADS1tdU1VHCZt70kiyBUtu9.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Omgeving Leiden[ Voor 9% gewijzigd door famod op 07-04-2023 18:14 . Reden: te snel op enter gedrukt ]